Koopovereenkomst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Koopovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:04

Hoe zit het met koopovereenkomsten? Ik heb namelijk een paard gekocht als ze is goedgekeurt. Hoe doen jullie dat dan met handtekeningen etc? Hebben jullie een standaardovereenkomst? Zoja, waar kan ik die misschien vinden op internet?
Ik wil namelijk geen paard kopen zonder handtekening (van betaling).

Alvast bedankt!!

cissy

Re: Koopovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:59

als het je alleen gaat om een handtekening van betaling kun je gewoon een kwitantie vragen aan de oude eigenaar hoor, slimmer is om eea in een koopovereenkomst te zetten, er zijn daar al genoeg topics over te vinden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:52

Ik heb onlangs ook een paard gekocht. Ik heb het geld overgemaakt en bij de betaling de naam van het paard en chipnummer vermeld.
Misschien is dit voldoende bewijs voor jou.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:56

@friesiszwart: heb je het geld over de bank overgemaakt? Dat zou ik dus niet doen. Ik ruil het geld meteen contant in tegen het paard.
Er zijn verschillende koopovereenkomsten te vinden op internet, gewoon even googlen. Daar kan je uit overnemen wat jij ( en de verkoper ) belangrijk vinden en je eigen versie maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:01

waarom zou je het niet via de bank kunnen overmaken maar kontant moeten geven? Beetje paard kost toch een hoop centjes en ik zou niet met zoveel geld over straat willen....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:05

Hoe wil je dat dan doen? Optie A: je maakt het geld over via de bank en gaat daarna het paard halen: wat als er iets gebeurd in de tussentijd met het paard? Of de verkoper krijgt nog een beter bod?
Andersom is ook link: eerst het paard halen en dan het geld overmaken, geeft weer risico voor de verkoper ( wie weet maak je het geld helemaal niet over? ).
Nou heb ik nog nooit een superduur paard gekocht, ik pin het bedrag gewoon ( soms in meerdere keren ). Verkoper het geld, ik het halstertouw met het paard eraan Haha! Geen risico voor beiden, iedereen weet waar hij aan toe is ( bij mijn afgelopen paard alleen het gelukstientje niet teruggehad Boos! , hoe wil je dat trouwens doen over de bank Knipoog )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:25

kwestie van vertrouwen net als het hele gebeuren rond een paard kopen. Ik heb ook mn laatste paard de helft via de bank laten lopen, geen enkel probleem, tis maar net wat je afspreekt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:46

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:54

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:18

Zie ook http://www.interpolis.nl/particulier/va ... komst.aspx

Let op: een koopovereenkomst is heel belangrijk, ook en vooral als je van een professionele handelaar koopt.
Je omschrijft nl. het gebruiksdoel van het paard en de handelaar verklaart dat het paard daar geschikt voor is. Blijkt binnen 6 maanden dat je paard daar niet aan voldoet, dan kan je hem terugbrengen. (Je valt nl. onder consumentenrecht, als je bij een handelaar koopt. Dit geldt niet bij koop van een particulier) N.B. ik heb het hier niet over een verborgen gebrek, da's een heel ander verhaal!
Het omschrijven van het gebruiksdoel moet je niet te algemeen doen. Bijv. als je het doel omschrijft als ''sportpaard" en het blijkt een neurootje te zijn die af en toe een flinke bok geeft, kan hij niet terug. Wel als je hebt omschreven "kalm en braaf leerpaard voor beginnende ruiter". Snap je?

daarnaast is je koopovereenkomst je enige eigendomsbewijs. Het paspoort is dat niet, het stamboekpapier ook niet.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 08:27

Waarom staat er onder een koopovereenkomst: aan deze koopovereenkomst kunnen geen rechten worden ontleend? Dat lijkt mij toch juist de bedoeling van een overeenkomst..
Heel erg bedankt voor alle reacties!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:24

Daarmee wordt bedoelt dat de auteur niet aansprakelijk is voor de inhoud zeg maar. Dus als het mis loopt met de koopovereenkomst, dan kan jij niet degene die het op internet gezet hebt aansprakelijk stellen ( denk ik tenminste ).

@Cissy: fijn dat jij het zo hebt kunnen regelen. Ik ben, door wat slechte ervaringen, een stuk wantrouwender geworden. En bovendien past er ook een stukje traditie bij het kopen van een paard, die door een storting op de bank ook niet gedaan kan worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:40

Precies! Als je hem inderdaad gebruikt als koopcontract, zou ik die zin maar gauw deleten!!! Haha! Haha! Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:13

@Cissu:Nog een reden waarom ik dus altijd cash geld wil: klik