veulen bij merrie weg, hoe doen jullie het met vervoer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

veulen bij merrie weg, hoe doen jullie het met vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 08:58

hoi,

dit weekend gaat ons veulen van de merrrie af, naar een opfok adresje in de buurt.
ik vroeg me af, wie heeft daar ervaring mee?
ik denk dat het een heel gedoe wordt, veulen moet in de trailer, merrie zetten we op stal, zodat ze een andere omgeving heeft en misschien afgeleid is..
ze zullen wel gaan schreeuwen, misschien wil veulen helemaal niet in trailer..
het veulen moet toch gewoon vast staan in de trailer, of niet?
wie wil even opschrijven hoe jullie het hebben gedaan?
veulen is 5 maand en verder overal aan gewend qua halster, meelopen, mensen ect.

liefs Marigold.

LDRD

Re: veulen bij merrie weg, hoe doen jullie het met vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:36

Wij namen altijd de merrie mee. Ter plaatse veulen uit de trailer, afgeven en direkt met de merrie weer gaan rijden. Ging altijd prima.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:38

Ja, ik heb dat toen ook zo gedaan, meenemen en dan scheiden. Roepen doen zew sowieso.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:39

Wij hebben, toen het veulen gespeent werd, het veulen met
moeder in de trailer gezet. Daar op het adres aangekomen
alleen het veulen eruit gehaald. En snel weggereden.
Het veulen hebben wij (we hebben een 2 paards) gewoon los
naast de moeder neergezet, maar wel dus aan de andere kant.
Eenmaal met uitladen lieten we het veulen achterwaarts lopen,
en zorgen we ervoor dat het veulen niet aan de zuikant van de
klep eraf viel.

Toen we het veulen moesten overplaatsen naar een andere stal,
ze was toen 6 maanden, hebben we haar ALLEEN en aan het
halster vast vervoerd.
En dat ging super Lachen

Veel succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 09:41

misschien heel stom, maar ik vind het gewoon onwijs zielig..
zie er echt tegenop..
maar erg bedankt voor jullie reacties, ze kunnen dus het beste samen op de trailer..

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:55

Samen op de trialer en tegelijk weg rijden met de merrie. Denk dat je er zelf een groter probleem van maakt dan het is. Als ze beide genoeg afleiding hebben en soortgenootjes, dan komt het echt wel goed.

kavala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:59

Marigold schreef:
misschien heel stom, maar ik vind het gewoon onwijs zielig..
zie er echt tegenop..
maar erg bedankt voor jullie reacties, ze kunnen dus het beste samen op de trailer..

jaa ik begrijp wel wat je bedoeld.
wij hebben ons veulen in een stal gezet bij ons gewoon maar waar de moeder en zij geen contact hadden naa een tijd konden ze weer bij elkaar en waren het gewoon goeden maatjes

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:57

Het is ook moeilijk en het is een geforceerd scheiden. Ik twijfel soms wel eens of dit de manier is, maar hoe moet het anders.... Ik zou misschien een volgende keer eerst op stal scheiden en na een paar dagen wegbrengen. Het liefst dan met een vriendje erbij. Beestje krijgt meteen zoveel voor zijn kiezen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:51

Begin oktober hebben wij ook ons veulen gescheiden van zijn moeder.
We hebben moeder en kind in de trailer geladen.
Dat ging wonder boven wonder heel goed. Voor we het wisten stonden beide in de trailer.
We zijn naar de opfok gereden en het veulen uitgeladen. Wij zijn direct met moeder omgekeerd en weg gereden.
Hier thuis aangekomen heb ik Eza gelijk de weide op gegooid met de rest.
Ze heeft geen één keer meer geroepen!
Toen ik contact had met de opfok deed Blue River het ook uitstekend. Hij heeft maar een enkele keer geroepen, en na een uur of wat was hij zijn mama al zo goed als vergeten!

*EDIT*

Ik was ook enorm zenuwachtig!
Heb nachten niet kunnen slapen en op de dag zelf wensde ik dat het voorbij was.
Toen we eenmaal weer thuis waren en Eza leker in de wei stond dacht ik echt bij mezelf; Was dit het nou?!?
Ik kon niet begrijpen dat ik daar mijn nachtrust door heb laten verstoren Clown
Laatst bijgewerkt door Ylana op 21-11-06 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:54

Wij nemen de moeder ook altijd mee. Dat voorkomt (sneller) ongelukken. Het is al traumatisch om ze te scheiden en dan zou het veulen ook nog alleen in de trailer moeten .... ik zou het risico niet nemen.
Succes volgende week. Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, maar meestal komt het heel snel al weer goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 12:57

veulen komt wel met een vriendje te staan (of meer), maar mn merrie blijft voorlopig alleen achter.
van het voorjaar komt er weer een paard bij in.
we waren van plan haar eerst een dag op stal te zetten omdat ze anders alleen maar heen en weer zou lopen in het land, en het is al zo nat allemaal. (loopt wel altijd buiten normaal)
ik denk nu dat we met twee auto's gaan, 1 auto met de trailer plus paarden, en nog 1 auto zo mee, dan kan ik bijvoorbeeld met de merrie terug, en kan mijn man bijvoorbeeld even met Christina mee lopen, en later vertellen hoe dat ging.
geleidelijk scheiden vind ik ook zo moeilijk, ben wel eens met de merrie alleen de hoek om geweest, maar veulen in paniek, merrie hinniken en niet meer luisteren..
dat ging echt niet.

heel erg bedankt voor al jullie reacties, nu weet ik hoe we het moeten doen, kan ik even dingen gaan regelen en voorbereiden!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:06

Bij ons op stal worden ook de veulens al van de moeders gehaald voordat er 'iets' moet gaan gebeuren...........

Zo hadden wij het voordeel dat er dit jaar 3 veulens gespeend werden, alle drie 's morgen eraf. Merrie minder gevoerd, zodat het melk proces terug gaat. Vervolgens de veulens 's avonds laat het uier helemaal laten leeg zuigen.

Vanaf die avond krijgen de merries minder bix, wordt er veel mee gewandeld en het uier 2 maal per dag afgespoten.

De veulens gingen prima met z'n drietjes samen, na een weekje is het hengstveulen naar Friesland verkocht en hier ook 'alleen' in de trailer naar toe verhuisd. Goed vast zetten, zodat ze niet over de voor-boom heen kunnen (wij hebben een keer gehad dat een 1,5 jarige met z'n voorbenen over de boom hing) en van achter goed opsluiten.................dan moet het goed kunnen gaan. Veulens 'los' in hun eentje vind ik een eng idee............

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:24

Ik heb ook de moeder en het veulen op de trailer gezet. Aangekomen bij de opfok ze samen in een box gezet. Zelf even een kopje thee gedronken en gekletst. Na een halfuurtje hebben we de merrie uit de box gehaald, op de trailer gezet en weggereden. Het veulen bleef alleen in de box achter. (in de boxen ernaast en er tegenover wel paarden)

De volgende dag is het veulen bij een groepje andere veulens gezet. Zowel de merrie als het veulen waren beide rustig en niet overdreven schreeuwerig.

(en ook ik was van te voren erg zenuwachtig, maar het viel dus echt alles mee)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:57

Merrie samen met veulen vervoeren, ginder afladen en even samen op stal zetten zodat het veulen rustig kan wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe paarden, na half uurtje tot een uur de merrie eruit halen, op de camion zetten, klep dicht en rijden maar.
Zo hebben we het gisteren nog gedaan en dat ging prima, heb nog een mail gehad van de nieuwe eigenaar dat het veulen geen domme dingen heeft gedaan (wel wat geroepen maar niet ovedreven) en mijn merrie was heel braaf onderweg naar huis.
Het is ook veruit de makkelijkste en stressloze manier om een nog niet gespeend veulen te vervoeren.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:50

Wij doen het heel anders..

Wij scheiden ze voorlopig eerst alleen 's nachts, en waneer ze buiten staan overdag staan ze wel samen. Verder staan ze naast elkaar in een stal. Volgend jaar zomer gaat ze wel naar opfok. maar tijdens de winter blijft ze gewoon bij haar eigen vriendjes Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:01

je houd haar de winter thuis?
blijft het veulen ook nog door drinken dan op jullie manier?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:45

Karoliefje_ schreef:
Wij doen het heel anders..

Wij scheiden ze voorlopig eerst alleen 's nachts, en waneer ze buiten staan overdag staan ze wel samen. Verder staan ze naast elkaar in een stal. Volgend jaar zomer gaat ze wel naar opfok. maar tijdens de winter blijft ze gewoon bij haar eigen vriendjes Lachen

Loopt jou merrie de helft van de tijd dan niet met een verschrikkelijk dikke en pijnlijke uier Verward
Tegen de ochtend moet die toch spuitvol zitten....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:10

Natuurlijk niet, maar omdat mijn moeder heeeel erg snel vermagerd. en daarmee bedoel ik totdat je al haar ribben kan tellen. Hebben we het veulen alvast eerder weggehaald. gedeeltelijk, van de winter gaan ze gescheiden tot ze afgewend zijn. Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:19

Toen ik mijn paard kocht had ze een veulen van ruim vijf maanden. Dat veulen bleef op stal achter en ik nam de merrie mee. We zette de merrie op de trailer en reden weg naar haar nieuwe stal. De merrie was erg nieuwsgierig naar haar nieuwe stal en nieuwe buurpaardjes en ze heeft totaal niet geroepen om haar veulen. Het was ook al haar vierde kind; ze was het wel gewend.
Toen we later de trailer terugbrachten naar de stal heb ik nog even geluisterd en om een hoekje gegluurd, maar ook het veulen vond het prima. Ook zij heeft niet geroepen om haar mama. Ik was erg blij toen ik mijn paard kreeg; ik vond het alleen heel zielig om haar van het veulen te scheiden. Hoe sentimenteel, maar in de auto heb ik wel even een traantje weggepinkt. De eerste paar dagen had de merrie nog last van haar uier, maar na drie/vier dagen was tie leeg. Ze kreeg weinig krachtvoer en elke dag even longeren (had nog geen zadel en hoofdstel). Het was zo over.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:21

oke, ja van mijn merrie is het naar schatting haar 7e veulen, maar het is het eerste veulen bij ons, dus ik heb geen idee hoe ze er op reageerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 07:24

Mij lijkt het ook het beste om het veulen samen met de merrie op de trailer te zetten, zoals hier ook al vaak gezegd is. Heb weinig ervaring hiermee, wij spenen ze al voordat ze weg gaan en meestal blijven ze aan huis staan, in de eigen opfok.
Dit jaar had ik mijn veulen ook gekocht, ging allemaal heel snel, veulen was nog behoorlijk jong (3,5 maand) en nooit van de merrie afgeweest, mensen wilden hem wel meteen meenemen, rit van 180 km. Wij hebben het veulen toen maar sedalin gegeven uit voorzorg. Merrie had overigens niet eens gehinnikt, veulen is bij thuiskomst bij een ander veulen gezet en heeft maar 5 keer gehinnikt. Dit ging dus erg goed, maar mijn voorkeur heeft het niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:39

Spenen is een stressvolle belevenis voor zowel merrie als veulen. Dus het beste wat je kunt doen is die hoeveelheid stress zoveel mogelijk te beperken.

Als je het veulen bij de moeder vandaan haalt, in een wiebelend, donker hok op wielen zet en het veulen in een totaal onbekende omgeving brengt met allerlei andere soortgenoten die ook totaal de weg kwijt zijn, dan is dat een behoorlijke indrukwekkende ervaring voor het veulen.
Wanneer je dan de merrie mee op transport neemt, dan is dat voor het veulen al een stuk minder stressvol.

Je schrijft ook dat het uit elkaar halen problemen gaf. Misschien dat de merrie het bij de vorige eigenaar niet gewend was om van haar veulen te worden gescheiden. Maar toch is het raadzaam om ze hieraan te wennen, dat is voor jezelf een stuk handiger maar voor de paarden ook. Het veulen leert enige zelfstandigheid en uiteindelijk leren zowel moeder als veulen dat ze wel weer bij elkaar terugkomen. Het veulen afleiden met wat (kracht)voer en/of met een maatje (indien mogelijk) is raadzaam. Uiteraard bouw je zoiets gewoon op. Eerst even met de merrie uit zicht, en sowieso heel duidelijk maken wat je wilt... de merrie moet gewoon luisteren en het veulen moet in een omgeving staan waar het risico op verwondingen zo klein mogelijk is. En uiteindelijk kunnen ze makkelijk enkele uren zonder elkaar.

De ideale situatie zou zijn dat het veulen bij een leeftijdsgenootje komt te staan en dat ze samen naar de opfok gaan, dus dat ze thuis al gespeend zijn. In dat geval hoef je de merrie niet mee te nemen en breng je gewoon de veulens naar de opfok. Dan hebben ze in ieder geval steun aan elkaar. Maar die mogelijkheid moet je ook maar hebben.

Wat betreft de merrie. Misschien dat je contact kunt opnemen met de vorige eigenaar om te peilen hoe ze op het spenen reageerde en op wat voor leeftijd de vorige eigenaar het veulen altijd speende. Dan kun je daar rekening mee houden.
Overigens wil ik je nog aanraden om de merrie na het spenen zoveel mogelijk de gelegenheid te geven om te kunnen bewegen. Des te sneller droogt de uier weer op en beperk je het risico op uierontsteking. Overigens denk ik dat een maatje voor bij je merrie ook wel fijn zou zijn. Lachen

Oh ja, wat betreft het transport. Of je het veulen nu wel of niet vastzet, altijd het zeiltje aan de achterkant naar beneden. Mocht het veulen onverhoopt los komen te staan, dan kan ie in ieder geval niet uit de trailer springen.

Heel veel succes met het spenen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:50

Veulen met 2 man laden, los in de trailer en alles dicht, dus ook het kleedje/klep boven de inlaadklep. Een veulen zou ik nooit vast op een trailer zetten (kans op ophangen). Wil je veel stress voorkomen tijdens het vervoer, zou ik de merrie meenemen als ik jou was.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:11

Nou bij mijn veulen ging het niet zo makkelijk de eerste keer maar ze was dan ook al 6mnd dus al vrij groot en sterk,1e poging met moeder nou dat lukte niet moeder stond allang en breed op trailer maar veulen ging er echt niet in toen vond moeder het te lang duren en kwam dus ook terug en was daarna niet van plan er nog op te gaan ook niet voor eten.

Weekend erop 2e poging:veulen alleen en moeder op stal 4mannen erbij maar met geen mogelijkheid erop te krijgen en liet zich gewoon iedere keer op de klep vallen en bleef dan liggen.

Weekend erop 3e poging was ik het zo beu dat ik vantevoren aan de hoefsmid een pasta heb gevraagd die hij gebruikt voor veulens die zich niet laten bekappen,dit gegeven en half uur daarna geblindoekt (handdoek met vliegenmasker erover),met me rondjes laten lopen op stem en toen de klep op laten lopen,door het opstapje van de klep stuikelde ze natuurlijk maar omdat ze de klep niet zag sprong ze er niet vandaan maar rechtomhoog er bovenop en dan snel met twee man erachter erin duwen zo hehe dat was gelukt,gauw klep en zeiltje dicht en ik ben er zelf bij gebleven in de trailer en blinddoek afgedaan.
Ze heeft er verder niks aan over gehouden want na een maand in een andere omgeving te staan te hebben moest ze naar de winteropfok dus weer verhuizen,nu zonder blinddoek met het lokken van appeltjes waar ze razend op is liep ze me na 10minuten rustig achterna de trailer op,heb haar toen wel alleen los laten staan en alles achter dicht,bij aankomst was ze dus wel omgedraaid maar ze liep rustig en voorzichtig stapje voor stapje de trailer af,pfff wat een gedoe allemaal he!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 20:49

ze wordt nu misschien verkocht naar een adres wat een paar uur rijden is.
dan kan de merrie dus niet mee.
wie heeft daar ervaring mee?
los of vast?
en kan een veulen het aan, zo lang op de trailer?
met pauzes hoor!