Nog steeds geen nieuw papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerize

Nog steeds geen nieuw papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:56

Pff ik word er nu een beetje gek van en ben benieuwd of er meer bokkers zijn die zoiets meegemaakt hebben.
Door omstandigheden [een lang en bizar verhaal] zijn de papieren en het paspoort van mijn merrie niet meer in mijn bezit. Ik weet dat het heel dom is om beide documenten samen weg te geven[in mijn geval]. Maar ja, kan dat nu niet meer veranderen. Heb mijn lieve paardje gelukkig wel terug en die papieren, daar had ik zoiets bij van.... laat maar dan.
Nu heb ik haar laten dekken en tegelijkertijd het stamboek [Hannover] gebeld met de vraag of het mogelijk was een nieuw papier op te vragen. In eerste instantie was dat geen probleem. Ik hoefde alleen maar een briefje te sturen. Maar na het versturen van dat simpele briefje, kwamen ze met de vraag of de dierenarts haar kon tekenen en scannen. Ook dat was geen probleem, netjes formulier ingetekend en weer opgestuurd. Daarna werd ik gebeld dat het niet mogelijk was om een duplicaat te krijgen, want het paard stond onder een andere naam ingeschreven. Ik heb daarna de papieren van de rechtzaak opgestuurd waaruit bleek dat ik de eigenaar ben. Maarja, ondanks dat, kreeg ik geen papier. Nu heeft de secretaresse van degene die daar over gaat in Duitsland, geloof ik medelijden met me en moet ik 25 getrokken manen met wortel opsturen en foto's met de aftekeningen. Vraag me af wat ze daar mee gaan doen en wat er dan eventueel kan gebeuren. Hebben jullie een idee???

gebruiker002

Re: Nog steeds geen nieuw papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:01

ja, van die manen halen ze het dna van het paard af. hoeveel moet je hier voor betalen als ik vragen mag, ik moet als ik een duplicaat van het kwpn papier van mijn merrie wil hebben meer dan 200 euro uitgeven.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:27

Tsja het is nog een duur grapje ook. Ik moet voor het nieuwe papier 198 euro en voor het nieuwe paspoort [KNHS] 180 ofzo gaan betalen. Waar staat een duplicaat papier dan uiteindelijk voor. Het rare is dat mijn paard in het stamboek een andere eigenaar heeft. Maar ik kan dus wel een duplicaat ontvangen. Raar hoor. Ik kom er in Duitsland ook niet zo goed doorheen, mede omdat ik de taal niet zo goed spreek.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:44

je hetb bij aankoop waarschijnlijk het paard niet op je eigen naam laten zetten, daardoor staat hij in het stamboek onder een andere naam(eigenaar) dupilicaat is gewoon een soort kopie van het originele papier.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:58

Nee het is nog veel erger. Ik heb mijn paard ooit eens uit logeren gedaan en de papieren en paspoort meegegeven. Het logeeradres vond op een gegeven moment dat het paard van hem was en heeft alles op zijn naam laten zetten. Gelukkig heb ik mijn paard wel terug, via een rechtzaak. Maar het is natuurlijk eigenlijk niet te verkroppen dat ik nu een duplicaat aan moet vragen met zijn naam erop, tenminste ik denk dat zijn naam er dan op staat, toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:46

die haren gebruiken ze voor een DNA test om te kijken of jouw paard ook het bedoelde paard is.

Kennelijk is er een rechtszaak geweest, kun je dan die papieren niet opeisen en alsnog op je naam laten zetten? Of als die kerel ze niet meer heeft hem een papier laten tekenen dat jij de eigenaar bent? (tis maar een idee) of hem een duplicaat laten aanvragen en dan daarmee het paard weer op jouw naam laten zetten?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:50

als die kerel via de rechtzaak heeft verloren en is bepaald dat paard van jou is, dan moet hij paard + PAPIEREN in zijn volledigheid weer terug leveren....anders voldoet hij niet aan de eis van de rechter...en kun je hem er dus weer voor slepen....

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:19

Ja dat zou je denken, maar de uitspraak van de rechter ging niet verder dan dat het paard aan mij als rechtmatige eigenaar teruggegeven moest worden. Een rechter heeft verder natuurlijk ook geen verstand van paarden en alle zaken die erbij horen. Maar goed. Mijn advocaat heeft toen per brief om de papieren verzocht. Er werd geantwoord dat ik dan eerst de gemaakte kosten moest betalen, terwijl de rechter die juist afgewezen had. Inderdaad ik had weer een rechtzaak kunnen beginnen, maar dat kost zoveel geld en tijd. Daar had ik op dat moment geen zin in. Maar mijn vraag is dus, staat zijn naam nu op het papier [het duplicaat] wat ik waarschijnlijk toch ga krijgen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:27

waarschijnlijk wel, het KWPN stuurt altijd het duplicaat juist naar de persoon op wiens naam het paard staat om fraude te voorkomen. Ik weet dus niet of ze dat in Hannover ook zo doen...

Maar die beste man hééft de papieren dus nog wel? Kun je dan geen aangifte doen bij de politie en via deurwaarder of zo terug halen?

je zou dit vraagstuk eens op de advocaten prikpagina kunnen voorleggen: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=844

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:15

ja dat is een goeie, helaas hebben maar weinig advocaten ervaring met paardenzaken

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:41

Dus in feite zou deze meneer jou weer terug kunnen aanklagen voor diefstal zijnde? Ook al zijn de bewijzen er van de rechter dat jij rechtmatige eigenaar bent...welke gemaakte kosten? Zijn jouw papieren en jouw paspoort, wat bij jouw paard hoort, heeft hij geen geld voor hoeven uitgeven lijkt me zo?
Verwarrend hoor, veel succes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 08:19

Als het goed is staat op het paspoort dat dit bij het paard moet blijven, en op de papieren staat dat deze eigendom zijn van het stamboek. Zeker het paspoort moet juridisch gezien met het paard teruggegeven worden. Dit hoort tenslotte bij de eis van het paard teruggeven.
Ik denk dat je in je handen mag wrijven dat het stamboek bereidwillend is om een duplicaat paspoort af te geven. Meeste stamboeken doen dit dus echt niet als ze weten dat bekend is waar het papier zich bevindt. Hopelijk is het snel opgelost. Ik snap best dat je niet weer naar de rechtbank hiervoor wilt gaan, dit is nu eenmaal de snelste oplossing.

En die haren is inderdaad voor DNA onderzoek.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:59

Aha, dat ga ik dan nog eens doorgeven aan mijn advocaat. zij kan er wellicht nog een briefje uitdoen, dat het paspoort juridisch bij het paard hoort. Bedankt.
toch blijf ik het ontzettend vreemd vinden dat men zomaar paspoorten en papieren kan overschrijven op een andere naam. Er zit helemaal geen beveiligingssyteem in. Als ik toevallig jouw paard's paspoort en papier in handen weet te krijgen kan ik ze zomaal laten overschrijven op mijn naam. Dat is toch raar??????

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:50

Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat maakt niet uit op wiens naam die staat. Helaas is het tegenwoordig wel ingewikkelder geworden nu sommige stamboeken enkel nog maar paspoorten afgeven en geen apart papier meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:12

www.nl-paardenpaspoort.nl
daar staat alles over duplicaten ed.
Zij kunnen je ook verder helpen over hoe te handelen om het paspoort weer terug te krijgen.

In Duitsland is het eigendoms recht anders geregeld dan in NL, er was ooit eens een topic waar het een en ander beschreven werd, over naar de notaris gaan en laten beedigen dat jou paard jou paard is....

Maar mijn mening: Paspoort hoort bij het paard, als de rechter beslist heeft dat jij de eigenaar bent van dat paard dan hoort het paspoort overhandigd te worden aan de houder van het paard. En dat is niet alleen in Nederland zo maar in heel de gehele EU.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:40

Zo te lezen was het een nederlands paspoort, het duplicaat wordt bij de KNHS aangevraagd namelijk. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:05

hoeft niet... ik kan inprincipe overal een duplicaat aanvragen Knipoog

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 15:24

Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar ik heb nog wat vragen. De stand van zaken na een half jaar: ik heb nog steeds geen stamboekpapier. Ik krijg ook geen duplicaat van het Hannoveraanse stamboek, omdat iemand anders geregistreerd staat als eigenaar. Ik heb wel een duplicaat paspoort ontvangen van het KWPN. Het Hannoveraanse stamboek heeft een DNA test gedaan en ik heb de dierenarts een tekening laten maken. Hannover heeft nu een confirmaty of identity gestuurd, waarmee ik het paard, volgens hun, in ieder ander stamboek kan inschrijven. So far so good. Maar nu heb ik net met het KWPN gebeld en die nemen aan de hand van een confirmation of identity niet zomaar een paard op, dan moet ik eerst naar de keuring. Nog twee vraagjes: kan ik wel naar een keuring als ik geen papier heb??? En kan het aankomende veulen wel ingeschreven worden bij het KWPN???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:43

Ik 'vermoed' dat een schetser, of stamboekmens moet controleren of jouw paard het paard is zoals bedoelt op je confirmaty of identity, net zoals je eerst een geboortebewijs invult en nadien de schetser alles controleerd.
Maar voor een sluitend antwoord zul je het KWPN moeten bellen.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:16

viewtopic.php?f=22&t=754807&p=26759711#p26759711

je had gereageert op mijn topic.
mijn topic is geldend voor Westfaler paard
misschien werkt het net even anders bij jou hannover.
ik heb wel gereageerd op je vraag. misschien heb je er wat aan, maar lees hier dat het waarschijnlijk toch op te lossen valt....

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:16

Cerize schreef:
Pff ik word er nu een beetje gek van en ben benieuwd of er meer bokkers zijn die zoiets meegemaakt hebben.
Door omstandigheden [een lang en bizar verhaal] zijn de papieren en het paspoort van mijn merrie niet meer in mijn bezit. Ik weet dat het heel dom is om beide documenten samen weg te geven[in mijn geval]. Maar ja, kan dat nu niet meer veranderen. Heb mijn lieve paardje gelukkig wel terug en die papieren, daar had ik zoiets bij van.... laat maar dan.
Nu heb ik haar laten dekken en tegelijkertijd het stamboek [Hannover] gebeld met de vraag of het mogelijk was een nieuw papier op te vragen. In eerste instantie was dat geen probleem. Ik hoefde alleen maar een briefje te sturen. Maar na het versturen van dat simpele briefje, kwamen ze met de vraag of de dierenarts haar kon tekenen en scannen. Ook dat was geen probleem, netjes formulier ingetekend en weer opgestuurd. Daarna werd ik gebeld dat het niet mogelijk was om een duplicaat te krijgen, want het paard stond onder een andere naam ingeschreven. Ik heb daarna de papieren van de rechtzaak opgestuurd waaruit bleek dat ik de eigenaar ben. Maarja, ondanks dat, kreeg ik geen papier. Nu heeft de secretaresse van degene die daar over gaat in Duitsland, geloof ik medelijden met me en moet ik 25 getrokken manen met wortel opsturen en foto's met de aftekeningen. Vraag me af wat ze daar mee gaan doen en wat er dan eventueel kan gebeuren. Hebben jullie een idee???

Ja ze gaan dna bepalen van je paard, ik heb het zelf ook megemaakt en het word inderdaad een moeilijk verhaal hoor, gelukkig heb je de papieren van de rechtzaak en kan je bewijzen dat ze van jou is. Maar de meeste stamboeken zijn niet zo happig op andere paieren afgeven, mij is het in ieder geval niet gelukt