trailer

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maveric
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-11-06

trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 18:36

heej ,,
ik krijg mijn paard (maveric) niet op de trailer.! Verdrietig
we hebben alles al geprobeert, van henstebit tot longeerlijn en lokken met brokjes.
hij is niet bang .. hij staat ons gewoon 4kant uit te laggen
weten jullie nog iets ? Tong uitsteken

alvast bedank, marleen Bloos

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:38

als je zeker weet dat hij niet bang is, zou je een kunnen overwegen om er met een zweep of veger achteraan te gaan. gewoon 1 keer goed erop, dan is het "pesten" waarschijnlijk wel over. Dit moet je echt alleen doen als je heel zeker weet dat je paard je aan het proberen is, als het stiekem toch angst is kun je hier problemen van krijgen!

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:14

Het helpt ook als je een longeerlijn aan 1 kant vastmaakt aan de trailer
en dan loop je om de pony heen en dan lopen sommige pony's er zo in en
bij andere moet je ff een beetje druk zetten op de lijn en dan loopt ie er in.
En als dat niet helpt dan kan je ook hem er met de bezem induwen.
Als je de mogelijkheid hebt om de trailer in het weiland te zetten dan kun je dat
ook proberen want dan went hij eraan dat het '' ding '' niet eng is.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:16

Niets te eten geven voor een hele dag, en dan om een uurtje of 3 's middags beginnen met laden. Flinke dot hooi/kuil neerleggen voorin de trailer (of eventueel gesneden appels, wortels of slobber, dat ruikt sterker), soort mini paddockje maken om de klep van de trailer heen, en paard daarin loslaten. Gewoon laten staan, niets anders geven, geen koekjes niets. Niet tegen hem praten, niet duwen, niet trekken, niet slaan, laat t m zelf maar doen. Hij krijgt vanzelf voldoende honger om erin te lopen. Als hij erin staat doe je de balk dicht, de klep en laat je hem even eten, en dan weer er af. Niet gaan rijden, gewoon direct weer eraf. De volgende dag doe je dat weer, gewoon weer loslaten, zelf laten lopen, niets doen. Dit houd je een week vol. Dan ga jij voorin de trailer zitten, achter het eten... Als hij 3 dagen er gewoon oploopt ga je halverwege de trailer staan. 2 dagen doen. Daarna loop je met hem mee als hij de trailer in loopt, aan de andere kant van het schot, nogsteeds hij los. Het zal hem weinig boeien, hij heeft honger en wil naar binnen... Als dit goed gaat neem je een halstertouwtje en maak je dat vast, losjes laten hangen en meelopen... Hij is de trailer met eten gaan associƫren en dat jij meeloopt is leuk...

In die 'leerperiode' ga je dus niet rijden met de trailer, laad je hem alleen maar op en af... Als het helemaal goed gaat ga je eens een stukje rijden, een rondje, en laad je hem op eigen erf weer af. Als hij daarna ook gewoon erop blijft wandelen ga je eens naar een manege ofzo, laad je hem af, uurtje later weer op. Tussendoor nog niet rijden, hij moet het idee van 'iets leuks' krijgen.

Slaan ed vind ik niet kunnen, om de simpele reden dat 500 tot 700 kilo paard het echt wel van je wint...

Het probleem is, is dat je het al met vanalles hebt gebrobeerd, en dat hij dus op het moment dat hij de trailer ziet al gaat staken. Nu vraag je van hem om het zelf te doen.

maveric
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-11-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:35

danamuts schreef:
als je zeker weet dat hij niet bang is, zou je een kunnen overwegen om er met een zweep of veger achteraan te gaan. gewoon 1 keer goed erop, dan is het "pesten" waarschijnlijk wel over. Dit moet je echt alleen doen als je heel zeker weet dat je paard je aan het proberen is, als het stiekem toch angst is kun je hier problemen van krijgen!

slaan helpt niet dan loopt hij achteruit of hij rent weg! Huilen

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:37

Ging hij eerder wel altijd goed op de trailer of ook niet? Woon je in de buurt van Almelo?

maveric
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-11-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:40

TeeGee schreef:
Ging hij eerder wel altijd goed op de trailer of ook niet? Woon je in de buurt van Almelo?


vorgie winter hebben we er heb er wel naar een paar keer oefenen er op gekregen, maar ik woon in noord brabant in ravenstein!
Koe

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:43

Ik heb het zelfde probleem. Mijn paard is ook niet angstig. Hij heeft wel nare ervaringen met trailers maar echt ngstig komt hij niet over (hij is bijna gestikt in zijn voedsel toen ze hem met brokken wilde lokken. Hij had zo'n stress dat hij z'n bix niet heeft doorgeslikt en dat is vervolgens in zijn luchtpijn terecht gekomen). Meer heel vast besloten: daar ga ik niet in.

Ik heb net een filmpje van Monty Roberts gezien waarin hij het trailerprobleem 'oplost'.
Ik verwacht dat deze manier bij mijn paard goed zal werken. Zijn hier mensen die dat kunnen? Of zijn er manieren die er aanverwant zijn die ik zelf zou kunnen proberen?

kiko

Berichten: 841
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:30

Slaan helpt niks en longeerlijnen helpen ook niet altijd.
Mijn oude paard was ook niet bang en die wou de trailer ook niet op. Je hoefde maar naar hem te wijzen en hij stond recht overeind.
Ik ben gewoon gaan oefenen met hem, 2 a 3 keer in de week.
Trailer strak langs de muur zodat ie aan 1 kand er niet naast kon.
Elke keer belonen voor de stappen die ie deed. Niet de stang erachter doen als ie er in stond.
Gewoon laten eten en er weer rustig uit lopen. Gaat dat elke keer goed en hij blijft rustig staan, dan de klep dichtdoen even laten staan en weer open en eruit. Gaat dat goed ga je een stukje rijden en er weer uit. Zo weet hij dat ie elke keer terugkomt op stal.
Op een gegeven moment liep mijn paard zo de trailer in. Het kost even wat tijd, maar het is gelukt.

Mijn nieuwe paard was een draak, die ging gewoon aan de loop met je. Die heb ik me gekruiste longeerlijnen erin gekregen en op de terugweg wou ik ze kruisen en toen liep ze al.
Daarna had ik ze alleen maar op de grond liggen, maar ze loopt er nu zo in. Maar ik heb ze nog steeds altijd mee voor de zekerheid.

Maar het is per paard verschillend. Sommige paarden kunnen er niet tegen en moeten met geduld.
Ik ben met mijn oude paard ooit 5 uur bezig geweest met laden. En op een gegeven moment liep ie er ineens in en keek me aan van, bedoelde je dit.
Dat was echt een paard met karakter, die kon je niet met een bezem slaan of met longeerlijnen werken, want hij liet zich bijna achterover slaan.

Ik ben van mening dat je met geduld het meeste bereikt. Duurt soms wat langer, maar is het wel fair.
Want met geweld lukt misschien een keertje, maar daarna pakken ze je terug.

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:40

ok ik heb het volgende,was er erg sceptisch over maar het werkt.
Die van mij was nooitbang tot opeens ze ons de gek aanstak en er met geen mogelijkheid opwou.
Gelukkig was er een meisje bij ons op stal die trailer laden had gedaan volgens monty roberts methode,ik dacht lekker zweverig .
Maar na een paar keer oefenen werd het steeds beter eerst 2 uren toen steeds korter,het halster wat we ervoor gebruiken is perfect.
Ze loopt nu ineenkeer de trailer op,maar ik moet het niet wagen haar een gewoon halster om te doen dan is het gebeurt.
Doe het ook steeds aan de longeerlijn zo heb je wat speling voor als het paard gekke dingen gaat doen je mag me altijd een pb sturen wil het je wel uitleggen hoe we het hebben gedaan.
Succes ermee

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:44

Monty Roberts is niets zweverigs aan. Je kunt ook nog Parelli proberen.

Daarnaast zijn er vele mensen die je kunnen helpen met trailerladen, www.balingehof.nl bijvoorbeeld of Petra Vlasbom.

Verder verplaats ik dit topic naar TAO, daar staan veel topics over trailerladen.

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:02

klopt maar als je er nooit mee te maken hebt gehad denk je mmmmmmmmm,maar ik ben helemaal overtuigt dat het werkt,en zeer paardvriendeljk is

maveric
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-11-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 18:40

kiko schreef:
Slaan helpt niks en longeerlijnen helpen ook niet altijd.
Mijn oude paard was ook niet bang en die wou de trailer ook niet op. Je hoefde maar naar hem te wijzen en hij stond recht overeind.
Ik ben gewoon gaan oefenen met hem, 2 a 3 keer in de week.
Trailer strak langs de muur zodat ie aan 1 kand er niet naast kon.
Elke keer belonen voor de stappen die ie deed. Niet de stang erachter doen als ie er in stond.
Gewoon laten eten en er weer rustig uit lopen. Gaat dat elke keer goed en hij blijft rustig staan, dan de klep dichtdoen even laten staan en weer open en eruit. Gaat dat goed ga je een stukje rijden en er weer uit. Zo weet hij dat ie elke keer terugkomt op stal.
Op een gegeven moment liep mijn paard zo de trailer in. Het kost even wat tijd, maar het is gelukt.

Mijn nieuwe paard was een draak, die ging gewoon aan de loop met je. Die heb ik me gekruiste longeerlijnen erin gekregen en op de terugweg wou ik ze kruisen en toen liep ze al.
Daarna had ik ze alleen maar op de grond liggen, maar ze loopt er nu zo in. Maar ik heb ze nog steeds altijd mee voor de zekerheid.

Maar het is per paard verschillend. Sommige paarden kunnen er niet tegen en moeten met geduld.
Ik ben met mijn oude paard ooit 5 uur bezig geweest met laden. En op een gegeven moment liep ie er ineens in en keek me aan van, bedoelde je dit.
Dat was echt een paard met karakter, die kon je niet met een bezem slaan of met longeerlijnen werken, want hij liet zich bijna achterover slaan.

Ik ben van mening dat je met geduld het meeste bereikt. Duurt soms wat langer, maar is het wel fair.
Want met geweld lukt misschien een keertje, maar daarna pakken ze je terug.


dat heb ik ook al gedaan.. ik heb een keer ondderhand een halve dag voor die triler gestaan ,, maar hj geeft niet op!
MAAr we proberen het nog wel ..,, totdat we iets anders weten en/of uitproberen !

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:22

wij ook 3 weken lang bijna dagelijks,maar ze heeft respect voor het halster en ik ben overtuigt dat als je het doorzet,je er komt.
Alleen zonder het halster van monty roberts was het niet gelukt,dus misschien kun je dat proberen?Die van mij vond die druk echt niet leuk en had snel door dat als ze zich niet verzette er geen druk was ,en steeds kwam ze dichterbij.............de aanhouder wind!! succes

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:50

Probeer de DVD van Pat Parelli: Trouble Free Trailer Loading op de kop te tikken, daar staan heel veel tips en weetjes op en dan zal er je een heleboel duidelijk worden.
Het klinkt alsof je een 'dikke vinger' paard hebt en dat de verhouding respect en vertrouwen van je paard tegenover jou een beetje scheef ligt. Dit is te trainen door grondwerk te doen (en trailer laden trouwens ook Lachen )
Als je een idee wilt krijgen over die DVD dan kun je ook eens op de site van www.paardnatuurlijk.nl kijken, die laden ook op die manier.

Citaat:
Alleen zonder het halster van monty roberts was het niet gelukt,dus misschien kun je dat proberen?

er hoort een gebruiksaanwijzing bij dat halster dus alleen het halster kopen lost het probleem niet op. Goede training/begeleiding doet meer dan het halster, het halster is slechts een hulpmiddel bij die training.
Met een touwhalster en leadrope lukt het ook maar wederom niet zonder training/gebruiksaanwijzing.

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:30

Citaat:
Alleen zonder het halster van monty roberts was het niet gelukt,dus misschien kun je dat proberen?

er hoort een gebruiksaanwijzing bij dat halster dus alleen het halster kopen lost het probleem niet op. Goede training/begeleiding doet meer dan het halster, het halster is slechts een hulpmiddel bij die training.
Met een touwhalster en leadrope lukt het ook maar wederom niet zonder training/gebruiksaanwijzing.
[/quote]

Daar heb je absoluut gelijk in Bloos had het even erbij moeten zetten,,

maveric
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-11-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:33

bedankt voor de tips!,, we krijgen een nieuwe trailerbodem en als dat niet helpt.. komt er iemand helpen !

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:35

andere trailerbodem? waarom dat, was deze te glad of kapot? dat zou verklaren waarom ie er niet in wil nl.

xsimone
Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Groningen

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:11

heb je een 1 paard trailer?
want sommige paarden zijn bang om in zon smalle trailer te gaan.
hoeft niet maar mischien een ideetje, ik zou het anders een keertje bij een 1 1/2 trailer proberen.

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:48

hooi
jullie hebben toch een 2paards trailer??
en veel succes met mafferdtt er in de krijgen... (hoop dat het jullie gaat lukken)

groetjes regina

saskija
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: in een weids veldje

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:58

Een ding slaan helpt echt niet met trailerladen het paard krijgt er alleen maar meer angst van voor de trailer. Dit is vast niet de bedoeling. Als het niet lukt neem dan contact op met Balingehof. Deze kunnen je echt helpen en zijn heel erg goed en vriendelijke met paarden.

maveric
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-11-06

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 19:29

bedankt voor alle tip's