Hoe lang groeit een merrie door ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

Hoe lang groeit een merrie door ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 09:39

Ik ga morgen naar een 3 jarige merrie kijken, geboren in augustus 2003,( een laat veulen dus )
en ze is nu 1.60.
Zal ze nog veel groter worden ? Het gaat om een kwpn-merrie.

cissy

Re: Hoe lang groeit een merrie door ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:56

hangt er helemaal van af hoe ze in die 3 jaar gevoerd is en hoe ze is opgegroeid, sommige 3-jarigen zijn al behoorlijk 'klaar' met groeien en anderen groeien nog een stuk door. Ga er maar van uit dat ze nog wel wat zal groeien en uitzwaren.

Sharmayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:01

Waarschijnlijk groeit ze nog een paar centimeters door,maar ligt er maar net aan inderdaad.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 10:25

ja, het blijft natuurlijk een vraag. Ik overweeg haar te kopen, maar zou het erg fijn vinden als ze toch minimaal de 1.63 zou halen. ( wat zijn nou 3 cm. zul je denken, maar dat is denk ik meer een gevoelskwestie )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:28

ik denk dat ze dat nog wel zal halen hoor Lachen

mijn merrie is ook 3 en ook laat (22 juli) ze is nu zo'n 1.69/1.70 dit was haar volle zus ook op die leeftijd en die is de 1.70 voorbij nu ze 4 is Haha!

wat is haar afstamming, hoe groot zijn de ouders en hoe groot zijn andere nakomelingen van de merrie geworden?

maar wat ik verder weet is dat pony's t/m het jaar waarin ze 8 worden gemeten moeten worden, en er bij onze club maar wat pony's waren die met hun 5e toch ineens paard bleken te zijn ipv e-pony zoals ze op 3 en 4 jarige leeftijd nog waren
sowieso gaat een 3 jarige nog erg veranderen ivm uitzwaren en spieropbouw, en een paar cm erbij gebeurd meestal dus ook!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:02

haar vader is Uranco van Garanco. De garanco-kant zit allemaal zo rond de 1.65. Aan moeders kant zit Nuventus van Juventus, die zitten rond de 1.70, de moeder zelf ook volgens mij

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:13

als het een goed paard is en ze is gezond en past binnen jouw plaatje dan zou ik me over die 3 cm geen zorgen maken Lachen

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 17:40

ik heb haar vandaag gezien, en ze lijkt nog wel wat overbouwd. Dus ik verwacht dat er nog wel een cm. of 3 bijkomen. Het is een leuk beestje, kon haar alleen nog niet onder het zadel zien helaas omdat de bak te nat was, dus dat komt nog.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:45

cissy schreef:
als het een goed paard is en ze is gezond en past binnen jouw plaatje dan zou ik me over die 3 cm geen zorgen maken Lachen

Inderdaad. Ik zou gaan voor wat je nu ziet en niet voor wat nog moet komen! Natuurlijk ontwikkelen ze nog maar je kan niet zeggen hoe dat precies zal zijn. Als het paardje je nu aanspreekt, dan is het toch prima?

Mijn 2-jarige was als jaarling groot, ongeveer 1,60 maar is niet heel veel gegroeit. Ik schat haar nu op 1.63 ongeveer. Misschien komt er nog wat bij, maar anders is het ook prima!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:58

Ik berijd zelf nu een 3 1/2 jarige merrie, en die is nu wel zoown beetje uitgegroeit. Misschien zal die van jou nog iets breder worden, maar erg veel verschil zal er niet meer zijn

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:16

mijn toenmalige 3 jarige was 1.48 en had maatje 175 van deken, nu is ze inmiddels 12 en meet nu 1.52 en heeft dekenmaat 205!! dus er kan wel degelijk veel veranderen Lachen

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:39

Een ander voordeel van het feit dat ze rond de 1.62 zal worden is dat ik al mijn spullen nog kan gebruiken die ik nog heb !!

flashdance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:44

als de merrie nog een beetje ielig is heb je best kans dat ze nog een stuk groeit

maar die 3 cm groeit ze er zeker nog bij

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:50

ze is niet echt ielig vind ik, maar wel jeugdig nog en een beetje overbouwd. Ze is nog maar 3 jaar en 3 maanden, dus nog jong.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:59

Als ik je zo hoor (overbouwd) wordt die 3 cm geen probleem Haha!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 15:32

we zullen wel zien, morgen ga ik nog een keer kijken met een goede vriend van me, en als die er ook wat in ziet, wordt ze eerst nog helemaal gekeurd.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:52

rakkertje13 schreef:
Als ik je zo hoor (overbouwd) wordt die 3 cm geen probleem Haha!

ze kan ook overbouwd blijven hoor Knipoog

@TS als ze verder binnen je plaatje valt, zou ik er voor gaan.
Ik wilde ook een paard van minimaal 1.65, gezien mijn eigen lengte en postuur.
Maar na ruim een jaar zoeken ben ik uitgekomen op een merrie (4jaar) van 1.61,5 (niet officieel gemeten Clown )
Ze voldeed gewoon aan al mijn eisen, dus haar maat heb ik op de koop toe genomen en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ik ga er niet van uit dat mijn merrie nog gaat groeien.
Dus ik heb maar 1 tip: Ga ervoor, als de rest je aanspreekt, maak dan geen probleem van die paar centimeters Haha!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 13:10

Oh, ik ben zo benieuwd hoe het vanmiddag zal gaan. Een goede vriend van me gaat mee, en die gaat er erg objectief naar kijken. Die paar centimeters maken dan ook echt niet uit inderdaad. Het is gewoon een schat van een beest !!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:14

Ik kan je alleen heel veel succes wensen voor vanmiddag, dus bij deze Haha!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 13:38

thanx !! Hoe lang ben jij zelf, want ik vind je absoluut niet misstaan op je paard ?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:49

Ik ben 1.78 en niet de slankste zoals je ziet Bloos
Daarom zocht ik ook een paard vanaf 1.65.. maarja Haha!
Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn paard puur voor recreatie heb, want als ik fanatiek dressuurwedstrijden had willen gaan rijden, dan had ik wel verder gekeken naar en groter paard, om het plaatje écht meer af te maken.

Vandaar ook dat ik je aanraad om er toch voor te gaan als ze je verder wel helemaal aanstaat.
Ik weet niet of je in een binnenbak gaat rijden waar spiegels hangen, maar daar kun je zelf zien hoe jullie er als combinatie uitzien.
Of anders de digitale camera mee en die vriend van je foto's laten maken, heb je in elk geval een indruk hoe het eruit ziet.
Hoewel je ook gewoon op zijn mening af kunt gaan natuurlijk Knipoog

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 14:16

okay, ik ben zelf 1.71 en mijn eerste merrie was maar 1.57, maar had wel body, zegmaar. Dat misstond ook niet. Daarnaast heb ik een fries van 1.62 en een KWPN-er van .1.60 gereden, en dat paste prima. Ik ga vandaag niet rijden helaas, de bak bij de verkoper is nog te nat. We gaan haar dus even goed bekijken, qua exteriuer en gangwerk op het hard en los in de bak. Als dat bevalt ga ik volgende week wel rijden uiteraard. En dan neem ik mijn vriend met camera mee, dan kan ie filmen en heb ik gelijk een goed beeld van hoe het staat.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:19

jammer dat je weer niet kunt rijden, maar je geduld zal best beloond worden Ja
En al groeit ze wellicht niet meer in de hoogte, als er spieren op komen en ze groeit in de breedte dan lijkt het ook al heel anders.
Ben in elk geval heel benieuwd Knipoog

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:36

Ligt ook wel een beetje aan de ouders. Wij hadden een merrie die op 4 jarige leeftijd een veulen heeft gekregen, daarna is ze nog wel 3 cm gegroeid. Stond voor 1.63 op papier maar toen we haar verkochten was ze wel 1.66/1.67