Paar vraagjes over trailer laden en trailer verfen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Paar vraagjes over trailer laden en trailer verfen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:39

Zoal de titel al zegt even een paar vraagjes.
Mijn paard heeft in oktober een nare ervaring gehad met de trailer. Ze werd naar de kliniek gebracht moest daar 5 dagen blijven en toen weer terug naar huis. Voor die tijd geen enkel probleem met de trailer laden. We hebben haar er uiteindelijk met een tou erin gekregen en de trailer zo voor de deur gezet met twee muren aan de zijkant. Ze sprong er dus in. Ben hier dus absoluut geen voorstander van, maar ja ze moest wel naar huis toe.

Na 2 maanden ben ik langzaam weer gaan opbouwen, eerst wilde er helemaal niet in, maar nu ben ik zover dat ze er wel in loopt ook meteen en vrijwel zonder aarzelen en zonder dwang. Dit doe ik allemaal met brokjes wortels en hooi, zodat ze de trailer als leuk ervaart. Maar nu gaat ze zodra ze haar beloning opheeft meteen weer terug. Dit doet ze ook als ik de wortel voor haar neus houdt zodat ze er net niet bij kan. vandaag weer flnik geoefend en ze blijft al wel wat langer staan. En ze gaat nu na 5 a 10 secon den op mijn commanda er weer uit. Nu wil ik straks de stang er achter doen, maar ik ben bang dat ze daar weer erg van schrikt. Vinden jullie dat ik zo op de goede weg ben en gewoon nog ff door moet gaan.

Dan mijn vraag over het verfen van de trailer. het is al een wat oude trailer en heeft een likje verf nodig, nu heb ik gehoord dat je de oude lak er met glas af moet schrapen. Lijkt me een heel gedoe, kan dat niet gewoon geschuurd worden en dan goede verf erover??

Valina

Re: Paar vraagjes over trailer laden en trailer verfen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:09

Met glas??? Nog nooit van gehoord.
Zou het proberen met schuurpapier.
Maar wel eerst goed gronden voordat je met de (af)lakverf aan de gang gaat.
Misschien kun je nog wat rotte plekken wegplamuren, dan gronden en dan lakken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:23

Wat betreft het opknappen van je trailer kan ik je niet helpen, maar wat trailer laden betreft wel.

Op zich ben je wel al goed bezig, je moet zorgen dat je paard weer vertrouwen krijgt in de trailer. Voor het oefenen met de stang kun je ook een soort butt-rope gebruiken, een zacht lang touw om zn billen zodat je druk kunt uitoefenen aan de achterkant.

Oefen je met een 1,5 of met een 2 paards trailer?
Als je met een 2 paards oefent kun je de stang van het andere ‘gat’ gebruiken om mee te oefenen, je laat dan het geluid horen van de stang die je op zn plek hangt, zonder daadwerkelijk je paard al op te sluiten. Dat doe je meerdere keren achter elkaar, zeker 10 keer dus niet 1 keer.
Als ie daar niet meer op reageert ga je met de losse stang oefenen, druk op de billen geven met de losse stang en als ie daar niet meer op reageert (ook weer genoeg keren oefenen) ga je de stang vastdoen, doe het oogje nog niet vast zodat je bij nood de stang weer los kunt maken.
Als dat allemaal goed gaat kun je de klep dicht gaan doen.

Zorg dat je zelf altijd rustig blijft en er geen issue van maakt als het even niet gaat, je kunt gewoon weer opnieuw beginnen.
Neem als halstertouw een lang touw zodat je paard bij je vandaan kan, vaak als je een te kort touw gebruikt voelen paarden zich opgesloten. Ga niet trekken of duwen want dat werkt averechts.
Neem de tijd en laat je paard voelen dat jij ontspannen en relaxed bent, praat rustig en beweeg rustig.

succes!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:47

verder niemand geen tips meer?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:51

Ik heb vroeger heel erg veel problemen gehad met het laden van mijn paard. Op zijn tweede is hij naar Nederland getransporteerd en heeft 14 dagen over de reis gedaan. Heel begrijpelijk dat hij alleen maar hele vervelende ervaringen heeft gehad met de trailer.
Ik heb heel erg lang met hem geoefent. Eerst met het laden zelf en daarna ook met het staan in de trailer tijdens het rijden.
Ik ben begonnen met de trailer tegen de ingang van de loods aan te zetten. Dit was voor hem prettiger. Eenmaal in de trailer kreeg hij voer (ik heb dus vijf dagen achter elkaar 's ochtends en 's avonds mijn paard in de trailer gevoerd en dus niet op stal). na het voeren aan de voorkant eruit, want mjin paard was heeeeel erg bang om achteruit te gaan en dit voorkwam meer stress dan nodig. Na een tijdje trailer op open terrein gezet en iedere keer de trailer in: handje voer en de trailer weer uit. Trailer 5 meter verder rijden en weer opnieuw in de trailer...handje voer...enzv, tot voer op was. Toen dat goed ging; paard in de trailer..handje voer, trailer dicht en rondje op terrein..paard er weer uit en zo verder.
Ik heb wel vanaf het eerste moment de stan er achter gedaan. Als ik dat deed, leidde iemand anders hem een beetje af met dat voer, zodat hij er niet al teveel van mee kreeg en hij raakte ook al snel aan het geluid gewend doordat ik het zo vaak deed. Na het eten voorstang los en zo eruit lopen.

Het vergt erg veel geduld en geduld! Maar het resultaat is er nu wel! Mijn paard loopt nu zo iedere trailer op, als er maar een voorlaad klep op zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:35

ik heb nog een tip: koop de DVD van Pat Parelli - Trouble Free Trailer Loading

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:38

voor de verf eraf, doe dat met een verffohn en een goed scherpe verfkrabber werk super,
daarna schueren met een schuurmachine en schilderen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:43

Ik heb mijn trailer vorig jaar ook helemaal opnieuw in de verf gezet. Gewoon schuren en ook de verf eraf krabben. Eerst alle kit verwijderen als deze niet goed meer is en daarna in de grondverf en daarna kun je er zo veel verf opgooien als je wilt Haha! Gebruik wel een buitenverf. Na het verven de trailer afkitten. Er kwamen bij mij nogal wat rotte plekken tevoorschijn maar heb het maar zo goed als mogelijk weggehaald. Opgevuld met kit en hout en overgeschilderd. Je blijft het wel zien maar hij is nu i.i.g. weer waterdicht! De bodem is gelukkig nog maar 3 jaar oud anders had ik hem denk ik weggebracht en opnieuw hout rondom in laten zetten. Voorlopig hoop ik er weer een paar jaar mee te kunnen doen.
Succes ermee!

Waarom geef je je paardje niet gewoon z'n hooi in de trailer in een hooinet? Dan blijft hij daar een poosje instaan en als hij aan het eten is kun je gewoon eens proberen of je de stang erop kunt doen. Je moet hem van voren wel gewoon vastzetten natuurlijk!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:54

singasong schreef:
Ik heb mijn trailer vorig jaar ook helemaal opnieuw in de verf gezet. Gewoon schuren en ook de verf eraf krabben. Eerst alle kit verwijderen als deze niet goed meer is en daarna in de grondverf en daarna kun je er zo veel verf opgooien als je wilt Haha! Gebruik wel een buitenverf. Na het verven de trailer afkitten. Er kwamen bij mij nogal wat rotte plekken tevoorschijn maar heb het maar zo goed als mogelijk weggehaald. Opgevuld met kit en hout en overgeschilderd. Je blijft het wel zien maar hij is nu i.i.g. weer waterdicht! De bodem is gelukkig nog maar 3 jaar oud anders had ik hem denk ik weggebracht en opnieuw hout rondom in laten zetten. Voorlopig hoop ik er weer een paar jaar mee te kunnen doen.
Succes ermee!

Waarom geef je je paardje niet gewoon z'n hooi in de trailer in een hooinet? Dan blijft hij daar een poosje instaan en als hij aan het eten is kun je gewoon eens proberen of je de stang erop kunt doen. Je moet hem van voren wel gewoon vastzetten natuurlijk!

Nooit je paard in de trailer vast zetten zonder dat de stang er achter zit!
Wat als hij/zij ineens in paniek raakt en naar achter komt, merkt dat ze vast zit.....geen goed plan. Beter eerst de stang er achter en dan vastzetten. Misschien is het handig als iemand anders bij haar blijft staan (haar "vasthoud" zodat ze lekker hooi kan eten en dat jij met de stang in de weer gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:07

Leetjuhh schreef:
Wat als hij/zij ineens in paniek raakt en naar achter komt, merkt dat ze vast zit.....geen goed plan. Beter eerst de stang er achter en dan vastzetten. Misschien is het handig als iemand anders bij haar blijft staan (haar "vasthoud" zodat ze lekker hooi kan eten en dat jij met de stang in de weer gaat.

Huh, ik neem aan dat ze er gewoon bij staat in de trailer? '
En hoe doe jij dat dan als je ze inlaadt? Dan zet je ze toch ook eerst vast voordat de boom er achter opgaat?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:21

singasong schreef:
Leetjuhh schreef:

En hoe doe jij dat dan als je ze inlaadt? Dan zet je ze toch ook eerst vast voordat de boom er achter opgaat?

Nee niet echt, of iemand doet de stang er achter (als paard in ruime trailer staat) of paard loopt zelf trailer in (tweepaards) en ik doe de boom er achter en maak hem dan vast. Veel paarden hebben door of de stang er achter zit of niet. Als hij/zij vast staat en naar achter wil komen (omdat ie bang is, zich niet prettig voelt, het niet vertouwd...noem maar op) en dat dus kan doen omdat er geen stang achter zit en hij staat vast kunnen er echt lelijke dingen gebeuren (paard valt op de klep, paard gaat hangen en valt, maar kan ook los komen en er vandoor gaan, enzv.)
Bij een paard dat bang is voor/in de trailer zou ik altijd zorgen dat je met zn tweeën bent. De één houdt zich bezig met het paard en de ander zorgt ervoor dat het dier veilig op de trailer komt te staan (stang dr achter, borgen, sluiten van de klep enzv.)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:24

Vanmiddag komt hier iemand om die vn mij en van iemand van stal te helpen om op de trailer te zetten. De kans is groot dat je zelf iets doet wat het verprutst.. Nu een prof erbij gehaald.. Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:25

singasong schreef:

nee, nooit. Eerst de stang erachter en dan pas vast zetten. Als ik alleen ben, laat ik ze er of alleen inlopen of ik loop mee, laat ze los staan en ga er zelf weer uit om de stang erachter te doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:28

Ik maak m'n paard ook nooit eerst vast (voordat de stang erachter zit)
Meestal doet mijn vroend de stang erachter óf als ik allen ben, gooi ik het touwtje over haar hals (zodat ze er niet op kan staan) , loop langs haar en doe de stang erachter, waarna ik haar dan pas vast zet.
Ik vind het ook eng namelijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:35

Okee, kan me er wat bij voorstellen! Ik heb daar nooit verder bij nagedacht en doe altijd eerst vastzetten en dan de boom. Is nog altijd goed gegaan (ff afkloppen).
En als jullie uitladen dan?

Ik heb het 1x gedaan om hem eerst los te maken en daarna de boom eraf. Maar meneer dacht zich om te draaien in de trailer en dat ging toen even fout. Daarom doe ik bij uitladen eerst boom eraf en daarna maak ik hem los.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:36

altijd eerst los maken en dan pas de stang weg. Ik heb er te veel gezien die meteen achteruit denderen als de stang weg is. Ik zou in jouw geval iemand er even voor bij houden die hem vasthoudt met uitladen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:41

Lielle schreef:
altijd eerst los maken en dan pas de stang weg. Ik heb er te veel gezien die meteen achteruit denderen als de stang weg is. Ik zou in jouw geval iemand er even voor bij houden die hem vasthoudt met uitladen.

Maar het ging dus fout toen ik het zo deed op jouw manier! In principe wil ik het gewoon alleen doen, doe ik ook altijd anders kan ik nergens meer heen. Maar ik ben toen zo geschrokken toen hij zich wilde omdraaien dat ik dus eerst de boom eraf haal. Hij kent het commando 'netjes halt' (niet lachen!) en hij blijft altijd braaf staan totdat ik zeg dat hij eraf mag lopen.
Ik denk niet dat ik het anders moet gaan doen. En met iemand erbij is voor mij geen optie.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 17:20

bedankt voor de tips allemaal/ Ik ben altijd met z'n tweeen en ik doe eerst de stang erachter en dan vastzetten!
We blijven gewoon vrolijk door oefenen. het gata al de goede kant op en met geduld komen we er wel.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:07

Heel veel succes Sundance, ik hoop dat je haar helemaal op haar gemak kunt laten voelen in de trailer!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:10

Als het een oude trailer is zou ik de bodem eens laten nazien

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:24

Ben het helemaal eens met de manier van Cissy, maar als je de stang uiteindelijk echt indoet, maak hem dan niet te snel los als ze naar achteren probeert te gaan! Mijn merrie gaat wel op de trailer, heeft voorzover ik weet geen slechte ervaring gehad, maar gaat wel bijna altijd moeizaam. Doen we ook altijd met brokjes etc. Toen ze er een keer goed opstond, deed mijn vader de stang erachter zoals normaal, maar toen ze opeens vol naar achteren ging hangen om eruit te gaan, deed hij die weer los zodat ze eruit kon. Was niet zo'n slimme actie want ze heeft nog vaak geprobeerd naar achter te gaan hangen. Ze had immers 'geleerd' dat hangen resulteerde in vrijheid. Gelukkig hebben we dat er inmiddels weer uit geoefend, maar het had ook gevaarlijk kunnen worden als ze dat tijdens het vervoeren zou proberen! Normaalgesproken kan zo'n stang een boel gewicht houden en leren ze dat hangen niet tot de vrijlating leidt. Als ze toch zou gaan blijven hangen ofzo, zorg voor assistentie en laat die de stang losdoen als ze nét niet duwt.

En over trailer verven: volgens mij is schuurpapier (of gewoon schuurmachientje) het makkelijkst en handigst.

Succes ermee! Lachen

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:26

Ben het helemaal eens met de manier van Cissy, maar als je de stang uiteindelijk echt indoet, maak hem dan niet te snel los als ze naar achteren probeert te gaan! Mijn merrie gaat wel op de trailer, heeft voorzover ik weet geen slechte ervaring gehad, maar gaat wel bijna altijd moeizaam. Doen we ook altijd met brokjes etc. Toen ze er een keer goed opstond, deed mijn vader de stang erachter zoals normaal, maar toen ze opeens vol naar achteren ging hangen om eruit te gaan, deed hij die weer los zodat ze eruit kon. Was niet zo'n slimme actie want ze heeft nog vaak geprobeerd naar achter te gaan hangen. Ze had immers 'geleerd' dat hangen resulteerde in vrijheid. Gelukkig hebben we dat er inmiddels weer uit geoefend, maar het is natuurlijk voor ieder paard verschillend of dat weer snel verbeterd.

En over trailer verven: volgens mij is schuurpapier (of gewoon schuurmachientje) het makkelijkst en handigst.

Succes ermee! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:47

singasong schreef:
Okee, kan me er wat bij voorstellen! Ik heb daar nooit verder bij nagedacht en doe altijd eerst vastzetten en dan de boom. Is nog altijd goed gegaan (ff afkloppen).

Ik heb het 1x gedaan om hem eerst los te maken en daarna de boom eraf. Maar meneer dacht zich om te draaien in de trailer en dat ging toen even fout. Daarom doe ik bij uitladen eerst boom eraf en daarna maak ik hem los.

Met uitladen idd ook eerst losmaken, dan de stang erachter vandaan.
Wel zorgen dat de helper weet dat het paard los is, zodat hij niet onder het paard kan komen, als het paard besluit dat hij niet wil wachten.

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:52

mijn paard had ook de neiging om er meteen weer af te lopen als hij er ff opstond hij vond het erg spannend allemaal..
je maakt gewoon een longeerlijn vast aan bijv de linker kan en zodra het paard erop staat trek je de lijn meteen strak achter de trailer(je moet dus met zijjn 2e zijn, iemand die de lijn doet)
het paard zou dan proberen achteruit te lopen maar merkt dat het niet gaaat.. en blijft staan... zo doe je dat gewoon paar keer oefenen dat heeft bij mij goed geholpen Lachen suc6 laat even weten als je het probeerd en hoe het gaat vind het leuk namelijk

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:06

superwoman schreef:
singasong schreef:

Met uitladen idd ook eerst losmaken, dan de stang erachter vandaan.
Wel zorgen dat de helper weet dat het paard los is, zodat hij niet onder het paard kan komen, als het paard besluit dat hij niet wil wachten.

Je gaat er dan wel vanuit dat je altijd met z'n tweeen bent! Ik denk dat ik beter gewoon mijn eigen manier aan kan houden. Paard en ik weten dan allebei hoe de volgorde is, daar went hij ook aan! Als ik dingen anders ga doen omdat er misschien toevallig iemand bij is die me kan helpen, lijkt me dat alleen verwarrend voor het paard.