Paard kopen bij manege?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

INGEMUIS

Paard kopen bij manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:46

Hoi hoi , ik ben aan het overwegen om een pony aan te schaffen van de manege waar ik rijd. De baas van de manege is gediplomeerd instructeur en kun je ook vragen om jou te helpen bij het kopen van een pony, en kijken of hij wel in orde is enzo.. Maar stel: Ik ga ga die pony kopen, kan ik hem dan om advies vragen of is het misschien verstandig om iemand anders te vragen? Want zal hij nu wel helemaal eerlijk zijn , nu het om een pony van zijn manege gaat? Lips are sealed

Anne_Horsez

Re: Paard kopen bij manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:50

Ik denk het wel hoor , anders ga je eerst een paar keer op hem lessen ofzo..

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:50

ik zou toch iemand erbij vragen.
Je weet, zoals je zelf al zegt, nooit zeker of hij eerlijk is of zijn pony aan je wilt aansmeren.

Zoiezo zou ik de pony laten keuren door de DA

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:53

Inderdaad iemand meenemen die ook verstand van paarden heeft en laten keuren om achteraf vele teleurstellingen te voorkomen.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:01

Anne_Horsez schreef:
Ik denk het wel hoor , anders ga je eerst een paar keer op hem lessen ofzo..

Ik rijd al een tijdje op dr Knipoog

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:03

maaike93 schreef:
ik zou toch iemand erbij vragen.
Je weet, zoals je zelf al zegt, nooit zeker of hij eerlijk is of zijn pony aan je wilt aansmeren.

Zoiezo zou ik de pony laten keuren door de DA

Maar is het verstandig om dan ook röntgen foto's te laten maken?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:03

Ik heb mijn pony ook van de manege gekocht.
Ik ken de eigenaar van de manege van jou natuurlijk niet, maar bij mij is het allemaal goed gegaan..
Mocht je het niet helemaal vertrouwen kun je altijd iemand van buiten af even laten kijken Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:06

Als jij vervolgens die pony daar in pension zet, is de kans niet heel groot dat je besodemieterd wordt.
Mijn eerste paard was ook een ex-manegepaard. Ze heeft zowel de eigenaar als mijn adviseur overleeft! Ze is altijd een sterk en gezond paard geweest, tot het allerlaatst toe (ze is 29 geworden)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:08

Ik zou er zeker even iemand anders naar laten kijken en haar laten keuren.
Rontgenfoto's kan je laten maken, maar dat is maar net was je zelf aan de keuring uit wilt geven.
Ik zou er zeker een DA naar laten kijken!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:21

ikke schreef:
Als jij vervolgens die pony daar in pension zet, is de kans niet heel groot dat je besodemieterd wordt.
Mijn eerste paard was ook een ex-manegepaard. Ze heeft zowel de eigenaar als mijn adviseur overleeft! Ze is altijd een sterk en gezond paard geweest, tot het allerlaatst toe (ze is 29 geworden)

Ik ben niet van plan om haar daar te laten staan , veeeel te ver weg voor mij! Ik ben van plan haar in een ander pension te stallen waar ze weidegang heeft Knipoog dus ik wil zeker weten dat ze gezond is, want na haar koop stop ik met rijden op de manege.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:26

Ik zou haar zeker even laten nakijken!! Ik heb vaak genoeg van dichtbij gezien dat zelfs goede kennissen door een manegeeigenaar een beetje voorgelogen worden.. Je kunt beter die paar euro extra uitgeven voor de zekerheid! Zoiezo kan je paard natuurlijk iets hebben wat zelfs de eigenaar nog niet weet en het is natuurlijk fijn om daar achter te komen zodat je erna niet met een ziek paard zit..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:37

Hoe lang ken je het paard al? hoe heeft het zich gehouden in die tijd? Als je het paard al enkele jaren kent en het dier is niet ziek of kreupel geweest, dan is de kans groot dat het een gezond, sterk paard is. Besef wel dat de kans groot is dat er de nodige speerproblemen zijn. Het is zelfs niet ondenkbaar dat het paard daarmee niet door een keuring komt. Laat dus duidelijk weten aan je keurende arts, dat je daar rekening mee houdt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:40

ik zou toch laten keuren, waarom zou een manege eigenaar een paardje verkopen als die goed meeloopt in de lessen. Of lees ik daar nu overheen. Zou een dierenarts naar laten kijken, hoop voor je dat het doorgaat, veel succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:53

Lynn_Nikita schreef:
ik zou toch laten keuren, waarom zou een manege eigenaar een paardje verkopen als die goed meeloopt in de lessen. Of lees ik daar nu overheen. Zou een dierenarts naar laten kijken, hoop voor je dat het doorgaat, veel succes

Een pensionpaard brengt meer geld in het laadje, voor het geval je dat ook even vergeet.
Onze oude manegebaas verkocht de paarden altijd met de garantie dat hij ze voor dezelfde prijs ook weer terugkocht, als je er in pension bleef staan. Er zijn de nodige manegepaarden langere of kortere tijd pensionpaard geweest.
Keuren is niet fout, maar een half jaar een paard observeren, levert je meer kennis en inzicht in een paard dan een momentopname van een keuring.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:24

Lynn_Nikita schreef:

Op onze manege kun je gek genoeg elk paard kopen wat mee loopt ( op eigen paarden na dan) vind ik eigenlijk wel goed. Want op een manege is toch niet het ultieme voor een paard denk ik Knipoog

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:27

ikke schreef:
Hoe lang ken je het paard al? hoe heeft het zich gehouden in die tijd? Als je het paard al enkele jaren kent en het dier is niet ziek of kreupel geweest, dan is de kans groot dat het een gezond, sterk paard is. Besef wel dat de kans groot is dat er de nodige speerproblemen zijn. Het is zelfs niet ondenkbaar dat het paard daarmee niet door een keuring komt. Laat dus duidelijk weten aan je keurende arts, dat je daar rekening mee houdt.

Ze staat nu ongeveer een half jaar op de manege, vanaf het begin heb ik haar gereden Knipoog ze heeft nog niks gehad.. Alleen zijn er stukjes van haar vacht af, omdat ze word gebeten door het andere paard in haar stal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:07

onze manege verkoopt echt geen paarden die in lessen meelopen. En garantie dat ze de gekochte paarden bij hem stallen heeft ie toch ook niet?