Kosten vrachtwagen om keuren voor paardenvervoer...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Kosten vrachtwagen om keuren voor paardenvervoer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:51

Aan welke kosten moet je denken als je een vrachtwagen (C-rijbewijs) wilt laten omkeuren (dus NIET terugkeuren in laadvermogen) voor paardenvervoer?

En wat ben je kwijt aan de ombouw? Uiteraard zul je een (simpel) keukenblok en slaapgelegenheid moeten plaatsen, om onder de camperregeling te kunnen vallen, maar wat komt er verder nog bij aan kosten?

Wat wordt ongeveer het totaalplaatje en waar besteedt je als paardenvrouw/man extra aandacht aan bij de aankoop als je gericht bent op paardenvervoer?

Waratje

Re: Kosten vrachtwagen om keuren voor paardenvervoer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:45

Hoezo moet je ook onder de camperregeling vallen? Wegenbelasting voor een normaal formaat vrachtwagen is toch niet zo heel hoog?
Maarre, geeft de RDW geen tarieven voor het omkeuren?

Kosten van ombouw zal afhangen van wat er moet gebeuren en hoe luxe je het wilt doen. Paar duizend euro zal je wel kwijt zijn, zeker als je er een redelijke living in wilt maken.

Belangrijkste om op te letten is voldoende vermogen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 11:55

Waratje schreef:
Hoezo moet je ook onder de camperregeling vallen? Wegenbelasting voor een normaal formaat vrachtwagen is toch niet zo heel hoog?
Maarre, geeft de RDW geen tarieven voor het omkeuren?

Kosten van ombouw zal afhangen van wat er moet gebeuren en hoe luxe je het wilt doen. Paar duizend euro zal je wel kwijt zijn, zeker als je er een redelijke living in wilt maken.

Belangrijkste om op te letten is voldoende vermogen.

Omdat je met een camper veel minder betaald...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:10

Een vrachtwagen kost 63 euro per kwartaal een wegenbelasting, dus kijk eerst eens of het de moeite en kosten wel waard is om onder de camperregeling te vallen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:29

Dat bedoel ik...... Knipoog

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:08

idd, ff kijken op de site vh RDW.
Moet je alleen nooit aangehouden worden en papierencontrole krijgen. Als blijkt dat je op camperkenteken rijd en je hebt paarden erin staan kunnen ze je een naheffing geven volgens mij. ( Is een keer bij een bekende gebeurt )

En ga van een flinke kostenpost uit. Als jij een lege vrachtwagen hebt en je moet hem helemaal ombouwen voor paardenvervoer ben je aardig wat nodig. Denk aan kwaliteits materiaal zoals hout en metalen.
Check ook wat het laadvermogen is. Sommige vrachtwagentjes mogen nl bijna niks laden. En zit er al een laadklep in??

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:43

finn2003 schreef:
idd, ff kijken op de site vh RDW.
Moet je alleen nooit aangehouden worden en papierencontrole krijgen. Als blijkt dat je op camperkenteken rijd en je hebt paarden erin staan kunnen ze je een naheffing geven volgens mij. ( Is een keer bij een bekende gebeurt )

En ga van een flinke kostenpost uit. Als jij een lege vrachtwagen hebt en je moet hem helemaal ombouwen voor paardenvervoer ben je aardig wat nodig. Denk aan kwaliteits materiaal zoals hout en metalen.
Check ook wat het laadvermogen is. Sommige vrachtwagentjes mogen nl bijna niks laden. En zit er al een laadklep in??

Volgens mij kan dat dus wel, wat ik gehoord heb van mijn mede-truckers. Ik zal het eens helemaal uitzoeken. Maar er staat nergens dat jij in jouw camper geen paarden mag vervoeren. Er staat alleen maar aan welke eisen een camper moet voldoen. Maar daar kan ik naast zitten, ben niet helemaal thuis in de materie en vandaar dus ook dit topic.

Maar voordat het straks alleen maar over wel of geen camper gaat, dat vind ik wel het minst belangrijke. Ik wil weten wat de kosten zijn om een wagen om te bouwen. Ik begrijp dat het niet goedkoop is, maar dat is een vrachtwagen zowiezo niet.

Ik wil gewoon een eerlijke indicatie van iemand die er wat vanaf weet.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:59

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:43

Het gaat mij even niet om het wel of geen campertarief. Puur om de kosten van het ombouwen.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:48

over wat voor vrachtwagen hebben we het?? Gewoon een simpele kale bakwagen of een veetransporter. Heb je misschien iets van een foto??

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:50

finn2003 schreef:
over wat voor vrachtwagen hebben we het?? Gewoon een simpele kale bakwagen of een veetransporter. Heb je misschien iets van een foto??

Gewoon een bakwagen. Er moeten uiteindelijk 2, hooguit 3 paarden kunnen worden vervoerd.

Ik heb nog geen foto, want ik heb nog niets op het oog.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:01

denk dat je toch snel op een 3 tot 5000euro moet rekenen als je het zelf doet en ook wat kwaliteit wilt. Zeker ingrepen zoals een grote/ zware loopplank lopen al snel in de papieren en het inrichten/lassen van profielen voor schotten moet je ook net zelf kunnen anders moet je dat ook al laten doen. En heb je een geisoleerde bak dan word het denk ik ook wat lastiger om ramen te plaatsen.
En let er op dat je een zware/ stabiele constructie hebt. Soms moet je een bak nog verstevigen omdat ze niet berekend zijn op een aantal paarden die tegen de zijkant leunen of schoppen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:07

finn2003 schreef:
denk dat je toch snel op een 3 tot 5000euro moet rekenen als je het zelf doet en ook wat kwaliteit wilt. Zeker ingrepen zoals een grote/ zware loopplank lopen al snel in de papieren en het inrichten/lassen van profielen voor schotten moet je ook net zelf kunnen anders moet je dat ook al laten doen. En heb je een geisoleerde bak dan word het denk ik ook wat lastiger om ramen te plaatsen.
En let er op dat je een zware/ stabiele constructie hebt. Soms moet je een bak nog verstevigen omdat ze niet berekend zijn op een aantal paarden die tegen de zijkant leunen of schoppen

Oke daar heb ik wat aan. Ik heb inderdaad een hoop mogelijkheden om van alles zelf te doen. Wil alleen weten waar je gewoon op moet letten etc... Bedankt.

Nog meer tips van mensen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:17

Suelza schreef:
Aan welke kosten moet je denken als je een vrachtwagen (C-rijbewijs) wilt laten omkeuren (dus NIET terugkeuren in laadvermogen) voor paardenvervoer?

En wat ben je kwijt aan de ombouw? Uiteraard zul je een (simpel) keukenblok en slaapgelegenheid moeten plaatsen, om onder de camperregeling te kunnen vallen, maar wat komt er verder nog bij aan kosten?

Wat wordt ongeveer het totaalplaatje en waar besteedt je als paardenvrouw/man extra aandacht aan bij de aankoop als je gericht bent op paardenvervoer?

Voorop gesteld dat je aan de eisen voldoet (RVV-keuring) kost omkeuren van de wagen ongeveer 200 euro. Dit behelst een officiële herweging voor het bepalen van het nieuwe eigen gewicht en nieuwe kentekenpapieren.
De vroegere RVV (heet nu anders) geeft op verzoek een formulier af waarop precies staat aan welke eisen de wagen moet voldoen. Deze eisen beschrijven de constructie van de vloer, de steilheid van de klep, de verlichting in het paardendeel, de ventilatie en hoe de scheiding tussen de paarden behoord te zijn.
Ombouw is zo duur als je zelf wilt. Kale bak ombouwen begint bij zo'n 2000 euro (heel simpel en alles zelf doen) tot 100.000+ euro, als je zo nodig een nieuwe bak erop wilt, een hardstenen vloer in je living en alle gemakken van magnetron, 4-pits inductie, airco, sateliet-TV, generator 400V en verder alles wat je nog kunt bedenken.

De rest is flauwekul. Je betaald 63 euro/3 mnd tot 12 ton MTM en daarmee is de kous af. Tussen 12 en 19 ton moet je ook een eurovignet hebben voor de dagen dat je rijdt. Dit kan per dag, per week, per maand en per jaar. Met luchtvering ligt de grens bij 22 ton, of daar ergens.

Wat veel belangrijker is als je een auto uitzoekt: 22pk per ton MTM!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 180pk is een absolute ondergrens, minder moet je niet eens naar gaan kijken. 6 versnellingen is eigenlijk ook minimaal, 10 of 12 moet je streven zijn. Iveco, Ford en Renault zijn merken om te mijden.
Kijk op http://www.trucks.nl voor een idee wat er allemaal te koop is op de Nederlandse (en buitenlandse) markt. Tevens heb je een redelijk beeld wat er zoal gevraagd wordt voor vrachtwagens uit bepaalde bouwjaren.

Nog meer weten? Ik bouw ze en rijdt ze................

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 20:39

Toch ze je best wat van die Iveco busjes rijden in de paardensport wereld.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar MAN en Volvo. Wat vind je daarvan?

Ik hoef inprincipe maar tot 12 ton. Ik denk dat 7500 kg meer dan voldoende is. Ik vervoer inprincipe maar 2 paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:40

Suelza schreef:
Toch ze je best wat van die Iveco busjes rijden in de paardensport wereld.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar MAN en Volvo. Wat vind je daarvan?

Ik hoef inprincipe maar tot 12 ton. Ik denk dat 7500 kg meer dan voldoende is. Ik vervoer inprincipe maar 2 paarden.

Je ziet ook bosjes busjes op B-rijbewijs met 700kg laadvermogen waar twee paarden op zouden kunnen. Het feit dat half NL paardenvolk geen flauw idee heeft wat ie aan het doen is op dit gebied, maakt niet dat je ze klakkeloos na kunt doen.
7500kg MTM is krap. Ik heb nog maar heel weinig wagens gevonden die serieus over de 2 ton laadvermogen gingen. Voor een kale wagen moet je minimaal 4 ton laadvermogen nemen, om nog wat over te houden na de ombouw. Bedenk dat een interieur voor paarden vlug 1000kg weegt; dat gaat dus van je laadvermogen af. Voor een vrachtwagen wil ik minimaal 800kg laadvermogen per paard. Als vuistregel hanteer ik 1000kg bruto laadvermogen per paard. Zeker als je een living met schoon- en vuilwatertank hebt. dat zijn vaak 100ltr tanks en mensen vergeten dat die 100kg wel van het totale laadvermogen afgaat.

Ik heb een lichte voorkeur voor MAN in je lijst. Die zijn makkelijker te vinden met grote motoren erin.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:34

Als je prive rijdt dan moet je dat melden en dan betaal je 3 maanden per jaar Ja

Maar wat wil je? Dat is het hele verhaal een plywood bak weegt minder dan een aluminium opbouw. neem je houten schotten of kunstof.

Zou eens informeren bij een carroseriebouwer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:06

Chronos schreef:
Als je prive rijdt dan moet je dat melden en dan betaal je 3 maanden per jaar Ja

Je denkt toch niet dat ik voor die 2 tientjes per maand me druk ga maken over ontheffingen, administratie en al die flauwe kul meer. Als je zelfs die 260 euro per jaar niet op kunt brengen, dan heb je in paardenland gewoon niks te zoeken. Je eurovignet moet je boven de 12 ton toch hebben zodra je gaat rijden, dus welk voordeel heeft die ontheffing dan nog..........

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:25

GUT GUT was 1 telefoontje en klaar.. vind het wel best de staatskas sponseren sponser liever me zelf maar dat terzijde..

Het is idd wel handig om onder de 12 ton te blijven! Want de boetes voor het niet rijden met een eurovignet zijn niet mis.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:54

Chronos schreef:

Dat geldt dus als je prive een "paardenvrachtwagen" rijdt?

Hoe gaat dat in zijn werk, en zijn daar nog bepaalde restricties aan???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:51

Chronos schreef:
GUT GUT was 1 telefoontje en klaar.. vind het wel best de staatskas sponseren sponser liever me zelf maar dat terzijde..

Het is idd wel handig om onder de 12 ton te blijven! Want de boetes voor het niet rijden met een eurovignet zijn niet mis.

Die boete is 150 euro en de pakkans zo klein dat sommige bedrijven gewoon geen vignetten kopen.....

Die ontheffing is heel simpel, dat klopt, maar zeg er dan wel bij dat je vervolgens een ritadministratie moet bijhouden waaruit blijkt dat je niet meer dan 60 dagen per jaar gebruik maakt van de auto.

Quote belastingdienst:

Paardenvoertuig
Houders van vrachtauto's, trailers en aanhangwagens kunnen in aanmerking komen voor het kwarttarief als de vrachtauto, trailer of aanhangwagen:

is ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport; en
uitsluitend niet-beroepsmatig wordt gebruikt;
niet meer dan 60 dagen per jaar wordt gebruikt.
Om voor dit kwarttarief in aanmerking te komen, moet u een schriftelijk verzoek indienen. In dit verzoek moet u verklaren dat de vrachtauto, trailer of aanhangwagen is ingericht voor het vervoer van paarden, niet beroepsmatig voor de paardensport wordt gebruikt en niet meer dan 60 dagen per jaar wordt gebruikt. De Belastingdienst kan dit controleren op basis van de administratie van de houder van het voertuig.

bron: http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-72.html

Schrijf ze, ik rij liever. Het is mij geen 180 euro waard.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:39

60 dagen ga ik niet redden daar heb ik te weinig aan, dus dat is geen optie

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 05:58

Delphi2 schreef:
60 dagen ga ik niet redden daar heb ik te weinig aan, dus dat is geen optie

Oh maar ik wel, en dan hou ik nog over om op vakantie te gaan...