Trailerangst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:03

Hey allemaal,

Ik wil binnenkort met mijn pony/paard wedstrijden gaan rijden maar mevrouw is een altijd nerveuse arabier en wil dus absoluut geen trailer in..De bazin heeft het voorheen wel eens geprobeerd maar ze flipt helemaal. Ze gaat achteruit lopen en eventueel steigeren. Mocht je haar op een of andere manier dr in hebben gekregen dan breekt ze de hele trailer af en ze heeft zelfs keertje over die stang heen proberen te springen...Het is nu zo erg dat ik op het erg niet eens langs een trailer kan lopen. Dan flipt ze al. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Bedankt voor jullie reacties iniedergeval!

Bo_Y

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:11

Ik ben met iemand die daar getraind in is op de manier van Monty robeerts gaan oefenen.

Eerst grondwerk gedaan om aan het halster te wennen en de keer daarop met de trailer erbij.

Ik deed ook regelmatig even de transport beschermers om, om te zorgen dat ze daar niet al van zou flippen.

We zijn begonnen om rondjes om de trailer te gaan lopen en verder niets. Dan weer op stal. De volgende keer gericht op de laadklep aflopen en voor de klep halt houden en dan weer weg lopen. En als het goed ging weer op stal. De keer daarop kijken of een voetje op de laadklep wilde zetten en dan weer weg. De keer daarop helemaal op de trailer, maar de klep niet dichtdoen. (We hebben geoefend met een tweepaardtrailer, waarbij het tussenschot werd opgeschoven). Als het goed ging terug naar stal. De keer daarop helemaal op de trailer en dan het tussenschot op zijn plek zetten. Ging het goed weer op stal. De keer daar op op de trailer, klep dicht en na een paar minuten weer op en van de trailer af. Ging het goed, paard weer op stal. En toen konden we gaan rijden en was het probleem opgelost.

We hebben de trailer tegen de wand van bak gezet en de ander kant met een balk afgeschermd, zodat ze aan de zijkant niet af kunnen stappen. In de trailer lag hooi en bix.

Ze wil nu graag op trailer, ze rent er nu op. Ze staat nu altijd lekker te eten op de trailer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:12

Hoe is ze als ze met een ander paard samen zou staan? (dus op een 2 paards trailer)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:45

@Sinelia: Dankjewel. Je hebt erg nuttig advies gegeven Lachen
@Needje: Ehm ik weet niet want ze is de leider van de "kudde" waar ze mee op land staat. Maar misschien kan het helpen....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:44

Bij die van mij zeker wel! Ja
Die wil nl gewoon niet alleen weg.
Ik heb m wel zover dat ie nu alleen weg kan hoor.
Maar met een ander paard gaat t eigelijk altijd goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:25

maar dat is niet handig dat je altijd een ander paard mee moet nemen Lachen Plus mocht het paard in kwetsie flippen dan zou ik mijn paard daar niet naast willen hebben! als ze dan de trailer afbreekt en per ongeluk bovenop dat paard sprint.... brrr... dan heb je er vervolgens 2 die er niet meer op willen.

Die trailer angst is gewoon te trainen hoor, maar dat is niet even simpel uit te leggen via Bokt, er zijn al een mega berg topics over geweest maar de beste tip is: haal er iemand bij met verstand van laden en ga niet met allerlei trucjes en touwen aan de slag.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:07

Ik zou voor zo'n expressief paard een professional inschakelen...

Over het algemeen ben ik voor "het doe het zelf" met verstand, maar je beschrijft een aantal problemen bij elkaar die niet mis zijn.

saskija

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:56

Mijn advies ga naar Balingehof. Zij zijn super met paarden. Kijk eens op hun site.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:21

is die vroeger ofzo op de trailer geslagen

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 11:50

@cissy: Ja daarom wil ik het ook niet met een ander paard erbij.
@monyra: ja lijkt me ook het beste
@saskija: Ok dankje
@SprinT_: Nee maar ze is waarschijnlijk een keer geschrokken en toen gestruikeld over de rand. Vandaar...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:56

idd iemand zoeken die verstand er van heeft,ik zweer ook bij monty roberts of parelli.
Zeer vriendelijk en doeltreffend!!! succes

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:50

Lastig probleem. Wij hebben momenteel 1 merrie die ook behoorlijke trailerangst heeft, maar ik weet nl wel waar die trailerangst vandaan komt. Daardoor kan ik haar reactie beter relativeren en zorgen hoe ze wel op de trailer komt.

Het heeft bij onze merrie dus geen zin om er een longeerlijn achter te doen, dat opgesloten gevoel benauwd haar en daardoor krijgt ze meer stress en angst. Wij zetten de trailer met 1 zijde waar we haar inladen bij een blinde muur en begeleiden haar met 1 persoon die zij vertrouwd de trailer op. Om haar van achteren mee te krijgen gebruik ik mijn stem om haar te kalmeren en als ze terug wil straf ik dat met een HO af. Maar dan moet je paard wel goed op de stem reageren natuurlijk.

Eenmaal op de trailer moet ook gelijk de stang erachter want mevrouw gaat ontzettend hangen. Ik neem alle tijd om de klep dicht te doen en blijf rustig tegen haar praten. Als de klep dicht is zetten we haar voor aan 2 kanten kort vast om omkeren te voorkomen. Op rechte stukken hoor je haar niet maar owee als we een bocht in gaan, dan breekt mevrouw de keet af. Belangrijk is dus dat ik mijn rijden op haar aanpas, in het begin reed mijn man in onze auto achter ons aan om de achterliggers afstand te laten bewaren. Maar nu we met enig regelmaat op pad gaan en haar uitbundig belonen met al het goeds, en het belangrijkste: een positieve ervaring! Gaat het stukken beter.

maar of ze ooit helemaal van die angst af komt????

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:54

ik zou het ook met een ander paard erbij proberen... mijn paard had er ook erge last van en met een ander paard erbij bleef hij redelijk rustig en naar een paar keer oefenen en kleine stukjes rijden ging het steeds beter... veel suc6 ermee

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:50

Marijke van paardenbegrijpen is heel goed in dat soort dingen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:07

Laat het aan een prof over. Als je paard zo bang is van de trailer, moet je het niet zelf gaan oplossen. zeer waarschijnlijk reageer je net niet goed, waardoor je het probleem alleen maar groter maakt.

Manier van Parelli vind ik erg goed, van Monty Roberts is ook erg vriendelijk. Heb ook veel goede verhalen over het balingehof gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:09

Dan heeft ze het echt vet te pakken, idd een prof nemen. Er zijn topics over en er worden namen genoemd van mensen die hier ervaring mee hebben om te helpen.