ruiterbewijs verzekerings vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:47

hoi allemaal,,
Mijn vriendin en ik rijden bij een arabierenfokkerij en we zitten met een dilemma... Ik heb mijn ruiterwbewijs maar mijn vriendin niet. Nu wil mijn vriendin met een van de arabieren van de fokkerij endurance gaan rijden maar... Het desbetreffende paard is niet verzekerd. Zij mag nu niet van haar moeder buitenrijden tenzij ze zwart-op-wit heeft dat alle schade die het paard lijdt (bijvoorbeeld een gebroken been de dierenartskosten) betaald wordt door de verzekering of de eigenaar.

dan had ik nog een vraagje: Als mijn vriendin van haar paard zou vallen en ahar arm breekt, Is ze dan, als ik mee ben, verzekerd daarvoor door mijn ruiterbewijs of zit dat bij je wa verzekering?

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:49

Ja, of als het paard een ongeluk veroorzaakt, wie betaalt de schade?

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:17

Niemand?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 03:10

Een paard kan geen ongeluk veroorzaken. Als het aan het paard lag stond hij gewoon in de wei. Als jij er voor kiest om boven op hem te zitten en je klettert er van af is dat je eigen risico. Schade aan anderen zoals auto's zijn ook voor je eigen WA verzekering.

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:44

Ja, maar ik bedoel als je paard bijvoorbeeld schrikt, op de weg springt en twee auto's botsen daardoor op elkaar. Als het dan niet je eigen paard is, en hij is niet verzekerd, wie betaalt het?

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:49

De eigenaar is te allen tijde verantwoordelijk voor zijn dier. Als het paard de weg op springt en een ongeluk veroorzaakt is dat voor rekening van de eigenaar. Er is geen contract mogelijk tussen eigenaar en bijrijder waarin staat dat de ruiter en niet de eigenaar verantwoordelijk is. De wet (eigenaar verantwoordelijk) staat namelijk boven een eigen gemaakt contract (ruiter verantwoordleijk). Een ruiterbewijs halen is verstandig om te halen, let wel, een ruiterbewijs zonder WA verzekering is niets waard. Het ruiterbewijs is nml. gekoppelt aan de WA verzekering.

Patriciak44

Berichten: 161
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:53

In principe is de eigenaar verantwoordelijk en aansprakelijk voor elke schade die veroorzaakt wordt door de gedraging van het paard.
Wanneer er een schade ontstaat omdat jouw vriendin bv een stuurfout maakt is zij zelf aansprakelijk.
Dit valt beide onder de normale dekking van de AVP verzekering (tenzij beroepsmatig, mar daar ga ik nu even niet van uit)

Als zij haar arm breekt heeft ze daar een normale ziektekosten verzekering voor.

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:26

Ok bedankt, alleen had ik nog één kein vraagje. Wat is een AVP verzekering?

Patriciak44

Berichten: 161
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:26

AVP = Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren.
Dus de aansprakelijkheidsverzekering die de meeste gezinnen thuis hebben
Er wordt ook wel eens gesproken over WA, maar dat is eigenlijk niet goed, want dat betekent Wettelijke aansprakelijkheid, en de AVP verzekering ben je niet verplicht af te sluiten zoals voor je auto (daarbij heb je dus wel een WA dekking)

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:31

oke deze man heeft vijftien paarden dan valt hij volgens mij neit meer onder de AVP catogorie dat is toch voor 5 paarden of minder?

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:59

weet niemand het?

Anoniem

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:00

--> TAO

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:43

mtamis schreef:
oke deze man heeft vijftien paarden dan valt hij volgens mij neit meer onder de AVP catogorie dat is toch voor 5 paarden of minder?


Dat neigt al naar een bedrijfsmatig houden van paarden dat niet meeverzekerd is op de AVP. Helemaal zeker is dat niet te zeggen, want dat kent nuances, dan zou je meer over de feitelijke situatie moeten weten. Handelt hij bijvoorbeeld, of fokt hij en worden de veulens verkocht?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:02

mtamis schreef:
hoi allemaal,,
Mijn vriendin en ik rijden bij een arabierenfokkerij en we zitten met een dilemma... Ik heb mijn ruiterwbewijs maar mijn vriendin niet. Nu wil mijn vriendin met een van de arabieren van de fokkerij endurance gaan rijden maar... Het desbetreffende paard is niet verzekerd. Zij mag nu niet van haar moeder buitenrijden tenzij ze zwart-op-wit heeft dat alle schade die het paard lijdt (bijvoorbeeld een gebroken been de dierenartskosten) betaald wordt door de verzekering of de eigenaar.

Dat hoeft helemaal niet zwart op wit, dat is nl. bij wet geregeld. De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk tenzij schade wordt veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid (echt hele stomme dingen dus).
Citaat:
dan had ik nog een vraagje: Als mijn vriendin van haar paard zou vallen en ahar arm breekt, Is ze dan, als ik mee ben, verzekerd daarvoor door mijn ruiterbewijs of zit dat bij je wa verzekering?

Nee het ruiterbewijs geldt volgens mij alleen voor jezelf en zelfs als dat niet zo is, is het eeen aansprakelijkheidsverzekering, dat wil zeggen dat hij alleen schade dekt die derden hebben. Dus niet je vriendin maar bijv. de boer door wiens akker je geragd bent toen je paard aan de kletter ging.
Maar goed, iedereen in Nederland heeft hopelijk een ziektekostenverzekering, die geldt ook als je van willekeurig welk paard stuitert.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:03

beantsje schreef:
Dat hoeft helemaal niet zwart op wit, dat is nl. bij wet geregeld. De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk tenzij schade wordt veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid (echt hele stomme dingen dus).


De BEZITTER is aansprakelijk (maar in bijna alle gevallen is dat ook de eigenaar) voor schade door EIGEN GEDRAGINGEN van het paard.
De SCHADEVERGOEDINGSVERPLICHTING van de bezitter is weer iets anders. Het kan namelijk heel goed zijn dat de schadelijdende EIGEN SCHULD krijgt toegerekend. Dit percentage kan varieren van 0% tot 100 %. De schadevergoedingsverplichting wordt met het toegekende percentage verminderd en kan dus ook uitkomen op € 0,00.
De jurisprudentie is weer meer geneigd om een behoorlijk deel 'eigen schuld' toe te rekenen tegenwoordig.
In het kort komt het er dus op neer dat je als bijrijder dus best wel eens met een flink deel schade zou kunnen blijven zitten.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:19

even voor de duidelijkheid: het ruiterbewijs verzekeringsgedeelte geldt alleen als je eigen WA (of van de eigenaar) het niet dekt en dan nog alleen voor schade geleden aan bijv het landgoed waar je op dat moment aan het rijden bent, dus NIET voor schade aan het paard aan auto's aan personen of aan jezelf!!
Die verzekering van het ruiterbewijs stelt dus eigenlijk niks voor.... het is een aanvullende verzekering die bijna nooit uitkeert omdat het meestal al gedekt is door andere verzekeringen.

Het is dus ook niet zo dat je als je een ruiterbewijs hebt je verzekerd aan het buitenrijden bent, ook niet als je een paard huurt van een manege....

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:36

Dat neigt al naar een bedrijfsmatig houden van paarden dat niet meeverzekerd is op de AVP. Helemaal zeker is dat niet te zeggen, want dat kent nuances, dan zou je meer over de feitelijke situatie moeten weten. Handelt hij bijvoorbeeld, of fokt hij en worden de veulens verkocht?[/quote]

Hij fokt en de maar niet alle veulens worden verkocht. Maar hij dekt wel elk jaar zijn merries.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:00

LDRD schreef:
De BEZITTER is aansprakelijk (maar in bijna alle gevallen is dat ook de eigenaar) voor schade door EIGEN GEDRAGINGEN van het paard.
De SCHADEVERGOEDINGSVERPLICHTING van de bezitter is weer iets anders. Het kan namelijk heel goed zijn dat de schadelijdende EIGEN SCHULD krijgt toegerekend. Dit percentage kan varieren van 0% tot 100 %. De schadevergoedingsverplichting wordt met het toegekende percentage verminderd en kan dus ook uitkomen op € 0,00.
De jurisprudentie is weer meer geneigd om een behoorlijk deel 'eigen schuld' toe te rekenen tegenwoordig.
In het kort komt het er dus op neer dat je als bijrijder dus best wel eens met een flink deel schade zou kunnen blijven zitten.


Als je het hebt over schade aan de ruiter, heb je volkomen gelijk. Maar we hebben het hier over aansprakelijkheid. Dus schade die het paard met bijrijder aan derden toebrengt, toch? Dat is immers de enige schade die het ruiterbewijs dekt. Het ruiterbewijs dekt geen schade aan het paard of de ruiter.

Hiervoor heeft de eigenaar toch de aansprakelijkheid? En kan alleen in een geval van grove nalatigheid of opzet de ruiter aansprakelijk worden gesteld? Of kan er hier ook een verdeelsleutel in komen? Hoe dan ook, dat wordt dan lekker touwtrekken tussen de WA van de eigenaar en de WA van ts. ik vind het niet een reden om er nog weer een WA via het ruiterbewijs bij te nemen.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:01

Citaat:
Dus schade die het paard met bijrijder aan derden toebrengt, toch? Dat is immers de enige schade die het ruiterbewijs dekt. Het ruiterbewijs dekt geen schade aan het paard of de ruiter.

NEE! die schade wordt dus NIET gedekt! alleen schade aan het landgoed waar je alleen met je ruiterbewijs mag rijden. Alleen daarvoor is die verzekering van het ruiterbewijs niet voor schade aan paarden of ruiters of andere dingen. Dus als je door een pas beplant bos crosst omdat je paard net op hol is gegaan bijv dan worden die platgewalste boompjes vergoed.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:37

beantsje schreef:

Als je het hebt over schade aan de ruiter, heb je volkomen gelijk. Maar we hebben het hier over aansprakelijkheid. Dus schade die het paard met bijrijder aan derden toebrengt, toch? Dat is immers de enige schade die het ruiterbewijs dekt. Het ruiterbewijs dekt geen schade aan het paard of de ruiter.

Hiervoor heeft de eigenaar toch de aansprakelijkheid? En kan alleen in een geval van grove nalatigheid of opzet de ruiter aansprakelijk worden gesteld? Of kan er hier ook een verdeelsleutel in komen? Hoe dan ook, dat wordt dan lekker touwtrekken tussen de WA van de eigenaar en de WA van ts. ik vind het niet een reden om er nog weer een WA via het ruiterbewijs bij te nemen.


Ook voor schade aan derden is de bezitter aansprakelijk en een bijrijder is dus ook gewoon een derde. Wel vereist is dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het paard en niet door bv een stuurfout van de berijder. Een berijder die het paard te dicht langs een auto stuurt waardoor hij de spiegel eraf tikt is zelf aansprakelijk voor de schade aan die auto.
Grove schuld of nalatigheid komt bij dit soort aansprakelijkheidskwesties niet aan de orde.
Wel eigen schuld van het slachtoffer speelt dus een rol met betrekking tot de schadevergoedingsverplichting.
De aansprakelijkheidsdekking op de WA van het ruiterbewijs gaat pas een rol spelen als er echt geen enkele andere verzekering zou zijn die het dekt.
In principe is de aansprakelijkheid voor dieren gewoon gedekt op je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij het gaat om een bedrijfsmatig risico. De grens wanneer het een bedrijfsmatig risico wordt is zeer moeilijk te leggen. Een hobbist met een kudde schotse hooglanders op zijn grondgebied is niet bedrijfsmatig bezig bijvoorbeeld en valt dus onder de AVP. Een fokker met meerdere merries en jong spul in de opfok die ook nog eens regelmatig wat verkoopt of op de veiling brengt, is niet meer als particulier bezig en zal dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten.
Dit is een heel lastig gebied en ik ken toch menigeen die hierdoor fors in de problemen is gekomen. Even aan jouw individuele verzekeraar navragen als er ook maar enige schijn van bedrijfsmatigheid kan zijn en hetzij op de AVP laten vermelden hetzij gewoon een AVB sluiten.

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:29

Dus als ik het goed begrijp, moet de eigenaar het betalen als het paard bv. zijn been breekt..? En is de eigenaar altijd verantwoordelijk behalve als het heel duidelijk is dat het echt je eigen schuld is...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:09

LDRD schreef:
Ook voor schade aan derden is de bezitter aansprakelijk en een bijrijder is dus ook gewoon een derde. Wel vereist is dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het paard en niet door bv een stuurfout van de berijder. Een berijder die het paard te dicht langs een auto stuurt waardoor hij de spiegel eraf tikt is zelf aansprakelijk voor de schade aan die auto.
Grove schuld of nalatigheid komt bij dit soort aansprakelijkheidskwesties niet aan de orde.
Wel eigen schuld van het slachtoffer speelt dus een rol met betrekking tot de schadevergoedingsverplichting.
De aansprakelijkheidsdekking op de WA van het ruiterbewijs gaat pas een rol spelen als er echt geen enkele andere verzekering zou zijn die het dekt.
In principe is de aansprakelijkheid voor dieren gewoon gedekt op je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij het gaat om een bedrijfsmatig risico. De grens wanneer het een bedrijfsmatig risico wordt is zeer moeilijk te leggen. Een hobbist met een kudde schotse hooglanders op zijn grondgebied is niet bedrijfsmatig bezig bijvoorbeeld en valt dus onder de AVP. Een fokker met meerdere merries en jong spul in de opfok die ook nog eens regelmatig wat verkoopt of op de veiling brengt, is niet meer als particulier bezig en zal dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten.
Dit is een heel lastig gebied en ik ken toch menigeen die hierdoor fors in de problemen is gekomen. Even aan jouw individuele verzekeraar navragen als er ook maar enige schijn van bedrijfsmatigheid kan zijn en hetzij op de AVP laten vermelden hetzij gewoon een AVB sluiten.

Je bent goed op de hoogte!

Ik bedoelde hier schade aan iemand anders dan eigenaar (in dit geval aan het paard dus) of ruiter. Niet de schade aan paard of ruiter, omdat die sowieso buiten de ruiterbewijsverzekering valt.
Eerlijk gezegd wist ik net dat de aansprakelijkheid zo gemakkelijk bij de ruiter werd neergelegd, ik dacht dat die heel gauw bij de eigenaar terechtkwam omdat vaak de oorzaak bij het gedrag van het paard wordt gelegd. ("Heeft de ruiter niet haltgehouden bij de weg of was het paard niet te stoppen? Of kan de ruiter niet goed rijden en stopten ze daardoor niet?")
Inderdaad heb je gelijk, ik realiseer me dat er ook nog weleens een verdeelsleutel is in het dragen van de schade door eigenaar en ruiter. Weer wat geleerd!

Ik vind het aspect van bedrijfsmatigheid wel interessant. Als ik de verzekeringsvoorwaarden van mijn verzekeraar (interpolis) erbij pak, lijkt het erop dat ik (als ruiter) gewoon gedekt ben, zolang paardrijden niet mijn beroep is en ik er niet voor betaald krijg.
Citaat:
Verzekerd is de aansprakelijkheid van u of een andere
verzekerde als particulier.
Daarom is niet verzekerd de aansprakelijkheid die verband
houdt met :
het uitoefenen van een (neven)bedrijf of (neven)beroep;
het verrichten van betaalde handenarbeid.

Deze beperkingen gelden niet voor:
1 het huispersoneel als bedoeld in artikel 1 (onder verzekerde);
2 de kinderen die genoemd zijn in artikel 1 (onder verzekerde) lid 1 onder d en e, als zij al dan niet tegen betaling tijdens vakantie of vrije tijd werkzaamheden verrichten voor andere personen dan de verzekerden.
De aansprakelijkheid van de kinderen is in dit geval slechts verzekerd, voor zover hun aansprakelijkheid niet wordt gedekt door een andere verzekering.
Niet gedekt zijn aanspraken van de werkgever, zijn nagelaten betrekking of van degene die de rechten van
de werkgever heeft verkregen.

of vat ik het dan te lichtvaardig op?

Pommepidou

Berichten: 250
Geregistreerd: 28-06-06

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:10

Volgens mij klopt het dan idd wel wat je zegt ja Lachen. En ben je als ruiter gewoon verzekerd.

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 20:47

Dus even samengevat:
Alle schade die het paard lijdt als mijn vriendin erop rijdt is voor rekening van de eigenaar. Alle schade die mijn vriendin lijdt is verzekerd bij haar ziektekostenverzekering en alle schade die aan derden wordt toegebracht wordt tenzij mijn vriendin (de bijrijder) een grove stuurfout maakt of vergoed door de eigenaar of door de verzekering? en dat geldt ook als de eigenaar niet onder de AVP-verzekering valt.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ruiterbewijs verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:07

beantsje schreef:
Je bent goed op de hoogte!


T is niet voor niks mijn dagelijks werk. Cool

Ik reageer op de rest later nog wel, want kerstinkopen staan nu even hoog op de prioriteitenlijst Haha! .