paard in bruikleen geven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

paard in bruikleen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:01

hoi

wie kan mij info geven over het verantwoord een paard in bruikleen geven?
ik ken de mensen redelijk goed,
ze hebben ook mijn veulen gekocht,
en hebben meer paarden voor opfok staan.
ze wonen redelijk in de buurt.

ik kan wegens omstandigheden een hele tijd niet voor mijn merrie zorgen
daarom is ze te koop.
nu boden die mensen de optie aan dat ik de pony daar wel neer mocht zetten
zonder kosten
en dat hun er dan een veulen (of vaker een veulen) bij fokken.
en waarschijnlijk de kids ook met de pony laten omgaan, misschien wel rijden enz.
en als ik haar dan weer zelf kan houden, dan kan ik haar weer ophalen.

ik vind het oke als ze gewoon doen of het hun pony is
dus rijden of poetsen enz.
de pony houd van aandacht en ik ben niet zo moeilijk wat dat betreft.
maar ik wil wel zekerheid dat de kosten voor hun zijn
dus hoefsmid wormkuren en eventueel de dierenarts.

als er iets aparts is, zoals een operatie ofzo, dan overleggen we samen wat het beste is.

heeft iemand misschien een voorbeeld van een contract voor het in bruikleen geven van een pony?
of heb je dingen te melden die ik nu over het hoofd zie?

alvast bedankt.

groetjes Marigold.

Blue9

Re: paard in bruikleen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:06

Klinkt geweldig, helemaal als je dr mensen kent en ze zijn betrouwbaar!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:55

DOEN!!!!
dit is voor dit moment DE oplossing!!
je kent de mensen verder toch goed?gewoon even op papier zetten allemaal dan komt dat echt wel goed!!
mag je hem onder tussen wel nog gewoon te koop zetten?of wil je haar dan niet meer verkopen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:12

ja mag haar gewoon te koop houden, maar op het moment dat hun er een veulen in hebben zitten wordt het wel lastig natuurlijk.
want het veulen is dan van hun en de merrie van mij.

ik ga haar vandaag of morgen in elk geval daar heen brengen als het even lukt, in beginsel als pensionpaard, en dan overleggen we vanuit die positie verder.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:20

Inderdaad goede afspraken maken wat betreft ziekte en onverwachtse onkosten. Verder regelmatig contact houden om de boel toch een beetje in de gaten te houden, soms gebeuren er dingen waar niemand rekening mee kan houden en dan is je paard de dupe(overlijden, scheiding)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:47

Goede duidelijke afspraken maken en alles op papier zetten, contractje voor beide. Dan kan je er altijd op terug vallen mocht het niet gaan zoals bedoeld, van beide kanten.
Nooit zonder contract, zwart op wit afspraken, je paard ergens neerzetten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:12

bedankt voor de reacties.

ik wou het ongeveer zo doen:

eigenaar (mijn gegevens)

geeft voor onbepaalde tijd in bruikleen aan (de mensen hun gegevens)

het paard (het paard haar gegevens)

tijdens de bruikleen periode zijn alle kosten voor de bruiklener, als ware het een eigen paard.
hieronder vallen hoefsmid, wormkuren, weidegang, eventueel bijvoedering, tandarts, dierenartskosten.

bij extremen, acute ziekte, hoge kosten, of onvoorziene omstandigheden wordt tussen de eigenaar en de bruiklener overleg gepleegd over de gewenste manier van handelen.
de bruiklener is gerechtigd een dierenarts te laten komen als zij dan nodig achtten.

het gebruik van het paard door bruiklener is geheel voor eigen risico, zoals dat ook bij een eigen paard zou zijn.
het paard mag gebruikt worden voor recreatie.
buitenrijden alleen onder toezicht van volwassene, op een verantwoorde manier, en op eigen risico.

eigenaar is tijdens de bruikleen periode vrij om het paard (op afspraak) te komen bezoeken,
en behoud het eerste recht op het paard, als het om beslissingen gaat.

eigenaar is tijdens de bruikleen vrij om het paard te verkopen.
indien de bruiklener met de merrie wil fokken zullen hier bijzondere afspraken over worden gemaakt, gezien het veulen eigendom is van de bruiklener.
in dat geval zal het paard tijdens de dracht en het zogen niet worden verkocht.

het bruikleen contract kan ten alle tijde door beide partijen worden verbroken,
hierbij geld wel een opzeg termijn van ten minste 6 weken ivm het hervinden van onderkomen voor het paard.

het paard is bij ingang van het bruikleencontract in goede gezondheid.

voor accoord ondertekend

datum plaats

handtekeningen van beide partijen.

zit ik er alleen nog mee, stel dat het paard bij bruiklener blijvend kreupel raakt bijvoorbeeld, hoe zit dat?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:52

Ik zou er wel een max. tijd aan zetten. Bijv 2 jaar. Voor de duidelijkheid dat er geen verwachtingen of eisen aan beide partijen kunnen worden gesteld.

Ook de gang van zaken mocht de merrie drachtig zijn zou ik erin zetten. Ook al is dit nog niet zeker, mocht het gebeuren zijn er iig afspraken.

Daarbij zou ik er ook in zetten dat de 'gebruiker' verplicht is om de 'eigenaar' elke gebeurtenis, ongeluk, verandering etc te melden.

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:30

en er bij zetten :

als de bruikleners het paard niet meer naar behoren kunnen
onderhouden/verzorgen het paard direkt terug naar de eigenaar
gaat...

je kan het ook zo zetten bij zwangerschap: de merrie blijft bij
de bruiklener tot minstens 1 dracht voldaan is en het veulen
op de leeftijd van 100 dagen is.

groetjes

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:23

ik zou het als ik jou was wel doen maar zeker ook alles op papier zetten enz. want anders kunnen mensen soms raar uit de hoek komen als er iets is. ook zeker echt álles bespreken en op papier zetten Lachen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:34

Inderdaad goede oplossing. Alleen zou ik de overeenkomst laten opstellen of nalezen door een jurist (advocaat, notaris of whatever) want stél dat er iets misloopt, wil je écht niet dat je door een verkeerde formulering in de problemen komt. Iets dat je zelf opstelt, maar niet geheel correct is opgesteld of niet overeenkomstig de wet is, heeft (in België althans) geen wetswaarde, zelfs al is het ondertekend. (Denk bijvoorbeeld aan "ik rij op eigen risico". Heeft dus compleet geen zin.) Ok, je zal dan wel iets moeten betalen aan de deskundige, maar dat lijkt me de zekerheid wel waard. In België heb je "wetswinkels" waar de tarieven vrij behoorlijk zijn, in vergelijking met privé, ik weet niet of Nederland ook zoiets heeft. Ook nagaan hoe het zit met verzekering (wat als paard iemand verwondt ofzo, wie is verantwoordelijk) en dergelijke.
Better safe than sorry.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:45

heel erg badankt voor alle reacties!
aan de hand hiervan kan ik een contract opstellen, en mogelijk ook laten zien aan een notaris (even zien wat dat kost)
de merrie gaat vandaag naar die mensen, eerst huur ik daar land, maar als ze niet verkocht raakt willen ze er (nu is het zeker) graag een veulen bij fokken, alles op hun kosten, dus erg fijn dat ik nu weet hoe ik dat straks moet regelen dan!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:09

bij extremen, acute ziekte, hoge kosten, of onvoorziene omstandigheden wordt tussen de eigenaar en de bruiklener overleg gepleegd over de gewenste manier van handelen.
de bruiklener is gerechtigd een dierenarts te laten komen als zij dan nodig achtten.

overleg is leuk,maar wie heeft t uiteindelijke doorslagevende oordeel?
wie betaald?
en wat als er door de dekking/dracht wat gebeurt met je merrie?

ik zou echt alle doemcenario's doorspreken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:29

ja oke
ik bedoel ermee dat de bruiklener (die haar bij huis heeft staan) altijd als ze het nodig acht de DA mag inroepen, zonder mij er eerst over te bellen, dat kan daarna wel.
en extremen, dat is operaties enzo, dat moeten we dan zien of ik dat wil of niet, er zijn grenzen.
daarin heb ik het doorslaggevende oordeel, dat staat er ook, dat eigenaar het laatste oordeel over het paard heeft.
dus ik kan altijd zeggen dat ik iets niet, of anders wil.

maar ik zal het tzt idd even wat duidelijker omschrijven allemaal, dat is wel een goed plan!

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:52

Nog een belangrijk puntje, weet ik uit eigen ervaring, is het zadel ed. Laat ze nooit zonder jouw toestemming een ander zadel gebruiken. Ik kreeg een pony terug met gemene drukkingen en het zadel was aangemeten door een zadelmaker die volgens horen zeggen goed scheen te zijn. Van een afstand denk je dat het wel goed zit en geef je per tel. je toestemming. Fout dus, ook bij dit soort dingen moet je zelf gaan kijken en meebeslissen. Wat als je je paard terug kijkt met een rugkwaal?

Nogmaals blijf er in het begin goed bij en vertel gewoon eerlijk dat je dat doet uit verantwoordelijksgevoel en niet omdat je mensen niet zou vertrouwen.
Enneh, hoe zit het als je paard onder een auto loopt of ontsnapt uit de wei?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:06

bij ontsnappen etc ben ik verantwoordelijk als eigenaar, dat dekt de WA als het goed is (toch?)
zadel enzo heb ik zelf ook niet bij, ik kan eventueel een bareback pad meegeven
maar heb de indruk dat er niet op gereden gaat worden
maar dat ze haar alleen laten dekken om mee te maken om zelf een veulen te fokken.
ze hebben meer paarden, en de oudste dochter van 10 wil steeds rijden enzo maar de moeder vind het niet goed, vind ze te gevaarlijk.
de paarden daar werken allemaal niet.