'wat mag mijn auto trekken' vragen. Zie deze link

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

'wat mag mijn auto trekken' vragen. Zie deze link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:51

Ik kom nogal wat vragen tegen over welke auto goed voor een trailer kan en welke combinaties auto/ trailer veilig zijn.
Misschien is deze site dan wel interessant. Het gaat welliswaar over caravans maar een idee geeft het allicht.

http://www.caravantrekker.nl/adviestrekgewicht/index.php

cissy

Re: 'wat mag mijn auto trekken' vragen. Zie deze link

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:01

die link wordt al diverse keren gegeven in de diverse topics, maar men leest er alsnog overheen Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 17:10

jahaa ik ben dus niet vroeg opgestaan.

Voor de mensen die er dit keer niet overheen lezen, even een voorbeeld van wat je er kunt lezen:

Citaat:
Algemene conclusie:
Seat Altea - 1.9 TDI (77 kW/105 pk), bouwjaar: juni 2004 - heden
65%

Trekt u met de Seat Altea - 1.9 TDI een beladen Paardentrailer 1,5 paardstrailer van 1200 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 65%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning, ook van de auto - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling goed bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u goed met het overige verkeer meekomen. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:19

Ach, ik zou geen oneindige waarde hechten aan hun mening. Ze beweren dat een Discovery V8 maar zo-zo een volle tweepaards trailer kan trekken. Nou, ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat ie dat fluitend doet. Sterker nog, de Range Rover (feitelijk een identieke auto) had er weinig moeite mee toen ik 2600kg aan de haak hing en vanuit Zeeuws Vlaanderen, via Antwerpen naar Eindhoven reed. Sailant detail is dat die auto 30 jaar oud was en waarschijnlijk al 500.000+km op de klok had staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:40

mijn vito kan ook ineens minder trekken dan ik op de papieren heb staan.... maar het is wel een soort leidraad...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:46

indd... die link ben ik al vaker tegen gekomen Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:23

Ik kan mijn auto (Volvo V40 2.0 16v uit 1997) niet eens vinden daar. Staan een hoop types bij maar deze zie ik niet staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:16

cissy schreef:
mijn vito kan ook ineens minder trekken dan ik op de papieren heb staan.... maar het is wel een soort leidraad...

Ze hanteren de toegestane trekgewichten en houden daar een marge naar beneden bij aan. Hierbij gaan ze volledig voorbij aan het feit dat de fabrikant al een marge heeft aangehouden en bovendien sommige auto's veel meer mogen trekken van de fabrikant dan wat in NL is toegestaan.
Dat speelt dus bij Land Rover, die mag met actieve remmen (luchtdruk of zo) en max 50km/h tot 6000kg trekken; dit is officiele fabrieksspecificatie. Dit wordt in de praktijk in het buitenland ook toegestaan en gebruikt (ik heb een Zwister hier staan met luchtdrukremmen en 6ton op het Zwitsers papier, in NL mag er een schamele 3000kg aan de haak hangen.......)