Wie aansprakelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 00:57

Ik heb eens een vraagje,
Misschien een domme vraag maar ik ben er nieuwsgierig naar !

Stel : Mijn pony is NIET verzekerd en mijn verzorgster loopt ermee buiten,
Er gebeurd iets waar een auto o.i.d punt bij betrokken is...
De auto heeft schade , maar wie is aansprakelijk ?
Ik : Als eigenaar van het dier !
Zij: Verzorgster loopt ermee op dat moment ?

En hoe zit dat dan als je paard WEL verzekerd is ?

Stel : Mijn verzorgster laat mijn pony in de bak,
De pony gaat rollen in een plas [ze vertellen het wel eerlijk tegen je]
En drogen het beestje niet af, vervolgens zetten ze haar/hem op stal ! [nat]
Een paar dagen later staat je pony te hoesten en te proesten...
Wie aansprakelijk ???

Misschien domme vragen,maar ben nieuwsgierig !
De 1 zegt dit en de ander weer dat Sigaar

Marga62

Berichten: 74
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:24

Weet het niet zeker, maar volgens mij ben je als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk voor de schade die veroorzaakt wordt door je paard. Verward
Jij bepaald als eigenaar wat er wel en niet gebeurt en als jij als eigenaar vindt dat je een ander met jou paard kunt laten rijden/wandelen etc, ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen.
Daarom wordt er ook altijd geadviseerd dat, ook al verzeker je je paard niet, je altijd contact opneemt met je WA verzekering of deze eventuele schade aan derden, verzoorzaakt door jou paard, wel dekken mocht dit zich voordoen.
Bij niet alle WA verzekeringing valt dit standaard onder de WA dekking.
Indien je in het bezit bent van een ruiterbewijs, zit hier ook automatisch een verzekering bij.

Je kunt natuurlijk met je berijder/verzorgster andere afspraken hierover maken maar dan moet je ze wel op papier zetten en door beide laten ondertekenen, anders heb je nog geen poot (been) om op te staan


Heb zelf mijn paard uitgebreidt tegen ziektekosten e.d. verzekerd, ben in het bezit van zowel het ruiter- als het koetsiersbewijs én mijn normale WA-verzekering dekt ook de eventuele schade die mijn paard zou kunnen veroorzaken als hij bv. in het verkeer schrikt en boven op een auto klapt o.i.d.. Dat zit wel goed dus.


Met betrekking tot het "nat" wegzetten in de stal, da's in mijn ogen domme pech. Kan jezelf ook gebeuren, al heb je 'm wel "afgedroogd".

Ik wordt ook wel eens verkouden terwijl ik niet weet hoe ik dat nou weer opgelopen heb.
Wij zetten momenteel nog steeds onze manege paarden als zij erg gezweet hebben lekker onder de douche, even zweetmes erover en dan de deken erop. Zij staan allemaal in buitenstallen en er hoest er geen.
Laatst bijgewerkt door Marga62 op 09-11-06 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:25


danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:36

jij, tenzij je het zwart op wit hebt staan, dat jij je niet aansprakelijk stelt (beiden ondertekenen). Het is immers jouw paard, en jij hebt toestemming gegeven (neem ik aan) om het paard te laten rijden! mochten het penny's zijn die op je shet klimmen en eraf kukelen, dan zit het weer anders, op het moment dat jij geen toestemming hebt gegeven!

* geloof dat het zo zat. Heb het zelf wel eens uitgezocht vanwege mijn verzorgpaardje, waar ik alles mee mag/kan doen, maar 100 % zeker weet ik het niet (wel 99% haha)

Marga62

Berichten: 74
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:44

Volgens mij ben je dan officieel ook als eigenaar aansprakelijk, want jij laat een ander op je paard rijden.

Bij ons op de manege hangen overal bordjes dat de manege in geen enkele geval aansprakelijk gesteld kan worden voor schade aan personen (derden) etc etc en dat een ieder het terrein en de manege voor eigen risico betreed. Dan ben je van een hoop problemen af.

Een poos terug viel een "vriendin" van een paard af die zij zo af en toe voor de eigenaar reed. Het was niet echt vallen maar doordat zij haar beugel op een ongelukkig moment verloor, viel zij en brak zij haar pols.
Haar verzekering nam toen contact met haar op of ze de eigenaar van het paard hiervoor aansprakelijk wilde stellen omdat het hier een "ongeval' betrof (via ziekenhuis declaratie). Zij heeft dit geweigerd en uitgelegd dat het paard er niets aan kon doen omdat zij er zelf afgegeleden was en wat ongelukkig op haar pols terecht kwam. Deverzekering heefter toen verder geen werk meer van gemaakt.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:49

die bordjes maken weinig uit, als het tot aan de rechtzaal toe komt (extreem voorbeeld) Je zegt dan die borden niet gezien te hebben (je hebt immers niet hoeven te "bewijzen" dat je ze gezien hebt) Dit moet je wel op het moment dat je een soort contractje opsteld met de eigenaar. Vaak kun je de verzekering inderdaad uitleggen dat het je "eigen" schuld was (of in ieder geval, doen alsof) en dan hoeft de eigenaar niets te betalen. Het wordt natuurlijk een ander verhaal, op het moment dat het paard echt gestoord wordt of zelfs gevaarlijk, en jou een rolstoel in trapt. ALs je dan blijvend invalide wordt (wederom erg extreem, maar niet onmogelijk) wil je natuurlijk toch geld! en ga je vanzelf de eigenaar aansprakelijk stellen (meeste mensen neem ik aan)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:41

Die bordjes maakt niets uit, ze blijven nog altijd aansprakelijk. Alleen hopen ze zo mensen af te schrikken zodat ze al niet proberen een manege aansprakelijk te stellen.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:44

en als je paard schade maakt aan een auto zit het bij je huis verzekering in tenminste bij mijn paardjes.. Als het maar minder dan 5 paarden zijn.. anders ben je een bedrijf. Onder de 5 paarden valt het gewoon onder huisdieren. Net als dat je kind bijv een auto loopt te bekrassen word ook vergoed door je verzekering dit is ook het geval met je paard.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:50

Klopt, maar je moet wel even aan je WA verzekering melden dat je in het bezit van paarden bent.

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:51

Ik dnek dat het op je aansprakelijkheidsverzekering valt. Jij bent iig verantwoordelijk, want jij bent eigenaar.

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:52

Ik heb een hengst en die is toen uitgebroken. Hij heeft toen een pony toegetakeld en die moest een week later ingeslapen worden. Ik kon dit declareren op mijn aansprakelijkheidsverzekering.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:23

Gebruik de zoekfunctie eens, ik heb al meerdere keren uiteengezet hoe dit allemaal zit!

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:38

Allemaal bedankt voor de reactie's
Zal de zoekfuctie is bekijken

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:40

Jij bent te allen tijde verantwoordelijk, pony wel/ niet verzekerd maakt niet uit.
Een contract opstellen met je verzorgster is niet rechtsgeldig. In geval van een ongeval gaat de wet boven een contract. Je bent en blijft dus verantwoordelijk...en eventueel bij een ongeluk aansprakelijk.