Advies mbt aankoop pony met vreemde info

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Advies mbt aankoop pony met vreemde info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:06

Ik heb een haflinger op het oog.

Ik ben wezen kijken en heb oa een filmpje gemaakt. (best verliefd op het dier)
Thuis zag ik op het filmpje een onregelmatigheid in achterbeen tijdens draf. Dit was in een vlakke weide. Eea leek op probleem met knie.
Ik heb diverse mensen filmpje voorgelegd en meeste kwamen ook bij knie of kramp uit.
Het is natuurlijk een momentopname.
Haflinger is niet getraind.

Heb eigenaar eea voorgelegd. Zag dit ook, nooit iets van gezien/gemerkt. Hij zei geen problemen te willen en zei dat het paard dan naar de verzekering zal gaan.
Hij zal veearts laten komen. Deze constateerde na testen (voor- en achteruit laten lopen en knie getest of ie 'eruit' kon), maar kwam niets uit.
Heb ook de veearts gebeld die mij hetzelfde vertelde. Waarschijnlijk zou eea nooit meer voor komen als men er gewoon wat mee traint en wat anders bekap. Klinkt dan niet super negatief..

Ik heb de eigenaar weer gebeld en gevraagd of ik dan toch het paard eens mag longeren en inspannen met kennis erbij.
Eigenaar twijfelde iets: Wanneer ik dan wilde komen, want zit dan misschien met de geldigheid van de papieren van de veearts voor de verzekering.
Hij wil ook bij verkoop het paard niet meer terugzien mbt evt problemen en dan een contractje tekenen.

Ik had het niet meteen in de gaten wb die papieren.. Ik heb net met een hippische verzekering gebeld, korte conclusie: een paard wordt ook niet zomaar op papieren door een verzekering overgenomen.
Dusss... over welke papieren heeft hij het eigenlijk?

Ik had eerder al getracht een verstandige beslissing te nemen: afzeggen. Kom ik thuis, zegt mn vriend, mja, hij staat niet ver weg, neem een kennis mee en kijk even. Vandaar.

Ik bel dadelijk nog eens de veearts over die papieren, wat ie nu heeft afgegeven.

Welk idee krijgen jullie?

juval

Re: Advies mbt aankoop pony met vreemde info

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:30

heb je zelf al een dierenarts er naar laten kijken?
tja, het is moeilijk hoor, als de prijs goed is en het paardje je aanstaat kan je de gok nemen. Maar ik zou het toch wel laten keuren in ieder geval.
ik snap niet zo goed over welke papieren je (of de eigenaar) het hebt.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:43

Ik zou toch de pony laten keuren door een dierenarts, die jij kent.
En dan ook eens naar de papieren vragen, staat de haflinger ingeschreven bij het stamboek ja of nee?
Citaat:
eigenaar twijfelde iets: Wanneer ik dan wilde komen,want zit dan misschien met de geldigheid van de papieren van de veearts voor de verzekering.
hij wil ook bij verkoop het paard niet meer terug zien mbt evt problemen en dan een contractje tekenen.

Als ik dit lees vind ik het toch wel een beetje verdacht.

Kortom laat je goed informeren.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:47

Juval;
Er heeft verder geen dierenarts naar gekeken. Zover ben ik nog niet..
De prijs is normaal, hij heeft er wel wat afgedaan hierdoor, maar zit ie op een bedrag voor een normale beleerde haf.
Ik weet natuurlijk ook niet precies welke papieren hij bedoelt. Als ik logisch bedenk..zouden dat de papieren moeten zijn om paard aan te melden bij de verzekering, (af)keuringspapieren?
Ik wil die papieren dan wel zien. Maar afgekeurd waarop? Strookt dan niet met zijn verhaal.

Mamma;
Ik heb de papieren gezien, maar dit zijn de duitse. De nederlandse moest hij inleveren toe ie afgekeurd werd voor dekken.
Je hebt gelijk qua die quote...

Ik bel nu ff de dierenarts, voor zover die wat zegt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:49

Ik vind het niet erg verdacht. Ik moet eerlijk bekennen dat als wij een shetveulentje verkopen, we blij zijn dat we het kwijt zijn.

Misschien heeft de eigenaar verkeerde informatie gekregen of denkt hij dat dit klopt.

Het lijkt me nu niet direct verdacht. Zou iemand die weet dat het paard niet correct is er zelf een dierenarts bij halen en zeggen dat, wanneer het niet correct is, het paard naar de verzekering gaat? Bovendien, een verzekering sluit je niet zomaar af.

Ik zou toch eens vragen of je er wat mee mag doen, in ieder geval nog een keer langs gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:51

misschien bedoelde hij dat het keuringsrapport voor de dierenarts dan eventueel niet meer geldig zou zijn voor acceptatie door verzekering? Staat geloof ik een termijn van 6 weken voor.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:01

Heb net dierenarts gesproken:
hij heeft zowiezo geen (af)keuringspapieren opgemaakt. Hij weet zo niet wat de eigenaar nu bedoeld. Hij vermoed dat deze bij mij wat druk wil leggen.
Hij zegt dat als hij afkeuringspapieren op zou maken, deze niet zomaar overgenomen worden door de verzekering en weet natuurlijk niet wat voor soort verzekering hij heeft. Hij heeft het paard alleen getest.
Tot slot zei hij me, dat als hij het paard zou willen, hij dat gewoon zou kopen.
Ik confronteerde hem toen nog met.. U bent zijn dierenarts,.. maar dat was hem om het even.
In eerder gesprek zei de DA al dat dit niet echt apart was voor koudbloedige paarden. Qua knie komt vaker voor bij shetlanders. Komt door geen training/rijden etc..

Ik ben niet geheel op de hoogte met verzekeringen.. Maar kan men dan een paard aanmelden bij de verzekering en geld vangen vanwege een onregelmatigheid aan knie/letsel knie/patella luxatie/kramp.. ??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:27

betreffende dat laatste, nee dat kan niet zomaar, hngt van je verzekeringsvoorwaarden af en of het paard nog geschikt is voor het doel waarvoor het gekocht werd.
Ik snap je niet helemaal, ga je nou een paard kopen die anders door de verzekering zou worden afgekeurd???

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:39

Ik heb interesse in dat paard. Ga morgen inspannen ed.
De dierenarts heeft hem niet afgekeurd.
De eigenaar roept dat ie anders naar de verzekering gaat...omdat ie geen gesodemieter wil met een koper die het paard evt terugbrengt.
Hij is wat resoluut, misschien TE.
Ze hebben eigenlijk ook geen ruimte voor het aantal paarden (nw paard voor hem, een v haar en pony voor kids) wat ze hebben...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:46

hij kan dat wel roepen maar hij verkoopt dus willense en wetens een paard wat volgens hem dus afgekeurd zal worden....!!
Gelukkig voor het paard keurt de verzekering hem niet zomaar af omdat meneer te weinig plek heeft voor het dier.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:12

Ik weet niet of je het zo kan stellen. Ik denk dat hij wel weet dat het paard daarop niet afgekeurd wordt. Ik vermoed ook niet dat ie afgekeurd zal worden.
Ik laat m toch ook eerst kl. keuren. En zo'n contractje waar hij aan dacht, teken ik ook niet.
Ik denk dat hij er enorm van baalt en paard nu gewoon kwijt wil. Hij heeft nu kennis van die onregelmatigheid die hij vertoonde.. dus dat voelt niet goed.
Dat voelt des te meer niet goed als jij gewoon eerlijk een paard wilt verkopen...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:31

Branca schreef:
Ik denk dat hij er enorm van baalt en paard nu gewoon kwijt wil.

Klopt waarschijnlijk, dus je kan hem ook heel waarschijnlijk voor een prikkie krijgen! (Bij HAW loopt een soortgelijk topic trouwens)
Hij wil er vanaf, jij kan een laag bod doen (eigenlijk slachtprijs als hij hem anders naar de verzekering wil doen) en dan wil ie hem nooit meer zien, dat is wel logisch op zich hoor.
Als jij het risico wil nemen (en de DA zegt dat het niet vreemd is en geen problemen voorziet) kan je er best voor gaan, toch?
In ieder geval wel laten keuren, maar dat ging je al doen.

Succes!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:28

Ik vind het maar een raar verhaal, vooral dat hij van te voren zegt dat hij het paard niet terug wil zien. Dat geeft toch te denken. Ik zou het paard zeker door mijn eigen veearts laten keuren en van dat been evt. foto's laten maken. Zelf heb ik al vaker meegemaakt dat een paard dat niet goed was door de een of andere vage veearts wel werd goedgekeurd. Er zijn zoveel dubieuze verkopers, dus wat argwaan kan helemaal geen kwaad. Al is het nog zo'n leuk paard, ga toch maar voor zekerheid. Als de verkoper er helemaal van overtuigd is dat het paard in orde was, dan hoeft hij niet eens te verwachten dat hij het paard terugziet, dus dan is zo'n opmerking ook niet nodig. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en hier op bokt kun je genoeg verhalen lezen van mensen die aardig bedrogen zijn uitgekomen!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 00:08

Update!!! Cool

Die eigenaar van de haflinger belde vanavond:
hij wilde niet met mij verdergaan. Hadden ze overlegd samen..
Ik vroeg waarom; omdat allemaal wat moeilijk was enz
Ik zei dat ik ook had nagedacht over wat hij zei over de papieren die hij had (over gezondheid hengst). Hij zei dat de veearts zei dat het vermoedelijk niet is wat het lijkt (!!) dat het is.

Hmmm.. dus het heeft al een naampje, dat wat er mis is!?

Hij zei dat ie weet dat ie 100% is en wil geen trammelant. Dus hij stopt met mij.
Mja, wat moet ik ervan zeggen?
Voelden ze nattigheid? Ben ik te kritisch naar hun zin? Heeft hij de veearts gesproken die ik vanmiddag weer gebeld heb? Zeg t maar.

Heb kennis die mee zou gaan afgebeld. De prijs die die man noemde is ook niet echt geloofwaardig vlgs hem. Hij vroeg een normale haflingerprijs, maar voor dit paard was het te weinig...

Ergens ben ik opgelucht, de beslissing is gevallen Vork

Bedankt allemaal! Haha!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:27

Ze wachten gewoon op iemand die hem meteen koopt en verder niets wil. Ik ben dit soort dingen ook wel tegengekomen. Als iets vreemd gaat dan blijft het vreemd gaan.
Gewoon verder kijken Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 06:41

er zijn genoeg leuke gezonde haflingers. Dus gewoon verder kijken. Tot het wel allemaal goed voelt. Succes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:33

Maar goed dat het zo gelopen is, ik ben bang dat je anders misschien nog heel wat problemen op je hals had gehaald. Nu maar hopen dat niemand anders de klos wordt.