tijdelijke bijrijder mogelijk ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

tijdelijke bijrijder mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 23:54

Even geleden hebben wij een grote Ierse Hunter van 1.83 gekocht, het plan is dat mijn man hierop gaat rijden.
Echter, door omstandigheden op het werk lukt het hem niet om dit paard voldoende te berijden, komt bij dat mijn man nog echt een beginneling is en dit paard ervaren en gewend om (zware) jachten te rijden. Wij krijgen het idee dat dit paard z'n energie niet kwijt kan en zich staat te vervelen.

Hoe kunnen wij dit probleem oplossen ? Is het mogelijk om tijdelijk een bijrijder te zoeken, voor een bepaalde periode, zeg een half jaar ? Of is dit 'not done' ?

(mocht dit bericht verkeerd geplaatst zijn...gaarne verplaatsen Haha! )

lindsey

Re: tijdelijke bijrijder mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:08

Ja natuurlijk kan je een tijdelijke bijrijder zoeken. Je moet dan wel van te voren vertellen dat het om een tijdelijke periode gaat.

Veel bijrijders vinden het niet leuk om maar korte tijd te mogen rijden ze voelen zich dan gebruikt.

Maar er zijn ook bijrijders die het juist een uitkomst vinden dat het maar om een tijdelijke periode gaat. Bijvoorbeeld om uit te testen hoe het is om een eigen paard te hebben en daarna zelf een paard gaan kopen. Omdat hun eigen paard nog niet oud genoeg is om beleerd te worden of een tijdelijke blessure heeft. Omdat ze over een tijd naar het buitenland willen / het waarschijnlijk te druk krijgen met studie of werk.

Dus in mijn ogen is een tijdelijke bijrijder een goede oplossing mits je van te voren duidelijke afspraken maakt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:13

Natuurlijk is dit mogelijk, daar zijn gewoon afspraken over te maken. Maar dan moet je vantevoren wel weten over wat voor tijdsduur het gaat.
Tegenover het gevoel dat de bijrijder zich gebruikt voelt kan je natuurlijk ook zetten dat ze geen/weinig bijdrage hoeven te leveren en natuurlijk goede communicatie over hoe en wat.
Het is trouwens niet makkelijk om een geschikte bijrijder te vinden, dus veel succes met zoeken!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 00:14

lindsey schreef:
Veel bijrijders vinden het niet leuk om maar korte tijd te mogen rijden ze voelen zich dan gebruikt.

Het laatste wat ik zou willen is dat iemand zich gebruikt voelt...het moet voor beide partijen 'leuk' zijn

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 00:15

Evelijn schreef:
Tegenover het gevoel dat de bijrijder zich gebruikt voelt kan je natuurlijk ook zetten dat ze geen/weinig bijdrage hoeven te leveren en natuurlijk goede communicatie over hoe en wat.

wat bedoel je met bijdrage ?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:34

Waarom zou je niet een tijdelijke bijrijder kunnen zoeken? En waarom zou het "not-done" zijn? Gaat er toch om wat jullie willen en wat goed is voor het paard Bloos

Ik zou, gezien je omschrijving, gewoon opzoek gaan naar een geschikt persoon. Als je van meet af aan kenbaar maakt dat het voor tijdelijk is en de afspraken aan weerszijden duidelijk is, dan moet het geen probleem zijn toch?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:34

freespirit schreef:
lindsey schreef:

Het laatste wat ik zou willen is dat iemand zich gebruikt voelt...het moet voor beide partijen 'leuk' zijn

Hoezo? Als zo`n bijrijder van tevoren weet dat het tijdelijk is, dan kunnen ze zich onmogelijk gebruikt gaan voelen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:39

waarom geen bijrijder?
zoals mijn voorgangers al hebben gezegd: Zolang er goede afspraken zijn gemaakt betreft de duur etc, zie ik geen problemen.
Jij wilt toch ook niet dat je paard zijn energie niet kwijt kan omdat jullie tijdelijk niet genoeg tijd hebben om hem voldoende beweging te geven? Ik vind het alleen maar positief dat jullie naar oplossingen zoeken.

Veel succes!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:53

RUBYWHITE schreef:
lindsey schreef:
]

Hoezo? Als zo`n bijrijder van tevoren weet dat het tijdelijk is, dan kunnen ze zich onmogelijk gebruikt gaan voelen.

Schrijf ik toch ook in mijn 1e berichtje Tong uitsteken . Zolang er maar duidelijk wordt aangegeven wat de bedoeling is dan is er niets aan de hand en is het een goede oplossing.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:57

Ik denk ook dat het belangrijk is om van te voren duidelijke afspraken te maken over de duur. De persoon kan dan zelf kiezen of hij/zij dat wel of 'not' done vindt... Succes ermee!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:04

Ik zou het zelf ideaal vinden om als bijrijder iets tijdelijks aan te gaan. dat is ook waarom ik nu geen bijrijdpaard heb, ik wil over ongeveer een jaartje een paard gaan leasen (ben nog hard aan het sparen) dus wil niets vasts aangaan. En tsja, de meeste eigenaren zoeken juist iemand voor vast, en die er niet na "korte" tijd weer mee stopt. Aan de andere kant zou ik graag een paardje bij willen rijden, omdat ik wat meer met paarden zou willen doen in de tussentjid, en ook wat meer ervaring opdoen in de verzorging etc (ben een echte manegeruiter, die lang niet alles zelf heeft hoeven doen, zoals mesten Knipoog ) Gewoon goede afspraken maken, en het er in een eventuele advertentie duidelijk bijzetten dat het om iets tijdeljiks gaat.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:10

ik vind dat wel kunnen...
als het bevalt kun je altijd nog aanbieden dat de bijrijder nog wel een keer in de week komt als je man weer tijd heeft. Omdat je ook aangeeft dat je man redelijk onervaren is kan die persoon het paard lekker aan het werk zetten. Dit is natuurlijk je eigen keus...
Maar als je het duidelijk van te voren aangeeft dat het tijdelijk is... moet dat geen probleem zijn.

clouds2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:14

Ik vind dit wel kunnen. Mits je het duidelijk in de advertentie zet. Er zijn denk ik genoeg mensen te vinden die het leuk vinden om voor een korte periode een paardje erbij te hebben. Of die na een periode verhuizen gaan maar tot die tijd nog een paardje willen verzorgen. Ik weet bijv. ook nog niet waar ik volgensdjaar studeren ga. Moet er dus mee rekening houden bij het hechten aan een vzpaard en het zoeken daarnaar. Voor mij zou het dus een goede uitkomst zijn om een tijdelijk verzorgpaard te hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:50

Tijdelijke bijrijder lijkt me helemaal geen probleem Lachen.

Gewoon helder en duidelijk naar elkaar zijn Lachen.

Zo heb ik ooit een paar maanden een tijdelijk bijrijdpaard gehad totdat ik zelf een paard had gekocht, de eigenaresse ging in die tijd op zoek naar een andere bijrijder. Afspraak was dat als zij eerder een bijrijder had dan ik een paard dat ik dan gewoon zou stoppen.
Uiteindelijk stond mijn paard net op stal in de week dat haar nieuwe bijrijder wilde beginnen Haha!. Kwam precies goed uit dus Haha!.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:52

zou ook niet weten waarom het niet zou kunnen.Denk dat er genoeg zijn die daar mee kunnen leven als alles duidelijk is afgesproken.( misschien een oplossing iemand van wiens paard een blessure heeft en tijdelijk niet kan rijden..)

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:05

Ik heb nu een bijrijpaard en die gaat verkocht worden wanneer is nog niet duidelijk, maar het is dus wel tijdelijk!

Geen problemen mee. Is goed afgesproken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:07

Als de afspraken duidelijk zijn, lijkt het me geen enkel probleem. Ik heb vaak paarden gereden die te koop stonden of waarvan ik wist dat de eigenaar uiteindelijk zelf weer wilde gaan rijden ( of dat er dan nog van kwam is trouwens een andere zaak, zoeen rijd ik er nl. nog steeds Haha! ). Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, maar had graag duidelijk van te voren goede afspraken. Dus waarom niet? Misschien is er wel iemand wiens paard geblesseerd is ofzo die tijdelijk iets te rijden zoekt? er zijn echt genoeg mensen die best zoiets willen doen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:36

Zelf ben ik momenteel op zoek naar een 'vaste ' bijrijdster en krijg geregeld een mail van mensen die het 'tijdelijk' willen doen, bijv. omdat hun eigen paard geblesseerd is of omdat ze tzt een eigen paard willen kopen.

Er zijn dus genoeg mensen op zoek naar wat jij te bieden hebt Ja

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:52

Ik rijd nu voor de periode van 8 maanden een paard. De eigenaresse loopt stage en rijdt alleen in het weekend. Door de week neem ik de verzorging op me. Ik kan nu lekker testen of het hebben van een eigen paard iets voor me is en weet dat het met dit paard tijdelijk is. Alles is duidelijk af gesproken en beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Trouwens wellicht kun je de bijrijder aanhouden, want als je man nu al met z'n werk in de knoei komt. Dan kan die bijrijder een stapje terug doen en blijft het voor jullie een hulp.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:05

een bijrijder voor tijdelijk is geen probleem, zoals iedereen al zegt.

het vinden van een goede bijrijder is lastiger denk ik. een paard van 1.83 en die opzich beter een ervaren iemand er op kan hebben dat is vaak wel lastig.