Eczeempaard verkopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Eczeempaard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:23

Wij hebben een paard met een lichte vorm van zomer eczeem. Eingenlijk is ze 'over' en willen we haar verkopen. Maar hoe verkoop je nu zo'n paard? Ik ben eerlijk en wil de event. koper later ook nog weer recht in de ogen kunnen kijken, dus nu in de winter verkopen en dan over een half jaar zeggen 'Goh, eczeem, heeft ze bij ons nooit gehad' is niet mijn stijl!
Aan de andere kant is het wel gewoon een leuk recreatiepaard, er is altijd goed op gepast, ze wordt bereden, is in super conditie, de eczeem is prima binnen de perken te houden, dus echt voor niks weg doen vind ik ook weer wat overdreven.
Eigenlijk weet ik gewoon niet hoe ik het moet aanpakken...zijn hier mensen die een eczeempaard hebben verkocht of gekocht? Ervaringen gevraagd dus!

Manderijn

Re: Eczeempaard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:28

Je zegt ik wil hier gewoon eerlijk in zijn.
Dan moet je dat ook gewoon zijn, en eerlijk zeggen dit paard heeft exceem maar is zeker te beperken in hoeverre.. Er zijn mensen die liever een paard kopen zonder exceem dit is opzich ook wel logisch. Er zijn ook mensen die denken ik heb dit paard puur voor de hobby en zal me hier niet aan storen, er zullen niet veel mensen zijn maar als je het eerlijk wilt doen zou ik het gewoon op deze manier doen.

Ik zelf zou nooit een paard kopen met exceem, ik heb een shetlander en die schuurt ook de hele boel bij elkaar. Voor mij dus geen paard met exceem het is toch een soort van 'gebrek'

Succes met de verkoop Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:31

Gewoon eerlijk verkopen. Misschien bewust verkopen/adverteren aan de kust. Veel eczeempaarden hebben daar toch een stuk minder, tot geen last.

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:36

Gewoon eerlijk zeggen, er zijn mensen genoeg denk ik die vallen voor het paard en zich het eczeem niet aantrekken.
Ik zou het zelf ook niet doen, heb al een eczeempony staan. Maar toen we haar veulen hebben verkocht, heb ik er ook eerlijk bij gezegd dat de moeder eczeem had.
Succes met de verkoop

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:39

Je moet het overigens eerlijk melden want als ze het in de zomer of op haar nieuwe plaats weer krijgt dan moet je het paard terug nemen. Ik heb ooit een paard gekocht met eczeem, jaren geleden, de eigenaar had het er niet eerlijk bij vermeld. Zodra ik het ontdekte heb ik de eigenaar gebeld en die wilde het paard uiteraard niet terug, ze wilde ook niets van de prijs afhalen ( en ik had hem duur gekocht want het was een goede ijslander) maar ze boden wel een Boettdeken aan. Stom als ik was nam ik dat aan en toen ik naderhand een rechtzaak ervan probeerde te maken bleek het aannemen van die Boettdeken mijn grote fout te zijn want daarmee accepteerde ik het probleem volgens de jurist.
Ik weet niet hoe erg jouw paard het heeft maar in Brabant is het eczeem echt een ramp en dan is elke prijs die je hebt betaald voor een paard teveel aangezien het afschuwelijk is om een paard te zien met zoveel jeuk. Aan de kust gaat het vaak nog wel maar die beginnen ook al vol te zitten met eczeemgevallen. Soms helpt een Boettdeken en heeft het paard helemaal geen last van jeuk, dan is het probleem wel te overzien maar bij mijn paard was de deken niet afdoende en was ik iedere dag bezig wonden in te smeren. Uiteindelijk heb ik hem met heel veel verlies financieel en met pijn in mijn hart naar Zeeland verkocht.
Succes met de verkoop.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:42

Het is altijd beter om eerlijk daarover te zijn want zo komt je paardje wel beter terecht als de koper het weet.Je kunt ook proberen om je paardje naar de kust te verkopen,daar kan het minder worden.Het is wel moeilijker om een gerichte koper te vinden maar je kunt het ook in de advertentie vermelden.Ik heb het wel vaker gelezen hoor Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:52

katchina schreef:
.....Het is wel moeilijker om een gerichte koper te vinden maar je kunt het ook in de advertentie vermelden.Ik heb het wel vaker gelezen hoor Knipoog

Ja, ik heb het ook wel vaker gelezen - vraag is natuurlijk of die paarden ook verkocht zijn! Daar ben ik benieuwd naar!
Voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut niet van plan dit paard zonder het eczeem-verhaal weg te doen, daarvoor is ze veel te goed en is ze me veel te dierbaar!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:05

Tja,het ligt ook aan je paardje zelf natuurlijk.Wat kan die en heeft ie mooie uitstraling?Zo kan het exceen verhaal op de achtergrond gezet worden.Geef er desnoods een Boetth deken bij of goedwerkend middel wat je wel bij je vr.pr.kan incalculeren..
Succes in ieder geval met het vinden van een goed adres voor je paardje Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:58

Je zal toch een lagere prijs krijgen als wanneer je paard geen exceem zou hebben, maar pas op voor handelaren, want jij zegt het hun eerlijk, maar de handelaar zal het grote kans niet vertellen aan degene die hem koopt en handelaren komen op de lagere prijsklasses uit. Als je in je advertentie zet: geen handelaren, dan doen ze alsof ze geen handelaar zijn, dus let hier voor op als je tenminste niet wil dat je paard daar heen gaat.

Ik denk dat veel mensen liever een braaf paard hebben met exceem, dan een gezonde rotbok voor hetzelfde geld.

Ik heb pas geleden ook een shetlander verkocht met exceem en heb dit er ook duidelijk bij verteld. Die mensen gingen dus ook voor het lieve karakter.
Ik had gereageerd op een advertentie op marktplaats, iemand zocht een grote shetlander.
Laatst bijgewerkt door Sokkebok op 23-01-07 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:00

heb er eentje gekocht
nog niet zo lang geleden
bij ons hebben ze er bijna geen last van
vorig jaar ook een merrie voor dekken hier en die mensen keken hun ogen uit
met deken gekomen maar die kon gelijk af
na 6 weken geen enkel probleem

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:13

Eerlijk aangeven dat is het belangrijkst.
Dan is het aan de koper de keus om het te bepalen of de koop doorgaat ondanks de exceem.
Ik heb vaker gehoord over exceemers die toch een goed passend nieuw thuis krijgen.

Voor mij is het een absolute reden om er niet aan te beginnen(heb er nml. eentje).
Ik kocht mijn shet in de winter( Boos! ) en eenmaal zomer was ik te gehecht aan hem om hem retour te doen.
Ik heb altijd raad voor iedereen die een ponnie/paard aanschaft waar op te letten en zelf stink ik erin No Cheer
Hij had wel eens een beetje last van vliegjes maar met veerust geeeeeen probleem(waarom rinkelde er geen alarmbellen bij mij toen?????) en tsja vanaf het moment dat ik hem zag *verliefd*.
Als je hem nu ziet zou je ook niet zeggen dat hij in de zomer openligt tot bloedens toe...zit dik in de vacht lekker volle maantjes/staartje maar oweee als de zomer eraan komt.

mousy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:27

Je moet het er gewoon bij zeggen als de koper haar gewoon kan gebruiken waar hij haar voor aanschaft is er toch geen probleem. Als je maar eerlijk blijft Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:55

Je kunt ervoor kiezen om géén zinnetje als: geen gebreken in de advertentie te zetten en evt. geinteresseerden die contact met je opnemen het alsnog meedelen (niet vergeten!).

Of het van te voren open en eerlijk in je advertentie zetten.

Aangezien je het paard toch al definitief wil verkopen, gewoon doen. Eerlijk zijn, als het matig is of met een speciaal middel of deken onderdrukt kan wordne mag je dat er ook duidelijk bij zetten.

Succes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:26

Ik heb een eczeem shetlander nu, omdat ik bij de kust woon hoopt de vorige eigenaar dat ze nu geen last zal hebben.

Er is vast wel een lief baasje dat jouw paard wil kopen en die vlakbij zee woont.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:24

Ik heb een exzeempaard gekocht een paar jaar terug. We wonen op de Waddeneilanden en hier lopen meer paarden rond met zomerexzeem (inmiddels zonder!) Toen ik mijn paard zag op MP was ik verliefd. We zijn gaan kijken en hebben hem gekocht. Ik was op de hoogte van zijn aandoening, maar wilde de gok wel nemen, gezien de 99% kans op genezing.
Ik heb een goede keuze gemaakt. Hij heeft nooit geen jeuk weer gehad.
Met de eigenaresse had ik de afspraak dat ze hem terug zou nemen, mocht het niet over gaan. Gelukkig hoefde dat niet!!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:30

Ik heb een shet met exzeem zonder moeite verkocht. Toen ik hem kocht scheen hij het niet te hebben, maar bij mij schuurde hij zich rot. Ik heb toen zijn hele lange manen tot fjordenkapsel ingekort, dus daar was ook duidelijk aan te zien dat hij exzeem had.
Ik heb het destijds gewoon in de advertentie gezet, en zonder problemen de shet voor een goede prijs verkocht. Ook deze exzeem was verder wel binnen de perken te houden. De nieuwe eigenaren vonden hem gewoon zo leuk en lief dat het helemaal geen optie meer was hem niet te nemen.
Sterker nog; ze wilden hem nog liever, want ze wonen vlak bij zee en dat zou het kunnen verlichten voor hem!

Dus gewoon eerlijk zijn, komt vast wel goed!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:51

te koop : merrie >insert gegevens paard als stokmaat, geschikt voor, karakter omschr. etc<
merrie heeft licht eczeem vandara aangepaste prijs

zet haar gewoon te koop en meld er in de advertentie al bij dat ze licht eczeem heeft
er zijn best wat mensen die ene paard ook kopen als ze licht eczeem hebben
de prijs s er dan wel naar natuurlijk...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:12

Haar gewoon verkopen voor ietsje minder en er eerlijk bijvertellen dat ze eczeem heeft. Lijkt me niet echt een probleem. Dan weten de kopers waar ze aan beginnen Lachen

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:26

Gewoon melden, anders is het toch een verborgen gebrek en moet je 'm alsnog terugnemen? Er wonen genoeg mensen aan de kust, die een goed tehuis kunnen bieden. Mss belandt je paard anders wel bij de slacht, omdat de nieuwe eigenaren niet weten wat ze ermee aan moeten?

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:33

Ik heb inmiddels 5 jaar geleden een eczeempaard gekocht. Er is mij gewoon eerlijk verteld dat ze eczeem had (was ook duidelijk te zien trouwens; een fries met 5 cm manen Clown ) en de prijs was ook lager.
Ik zocht gewoon een paard dat voor 100% betrouwbaar was en die eczeem heb ik op de koop toegenomen. Achteraf was het toch wel wat erger dan ik verwacht had, maar dat heeft het karakter van Aukje dubbel en dwars goedgemaakt. Nu ben ik zover dat ze bijna geen jeuk meer heeft en heb ik gewoon mijn droompaard!
Ik zou het altijd eerlijk vermelden aan evt kopers. Heeft je paard iets wat iemand echt zoekt, dan kijken ze vaak wel verder dan de eczeem. Succes! Knipoog

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:27

@Angela77:
Heeft je paard alleen s'winters geen jeuk of zomers ook niet?? En hoe krijg je dit voor mekaar?
Onze haflinger ruin heeft ook exceem, maar die gooien we gewoon tijdig een exceemdeken op en gebeurt er niks. Doen we dit niet, dan scheurt hij zich helemaal kaal. Want voor zover ik weet is het niet te verhelpen alleen te bestrijden/ verminderen

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:34

Tis ook niet helemaal wég, maar wel stúkken minder! Knipoog
Ze staat onder een eczeemdeken, maar krijgt daarnaast ook iedere voor- en najaar een reinigingskuur die bij haar heel goed aanslaat! Ik kan in de zomer gerust de deken er een paar uur afhalen, zonder dat ze knettergek wordt. Knipoog
In het centrale topic over ZE staat mijn hele verhaal.