inrijden laten doen wat komt erbij kijken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

inrijden laten doen wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 14:43

Ik weet niet zo goed in welke categorie dit thuis hoort. Hoop dat het hier goed staat.

Over 4 maanden word mijn epony hengst 3 jaar. Dus word het tijd om te gaan kijken hoe en wat met inrijden. De basis van het grondwerk kent hij.
Hij kent het longeren met singeltje en bijzet en zadel. Uiteraard kent hij dus ook het hofdstel en de stem commando's. Het enige wat er nog moet gebeuren is er op en in en doorrijden. Dit wil ik laten doen als hij 3 is.
Maar hoeveel tijd is er gemiddeld nodig voor de basis. Dus de stap,draf en galop netjes beheersen.
En wat kost het ongeveer alleen het beleren dus exl stalling? En maakt het nog veel verschil ofde gene aan huis komt of het paard bij hun gestald staat?
Enwat vinden jullie zelf de fijnste manier aan huis ofweg brengen?
En met wie of welk bedrijf zijn jullie heel tevreden over of juist niet?

Kortom alle informatie over het inrijden laten doen is meer dan welkom.

Liselot

Re: inrijden laten doen wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:06

dat is per paard verschillend, maar de meeste kunnen na een maand aardig netjes stappen, draven en gallopperen onder het zadel. bij sommige paarden is daar 2 maanden voor nodig.

ik vind wegbrengen het prettigst, maar dan niet al te ver weg, want ik zou zelf wel willen kijken hoe het allemaal gaat en zelf ook onder hun begeleiding er al een paar keer op willen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:09

Ik sluit me aan bij Lissy. Wegbrengen lijkt me het prettigst voor degene die het gaat doen. Ook kan je daar dan onder hun begeleiding er een aantal keer op.

Kosten verschillen per lokatie en wie het doet.

Wil je je pony echt een beetje door gereden terug dan moet je niet van 1 maandje uitgaan, maar minimaal 2. Na een maand is ie gewent aan het zadel en de beweging op zijn rug. Daarna kan je pas 'rijden' (en dan is het idd nog afhankelijk van hoe je pony het op pakt)

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:15

Je hebt PB!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:29

Mijn merrie is gelijk toen ik haar kocht 4 weken naar iemand gebracht om haar zadelmak te laten maken, ze was toen 3,5. Hij had achteraf veel te weinig tijd, normaal gesproken kunnen de meeste paarden idd zoals Lissy zegt stap, draf en galop en een beetje sturen. Mijn paard kon niet galopperen en het stuur zat er ook nog niet echt op, maar hij had er misschien 8 keer opgezeten. Normaal zou hij me nog een keer of wat begeleiden daar, maar vanwege zijn tijdgebrek en het feit dat ze wel erg braaf was, heb ik haar gewoon meegenomen na er daar een keer te hebben opgezeten. Ik meen dat wij er 500 euro voor betaald hebben, en dat is dus inclusief stalling. Ik adviseer je van tevoren goede afspraken te maken, ik mocht namelijk niet komen kijken bij het eerste keer erop en had ook niet afgesproken hoe ver ze zou zijn na een maand. Natuurlijk is dat vooral afhankelijk van hoe het paard het doet, maar ik ben daar naar hem toe te makkelijk in geweest. Ook van tevoren even kortsluiten hoe en wat je mee moet geven met het paard, bij mij was dat alleen maar een staldeken, voor de rest gebruikte hij alles van zichzelf, omdat mijn spullen alleen maar kwijt zouden raken anders. Vraag ook eens ervaringen bij mensen bij jou uit de omgeving, er zitten er soms tussen die met zadelmak maken niet al te vriendelijk zijn en dat moet wel bij jou, maar vooral bij je paard passen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:43

Een beetje een handige ruiter met een dier dat goed aan de stemhulpen staat heeft met een keer of 10 erop toch wel aardig gas/rem/stuur opzitten hoor Ja. Ik heb een aantal jaren op een dressuurstal rondgelopen en daar ook heel veel met jong grut gewerkt, de eerste keren erop waren aan de longe maar die ging er al gauw af als ze braaf waren, rechtuit en lange lijnen lopen is voor een jong dier toch fijner. Dit valt bij mij onder de categorie zadelmak, B-proef klaar met een maandje of anderhalf meestal wel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:36

Al het voorwerk is al gedaan. Het is nu alleen nog erop. Maar dat laat ik leiver doen. Ben daar niet handig genoeg in. Dus dan zou hij in 1 a 2 maanden een b proefje kunnen lopen?

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:44

Ik breng ze weg voor een week of 6. Hangt een beetje van het paard af en hij krijgt ze voorbewerkt aangeleverd. D.w.z. Hoofdstel, zadel en bijzet kennen ze en ze kunnen prima gelongeerd worden in stap, draf en galop op de stemhulp.
Het enige wat ik niet doe is de eerste keren erop.
Hij rijdt het paard om de dag en ik kan elke dag komen met of zonder aankondiging!
Na een week of 2 ga ik er 2 keer in de week naar toe om nadat hij ze voorgereden heeft, er zelf op te rijden onder begeleiding.
Na die 6 weken haar ik ze op en kan ik me bij wijze van spreken inschrijven voor een B-proefje, Heerlijk!!!
En dat alles voor 500,= in de maand incl. stalling.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:42

dozo schreef:
Ik breng ze weg voor een week of 6. Hangt een beetje van het paard af en hij krijgt ze voorbewerkt aangeleverd. D.w.z. Hoofdstel, zadel en bijzet kennen ze en ze kunnen prima gelongeerd worden in stap, draf en galop op de stemhulp.
Het enige wat ik niet doe is de eerste keren erop.
Hij rijdt het paard om de dag en ik kan elke dag komen met of zonder aankondiging!
Na een week of 2 ga ik er 2 keer in de week naar toe om nadat hij ze voorgereden heeft, er zelf op te rijden onder begeleiding.
Na die 6 weken haar ik ze op en kan ik me bij wijze van spreken inschrijven voor een B-proefje, Heerlijk!!!
En dat alles voor 500,= in de maand incl. stalling.

Da klinkt ideaal. Mijn paard kent namelijk ook al alles. Behalve het erop nog niet.
Mag ik vragen waar jij je paarden laat beleren?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:57

het inrijden zelf, dus als ene dier longeren etc kent is meestal met een paar weken wel bekeken
en dan bedoel ik gas rem links en rechts bevestigd

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:00

het is inderdaad per paard verschillend hoe snel hij alles oppakt.
ik zou als ik jou was het paard thuis laten beleren,kan je altijd zien wat ze met hem doen.
En als jij iets niet goed vind kan je er wat van zeggen .

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:03

Daar ben ik dus best bang voor dat het verkeerd gebeurd. Heb een eenkennige hengst die soms nogal hard leers is. En ook nog eens snel over de rooie kan gaan als je hem te hard aanpakt.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:19

@ felicity: Ik laat het doen door Dirk-Jan van stoeterij de Toekomst in Heerhugowaard.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:35

ik heb in belgie heel veel paarden ingereden,dat deed ik voor 350 euro,en had er ong een maand voor nodig..liepen ze netjes aan de teugel,stap draf en galop... Lachen

maar nu doe ik het niet meer Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:43

felicity schreef:
Al het voorwerk is al gedaan. Het is nu alleen nog erop. Maar dat laat ik leiver doen. Ben daar niet handig genoeg in. Dus dan zou hij in 1 a 2 maanden een b proefje kunnen lopen?

Als het een leergierig paard is en niet ál te ril (met eentje die heel veel spanning op blijft bouwen duurt het wat langer) kan dat prima met een handige ruiter hoor Ja! Die B proefjes van nu stellen eigenlijk echt niks meer voor natuurlijk, is puur de basis en makkelijke, lange lijnen!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:05

Ik help vaak op een stal hier in de buurt. Een beetje poetsen, longeren, rijden, etc. Deze man (jonge man) staat erom bekend dat hij werkelijk alle paarden zadelmak krijgt. Hij heeft heel veel verstand van paarden en weet vaak heel goed wat hij wel en niet kan doen. Ik kijk wel eens mee en het ziet er echt niet slecht uit. Gisteren is er nog een 3 jarige tuiger zadelmak gemaakt. In het begin was het paardje heel erg zenuwachtig maar aan het eind was hij vrolijk/blij, staart erop, oren erop, lekker galloperen. Ik weet niet hoe lang hij ermee bezig zal zijn maar ik weet wel dat hij hier in goede handen zal zijn. Het is in Montfoort, vlakbij Utrecht, en als je een telefoonnummer wilt moet je maar een PB sturen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:11

kimmie261 schreef:
ik heb in belgie heel veel paarden ingereden,dat deed ik voor 350 euro,en had er ong een maand voor nodig..liepen ze netjes aan de teugel,stap draf en galop... Lachen

maar nu doe ik het niet meer Haha!

Dat deden we best netjes hé femke??
Breitling (u blingh), Justin, esperanto.. allemaal bokt-paarden die door ons zadelmak zijn gemaakt t.d.t.
Lachen Goede oude tijd!! hahaha!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:12

Die van mij is 7 weken zadelmak en heeft volgende week haar eerste wedstrijd!! Lachen (puur voor de ervaring hoor! )

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:38

bij ons is alles nog altijd zelf ingereden. Vind ik persoonlijk wel zo fijn.
Niet iedereen is even fijn met het inrijden en soms gaat het er niet altijd even fijn aantoe. Daarom wilen sommige personen ook liever niet dat je de eerste keren komt kijken. En soms word je paard gewoon verkeerde dingen aangeleerd of op een verkeerde manier.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:58

als je al niet mag kijken bij het inrijden,zou ik al meteen mijn paard daar niet neerzetten...

bij mij is/was altijd iedereen welkom,alleen als de eigenaar commentaar zou hebben,dan mogen ze het toch echt zelf doen...

maar ik reed ook de paarden heel rustig en vriendelijk in,dus waarvoor zou ik geheimen hebben???

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:06

ik vind inderdaad ook:
"als je al niet mag kijken bij het inrijden,zou ik al meteen mijn paard daar niet neerzetten..."
Zoals kimmie al zegt.

Verder zou ik, als je het echt zelf niet wil doen, het laten doen door hem weg te brengen.
Maak duidelijke afspraken over wat hij moet kennen en hoe lang hij er staat. Ik zou ook vragen wat ze ermee zullen gaan doen en hoe vaak/lang zodat ze hem niet overvragen.
Spinxie :Als je 500 euro betaald en je krijgt een half ingereden paard terug dan zou ik er echt niet mee akkoord gaan en hem of nog twee weken langer willen hebben of geld gedeeltelijk terug of weet ik het wat en anders flink slechte reclame gaan zpuien want dat is toch belachelijk?:S
Hier is iemand die brengt de paarden altijd naar Drachten ergens in de buurt en betalen ze meen ik 450 euro voor. Er wordt afgesproken wat het paard moet beheersen (longeren, stap, draf, galop, sturen en remmen en ook verkeersmak) en als het paard a 2 weken compleet klaar is mag je haar ophalen, is het paard 'pas' na 7 weken klaar dan kost het geen ene cent meer.
Zij zijn altijd erg tevreden over diegene.
Volgens mij is hier in de buurt 350 euro per maand incl stalling de gemiddelde prijs.