Bodem controleren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Bodem controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 12:40

Hoi,

Afgelopen weekend heeft is één van onze paarden door de bodem van een trailer gezakt,
of juister: bij het afladen zagen we dat de rubber niet meer vlak lag en toen we die terugsloegen zat er dus een vermolmde plek en een gat in de bodem. Dus vermoedelijk zat dit er al langer aan te komen.
Trailer was pas nog voor nazicht binnen geweest en gekeurd, maar dit was dus "gemist".

We hebben enorm veel geluk gehad dat de paarden niets overkomen is, dat weet ik.

Maar dan nu mijn concrete vraag: hoe kan je controleren of een bodem nog wel ok is?

Mijn eigen trailer heeft een gegoten rubbervloer, dus ik kan zelfs niet onder de rubber kijken.

Tips?

Alvast bedankt!

Nibbit

Re: Bodem controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:43

je kan er onder kruipen, en met een schroevendraaier in het hout prikken. Als dat lukt is je bodem niet meer goed

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:44

Hoi, dit is erg vervelend natuurlijk en dan heb je nog veel geluk gehad natuurlijk! Maar ik zou eerst eens contact opnemen met het bedrijf die je trailer gekeurd hebben!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:25

en dan...? vervangen zul je toch zelf moeten doen, dat bedrijf heeft niet gezien dat de bodem rot was maar je hebt daar geen 'garantie' op. Volgens mij is er geen APK voor trailers en ook geen certificering voor dat soort keuringen. (correct me if i'm wrong)
Dus rap de bodem vervangen en een andere keuringstation zoeken voor de komende jaarlijkse beurten Lachen

Om dit soort grappen te voorkomen moet je altijd zorgen dat je trailer schoon en droog wordt weggezet, Geen losse rubbermatten in de trailer gebruiken of de bodembedekking laten liggen, want daar blijft het vocht onder zitten, eerst goed schoonmaken, (hoeft niet perse elke keer uit te spuiten) laten drogen en neuswiel omhoog draaien zodat vocht naar 1 kant zakt en weg kan lopen uit de trailer.

Bodem check je inderdaad met schroevendraaier (via onderkant trailer ingeval van rubber gietvloer), is ie hard dan niks aan de hand, bij zacht of licht kunnen indrukken dan goed na (laten)kijken. Beter een keer de bodem vervangen dan erdoorheen zakken!
Ook een gietvloer kan slijten of gaatjes in het rubber krijgen dus het is geen garantie dat je bodem nooit gaat rotten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:29

Maarre, al die prikken van een schroevendraaier zijn allemaal gaatjes waar je vloer dus JUIST op gaat rotten! Je kunt er beter met de achterkant van de schroevendraaier op kloppen. Een helder geluid is een goede bodem, een dof geluid is een dubieuze plek. Ook erop drukken met je duim geeft een indicatie.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:27

In goed hout prik je niet zomaar een gat.....

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 09:29

En doen jullie dat elke keer als je hem gebruikt, of om het half jaar, of ...
Alvast bedankt voor de tips in elk geval.
Al zie ik mijzelf nog niet zo snel onder mijn eigen trailer kruipen, want dat is een verlaagde versie.
Maar we hebben wel een familielid met garage, dus misschien mag ie daar wel eens boven de put...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:09

Nibbit schreef:
In goed hout prik je niet zomaar een gat.....

Elke beschadiging is een potentiele rotte plek. Prik eens met een schroevendraaier in een auto en kijk hoelang het duurt voordat ie gaat roesten.......

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:41

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de bodem met de schroevendraaier gaat beschadigen. Als dat wel lukt zegt het genoeg.

Kloppen kan ook ja.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 15-11-06 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:49

ikke schreef:
Elke beschadiging is een potentiele rotte plek. Prik eens met een schroevendraaier in een auto en kijk hoelang het duurt voordat ie gaat roesten.......

Volgens mij praten we hier over het produkt hout, niet over ijzer. Je kunt geen appels met peren vergelijken.
Ook ik ging onder mijn trailer liggen en schrok er van, volgens mijn man was het paard hier nog niet zo 1-2-3- doorgezakt, maar het hout was aan het verpulveren.......bij mij zit er inmiddels een nieuwe bodem in.

Ik ging de bodem controleren naar aanleiding van een gebeurtenis in Nijmegen, waar een paard door de trailer zakte tijdens het rijden....paard was ernstig gewond, maar leeft nog.