Foto's van keuring krijg ik niet...wie heeft er tips?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Foto's van keuring krijg ik niet...wie heeft er tips?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:48

Hai,
Ik zit met een klein probleempje. Vorige week heb ik een paard laten keuren deze was goed gekeurd, maar had wel atrose in de achterbenen. De DA zei dat het niet erg was en gaf een positief aankoopadvies. Ik heb toen ook tegen de verkopers gezegd dat ik het paard zaterdag op zou komen halen. Toen ik een goede vriendin belde om het goede nieuws te vertellen raadde zij mij sterk aan de verkoop niet door te laten gaan. Ik heb me toen verder verdiept (o.a. via bokt, andere mensen, boeken etc) in atrose en kwam erachter dat de DA het niet bij het goede eind had. Ik heb deze mensen toen gebeld en uitgelegd dat de verkoop toch niet doorging aangezien ik mijn twijfels had over de atrose. Het is een jong paard (4) en ik wilde ermee de dressuur in gaan. Zij raadde mij aan nieuwe foto's etc te laten maken maar dit heb ik niet gedaan. Aangezien de orginele foto's vrij duidelijk waren. Een andere vriendin zou na de keuring de foto's mee nemen aangezien ik ze door de regen niet mee kon nemen. Maar ze is ze bij die mensen vergeten. op zich geen probleem want ze komt dagelijks op deze stal. Maar toen ze ze mee wilde nemen zeiden de eigenaren dat ik hun moest bellen over de foto's. Dit heb ik dus net gedaan. Ze willen mij de foto's niet geven aangezien ze bij het paard horen. Het paard is goedgekeurd en ik zou haar dus moeten nemen. Ik heb 3x toe het verhaal duidelijk en netjes uitgelegd, maar daar gaven ze geen gehoor aan.

Ik heb voor deze keuring betaald, dus dan zijn de foto's ook van mij toch? Ik wil graag de foto's hebben aangezien ik nu op zoek ben naar een ander paard en ik wil weten wat hoort en niet hoort en het is natuurlijk erg interessant om je erin te verdiepen. Wie heeft er tips voor me?

Alvast bedankt!

Jolandaa_

Re: Foto's van keuring krijg ik niet...wie heeft er tips????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:51

dan denk ik dat ze jou oplichten... ik denk dat er fotos zijn waar je slechte benen op ziet.. je bent niets verplicht.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:55

Beetje moeilijk geval. Maar ik geef je wel gelijk; jij hebt de keuring betaald, het paard is immers goedgekeurd, dus het zijn jou foto's. Maar aan de andere kant, waarom heb je deze foto's nog nodig?

Ik snap wel waarom je ze wilt hebben maar misschien dat de eigenaren van het paard zo denken.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:01

Ze mogen van mij gerust de foto's hebben, ik weet wat er op staat en ik heb ze gezien, maar dan mogen ze mij wel de keuring betalen toch of in iedergeval en deel???

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:40

De foto's zij in principe eerst eigendom van de dierenarts die ze maakte. Jij betaalt voor de beoordeling van de foto's maar de foto's zelf zijn dus niet van jou. Er is echter geen echte logische reden waarom een dierenarts die foto's niet gewoon op vraag aan jou zou geven. Dat is hier dus ook gebeurd.
Aangezien jij de kosten van de keuring hebt betaald en daarom ook de opdrachtgever ben zijn het daarom ook jouw foto's. Als de verkoper de foto's zo nodig wil hebben moeten ze jou maar de kosten die je hebt gemaakt om die foto's te verkrijgen vergoeden, dus de kosten van de keuring.

Dus nee, de foto's zijn niet van de verkoper, maar van jou!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:22

Eens met Cnavia, jij hebt ze betaald.

smickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:29

Het ligt ook een beetje aan de afspraak die je met de verkopers hebt gemaakt. Ik ga ervan uit dat jij - als koper - de DA hebt uitgekozen. Wanneer je vervolgens afspreekt dat je bij goedkeuring het paard koopt (je vertrouwt je DA neem ik aan) snap ik de reactie van de verkopers wel als je nu opeens zegt dat je het paard niet wil. Overigens: over het algemeen is het zo dat bij goedkeuring de koper betaalt en bij afkeuring de verkoper. Lijkt me logisch, dat wanneer je het paard koopt, je de foto's erbij krijgt. Je zit nu wel in een lastige situatie... Sterkte ermee!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:38

Beetje vreemd verhaal.
Had je het paard gekocht onder voorbehoud van goedkeuring?
Zo ja, dan heb je een mondelinge overeenkomst en is deze dus bindend, eigenlijk moeten de eigenaren jou dus aan je woord houden.
Heb jij de opdracht gegeven voor de keuring, dan zijn de foto's jouw eigendom en moet jij ze krijgen, snap eigenlijk al niet waarom ze bij de eigenaar liggen als jij de keuring hebt bekostigd.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:58

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat jij een iets groter dan klein probleem hebt. Het paard is goedgekeurd (ondanks de artrose) en jij hebt gezegd dat je het paard zou komen halen. Je bent voor zover ik zie een koopovereenkomst aangegaan. Als de verkoper het erbij laat zitten en de foto's houdt dan denk ik dat je blij mag zijn. Hij kan je ook aan de mondelinge koopovereenkomst houden lijkt me. Misschien leergeld voor de volgende keer? Dat je pas zegt dat je een paard wil hebben als je alles weet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:30

als ik jou was zou ik me verder stil houden en een ander paard gaan zoeken, je hebt inderdaad een mondelinge overeenkomst en in feite een paard gekocht! Monday heeft gelijk!

Ik denk dat je meer geld kwijt bent aan de verkoop (stalling etc) van je net verworven paard dan aan nieuwe foto's laten maken.
Als je vergelijkingsmateriaal wilt hebben voor je nieuwe paard kun je op internet genoeg vinden en als je je nieuwe paard laat keuren dan zou ik een andere dierenarts nemen of duidelijker aangeven dat je er dressuur mee wilt gaan rijden. Een 4 jarige mag geen artrose hebben!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:37

Ik sluit me ook aan bij cissy en monday. Je mag blij zijn dat ze je niet aan je woord willen houden.

Bij het zoeken van een nieuw paard ga je naar je eigen Da of 1 die je 100% vertrouwd, en jou dus ook niet zal melden dan een 4 jarige met artrose die bestemd is voor de sport, goedgekeurd zal worden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:41

Ik ga ook met Monday mee. Wat ik echter niet helemaal snap... Was dit nu je eigen da of van die mensen? Ik heb nl de indruk dat het de da was die dat paard kent.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:12

Heb je die DA zelf gesproken? Het lijkt mij wel een fietsenmaker. Als een paard van 4 al aantoonbaar artrose heeft, dan kan dat niet door slijtage zoals bijv. bij een oud paard zijn gekomen. Je kan er dan gerust van uit gaan dat je de komende jaren een probleem gaat krijgen. Hoe kan zo'n DA het paard dan goedkeuren? Ik ben benieuwd wat een andere DA over die foto's zou zeggen en of je dan een klacht over de 1e DA ergens kan indienen. Ik heb zelf een paard dat al op jonge leeftijd artrose had en ik kan je verzekeren dat je daar echt niet vrolijk van wordt. Als de verkoper eist dat je het paard toch koopt dan zou ik de foto's opeisen en deze laten beoordelen door een goede dierenarts.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 12:23

De DA heb ik zelf gekozen omdat kenissen me deze aanraden, hij is heel goed. Maar ja, dit vind ik weer minder.

Bedankt voor jullie tips, ik zal me verder ook stil houden. Ik wist niet dat ook mondelinge overeenkomsten rechtsgeldig waren....

@Jol1-> Ik heb de DA zelf gesproken, hij zij dat het niet erg was en elk paard wel wat heeft. Ik heb nadrukkelijk gevraagd of het wel voor mijn doel geschikt was. De DA beamde dit. Hij zei dat dit paard geschikt zou zijn voor de dresuur. Ik heb ook voor de keuring duidelijk verteld dat ik serieus in de dresuur wilde gaan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:24

Oftewel: volgende keer je eigen da meenemen. Vind het nog steeds klinken alsof hij bekend is geweest met de verkopers of het paard.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:27

Ik vindt het ook erg dubieus dat hij een 4 jarige met artrose goedkeurd hoor !!!

Succes met je zoektoch naar een nieuw paard, want ook dit zal voor jou niet echt leuk zijn.

En idd als je afspreekt dat als het paard wordt goedgekeurd dat je em dan koopt heb je een mondelinge overeenkomst, en die is altijd rechtsgeldig !!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:35

De een vindt B al dressuur en de ander rijdt grandprix, ik vind die DA niet echt een paardenman moet ik eerlijk zeggen als die zegt dat artrose niet erg is op die leeftijd...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

De merrie die wij te koop hebben staan is ook röntgenologisch gekeurd (ggk voor de sport) en belangstellendes kunnen evt. een kopie cd'tje krijgen met de foto's erop om dat door hun eigen DA nogmaals te laten bekijken. Doen we absoluut niet moeilijk over!

Welke cijfers staan er op het rapport? N.a.v. de foto's krijg je namelijk een rapport waar alle bevindingen op staan, ben wel benieuwd wat daar op gezet is dan.

edit: een paard wordt trouwens pas 'afgekeurd' bij 4-en of meerdere 3-en, voor zover ik weet. Ze kan dus best goedgekeurd zijn, mét een bemerking (bijv. 1 3'tje). Er lopen tig paarden rond met een bemerking, die hier nooit last van krijgen. Als het paard is 'goedgekeurd' kun je nog steeds een positief of negatief advies krijgen, afhankelijk van wat je doel is. Zo heeft Tess een 3 op de kogel rechtsvoor, en een miniem ingekapseld chipje in de knie. Dat chipje is absoluut geen gevaar, maar is geconstateerd dus staat op het rapport. Die 3 is een bemerking, ze is er wel mee goedgekeurd met als doel 'sport' maar aan de koper of ze het 'verhoogde risico' met die 3 willen lopen. Zo heb je dus een voor de sport goedgekeurd paard op stal staan, waar toch wel iets op aan te merken valt. En ik denk dat dat nu bij jou ook het geval is Ja.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:16

Als een paard op 4-jarige leeftijd al artrose heeft (want dit blijkt dus uit de foto's) dan weet je van te voren dat het er aanleg voor heeft. De DA kan niet voorspellen hoe snel het proces gaat, maar het is wel een feit dat het proces al begonnen is. Dus het begin van alle ellende is er al. Dan kan de DA wel zeggen dat het paard nu goed genoeg is, maar je weet dan al dat er wel problemen gaan komen in de niet zo verre toekomst. Lijkt mij alle reden om dat paard niet te kopen. Het paard kan nu dan wel goed zijn, maar de kans dat het over 3 jaar nog goed is op foto's wordt al een heel stuk kleiner.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 10:55

Ik heb niet afgesproken dat als ze goedgekeurd zou worden ik haar zo nemen. Naam aanleiding van de keuring zou ik beslissen. Maar mag je de koopoverenkomst niet verbreken?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:57

Je hebt toch gebeld dat je haar wel wil de kopen ?? Dat is een mondelinge koop overeenkomst. En die mag je niet breken. Dat ze je er nu onderuit laten is jou mazzel !!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:08

Citaat:
De DA zei dat het niet erg was en gaf een positief aankoopadvies. Ik heb toen ook tegen de verkopers gezegd dat ik het paard zaterdag op zou komen halen.
Citaat:
Ik heb niet afgesproken dat als ze goedgekeurd zou worden ik haar zo nemen. Naam aanleiding van de keuring zou ik beslissen. Maar mag je de koopoverenkomst niet verbreken?

lijkt mij jezelf tegenspreken...

dus...!!??... heb je dat paard gekocht nav het positieve aankoopadvies van de DA!
als ze je er niet aan houden heb je inderdaad mazzel.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:38

@ Cissy: volgens mij spreekt ze zichzelf niet tegen. Zoals ik het lees heeft ze gezegd dat ze naar aanleiding van de keuring (goedkeuren/afkeuren) zou beslissen. Toen de DA ondanks de artrose een positief aankoopadvies gaf heeft ze gebeld dat ze het paard zou komen halen (= mondelinge koopovereenkomst). Pas daarna is ze verder gaan informeren en heeft ze besloten het paard alsnog niet meer te willen.
Wel mazzel dat ze er niet aan gehouden wordt. Daarbij, ik zou als eigenaar mijn paard ook niet aan zo iemand verkopen, dan kun je er bijna zeker van zijn dat ie binnen de kortste keren weer doorverkocht wordt.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:54

Je hebt toch altijd een paaar dagen de tijd om er onderuit te komen?

Hoelang kunnen ze je eraan vast houden? Ze kunnen toch niet over een week zeggen; " kom haar maar halen"?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:10

Koper heeft groot gelijk dat ze van de koop afziet. Daarnaast denk ik dat het voor de verkoper een lastige zaak wordt als hij de koper aan de koop wil houden. Hij zal dan naar de rechter moeten en dat is een dure toestand, met onzekere afloop. Als de koper het advies van een andere dierenarts vraagt en deze keurt het paard af (wat niet onwaarschijnlijk is) dan staat de verkoper niet echt sterk. Als de verkoper dan zegt dan ze de koop al gesloten had, dan betwijfel ik of de rechter daarin mee gaat. Er staat niets op papier en het is niet waarschijnlijk dat hij de koper zal gaan dwingen een paard te kopen dat niet goed is. Verkoper is beter af als hij gewoon een andere koper zoekt. (En de koper is beter af met een ander paard.)