Lastig probleem. Wij hebben momenteel 1 merrie die ook behoorlijke trailerangst heeft, maar ik weet nl wel waar die trailerangst vandaan komt. Daardoor kan ik haar reactie beter relativeren en zorgen hoe ze wel op de trailer komt.
Het heeft bij onze merrie dus geen zin om er een longeerlijn achter te doen, dat opgesloten gevoel benauwd haar en daardoor krijgt ze meer stress en angst. Wij zetten de trailer met 1 zijde waar we haar inladen bij een blinde muur en begeleiden haar met 1 persoon die zij vertrouwd de trailer op. Om haar van achteren mee te krijgen gebruik ik mijn stem om haar te kalmeren en als ze terug wil straf ik dat met een HO af. Maar dan moet je paard wel goed op de stem reageren natuurlijk.
Eenmaal op de trailer moet ook gelijk de stang erachter want mevrouw gaat ontzettend hangen. Ik neem alle tijd om de klep dicht te doen en blijf rustig tegen haar praten. Als de klep dicht is zetten we haar voor aan 2 kanten kort vast om omkeren te voorkomen. Op rechte stukken hoor je haar niet maar owee als we een bocht in gaan, dan breekt mevrouw de keet af. Belangrijk is dus dat ik mijn rijden op haar aanpas, in het begin reed mijn man in onze auto achter ons aan om de achterliggers afstand te laten bewaren. Maar nu we met enig regelmaat op pad gaan en haar uitbundig belonen met al het goeds, en het belangrijkste: een positieve ervaring! Gaat het stukken beter.
maar of ze ooit helemaal van die angst af komt????