Paard in trailer met lange ritten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

delete

Paard in trailer met lange ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:12

Hee bokkers,

Ik had een vraagje omdat wij kennisen in Engeland hebben waar we eventueel wel heen zouden willen gaan (over een jaartje pas) om daar met onze paarden te gaan rijden, en verder is alles daar wel goed geregeld.
Maar dan staat je paard wel 8 uur in de trialer (als het niet langer is), nou staan ze ook zo vaak wel 8 uur op stal, en langer (in de winter). Natuurlijk is de trailer wel vermoeiender. Maar zou dat wel kunnen? En natuurlijk zouden we pauzeren of wat dan ook. Maar word dat wel vaker gedaan? Ik heb van een kennis gehoord dat hun het ook wel eens hebben gedaan. Nou blijf je daar dan wel een paar weken natuurlijk, anders is zo'n lange rijs het de moeite niet waard. Graag meningen!

Groetjes,

Janski

Re: Paard in trailer met lange ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:23

Het gebuert wel mer inderdaad. Meestal gaan de echt lange stukken makkelijker met een vrachtwagen overigens maar die heeft niet iedereen Clown

Je zorgt uiteraard voor voldoende voer en iedere 2 uur ongeveer een drinkpauze.

Je kunt overwegen om een tussenstop te regelen ergens halverwege waar de paarden even de benen kunnen strekken.
Punt daar is dat je na 4 uur rijden wel eens moeite kan krijgen als je te snel weer wil laden.

Ik heb 2 hanoveranen uit Duitsland op de trailer laten komen dat is een kleine 6 uur. Ze zijn onder weg wel even een half uur gestopt maar we hebben ze er niet uit gehaals omdat er 1 heel moeilijk laad. Paarden zijn moe en iets gestrest als ze aankomen maar na voldoende rust helemaal in orde.

Alleen ... moeten paarden voor ze naar Engeland gaan niet in Quarantaine?

delete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:33

Riant schreef:
Het gebuert wel mer inderdaad. Meestal gaan de echt lange stukken makkelijker met een vrachtwagen overigens maar die heeft niet iedereen Clown

Je zorgt uiteraard voor voldoende voer en iedere 2 uur ongeveer een drinkpauze.

Je kunt overwegen om een tussenstop te regelen ergens halverwege waar de paarden even de benen kunnen strekken.
Punt daar is dat je na 4 uur rijden wel eens moeite kan krijgen als je te snel weer wil laden.

Ik heb 2 hanoveranen uit Duitsland op de trailer laten komen dat is een kleine 6 uur. Ze zijn onder weg wel even een half uur gestopt maar we hebben ze er niet uit gehaals omdat er 1 heel moeilijk laad. Paarden zijn moe en iets gestrest als ze aankomen maar na voldoende rust helemaal in orde.

Alleen ... moeten paarden voor ze naar Engeland gaan niet in Quarantaine?

Quarantaine? Bedoel je daarmee de trein of de boot? Dat klopt indd, maar de vorige keer toen we naar Engeland zijn gegaan, gingen we met de trein (onder t water door), en dat was eigenlijk heel netjes geregeld. Ook zag ik toen een paar paardentrailers staan. Dus dit zal dan ook wel vaker gebeurten.

Indd, heb je dan dat ze niet meer de trailer op willen, omdat ze er al zo lang in hebben gestaan.
En uiteraard word er voldoende voedsel enz. opgeslagen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:34

Neu met Quarantaine bedoel ik dat i.v.m. ziektes etc de paarden een peride afgesloten van andere dieren moeten staan. Om er zeker van te zijn dat ze geen virussen meenemen,

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:55

Wij zijn met 6 paarden en dus driee trailers naar Engeland geweest in September. We moesten naar Exmoor, vanweg o.a. files bij London en wat problemen met een van de paarden van een reisgenoot (moest gesedeerd worden bij de boot) hebben we wat lamger dan geplanned over de reis gedaan, al met al zijn we zo'n 16 uur (incl. pauzes) onderweg geweest. We zijn een keer zo'n uur gestopt en toen hebben we de paarden laten grazen en even gewandeld, die van ons gaan gelukkig zo op de trailer.
Op de terugweg hebben we een keer overnacht 20 min. van Dover.
Wij zijn met de boot vertrokken van Calais naar Dover, met Seafrance deze was het goedkoopst en had achteraf gezien ook hele goede service (beter dan P&O hoorden we van anderen). Je hebt geen quarantaine meer voor Engeland, wel moet je een gezondheidsverklaring hebben om Engeland in en uit te gaan en om Engeland uit te gaan heb je nog een speciaal Export certificaat nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:32

Zorg voor voldoende stops om de paarden te laten eten en te laten drinken. Als ze gemakkelijk te laden zijn, is even de benen strekken wel lekker voor ze. Geeft het laden echter een hoop spanning, dan kun je ze beter laten staan, en alleen af en toe de trailer een tijd stilzetten, zodat ze even kunnen bijkomen van het gewiebel.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 07:47

@Delphi2:

Oke alvast bedankt voor alle informatie! Zit die gezondsheidsverklaring en speciale Export certificaat gewoon bij je paspoort enzo in, of moet je dat apart aanvragen?

delete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 07:48

_angela_ schreef:
Zorg voor voldoende stops om de paarden te laten eten en te laten drinken. Als ze gemakkelijk te laden zijn, is even de benen strekken wel lekker voor ze. Geeft het laden echter een hoop spanning, dan kun je ze beter laten staan, en alleen af en toe de trailer een tijd stilzetten, zodat ze even kunnen bijkomen van het gewiebel.

Jaa indd, nou gaan de trailer ritten nu nog wat onwennig, maar ik denk dat in die tijd het al een stuk beter gaat. Bedankt voor de info!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:39

Dat gezondheidscertificaat moet je aanvragen bij de VWA, kan vrij kort van te voren, er komt dan een VA om te kijken of je paard gezond genoeg is om te vervoeren. Kijk even voor de exacte voorwaarden op de website van de VWA. Wij hadden wel nog een speciaal export certificaat nodig om Engeland weer uit te gaan(dit is noet nodig vanuit andere Europese landen), dit moet je in Engeland aanvragen (kan per fax dan faxen ze het gestempeld terug), ik kan wel even kijken of ik het nog digitaal heb. Maar als je pas over een jaar gaat is het verstandig om dan te informeren naar de geldende regelgevind want die wijzigd nog wel eens.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:21

Inderdaad is quarantaine niet nodig, enkel gezondheidscertificaten. Wel is het beter om de paarden in de trailer te laten staan gedurende reis, als je ze er uit wilt halen moet je dit voor enkele uren doen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:36

Eind maart gaan mijn merries voor 6-8 weken naar Nederland. Ze staan dan ook 8-9 uur op de trailer.
Toen ik mijn ene merrie kocht in Ned., was ze drachtig en is ze met de vrachtwagen hierheen gekomen. Ze heeft er toen ook in het totaal iets van 9 uur opgestaan en dat is prima verlopen. Wel was ze blij om uit die vrachtwagen te stappen.
Ik heb haar bij aankomst eerst wat hooi en water aangeboden (heeft ze onderweg trouwnes ook gekregen!), maar ze wilde liever eerst de benen strekken, wat ze natuurlijk ook mocht Knipoog .
Een trailer is vermoeiender dan een vrachtwagen. Als we naar Ned. rijden, kijk ik van te voren iig of ik ergens over de helft van de route een stal vind, waar we evtl. pauze kunnen houden.
Gaat alles goed, rijd ik gewoon door naar de plaats van bestemming Lachen .

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:36

om even kort te reageren
als ik mijn dier zo lang op een trailer zou moetten hebben zou ik hem / haar om de 2 uur even laten lopen
waarom het is in mijn ogen dan een verademing voor het dier om even zijn benen te strekken (ook voor mezelf) en even op vaste grond te kunnen staan
ik deed dat altijd op de grotere parkeerplaatsen van tank stations kunnen ze gelijk even wat drinken
de rit gaar langer duren maar is prettiger voor het dier
het is trouwens ook wettelijk bepaald dat een dier dat vervoerd moet worden om de zoveel uur moet pauzeren

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:40

Wettelijk hoef je pas te pauzeren als de rit langer duurt dan 8 uur.
Aangezien grotere tankstations met parkeerplaatsen toch meestal langs de snelweg liggen zou ik daar dus nooit mijn paard uitladen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:47

Delphi2 schreef:
Wettelijk hoef je pas te pauzeren als de rit langer duurt dan 8 uur.
Aangezien grotere tankstations met parkeerplaatsen toch meestal langs de snelweg liggen zou ik daar dus nooit mijn paard uitladen.

Haha! heb ik geen probleem mee
maar ik laat die van mij er al gou uit hoor als ie een rit van 2,5 uur moet doen en dan nog lang op de trailer zou moetten staan gaat ie er gewoon na 1 a 2 uur uit snelweg of niet Haha!

je word trouwens wel raar aangekeken door vrachtwagen chauffeur's Haha!
Laatst bijgewerkt door rommulus op 23-01-07 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:47

Blijf dit topic even volgen, erg interessant! Heb meteen een paar vraagjes:
1. Kan dit met zowel trein als boot? Hoe zijn de ervaringen?
2. Wat zijn eigenlijk de meerkosten van het meenemen van een paard?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:40

Wij zijn met de boot geweest, Calais-Dover met Seafrance betaalden we 240,-- euro per combinatie (auto+trailer+twee personen) dit was het caravantarief. De goedkoopste en hele goede service. Bij P&O moeste we voor de zelfde overtocht ca. 500,-- euro betalen (daar moet je als vracht boeken).

delete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:08

Over pauses en tussenstops, eerst rij je natulurijk een stukje en kijk je of alles goed gaat. Zelf zou ik niet om het 1 a 2 uur je paard er helemaal uithalen. Maar wel water geven en even rust geven zodat ze niet de hele tijd met de beweging van de trailer mee gaan.

Over die trein en boot. Ik ga liever met de trein, dat gaat veel sneller geloof ik. En wij hebben het ook een keer gedaan (zonder trailer) en dat was heel netjes, helemaal voro brand afgesloten e.d. Was ook allemaal nieuw geloof ik. Eerst dacht ik dacht het niet voor trailers was, maar als ik me het herriner dan stonden daar ook 3 trailers op een rij (aparte baan). Wel wil ik geloven dat met de boot goedkoper is dan met de trein. Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:11

zorg wel dat je lek half uur tot uur even stopt om te kijken bij de paarden of alles goed gaat. ken genoeg mensen die lange ritten maakten met de trailer en de paarden er met gebroken wervels uitkwamen(over voorstang geprongen) dus controleer ze wel regelmatig. verder om de 2 uur even eruit wat laten eten en drinken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:25

Ik dacht dat er geen paarden mee mochten met de trein, maar dat weet ik niet zeker. Boot is een uurtje.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:46

ikke20 schreef:
zorg wel dat je elk half uur tot uur even stopt om te kijken bij de paarden of alles goed gaat.

Elk half uur Wow! ?? Dan kom ik nooit aan op die rit Clown !
Die duurt dan zeker 12-13 uur Knipoog .

Nee hoor, ik rij gewoon lekker door en stop iedere 3 uur wel even Lachen .
Hooi krijgen ze so-wie-so in de hooizak (die vul ik dan weer bij als we stoppen).
Mijn ervaring met drinken is, dat ze dit in de regel niet eens willen onderweg ...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:51

Idd, net als Sterre zegt: iedere 3 uur is voldoende. En dan nog eerder omdat de chauffeur even de benen moet strekken (of moet plassen) dan omdat het paard het nodig heeft.

Voor een paard is het echt veel fijner en rustiger om door te rijden dan om de haverklap (lees: elk half uur tot elke 2 uur) te stoppen. Elke 3 uur is op een lange reis voldoende en dan hoef je ze er nog niet eens uit te halen, ook dat geeft meer onrust dan rust voor een paard.

Overigens, als je je paarden tijdens de rit in de gaten wilt houden, dan kun je dat beter doen met behulp van een simpele camera die je in de trailer monteert dan door zo vaak te stoppen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:17

Inderdaad Karin! Mijn ervaring is dat de paarden ook heerlijk staan te doezelen (wij hebben overigens wel een luchtgeveerde vrachtwagen) en het juist helemaal niet fijn vinden om te stoppen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:31

Wij rijden ook gewoon door, veel paarden worden juist onrustig tijdens het stilstaan is mijn ervaring.
En als ze over de voorstang springen ben je altijd te laat, ook als je elk half uur stopt, beste is dan toch een camera te installeren voor je eigen gemoedsrust.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:50

Sterre schreef:
ikke20 schreef:
zorg wel dat je elk half uur tot uur even stopt om te kijken bij de paarden of alles goed gaat.

Elk half uur Wow! ?? Dan kom ik nooit aan op die rit Clown !
Die duurt dan zeker 12-13 uur Knipoog .

Nee hoor, ik rij gewoon lekker door en stop iedere 3 uur wel even Lachen .
Hooi krijgen ze so-wie-so in de hooizak (die vul ik dan weer bij als we stoppen).
Mijn ervaring met drinken is, dat ze dit in de regel niet eens willen onderweg ...

even kijken is toch gewoon uit de auto tappen deurtje open doen kijken of ales goed gaat deurtje dicht en weer terug in de auto? tenminste zou beschauw ik dat. dit i ook wat de da tegne mij heft gezecht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:16

Daarvoor zul je toch een stop moeten maken. En waarom zou je dat doen, die onrust (paard uit z'n ritme brengen door ieder half uur of ieder uur te stoppen), als het veel rustiger is voor het paard om door te rijden? Verward

Kun je trouwens iets leesbaarder schrijven?