Hoe & wat betreft toekomstige Pensionstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Hoe & wat betreft toekomstige Pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:37

Hoi,

Af en toe zit je wel eens te brainstormen over je toekomst. Ik wil graag een pensionstal voor ongeveer 15 tot 20 paarden beginnen. Nu ik daar serieuzer over na ga denken ben ik eigenlijk wel benieuwd of er hier ervaringsdeskundige bokkers zijn, die mij op weg kunnen helpen en me kunnen vertellen waar ik op moet letten en waar ik rekening mee moet houden. En wat zijn de kosten ongeveer? Ook opmerkingen van verzekeringstechnische en vergunningstechnische aard zijn van harte welkom. Lachen

Bij voorbaat dank!

RUBYWHITE

Re: Hoe & wat betreft toekomstige Pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:09

Weet je wat jij zou moeten doen Haha!

Grapje, je zou als eerste een ondernemingsplan kunnen opstellen en info bij de kvk kunnen inwinnen. Het is belangrijk ook te weten hoe je dit gaat financieren en wat het je per slot van saldo opleverd. Daarbij kan ik je alvast wel vertellen dat een rendabele pensionstal veelal pas vruchten afwerpt va. 35 paarden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:16

informeer is bij voer leveranciers.
Bij ons op stal wordt het biks aangeleverd in een soort zakken van 1000 kilo. Vraag is na hoe het wordt gedaan met het merk dat jij zou willen gaan voeren en hoeveel dat kost.

Kijk ook is naar welke bodem bedekking je zou willen, en hoe je de mest afvoer voor elkaar gaat krijgen.
Stro = momenteel erg duur, en de prijzen zijn absoluut niet stabiel. Maar kan wel weer opgehaald worden door champignonnen kwekerijen.
Zaagzel blijft je stal mooi droog, maar hoe het dan met de mest afvoer zit weet ik niet.

Zou je (paarden)kuil willen gaan voeren of hooi? welke kosten zijn hieraan verbonden per baal?
Onbeperkt hooi/kuil of "beperkt". Ook daar hangt vanaf hoeveel je kan vragen voor je stalling.

Is er (op de locatie die je in gedachten heb) de plek om de paarden overdag in een paddock te hebben?
Heb je een goede mestplaat ( milleu inspectie, moet een betonplaat zijn, bestaande uit 1 geheel zodat de fosfaten ofzo niet het grondwater in gaan. Hun boetes zijn niet misselijk namelijk!)
Hoe groot wil je de stallen gaan maken,
wat voor bodem wil je in je bak.
Neem je wel een bak
wil je een longeerkraal
weidegang?

welke mogelijkheden heb je voor bijvoorbeeld automatische drinkbakken, is er een waterleiding aanwezig.
Denk je aan een plek om de paarden af te spuiten. ect ect ect

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:48

Een pensionstal opzetten zonder financiën en locatie is erg moeiijk.
De marges zijn niet zo hoog en de investeringen wel...

Het mooiste zou voor jezelf zijn als je kon beginnen vanuit hui . Dus dat je zelf plaats bij huis hebt voor een aantal paarden en een bak, een partner met vast inkomen en evt. zelf nog een parttime baan. (of een paar stallen via iemand anders regelen die je onder verhuurt/opbrengsten deelt)

Dan kun je kijken of het werk wel echt zo mooi is als het lijkt en hoeveel kosten en inkomsten je hebt.
Wil je bedrijfsmatig een pension worden zul je aan allerlei milieu en bestemmingsplan eisen moeten voldoen. Met een woonbestemming mag je geen bedrijf hebben. Met een agrarische bestemming of een bedrijfsbestemming gaat het al een stuk makkelijker en kun je gaan praten over milieu-vergunningen e.d. (afstandsnormen van stal, mestopslag en rijbak naar omliggende woningen, manier van mestopslag etc.)

Ik zou zeggen: bezint eer gij begint Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:12

Nou kijk, dat is heel simpel. Even als voorbeeld onze stal. Daar staan 20 paarden die 170 euro per maand binnen brengen. Onze stalbaas vangt dus elke maand 3400 euro of 40.800 euro per jaar.
Daarvoor moet hij 25 ton stro kopen, dito hooi/voordroog. 75000 liter water en 30m3 mestafvoer.
Verder moet de bak regelmatig gesleept worden, de wei gemest, beregend, uitgemaaid en bijgezaaid worden. De omheining moet in orde zijn.
Voer in de vorm van brok/muesli zit niet in de prijs en ook moet je zelf uitmesten. Daarnaast mesten we gezamelijk de weides uit en zetten we op toerbeurt de paarden buiten in het weekend; door de week doet de stalbaas dat.

Ik ben geen econoom, maar dat hij hiervan kan leven lijkt me uitgesloten (doet ie ook niet, hij heeft meerdere bronnen van inkomsten, o.a. mestvarkens)

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:21

Ik heb er helemaal geen verstand van maar het beleren en weer doorverkopen van jonge paarden kan ook een stuk meer helpen voor als je het wat liever wat ruimer zou hebben enz.
Kleine tip.. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:29

het beleren en doorverkopen van jonge paarden neemt de nodige risico's met zich mee, dan moet je wel een heel erg begenadigde handige ruiter zijn en nooit een klap krijgen of van dat paard afdonderen.... of erger.
Komt er weer een dure arbeidsongeschiktheids verzekering bij bijvoorbeeld.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:59

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:54

je moet bij een eigen bedrijf ook kunnen vertellen waarom jij beter zou zijn dan al die andere bedrijven
ik heb een paardenhouderijopleiding gedaan en ik moest een eigen bedrijf verzinnen (uit alleen een stuk grond waar nog helemaal niets stond)
dit moest ik helemaal uitwerken op papier met kosten materialen van alles maar dan ook echt alles!!!
dit verslag had wel 200 pagina's als ik me niet vergis
ook moest ik mijn bedrijf om het even zo te noemen nabouwen in een maquette (of hoe het ook heet)
verder ook nog een powerpoint presentatie moeten maken

er komt veel meer bij kijken dan dat je denkt want zo simpel is het helaas niet (anders was ik ook wel naar de bank gegaan met mijn plan die ik toen met mijn opleiding heb moeten maken)

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:59

en als je wilt handelen in paarden (jonge paarden beleren en verkopen) om je brood mee te verdienen raad ik je sterk af
ook fokkerij raad ik je af
je moet echt alles mee tellen
de aanschaf, voer, stro, water en alle uren die je er in stopt voordat je het dier goed beleerd kan verkopen, hoefsmid, wormenkuren enz
bij fokkerij moet je dekkosten, veearts, opfok van het veulen, stro, voer enz meetellen en zul je met beide weinig tot geen winst halen maar stop je vaak nog geld toe

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:07

Ben momenteel bezig het businessplan te maken voor mijn toekomstige bedrijf. Dat zal gaan bestaan uit pensionstalling, eventing-oefenterrein, en uitbouwen naar een outdoor-center met mountainbikes verhuur, een klimtoren, teambuilding cursussen etc etc etc.
Voor meer info stuur mij een PB tje. Kan je over een paar weken zeker meer vertellen over het hoe en wat van je eigen bedrijf!