Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:27

Ik lees er steeds meer over:
paard gekocht, verkoper zei dat het paard verder in orde was.
Thuis de DA laten keuren en dan blijkt de klinische keuring niet goed uit te pakken..

Is de verkoper dan verplicht om het paard terug te nemen, ook al is alleen mondeling toegezegd dat het paard niets mankeert?

Sugar_SL

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:30

nou,mijn vorig paard is ook afgekeurd geweest...voor dat ik hem kocht heb ik er 4maande opgereden...mijn ouders hebben hem gekocht...2weken erna laten keuren...afgekeurd...nou die man heeft hem moete terug nemen of mijn moeder ging anders kwaat worde
endan ging die man iets meemaken Tong uitsteken
hij heeft hem braaf terug genomen en heb een ander gekregen en die is goedgekeurd Haha!
maar,ik had mijn gekocht op de stal waar ik stond op dat moment...dus als je die met een handelaar gekocht heb...denk ik niet dat hij die terug zou nemen
in belgie is het volgens mij dat hij die moet terug nemen als je hem minder dan een week hebt

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:54

Hebben wij ook gehad er werd gezegd dat de pony in orde was maar hij werd afgekeurd.
Bij ons hebben ze hem gewoon terug genomen want anders hadden ze ook wel een probleem gehad met ons mam.
Ik weet niet of de verkoper verplicht is om het paard terug te nemen, maar als het ene handelaar is zou hij het denk ik wel doen want hij wil natuurlijk geen slechte naam.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:58

Normaal gesproken laat je je paard of pony EERST keuren voordat je hem koopt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:01

aerdenhout1 schreef:

Ja, en als koper heb je onderzoeksplicht.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:01

aerdenhout1 schreef:

Ja, en als koper heb je onderzoeksplicht.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:09

Waarom heb je 'm niet voor de verkoop laten keuren?
Wanneer heb je het paard gekocht en wat is het gebrek? Ligt namelijk aan de situatie of het paard terug kan denk ik. Jij had nl. inderdaad onderzoeksplicht, maar de verkoper ook een informatieplicht.

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:10

Volgens mij is de koper verplicht om het paard terug te kopen als het paard niet in orde blijkt te zijn binnen een bepaalde periode (dacht 6 maanden). Wat de precieze voorwaarden hiervoor zijn weet ik niet. Balen is dat zeg... succes ermee in ieder geval!

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:10

ik vind voordat je een paard koopt, eerst bij de oude eigenaren moet keuren... als die afgekeurd is niet nemen .. mijn mening..

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:12

als wij een paard kopen wordt hij, waar hij dan staat gekeurd, als die goed is gaat hij mee naar huis en anders blijft hij daar

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:14

Ik heb dit ook meegemaakt Clown
Onthoud voor de volgende keer dat je eerst het paard keurt voordat je em koopt,ik heb er ook van geleerd.
Mijn paard is toen gewoon teruggegaan en ik heb nu mijn huidige paard ervoor teruggekregen die wel gekeurd is voordat ik haar kocht.
Als een paard een verborgen gebrek heeft is het volgens mij zo volgens de wet,dat de verkoper verplicht is het dier terug te nemen.
Al weet ik niet helemaal zeker of dat nu nog zo is,er wordt nog wel eens eea in de wet gewijzigd Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:30

De verkoper is verplicht om het paard terug te nemen. (verborgen gebrek) Als hij moeilijk gaat doen dan hoop ik wel dat je een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:33

Maar dat neemt niet weg dat je als koper een onderzoeksplicht hebt.
Als je een paard niet laat keuren bij aankoop heb je niet aan die onderzoeksplicht voldaan.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:36

Je hebt zowel als koper en verkoper plichten.
Plichten verkoper:Paard & toebehoren af te leveren en over te dragen. De verkoper heeft een mededelingsplicht wat betekend dat hij geen gebreken mag verzwijgen en niet een springpaard aan je mag verkopen terwijl je expliciet om een dressuurpaard vraagt.

Plichten koper: Vanaf het moment dat het paard is afgeleverd aan de koper, heeft de koper de verantwoordelijkheid over het dier. Deze heeft ook een onderzoeksplicht wat betekend dat je alleen de eigenschappen mag verwachten die het paard geschikt maken voor normaal gebruik.
Voor alle overige eigenschappen geld dat je hieromtrent vragen aan de verkoper moet stellen of zelf onderzoek (laat) verrichten. Dit kan jezelf doen door de leefomgeving en het gedrag van het paard te bestuderen. Of je kunt het paard klinisch of rontgologisch laten keuren.

Het kan zijn dat de verkoper wist dat het paard wat mankeerde en dat voor jou verzwegen heeft.
Als jullie samen een contract hebben opgesteld en je had getuige bij je toen de verkoper zei dat het paard helemaal in orde was, dan moet hij het paard terug nemen.

Het kan ook zo zijn dat er sprake is van dwaling dat de verkoper iets niet wist wat wel aanwezig was, hierdoor kan de koopovereenkomst niet altijd verbroken worden

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:39

Verborgen gebreken zijn alleen die dingen die met het uitvoeren van de normale onderzoeksplicht niet naar voren waren gekomen.

Wat 'normale onderzoeksplicht' inhoudt is steeds aan de rechter te zeggen in dit soort gevallen. Uit de jurisprudentie kan je opmaken dat dat min of meer inhoudt dat je een niet al te duur paard (laten we zeggen tot 4000 euro, maar dat staat niet zo letterlijk beschreven) in ieder geval door een deskundige laat onderzoeken, de veearts dus. Een klinische aankoopkeuring dus. Voor een duurder paard horen daar toch ook wel de standaard 16/18 röntgenfoto's bij.
Doe je dit niet, dan heb je als koper niet zorgvuldig genoeg gehandeld en geldt "Je wordt niet bedrogen, maar laat je bedriegen".
Daarboven heb je bij een consumentenkoop, dus als particulier koop je een dier bij een handelaar b.v., nog extra bescherming: mocht het dier binnen 6 maanden iets vertonen waardoor het niet aan de gestelde verwachtingen voldoet, dan dient de verkoper dit ofwel te 'herstellen' ofwel een gelijkwaardig vervangend dier aan te bieden (maar er zijn geen 2 paarden gelijkwaardig, dus trap daar niet in...).

Daarnaast zal de rechter ook kijken of je verwachtingen reeël waren. Je kan een paard dat onlangs nog met een andere ruiter z-springen heeft gelopen, niet terugbrengen omdat het jóu niet lukt om ermee het parcours rond te komen, omdat je gewoon niet kan sturen. Of bij een 24-jarige klagen dat je 'm niet drachtig krijgt.

Overigens, als de verkoper verklaart dat het dier 2 weken terug nog röntgenologisch en klinisch gekeurd is, en goed was, dan hoef je de keuring niet te laten herhalen. Dan volstaat jouw vraag en zijn antwoord ook.

Zo geldt b.v. spat ook niet als verborgen gebrek, je had het immers door een röntgenologische keuring kunnen ontdekken. Weven daarentegen weer wel, dat ontdek je niet bij een keuring.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:01

heb je al geprobeerd met de verkoper te overleggen? misschien willen ze je paard wel terugnemen?

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:08

ik koop een paard met de voorwaarde, eerst keuren!
als ie goed gekeurd word, betaal ik de kosten van de keuring, als ie afgekeurd wordt, betaald de eigenaar de keuring.

ik zou nooit een paard kopen en dan pas laten keuren, loop je altijd een risico, die eigenaar kan ook niet in het paard zijn benen kijken, dus hij kan veel zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:13

Juval, als je goed leest zegt ze niet dat ze een paard heeft gekocht maar er steeds meer over leest...

maar, in principe is het slimmer om altijd eerst te keuren en dan pas je paard gaan betalen en niet andersom. Ook goede afspraken maken (evt proeftijd) en vastleggen met verkoper over kosten vd keuring. Normaal gesproken betaalt de koper de kosten indien goedgekeurd en de verkoper de kosten indien afgekeurd maar dat moet je wel afspreken het is geen wettelijke regel!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:15

Cissy, ik zag de advertentie in haar onderschrift, dus ik denk dat het om dat paard gaat..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:17

ok, op die fiets... sorry, niet gezien Lachen

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:20

Wij hadden zef een contractje opgesteld, met daarin als het paard opeens heel ander gedrag gaat tonen, waardoor het dus echt niet gaat klikken, moet de oude eigenaar hem terug nemen. Wij hadden hem hiervoor wel eerst klinisch laten keuren. We zouden hem alleen nemen als hij daar goed, zeer-goed uit zou komen. En de oude eigenaar wou ook zeker dat het paard goed terecht kwam.. Het was dus niet een handelaar die dacht van zo weg met dat beest. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:03

Je moet het paard ook keuren voordat je hem koopt. Ik zou zeggen dat de verkoper het paard nu niet terug hoeft te nemen. Je hebt zelf een onderzoeksplicht.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:02

Tja, altijd kopen onder voorbehoud van goedkeuren of beter nog, eerst keuren en dan beslissen.

Maar als er een zgn verborgen gebrek naar boven komt, kan hij wel terug. Als dat er bij de aankoopkeuring al blijkt te zijn, dan kan je gemakkelijk aannemelijk maken dat het paard het al had.

Niet alles is echter een verborgen gebrek.

overigens heb je als koper wel een onderzoeksplicht maar als je van een handelaar hebt gekocht, sta je in dit geval sterker. Je valt dan nl. onder consumentenrecht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:14

In principe valt dit geval onder een verborgen gebrek, en volgens de wet is de verkoper verplicht om het paard terug te nemen. Echter, je bent 1 heel belangrijk detail vergeten te vertellen......in dit geval gaat het niet om nederlandse maar duitse wetgeving! Je hebt het paard in duitsland gekocht, dus heb je met de duitse wetgeving te maken, en ik heb geen flauw idee hoe die is.

groosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:19

hallo als je een paard koopt is het slim om gelijk een dierenarts mee te nemen en hem gelijk goed te keuren want sommige mensen nemen een verkocht paard niet meer terug.