Lada Niva, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Lada Niva, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:30

Heeft iemand ervaring met de Lada Niva als auto en in het bijzonder als trekauto? Ik ben bekend met het rijcomfort maar vraag me af of er mensen zijn op bokt die een Niva rijden (of reden) en wat hun ervaringen zijn. Hoe degelijk zijn ze en is er bij reparatie makkelijk aan onderdelen te komen bijvoorbeeld.

finn2003

Re: Lada Niva, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:00

heb ooit eens met zo'n auto gereden, maar verwacht er niet teveel van. Motorisch is het niet veel met bijna geen vermogen en inderdaad qua comfort is het ook niet al teveel. Hang er ook nog eens een trailer achter en volgens mij kom je helemaal niet meer van je plek. En er mag 1500kg achter, dus meer dan een 1,5paards trailer kun je er ook niet achter hangen.

Onderdelen zijn wel te krijgen en ook niet al te duur, maar ik zou zelf wel even verder kijken naar wat anders.Kapot gaan doen ze niet al te snel omdat er niks opzit wat kapot kan

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 09:23

Ik vraag me idd wel af hoe hij is als er een trailer achter hangt. Mijn huidige auto trekt het net niet lekker. Meer dan een 1,5 prds hoeft er niet achter dus dat is ok.

Is het normaal om bij een proefrit ook met aanhanger te rijden!? Bloos

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:29

snel naar huis rijden en de trailer erachter gooien, bekijk deze link anders ff van de niva:

http://autogids.autotrader.nl/carbaseda ... o&ref=atag

Dit houd niet over denk ik om eerlijk te zijn. Wil je er veel km mee maken met een trailer erachter trouwens of is het soms een keertje

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:04

Worden redelijk wat km; iig wekelijks 120 km waarvan merendeel snelweg. Daarnaast nog af en toe stukken die langer zijn.

Ik ben bekend met de technische gegevens en heb een proefritje gemaakt, weet alleen niet goed wat ze precies voor invloed op het rijgedrag zouden hebben. Ik heb bv onlangs begrepen dat er geadviseerd wordt een trailer met minimaal 100 PK te trekken. De Niva heeft er 65. Wat ik niet begrijp is dat mijn huidige auto (mazda 626) met 106PK dan minder mag trekken dan de Niva met dik 40pk minder. Mazda 106Pk mag 1350 en Niva 65PK mag 1500?

Fijne site trouwens autotrader.nl!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:44

PK's bepalen niet hoeveel je eraan mag hangen, omdat het gewicht en de opbouw van je auto dat bepaalt. Het is namelijk de bedoeling dat als je bijvoorbeeld een noodstop moet maken, de trailer niet de auto voorbij komt omdat de auto in verhouding te licht is. Daarnaat maakt het nog verschil hoe de carosserie in elkaar zit.
Voorbeeld: een lichte sportwagen heeft veel PK's, maar als het erop aan komt heb je met zo'n auto niks in te brengen met een trailer erachter, het is absoluut niet veilig.
PK's is mooi meegenomen omdat de auto met meer PK's natuurlijk wat makkelijker trekt, iets beter optrekt, minder snel vast in de blubber...maar het heeft weinig invloed op hoeveel je er veilig achter kan hangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:24

Ir111 schreef:
Worden redelijk wat km; iig wekelijks 120 km waarvan merendeel snelweg. Daarnaast nog af en toe stukken die langer zijn.

Ik ben bekend met de technische gegevens en heb een proefritje gemaakt, weet alleen niet goed wat ze precies voor invloed op het rijgedrag zouden hebben. Ik heb bv onlangs begrepen dat er geadviseerd wordt een trailer met minimaal 100 PK te trekken. De Niva heeft er 65. Wat ik niet begrijp is dat mijn huidige auto (mazda 626) met 106PK dan minder mag trekken dan de Niva met dik 40pk minder. Mazda 106Pk mag 1350 en Niva 65PK mag 1500?

Fijne site trouwens autotrader.nl!

Ja, die 100pk heb ik onder andere de wereld ingeholpen. Wat een auto mag trekken heeft met veel factoren te maken, waar de constructie van de auto een niet onbelangrijke is. Die Niva zit ondanks alles toch net iets degelijker in elkaar dan de Mazda.
Maar wil je het echt weten? Begin niet aan die Niva. Je bent een gevaar op de weg want met een trailer is ie niet meer vooruit te branden en houdt je niet eens de 80km/h vast als je de grote rivieren over wilt steken.

Je bent overigens de eerste die hier klaagt over de Mazda. Ik ben er geen fan van, maar Bokkers die er een hebben zijn er tevreden over. Ik krijg dus de neiging aan de technische staat van je auto te twijfelen of je trailer is niet meer wat ie geweest is. PB Karin eens, die is zeer happy met de Mazda en ventileerd dat hier regelmatig. Mogelijk krijg je inzicht in waarom zij wel en jij niet tevreden bent.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:28

Ik sluit me hierbij aan, een Niva is leuk voor in het terrein of voor korte afstandjes, maar zeker niet als kilometervreter en trekwagen. Hij red het eenvoudig niet om een trailer vlot weg te trekken en ik geloof ook niet dat een Niva een trailer kan houden als deze een spoor pakt. Kijk liever naar een Nissan Patrol of Toyota Landcruiser, die zijn er ook al voor leuke prijzen hoor!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:32

@ Ikke: Ik weet denk ik wel waarom ik niet tevreden ben. Ik heb een 1.8 gekocht en dat is niet handig. Ik verwacht met een 2.0 een stuk beter uit de voeten te kunnen.

@ Missy Tara: wat jij noemt is echt ver over mijn budget heen (niet alleen qua aanschaf, ook qua onderhoud). En ook wel over de top qua capaciteiten. Ik wil echt maar 1 paard mee op pad nemen.

Overigens wel erg bedankt allemaal voor de reacties. Het helpt me om beter inzicht te krijgen in wat voor auto aan te schaffen! Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:59

Ir111 schreef:
@ Ikke: Ik weet denk ik wel waarom ik niet tevreden ben. Ik heb een 1.8 gekocht en dat is niet handig. Ik verwacht met een 2.0 een stuk beter uit de voeten te kunnen.

Overigens wel erg bedankt allemaal voor de reacties. Het helpt me om beter inzicht te krijgen in wat voor auto aan te schaffen! Lachen

Dat kan het verschil zijn. Inruilen voor een 2.0?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:19

Tja, wellicht. Ik ben er nog niet uit. Het is allemaal een beetje passen en meten, het budget, eisen en wensen moeten natuurlijk wel enigzins in de buurt komen van elkaar.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:20

idd, een Nissan Patrol of Toyota LC zit toch echt in een ander budget. Ik zou dan gewoon opzoek gaan naar een redelijke personenauto, liefst diesel vanwege het vaak hogere koppel. Denk bv aan de Mazda 626, Ford Mondeo. Hier mag vaak ook wel een 1200/ 1300kg achter wat voor 1 paard wel genoeg is.

Een flinke terreinwagen is vaak erg zwaar en duur id wegenbelasting als je hem niet bedrijfsmatig kunt rijden. Reken bij een Patrol toch op een dikke 2000kg wat je al snel een 400euro kost aan wegenbelasting en natuurlijk een redelijk hoog verbruik