Terug nemen van verkochte pony: wie is schuldig aan blessure

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Terug nemen van verkochte pony: wie is schuldig aan blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:22

5 weken geleden hebben mensen die bij ons op stal staan hun pony van 15 jaar verkocht. Door school en werk konden zij niet meer genoeg tijd besteden aan de pony.
Hij is verkocht voor zeer mak en lief en dat is hij ook. Deze mensen zochten een lieve pony voor hun dochter die al een paar keer pech had gehad met andere pony's

Afgelopen week is de oud-eigenaresse gebeld dat het helemaal mis was.
De pony had vreselijke last van zijn rug en hij sprong niet eens meer over de hindernis springen maar liep er doorheen. Ze konden niet eens meer zijn rug poetsen.

Onze DA had hem klinisch goedgekeurd en gezegd dat het een plezierige reacreatiepony was.
Het was een klotenDA volgens de kopers en ze gingen met allerlei sancties dreigen.

Na veel heen en weer gezeik kwam de oud-eigenaresse in tranen bij ons omdat ze niet wist wat ze ermee aan moest.
Ze had gebeld met een advocaat en die vertelde dat de andere partij in zijn recht stond omdat ze binnen de termijn van 6 weken gereageerd hadden.
Er werd ook gedreigd dat de pony op rontgenlogisch gekeurd zou worden en dat de kosten voor de oud-eigenaar zou zijn.

Dus wij hebben toen het volgende voorgesteld.
"De stal is nog leeg. Zeg maar dat ze voor 12.00 uur vandaag de pony terug kunnen brengen en dan het geld terug kunnen krijgen. En dan moeten ze oplazeren!!!"
Dus...hij is terug en de mensen zijn door de eigenaresse van het erf afgestuurd.

Wat blijkt nu: er is bij de verkoop gezegd dat de pony de laatst tijd weinig gereden werd. Wat doen die mensen: ze gingen gelijk de pony 6x per week rijden en ook nog eens veel te kort laten bekappen >:( >:( >:(

Hij is dus gewoon kapotgereden. En die lieve schat heeft het allemaal toegestaan tot hij niet meer kon.

We hebben hem even laten draven in de binnenbak en er was niets te zien. Hij bokte en was misschien wel blij weer "thuis" te zijn.
Op de straat was hij op de volte wel gevoelig maar toen zagen we hoe hij bekapt was. Veel te kort en hij was ook gevoelig op de zool.
Hij was heel erg vies en zat heel erg dik in het haar. Ze zijn hem nu aan het poetsen en dat geeft helemaal geen problemen.
Wat een rotstreek! Alleen al tegenover die lieve pony.

Nu moeten we kijken hoe het verder gaat. Waarschijnlijk eerst maar rust en veel stappen aan de hand zodat hij wel beweging krijgt. En misschien de fysio erbij.
Nog tips??

NatassJa

Re: Terug nemen van verkochte pony: wie is schuldig aan blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:27

Jeetje wat erg.. Dat mensen zoiets een lieve pony aan kunnen doen.. Schandalig!!!
Denk toch een fysio erbij halen.. Idd heeel veel stappen zoals je zegt.. en hoefsmid erbij halen.. Of hij iets aan zn hoeven kan doen.. Laat het eerst maar eens herstellen van dit drama..
En voorlopig niks of weinig met m doen.. Dan verwennen en stappen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:33

je stalgenootje stond in haar recht: er is een gezond paard geleverd en een termijn van 6 weken is mij (als advocaat) niet bekend als klachttermijn (wel een termijn van 6 maanden, maar dat geldt alleen voor consumentenkoop, wat dit niet is). Wat er daarna met het paard gebeurt, is niet het risico van jouw stalgenootje. Ze had paard dus niet terug hoeven nemen.

Ik vind het een wijs besluit dat toch te doen, want zo te horen waren die nieuwe eigenaars er niet goed voor. Liever een paard dat zich weer lekker voelt dan jarenlang procederen! Verstandige keuze.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:43

FloortjeM schreef:
je stalgenootje stond in haar recht: er is een gezond paard geleverd en een termijn van 6 weken is mij (als advocaat) niet bekend als klachttermijn (wel een termijn van 6 maanden, maar dat geldt alleen voor consumentenkoop, wat dit niet is). Wat er daarna met het paard gebeurt, is niet het risico van jouw stalgenootje. Ze had paard dus niet terug hoeven nemen.

Ik vind het een wijs besluit dat toch te doen, want zo te horen waren die nieuwe eigenaars er niet goed voor. Liever een paard dat zich weer lekker voelt dan jarenlang procederen! Verstandige keuze.

Hier ben ik het mee eens ... het was een goed besluit

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:16

Jeeutje, das best erg!
Het lijkt mij idd ook een goed besluit het paard terug te nemen, het heeft dn weer een beter leven en als alles weer terug in oude vorm is, kan ej het weer verkopen.
Verder heb ik geen tips, alleen dat je beter wel rustig aan kan doen maar dat snappen jullie wel hoop ik.
Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:23

wat je nog zou kunnen proberen (als je een rechtsbijstand verzekering hebt) is die dierenarts die indertijd gekeurd heeft nu weer te laten keuren en het verschil toe laten wijzen aan de slechte zorg van die kopers. Daarnaast de kosten van deze revalidatie proberen te verhalen op de veroorzaker van al het leed want je bent er voorlopig nog niet klaar mee.
succes!