zadel na overeenkomst voor mijn neus verkocht !! kan toch ni

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

zadel na overeenkomst voor mijn neus verkocht !! kan toch ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 09:56

hallo

ik zal het zo kort en duidelijk mogelijk neer zetten

via marktplaats heb ik eindelijk een zadel gevonden waar ik mee verder kon dus ik geboden (natuurlijk onder de vraag prijs)
en na een x aantal weken mailtjes over en weer sturen eindelijk een prijs overeenkomst gevonden (en natuurlijk was die lager dan de vraag prijs)

krijg ik net een mailtje heeft de verkoper het zadel aan een ander verkocht !!!!!!!
een die de volle mep wou betalen

maar dat kan toch niet ????
de overeenkomst was vast gesteld

nu heb ik mp al een mail gestuurd en wach ik nog op reactie maar ik wou wel eens weten wat bokt hiervan zegt.

thanx

cissy

Re: zadel na overeenkomst voor mijn neus verkocht !! kan toch ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:40

typisch geval van pech hebben, tis niet helemaal netjes van die verkoper maar ben bang dat je er toch niks aan kan doen. Heeft geen zin om hiervoor naar de rechter te gaan want bedrag is te weinig. Misschien dat je via marktplaats zelf nog wat kunt regelen door die verkoper te melden dat ie zich niet aan de afspraak houdt, maar zadel is toch al weg.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 10:47

nee het is idd een te klein bedrag
maar hoop er toch wat tegen te kunnen doen
vandaar dat ik het hier ook vraag (er zitten wat juridich (???) aangelegde personen hier op bokt toch ????)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:48

denk dat je beter je tijd kunt besteden aan het zoeken naar een ander zadel, je bereikt er toch niks mee, kost je alleen veel energie en stress en wat denk je er aan te kunnen doen?

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:51

Het is vervelend en niet netjes maar ik denk dat dat gewoon ook een beetje het risico van via internet spullen kopen is.

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:52

bah wat naar zeg!
ja zoiets blijf je altijd houden, maar is heel naar en niet netjes van diegene!
succes verder met je zoektocht!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 10:52

tijd heb ik zat (helaas)
en een ander zadel is wat makkelijker gezegd dan gedaan (vandaar ik me er ook zo kwaad over maak)

ik hoop een tip te krijgen van een die een oplossing hier voor heeft
en de verkoper heeft (als ik het goed begreep) het zadel nog wel in bezit maar aan een ander toe gezegd (verkocht)

en daarbij komt verkoop is verkoop daar kun je je toch niet aan ontrekken ????

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:00

nou dat volgens mij wel...hier op bokt.nl kan dat ook...als iemand 5 euro bied ergens voor, en je zegt accoord, kunnen ze ook zeggen..ik haak toch af!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:02

Mmaaike schreef:
nou dat volgens mij wel...hier op bokt.nl kan dat ook...als iemand 5 euro bied ergens voor, en je zegt accoord, kunnen ze ook zeggen..ik haak toch af!

En dat is zelfs nog "netjes". Er zijn er ook bij die toezeggen dat ze het geld overmaken, hou je uit fatsoen het verkochte voor ze vast, en vervolgens hoor je nooit meer wat van ze..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 09:29

Ik heb toevallig precies hetzelfde deze week gehad.

Ik had een digitale camera gekocht en we waren overeengekomen tot een prijs.
Datum en tijd van afhalen was al besproken.

Krijg ik doodleuk een mailtje dat zijn vriendin hem al had weggeven.
Terwijl wij ook alles al geregeld hadden.

Hier kun je volgens mij niks aan doen.
Het artikel is dan toch al weg.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:40

Soortgelijk geval is ooit eens bij de rijdende rechter geweest. Alleen ging het toen niet over een zadel, maar over terrasstoelen.
De kopende partij is toen in het gelijk gesteld. Op het moment dat je een overeenkomst aangaat (kom ik zo even op terug) is de koop in principe bindend.
Je bent pas een overeenkomst aangegaan met elkaar op het moment dat beide partijen hun "ja-woord" geven. Heb jij dus zwart op wit staan dat je het zadel van hun koopt, en ook hun antwoord dat het oke is, dan sta jij in je recht.

In het geval van de terrasstoelen was het echter wel zo dat de verkopende partij ze al had geleverd aan de derde partij. Die koop was dus inmiddels ook al rond. De eerste koper heeft daarom een schadevergoeding ontvangen voor de gemaakte kosten (Eerst stoelen gaan bekijken, en later terug gereden om ze op te halen)

In hoeverre je nu dus nog aan je zadel kunt komen weet ik niet, maar wellicht heb je hier iets aan.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:24

Dat is inderdaad heel erg vervelend, maar ik snap wel dat die persoon het zadel liever aan iemand verkoop die het hele bedrag wil betalen. Maar als jullie al alles hadden afgesproken, is het absoluut niet netjes nee.

Als ik jou was zou ik gewoon veel op internet, in de buurt etc zoeken naar een zadel!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:05

Ik vraag me af hoeveel tijd er tussen heeft gezeten van het moment dat jullie een prijs afgesproken hebben en het moment dat zij een mail stuurt dat het zadel verkocht is?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:10

MISTRAL94 schreef:
Ik vraag me af hoeveel tijd er tussen heeft gezeten van het moment dat jullie een prijs afgesproken hebben en het moment dat zij een mail stuurt dat het zadel verkocht is?

ja ik ook

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:02

Deal = Deal. Het moet toch niet gekker worden. Wat kun je anders nog verhandelen?
Moet je eens indenken dat deze situatie eens op de beleggingbeurs voor doet!!!

Als ik TS was zou ik de zadel direct ophalen. Gewoon op de stoep gaan staan.
(je kunt altijd dreigen met de Rijdende Rechter....). Denk dat je nu toch wel te laat daarvoor bent......Helaas.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 19:20

eh de koop was 2 dagen voor ik het mailtje kreeg gesloten

maar ik heb ook geen adres ed maar ik wil niet eens meer van zo'n ran debiel een zadel kopen ik moet er ten eerste 400 km voor rijden en voor een rit die op niets uit kan lopen heb ik het er niet voor over.

ik wist dat ik in mijn recht stond maar ik heb geen adres nies niet dus ik kan ook niets

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:06

Dit heb ik ook wel eens gehad met een ponykarretje. We hadden nog net geen afsrpaak wanneer we hem kwamen halen, maar we hadden wel een koopovereenkomst. kreeg ik ook een mailtje dat het karretje verkocht was...
Ja het is niet netjes, maar ik ben gewoon op zoek gegaan naar een ander karretje Knipoog Ik vond het het niet waard om er nog meer tijd in te steken.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:05

rommulus schreef:

maar ik heb ook geen adres ed maar ik wil niet eens meer van zo'n ran debiel een zadel kopen ik moet er ten eerste 400 km voor rijden en voor een rit die op niets uit kan lopen heb ik het er niet voor over.

ik wist dat ik in mijn recht stond maar ik heb geen adres nies niet dus ik kan ook niets

Tja ik weet niet hoor maar als je al twee dagen daarvoor de koop had rondgemaakt waarom had je dan nog geen afspraak staan wanneer je het zadel zou komen ophalen? Of in geval van verzending waarom had je de betaling dan nog niet rondgemaakt?
Ik kan me eigenlijk van de kant van de verkoper ook wel voorstellen dat ze graag zekerheid hebben.
Ik heb ook weleens gehad dat ik als verkoper een zadel heb vastgehouden voor iemand die het zou komen ophalen en waarvan ik ineens niets meer hoorde. Daarvoor had ik wel andere kopers afgehouden.

Als ik iets koop en ik wil het hebben dan maak ik het ook meteen rond en ga niet dagen afwachten.
Als je nou had afgesproken dat je het geld zou overmaken dan had je dat allang gedaan kunnen hebben. En je had blijkbaar ook geen afspraak staan om het zadel op te halen want anders had je ook wel adresgegevens.

Het blijft natuurlijk vervelend dat zoiets gebeurd maar ik kan het me van de kant van de verkoper ook zeker wel voorstellen.
Als ik na een akkoord niets meer hoor van de koper en iemand biedt me daarna het volle pond dan zou ik misschien ook wel gaan twijfelen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:42

Het zit zo:

Om tot een overdracht van de eigendom te komen, heb je drie dingen nodig:

1. dat de verkoper het recht heeft om te verkopen
2. dat er een 'titel' is (in dit geval een koopovereenkomst)
3. dat er geleverd is

Die eerste twee dingen zijn ok, en jij hebt daarna een recht op levering. Je hebt dus geen eigendomsaanspraak (want je bent nog geen eigenaar) maar je hebt er recht op dat de eigenaar jou door de levering eigenaar maakt. We noemen dat een verbintenisrechtelijk recht (of een persoonlijk recht). Die ander handelt dus wel fout (onrechtmatig) door dan toch aan een ander te leveren, maar dat geeft jou niet alsnog een recht op het zadel, of een recht op nakoming. Je kan wel nakoming vorderen, zolang het zadel niet aan die ander is geleverd.

Je hebt dus gelijk dat het niet netjes en onrechtmatig is en meer van dat, maar je hebt nauwelijks aantoonbare schade (los van 'ik wilde dat zadel heel graag').

Het is dus fout van de andere partij, maar je hebt geen 'rechtens te respecteren' belang bij de levering. Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik zou zeggen: balen, doorzoeken naar een ander zadel.

succes
floortje

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 19:35

kaj schreef:
rommulus schreef:

Tja ik weet niet hoor maar als je al twee dagen daarvoor de koop had rondgemaakt waarom had je dan nog geen afspraak staan wanneer je het zadel zou komen ophalen? Of in geval van verzending waarom had je de betaling dan nog niet rondgemaakt?
Ik kan me eigenlijk van de kant van de verkoper ook wel voorstellen dat ze graag zekerheid hebben.
Ik heb ook weleens gehad dat ik als verkoper een zadel heb vastgehouden voor iemand die het zou komen ophalen en waarvan ik ineens niets meer hoorde. Daarvoor had ik wel andere kopers afgehouden.

Als ik iets koop en ik wil het hebben dan maak ik het ook meteen rond en ga niet dagen afwachten.
Als je nou had afgesproken dat je het geld zou overmaken dan had je dat allang gedaan kunnen hebben. En je had blijkbaar ook geen afspraak staan om het zadel op te halen want anders had je ook wel adresgegevens.

Het blijft natuurlijk vervelend dat zoiets gebeurd maar ik kan het me van de kant van de verkoper ook zeker wel voorstellen.
Als ik na een akkoord niets meer hoor van de koper en iemand biedt me daarna het volle pond dan zou ik misschien ook wel gaan twijfelen.

het duurde iderekeer wel 2 tot 3 dagen voor de verkoper reageerde
en ik mijn laatste mailtje had ik dus ook de vraag wanneer het de verkoper het beste uitkwam dat ik het zadel op kwam halen gezien ik 400 km moet gaan rijden voor het zadel wou ik niet voor een dichte deur komen te staan.

maar goed ik kom toch geen steek verder dus heb ik al een nieuw zadel besteld
en ik heb even vlink gal lopen spuien ik ik hoop ook gemeend dat het de verkoper ook eens mag overkomen.

FloortjeM een toegezegde verkoop is ook bindend dus of het zadel geleverd is of niet ze is gewoon fout bezig
en ik had wel stappen kunnen ondernemen maar ik vond het het niet eens meer waard
ik had er al ruim 3 weken aan tijd en energie in gestoken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:49

Deborah: die koop mag misschien wel bindend zijn maar ik heb al ik weet niet hoe vaak achter het net gevist. Dat mensen spullen wilde kopen ze zeggen het geld over te maken en vervolgens nooit iets weer laten horen. Ik doe dat dus ook niet meer ik snij mezelf hiermee in de vingers Knipoog
Overigens had ik om een telefoonnummer gevraagd om telefonisch dingen af te spreken via email werkt het vaak toch niet

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 08:43

tja het s idd zwaar klote maar goed heb al een nieuw zadel besteld wel bij een goed en vertrouwlijk adres.

en verder ik heb wel een nummer van de verkoper maar ik wil niet eens meer de moeite nemen om te bellen zo vlauw ben ik inmiddels.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:23

@rommulus: de koopovereenkomst geeft een recht op levering (verbintenisrechtelijk) maar geen recht op het goed (goederenrechtelijk). Dat heeft met derdenbescherming etcetera te maken en voert hier waarschijnlijk te ver. Neem van me aan dat wat ik opschrijf, ook echt klopt.

Je hebt gelijk dat zij verplicht waren aan jou te leveren, maar als ze dat niet doen, sta je per saldo met lege handen. Heel verstandig dat je het verder hebt gelaten voor wat het is en een nieuw goed zadel hebt gekocht.