Achterzeil open of dicht!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vallie

Achterzeil open of dicht!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:46

Wie weet wat rustiger voor paarden in een trailer is, het zeiltje open of dicht?

Mijn paard kan nog wel eens schrikken van vrachtwagens die te dicht achter ons komen, wij
hebben het zeil altijd open maar wellicht is dicht beter.

Op vrachtwagens voor paarden kunnen de paarden toch ook niets achter zien?

Is het nu wel of niet rustiger voor paarden als de trailer dicht zit of kan hij beter open blijven zodat ze
achter hun ook alles kunnen zien!!!!

Liselot

Re: Achterzeil open of dicht!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:48

als mijn paard in zo'n trailer staat blijft het zeiltje open.... of het moet echt belachelijk koud zijn of heel hard regenen

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:50

Als het heel koud is, te hard waait of hard regent dan gaat bij ons het zeiltje dicht. Verder eigenlijk nooit

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:55

Ok dank jullie voor de reacties, ik weet ook niet of zoon zieltje klappert en dat wellicht nog onrustiger is voor de paarden.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:56

dat ligt verschillend per paard, sommige paarden worden juist heel druk als het zeil dicht is omdat ze wel geluiden horen maar niet kunnen zien waar het van is... of ze voelen zich te opgesloten. In deze gevallen moet je het zeiltje altijd open laten.

mijn paard kijkt er helemaal niet op en doe ik het zeiltje lekker open als het warm is of als hij een deken op heeft. als het iets kouder wordt doe ik het zeiltje dicht met 2 hoeken aan de zijkanten open en als het echt heel koud is doe ik hem helemaal dicht.

edit: een zeiltje dat klappert moet je gewoon goed vastmaken met een extra touwtje of elastiekje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:24

LiSSy schreef:
als mijn paard in zo'n trailer staat blijft het zeiltje open.... of het moet echt belachelijk koud zijn of heel hard regenen

Zo doe ik het ook. Ik vind het al snel bedompt en klam aanvoelen in de trailer als het zeil dicht is.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:56

Tenzij het echt bijzonder koud/rotweer is laat ik het zeiltje open. Het wordt gauw klammig en benauwd in de trailer als het paard bezweet is. Als ik met m'n oude trailer in het donker reed moest het zeiltje wel dicht, want dan was m'n paard wel echt bang voor bijvoorbeeld vrachtwagens en stuiterde ze de hele trailer door. Het lampje dat voorin die trailer zat gaf ook niet erg veel licht. Heb nu een andere trailer waarvan het lampje feller brand, en hierin is ze niet bang als het zeiltje open is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:14

Zeiltje open tenzij...... rotweer, vooral regen is een punt, dat staat naar binnen door de luchtwerveling rond de trailer.
Als vrachtwagens te dicht achter je rijden, betekend dat twee dingen: jij rijdt te langzaam (rijdt ALTIJD 90km/h op je teller!!) of zij rijden te hard. Dat eerste heb je zelf in de hand, het tweede los je op door rigoreus het gas los te laten en je combi af te laten zakken naar 60km/h of zo....... Staat er een telefoonnummer op die vrachtwagen, dan bel je dat bedrijf, onder vermelding van het kenteken, dat die chauffeur een k*thufter is, die ze beter eruit kunnen bonjouren.....
Het gros van aanhangertrekkend Nederland rijdt echter gewoon te langzaam........

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:18

ikke schreef:
....... Staat er een telefoonnummer op die vrachtwagen, dan bel je dat bedrijf, onder vermelding van het kenteken, dat die chauffeur een k*thufter is, die ze beter eruit kunnen bonjouren......

Zo da's duidelijk gezegd. Jij ook fijne kerstdagen Haha! Vrede op aarde vandaag toch? Knipoog
(niet aanvallend bedoeld hoor (juist niet), vind het wel grappig dat je dit schrijft op 1e kerstdag)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:23

haha, maar je hebt wel gelijkt hoor!!
ook watbetreft het te langzaam rijden, Inderdaad de regel is 80 maar bijna niemand houdt er rekening mee dat een vrachtwagen teller ge-eikt (spel je dat zo??) is en een auto teller niet. rij je op je teller precies 80, rijdt je pas ongeveer 75km/u. Dus idd even doortrappen tot rond de 90, dan zit je die vrachtwagens ook niet in de weg.
en dan ontopic, dan hoeft je zeiltje ook niet dicht, alleen met prutweer.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:26

ikke schreef:
Staat er een telefoonnummer op die vrachtwagen, dan bel je dat bedrijf, onder vermelding van het kenteken, dat die chauffeur een k*thufter is, die ze beter eruit kunnen bonjouren.....
Het gros van aanhangertrekkend Nederland rijdt echter gewoon te langzaam........

Beetje rigoureus, vindt je niet? Terugzakken naar een snelheid waarbij de vrachtwagen je kan inhalen is meestal al genoeg. Bedenk je dat het voor vrachtwagenchauffeurs vaak ook vervelend is, ze hebben een begrenzer en kunnen soms net niet hard genoeg. Geeft ze nog niet t recht om achter in je trailer te gaan hangen, maar om diegene meteen een poedersuiker te noemen en er meteen achteraanbellen met die mededeling... Kort lontje?

Ennuh, over het gros van aanhangertrekkend Nederland wat te langzaam rijdt, ligt er ook een beetje aan wat je er achter hebt hangen. Met een stabiele aanhanger durf ik ook wel door te trappen (en ook wel sneller dan 90 km/u), maar met een paard wat nogal onrustig is rijd ik ook langzamer.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:32

maar rijd je dan 90 op je teller, of echt 90(dus 100 op je teller)
want die begrenzer van die vrachtwagen zit dus op de echte 80, dus jouw 90

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:20

lejo schreef:
maar rijd je dan 90 op je teller, of echt 90(dus 100 op je teller)
want die begrenzer van die vrachtwagen zit dus op de echte 80, dus jouw 90

Begrenzers staan op 85km/h, het waarschuwingslampje op je teller gaat aan bij 82km/h (tja, ik heb zo'n bak)

WendyK schreef:
ikke schreef:
Staat er een telefoonnummer op die vrachtwagen, dan bel je dat bedrijf, onder vermelding van het kenteken, dat die chauffeur een k*thufter is, die ze beter eruit kunnen bonjouren.....

Beetje rigoureus, vindt je niet? Terugzakken naar een snelheid waarbij de vrachtwagen je kan inhalen is meestal al genoeg. Bedenk je dat het voor vrachtwagenchauffeurs vaak ook vervelend is, ze hebben een begrenzer en kunnen soms net niet hard genoeg. Geeft ze nog niet t recht om achter in je trailer te gaan hangen, maar om diegene meteen een poedersuiker te noemen en er meteen achteraanbellen met die mededeling... Kort lontje?

Nee hoor. Een vrachtwagen is WETTELIJK VERPLICHT om 50mtr (!) afstand te houden tot andere grote voertuigen, daarmee is het dus een ordinaire hufter die zich niet aan de regels houdt.
Waar denk je dat die 2 seconden-regel vandaan komt? 80km/h is 22m/s. Die 50mtr is dus ongeveer 2 sec..........
WendyK schreef:
Ennuh, over het gros van aanhangertrekkend Nederland wat te langzaam rijdt, ligt er ook een beetje aan wat je er achter hebt hangen. Met een stabiele aanhanger durf ik ook wel door te trappen (en ook wel sneller dan 90 km/u), maar met een paard wat nogal onrustig is rijd ik ook langzamer.

Snelheid heeft niks te maken met onrust van paarden, maar alles met het structurele gebrek aan motorcapaciteit wat hier in NL standaard is. Hoe vaak lees je hier niet berichten van mensen die willen weten of hun auto een trailer kan trekken? Hoe vaak blijkt dat een auto te zijn die dat theoretisch net zou kunnen, wat in de praktijk neerkomt op een niet vooruit te branden combinatie, met alle gevolgen van dien?
Een bekende paardentransporteur bood me eens zijn Mercedes Benz 814 aan. Afgezien van het feit dat ie veel te veel vroeg, dat ding weegt 7,5 ton MTM en heeft 138pk. Daar mocht dan ook nog twee ton trailer aanhangen. Toen ik aangaf dat ik pas na wilde denken als hij er een 170pk-blok in zou leggen, gaf hij toe dat het hem volgeladen moeite koste om de bruggen in NL te nemen. Niet zonder reden hanteer ik de vuistregel dat een vrachtwagen 22pk per ton nodig heeft. Voor een personenwagen is 100pk motorvermogen gewoon minimaal.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:24

Ik laat het zeiltje altijd open en bij kou doe ik gewoon een dekentje op.
Mijn paard raakt in paniek als ik het zeiltje dicht doe, dan hoort hij alles, maar ziet niks...

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:25

Tuurlijk heeft dat ook met onrust van paarden te maken, als mijn paard in de trailer staat te stuiteren ga ik echt niet hard rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:28

Bij paarden die nog nooit op de trailer hebben gestaan wil ik het zeiltje toch vaak wel dicht doen.
Geeft toch net wat meer rust.
De zijkanten van het zeiltje maak ik dan vast 1 "pinnetje" meer naar het midden.
Zo is er aan de zijkant een klein stukje open, dus toch wat meer frisse lucht

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:58

WendyK schreef:
Tuurlijk heeft dat ook met onrust van paarden te maken, als mijn paard in de trailer staat te stuiteren ga ik echt niet hard rijden....

Dan heb je de verkeerde auto voor die trailer staan. Al staat een paard de polka te dansen, zowel de Disco als de Range Rover blijven strak rechtuit rijden. Maar zelfs met het bezit van dergelijke wagens, blijft maar voorkeur uitgaan naar een vrachtwagen (een echte, van 6 - 8 ton leeg!) omdat er dan echt niks kan gebeuren, daar zo'n wagen niet eens beweegt als een paard moeilijk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:00

Meestal heb ik hem los tenzij het echt belachelijk hard waait of regent. Ik hem wel altijd óf het zeiltje, óf de raampjes open. Komt er wel frisse lucht maar gaat het niet tochten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:43

Urielle schreef:
LiSSy schreef:

Zo doe ik het ook. Ik vind het al snel bedompt en klam aanvoelen in de trailer als het zeil dicht is.

Hier netzo!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:32

ik heb hetzelfde als runninkawa.
Ik heb het zeiltje altijd dicht voor de rust van het paard. Met name achterop komende vrachtwagens etc zijn irritant.
Hij staatbaltijd met een zweetdeken op hoe koud het ook is ( een dikke wollen of dunne fleece, ligt eraan)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:33

ik sluit mij bij Tanja aan. Indien wij een veulen (en merrie) vervoeren hebben wij een speciaal hekwerk zodat het veulen er aan de achterkant niet uit kan. Ik vind het in de trailer altijd vrij benauwd vandaar het hekwerk voor het veulen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:52

Op korte ritjes, zoals hier even naar de binnenbak, heb ik het zeil achter altijd open. Zodra wij verder van huis gaan doe ik het zeil altijd dicht. Voor de paarden staat dit inderdaad rustiger is mijn ervaring.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:55

mijn pony is heel rustig op de trailer..
ik doe de klep alleen dicht als ik heb gereden en heel erg zweet..
of als het heel koud is..

groetjes Lysanne

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:19

Heb een houtenklep ipv een zeiltje. Heb deze altijd dichtzitten tijdens het rijden (muv 30 graden, korte ritjes). Rij regelmatig over de snelweg en deze 'flip' merrie is nogal van het omkijken. Merk aan m'n paard wanneer er een vrachtwagen te dicht nadert. Of als er eentje bijna binnenrijdt als ik stilsta voor een stoplicht. Met de klep dicht is ze een stuk rustiger.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:48

ik heb in de winter altijd t zeiltje dicht ivm met koude wind.
Soms een zijkantje naar binnen geslagen. Op de snelweg heb ik m altijd dicht, mijn paarden staan dan rustiger. En ik vind t zelf een fijner idee.
Met veulen op de trailer ook altijd dicht.

Wbt rijden op de snelweg, rijd vrijwel altijd rond 90 km/h. Bij irritante vrachtwagens laat ik m snelheid ook zakken, laat ze dan maar voorbij komen. Op doorgaande wegen ga ik vaak aan de kant rijden en sein met mn knipperlichten naar autos om in te halen.. Dat irritante gehang op mn trailer vind ik zo vervelend.. BIj een noodstop zou niet alleen mn paard achterin de jeep hangen, maar ok nog een bumperklever achterin mn paard.
Nee dan laat ik wel gas los en laat ze passeren!