Aangeven nieuwe eigenaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Aangeven nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 08:24

Ik heb een pony gekocht met chip en papieren moet je ergens aangeven dat jij de nieuwe eigenaar bent?
Zoja waar?
Groetjes Tiffany!

nico1982

Re: Aangeven nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:30

bij het desbetreffende stamboek kun je je pony op jou naam laten overschrijven!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:33

Heb je ook een paspoort? Wie heeft het paspoort uitgegeven? (welk stamboek of organisatie)
Ik heb het paspoort aangetekend verzonden naar de uitgever, met een brief erbij met mijn gegevens. En dat ik hem dus op mijn naam wou zetten.
Stamboekpapieren stuur je idd naar het stamboek op. Daar zit vaak wel gelijk een lidmaatschap aan vast....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:36

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:21

Hij heeft geen stamboek alleen paspoort en chip moment a.u.b..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:25

Naam van de bevoegde instantie K.W.P.N

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:27

loulou schreef:
lees even dit topic door: viewtopic.php?f=1&t=650440&hilit=

paard op je naam laten zetten is niet perse noodzakelijk namelijk

Mischien gewoon de toelichting lezen in het paspoort...

toelichting gebruik paardpaspoort
[knip]
.......
Indien het paard geheel of gedeeltelijk van eigenaar wisselt, moet de nieuwe eigenaar die het paard geheel of gedeeltelijk in eigendom heeft gekregen dit schriftelijk melden bij de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven.
.... [/knip]

@Tiffany: Even een brief sturen naar de KWPN waarin je het levensnummer, naam en chipnummer vermeld en je eigen naam en adres.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:11

Maar het is niet verplicht je paard op jou naam te zetten. Paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs. dat staat ook uitgelegd in het topic waar ik de link van gaf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:16

In dat topic kan staan wat er staat... wat er in je paspoort staat dat is geregeld middels een verordening.
Dat te naam stellen heeft niets te maken met eigendomsrecht maar met het in kaart kunnen brengen van de paard-dichtheid (heeft vooral te maken wanneer er een of andere besmettelijke ziekte uitbreekt ed)
Dus ja het is wel verplicht.

Vwb het geen er geschreven wordt in dat topic:
Een wedstrijdruiter hoeft geen eigenaar te zijn.
Maar de eigenaar moet wel bij de PUI (Paspoort Uitgevende Instantie) schriftelijk melden dat hij geheel of gedeeltelijk eigenaar is geworden van een paard.
En dat verzin ik niet ter plekke maar is per wet geregeld middels een verordening Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:09

dan had ik jou verkeerd begrepen en hebben we het dus over 2 verschillende dingen.

wil alleen mensen waarschuwen dat het kwpn belachelijk veel geld vraag voor paard op naam zetten voor bijv. wedstrijden, terwijl dit helemaal niet verplicht is.

maar dat wat jij zegt is dus iets heel anders. moet zeggen dat ik dat ook nooit heb gedaan.
wordt het dan alleen in de computer veranderd of ook op het paspoort?

en dan betaal je dus alleen de daadwerkelijke kosten en geen lidmaatschap? want ik weiger dus echt om lidmaatschap te betalen voor zoiets.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:37

loulou schreef:
dan had ik jou verkeerd begrepen en hebben we het dus over 2 verschillende dingen.

wil alleen mensen waarschuwen dat het kwpn belachelijk veel geld vraag voor paard op naam zetten voor bijv. wedstrijden, terwijl dit helemaal niet verplicht is.

KWPN en wedstrijd zijn 2 verschillende dingen.
KWPN is een fokvereniging, en die registreerd veulens die gefokt worden volgens hun reglement, dit staat geheel los van wedstrijdrijden.
KNHS is een sportvereniging, ook daar hoef je geen lid van te worden om een paard over te laten schrijven volgens de I&R regeling.
Maar om wedstrijden te rijden moet je dus wel lid worden.

Citaat:
maar dat wat jij zegt is dus iets heel anders. moet zeggen dat ik dat ook nooit heb gedaan.
wordt het dan alleen in de computer veranderd of ook op het paspoort?

Volgens het paspoort zelf, moet het schriftelijk gebeuren, staat niets over dat je het paspoort op moet sturen (zou op zich ook vreemd zijn omdat het paspoort ten allertijde bij het paard behoort te blijven en je hebt het nodig als je je paard vervoerd)

Citaat:
en dan betaal je dus alleen de daadwerkelijke kosten en geen lidmaatschap? want ik weiger dus echt om lidmaatschap te betalen voor zoiets.
Ze mogen alleen de daadwerkelijke kosten in rekening. Dus nee ze mogen er geen lidmaatschap aan koppelen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 18:34

KWPN is een fokvereniging, en die registreerd veulens die gefokt worden volgens hun reglement, dit staat geheel los van wedstrijdrijden.

-----
Waar kan ik dit regelement vinden? (ben nieuwschierig)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:37

ik heb een KNHS paspoort bij m'n paard. heb ze het paspoort toegestuurd, met mijn gegevens erbij.
dat hebben ze keurig aangepast. kosten: iets van 35e ofzo, viel mee.
ik had het 2 weken later weer in huis.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:12

Tiffany schreef:

-----
Waar kan ik dit regelement vinden? (ben nieuwschierig)

www.kwpn.nl

directe link naar de stamboekrichtlijnen, wat een praktische vertaling is van de statuten en regelementen.
http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1223

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:05

dierfysio schreef:
ik heb een KNHS paspoort bij m'n paard. heb ze het paspoort toegestuurd, met mijn gegevens erbij.
dat hebben ze keurig aangepast. kosten: iets van 35e ofzo, viel mee.
ik had het 2 weken later weer in huis.

35 euro? er zijn ook stamboeken (ik bedoel hiermee de paspoortuitgevende instanties) die maar 12 euro rekenen. En dat lijkt me wel genoeg voor stempeltje en bijwerken databaseje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:14

yep WPCV rekent er 8 euro voor (voor niet leden, voor leden 6 euro)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:15

Alane schreef:
loulou schreef:

KWPN en wedstrijd zijn 2 verschillende dingen.
KNHS is een sportvereniging, ook daar hoef je geen lid van te worden om een paard over te laten schrijven volgens de I&R regeling.
Maar om wedstrijden te rijden moet je dus wel lid worden.

dat snap ik, maar toen ik naar het kwpn belde, om te vragen hoe het zat met overschrijven is mij in eerste instantie verteld dat het verplicht is je paard op je naam te zetten en daar moest ik dus ook lid voor worden. pas na wat doorvragen bleek t op naam zetten eigenlijk nergens goed voor te zijn, behalve dan dat je zo kan aantonen dat je paard van jou is, al was dat niet rechtsgeldig. ik vond dat een rede van niks en heb dus verder niks meer gedaan.
mij is toen niet verteld dat je verplicht ben schriftelijk door te geven dat je een paard hebt gekocht.
vandaar dat ik nu verbaasd ben dit te horen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:45

Het KWPN had eerder ook op haar site staan dat bij het registreren van de eigenaar alleen in het paspoort ook een lidmaatschap zat verbonden, dat is later aangepast door het KWPN.
Soms is het ook wat onduidelijk wat iemand precies bedoelt, ook omdat men eigen 'vak'termen gebruikt voor bepaalde admnistratieve handelingen.
Ergens in je paspoort staat een toelichting over het gebruik en wat te doen/laten.
MAAR er stat ook in dat je niet eigenhandig veranderingen/aanpassingen mag doen in het paspoort, tenzij het gaat als een DA medicatie moet toedienen, dan moet de eigenaar in het paspoort vermelden of het paard wel of niet bestemd is voor menselijke consumptie, en dat mag de eigenaar dus wel eigenhandig doen. Haha!
paardenpaspoort gemakkelijker willen wij het niet maken... volgens mij ook bedacht door puzzle fanaten Tong uitsteken tenminste dat idee krijg ik soms wel eens.. Clown

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:25

nou dan zal ik binnenkort toch nog maar eens bellen naar het kwpn.
kijken of t nu wel zonder lidmaatschap kan Lachen

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:18

gefeliciteerd.

Je kan hem gewoon in het paspoort schrijven, maar leuker is natuurlijk om het paspoort op te sturen en het door hun in telayen vullen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:42

zicobont schreef:
gefeliciteerd.

Je kan hem gewoon in het paspoort schrijven, maar leuker is natuurlijk om het paspoort op te sturen en het door hun in telayen vullen.

Je mag zelf geen wijzigingen aanbrengen in het paspoort (op die van bestemd of niet bestemd voor menselijke consumptie en dat alleen samen met je DA Haha! )