copy paspoort bij pensioneigenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 15:09

Bij ons op stal kwam iemand chippen en die melde dat eigenlijk de paspoorten bij de staleigenaar zou moeten zijn? Nou goed dat zou ik dus nooit doen, maar nu hebben ze er een copy van het paspoort van gemaakt...

Is het volgens de wet verplicht dat de staleigenaar een copy heeft van het paspoort? WIe weet hier meer van?

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:11

ja, ik heb dat ook gehoord, dat de papieren op de plaats moeten liggen waat het paard gestald staat, meer weet ik er ook niet over...
ik denk dat het is als er controle is voor gestolen paarden, dat ze dan moeten kunnen voorleggen dat de eigenaar het paard daar gestald heeft en dus niet gestolen is... weet het natuurlijk niet zeker hoor.
wij hebben ook een kopie gegeven aan de staleigenaar

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:14

Een copy bij de staleigenaar laten heeft geen zin.

Het gaat er om dat als jouw paard onverwachts iets krijgt en snel naar een kliniek moet en jij kan er niet bij zijn,het paard niet vervoerd mag worden zonder paspoort.(het originele)
Dus is jouw paspoort altijd op stal op een bereikbare plek.

Ik denk dat dat het is wat de chipper bedoelde.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:15

mmm dat zou lekker zijn maar niet heus. dus je moet het paspoort achterlaten bij een ander? dat werkt toch voor geen meter?

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:16

Mijn paspoort ligt dus echt niet bij de stal, beest is gechipt dus ze kunnen hem zo natrekken. Mocht ie naar een kliniek moeten rij desnoods wel een keer extra voor het paspoort

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:08

Dat zou ik dus ook hebben, ik geef veel uit handen, maar het paspoort of de papieren zeker niet.
wat als het andersom is? je moet weg en de pension eigenaar is er niet,maar hij heeft wel de papieren?

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:26

Daar begin ik dus echt niet aan, straks moet ik nog aantonen dat mijn paard ook daadwerkelijk mijn paard is en niet van de pensionhouder in het geval van beslaglegging iod.

Als mijn paard naar een kliniek oid toe moet kan de pensionhouder me ook niet helpen want hij heeft geen trailer en geen geschikte auto om het paard te vervoeren, dat zal ik toch helemaal zelf moeten doen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:40

Ik moest ook een copy paspoort afgeven op stal, maar heb het ook niet gedaan. De reden weet ik er niet van, maar het is mijn paard en de papieren blijven bij mij en ik ben ook echt niet van plan overal copys te hebben rondslingeren...
Overigens heb ik wel een copy van de papieren van het paard dat ik voor iemand anders ga uitbrengen.

Anoniem

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:55

VSW --> TAO.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:33

never nooit niet geef ik mijn paspoort uit handen, als de pensionhouder onverhoopt met paard op pad moet in noodgeval dan maar zonder paspoort, de boete betaal ik dan later wel.
Ik denk niet dat een dierenarts het paard in nood niet helpt als er geen paspoort bij is, hij heeft ten slotte een eed afgelegd Lachen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:00

Paspoort en papieren moet je gewoon in je eigen bezit houden. Zelf ben ik ook geen voorstander van het maken van kopietjes, je wil niet weten wat voor gekken er rondlopen en wat ze er mee kunnen *spreek uit ervaring* Bloos

Momenteel heb ik hier wel 1 paard pertinent staan waar ik voor alle zorg en kosten opdraai. In overleg met de eigenaar heb ik het paspoort wel mee gekregen, puur voor het enten en aangezien ik met deze merrie veel reis mbt. lessen en straks de wedstrijden heb ik het paspoort nodig. De eigenaar woont aan de andere kant van NL en dan is het wat lastig om op en neer te vliegen hiervoor. Zoiets hebben we dus echt in goed overleg gedaan en we hebben een onderlinge goede verstandshouding. Dat zou ik dus nooit beschamen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:18

Leetje schreef:
Bij ons op stal kwam iemand chippen en die melde dat eigenlijk de paspoorten bij de staleigenaar zou moeten zijn? Nou goed dat zou ik dus nooit doen, maar nu hebben ze er een copy van het paspoort van gemaakt...

Is het volgens de wet verplicht dat de staleigenaar een copy heeft van het paspoort? WIe weet hier meer van?


Bij de houder van het paard behoort het paspoort te zijn... een paspoort heeft niets met het eigendomsbewijs te maken, enkel identificatie.


Kopie volstaat dus niet.

www.nl-paardenpaspoort.nl
kun je alles vinden en vragen Haha!

lexnandor
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Wijchen

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:57

Ik vind het wel vreemd dat julie je paard(pony) wel toevertrouwen aan de zorg van de stalhouder, maar de zelfde stalhouder niet het paspoort toe-
vertrouwen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:44

Daar heb je gelijk in Lexnandor. Ik heb zelf al problemen gehad ooit om een paard mee te krijgen toen ik de stal opzei (en tot daarvoor kon ik goed met de staleigenaar overweg...) en voorzie helemaal problemen als ik niet eens meer een paspoort of papieren heb om nog enigszins te kunnen staven dat het paard van mij is. Verder: Stel de pensionhouder heeft problemen waar ik niks van weet en er wordt beslag gelegd: hoe claim ik dat het mijn paard is? Stel er wordt ingebroken om de paarden te stelen en ze vinden ook de plaats van de paspoorten? etc. etc.
Dat zijn mijn redenen ervoor.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:48

inderdaad, heb zelf ook al een keer ervaren dat niet alle stalhouders even betrouwbaar zijn en ook al eens gemerkt dat sommige pensionklanten hun rekeningen niet betalen, wanneer vertrouw je iemand?

Paspoort hoort bij het paard dus in die zin is het logisch dat je paspoort afgeeft, maar het is onhaalbaar als je bijv wedstrijden rijdt, dan moet je elke keer je paspoort bij je stalhouder gaan halen.... hij zal maar een keer op vakantie zijn..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:35

Urielle schreef:
Daar heb je gelijk in Lexnandor. Ik heb zelf al problemen gehad ooit om een paard mee te krijgen toen ik de stal opzei (en tot daarvoor kon ik goed met de staleigenaar overweg...) en voorzie helemaal problemen als ik niet eens meer een paspoort of papieren heb om nog enigszins te kunnen staven dat het paard van mij is. Verder: Stel de pensionhouder heeft problemen waar ik niks van weet en er wordt beslag gelegd: hoe claim ik dat het mijn paard is? Stel er wordt ingebroken om de paarden te stelen en ze vinden ook de plaats van de paspoorten? etc. etc.
Dat zijn mijn redenen ervoor.


Uit kwitanties, afschriften kan blijken wie de eigenaar is van een paard, een paspoort/stamboekpapier is geen juridisch bewijs van eigendom.
Een voorbeeld: Jan koopt voor een paard, betaalt die keurig en heeft kwitanties, zijn vriendin echter voorziet in het merendeel in de levensbehoefte van het paard (= betaalt stalling, DA, ed) Jan en vriendin gaan uit elkaar en vriendin is eigenaar van het paard.
Zo is er onlangs ook een zaak geweest tussen 'eigenaar' en verzorger, verzorger betaalde voer, smid ed, en 'eigenaar' was paard kwijt.
Als je op een pensionstalling staat en er wordt beslag gelegd dan wordt er wel degelijk naar gekeken welke paarden eigendom zijn van derden. (en even snel nog zeggen dat paard X van meneer Y is werkt niet Haha! )

Zelfs al zou je betalingsachterstand hebben kan een pensionhouder je paard niet claimen/verkopen toe eigenen ...

daarnaast maakte men zich toch ook niet zo druk toen er nog geen paspoorten waren en het paard zelfs geen papieren had en in een pensionstalling stonden... dan had je helemaal geen poot om op staan, zoals er geredeneerd wordt Haha!

Het paspoort is er alleen voor om een paard te kunnen identificeren/registraren niets meer en niets minder.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:56

Klopt Alane, maar wij betalen alles voor de paarden contant, dus het enige wat ik heb is het keuringsbewijs bij aankoop dat op mijn naam staat, afgezien van de papieren. Dus ik hecht toch erg veel waarde eraan Haha!
Bij ons staat overigens in het stalcontract wel opgenomen dat als je drie maanden niet betaald je spullen aan de stal vervallen, incl. paard. Gelukkig betaal ik braaf Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:53

Kunnen ze rustig opnemen in een contract, maar of het rechtsgeldig is is een 2e, temeer omdat je contant betaalt (zonder kwitantie?)
Daarbij vraag ik me dan af hoe sterk je staat als er daadwerkelijk wat aan de hand is.
Juist omdat papieren geen juridisch bewijs van eigendom is. En hoeveel meerwaarde dat keuringsbewijs heeft??
keuringsbewijs van mijn merrie staat op naam van de vorige eigenaar, omdat hij die keuring voor mij heeft aangevraagd.

maar ik maak de NL-wet niet Haha!
staan alleen af en toe leuke stukjes in bladen mbt je rechten en plichten als je paarden houdt en/of eigenaar bent.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:29

ik heb mijn paspoort van mn paard wel op stal liggen, omdat ik het anders vergeet als de dierenarts komt en als de paarden ingeent worden ik er ook niet ben. Zowiezo komt het vaak voor dat de DA er is en ik niet, sta op een boerderij dus de DA komt vaak langs en als er dan wat is met mijn paard vraag ik aan de pensionhouder of ze wil vragen aan de DA even naar mijn paard te kijken. alles gaat verder in overleg ,maar ik vind het uitermate handig dat het paspoort bij het paard is en niet bij mij thuis.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:05

Het paspoort van mijn paard geef ik alleen aan de pensionhoudster vlak voordat de paarden geënt worden. Het paspoort heb ik wel op stal liggen, voor het geval er iets met mijn paard is en ze met spoed vervoert moet worden. Met de reservesleutel van mijn kast kunnen ze dan bij het paspoort voor het geval ik er niet zou zijn. Ik heb trouwens ook een kopie van het verzekeringsbewijs op stal liggen. Voor diefstal van mijn paard ben ik niet zo bang, met het paspoort erbij zien ze gelijk hoe oud ze is, er staan vast betere op stal. Knipoog

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:20

Alane schreef:
Kunnen ze rustig opnemen in een contract, maar of het rechtsgeldig is is een 2e, temeer omdat je contant betaalt (zonder kwitantie?)


Ja, idd zonder kwitantie. Ik mag gewoon per bank betalen hoor, het is gewoon officieel, maar ik heb een Nederlandse bankrekening en een Belgische pensionstal dus ik vind het teveel gezever om elke maand over te maken via de bank. Maar dat is erg offtopic.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:00

Ik weet niet of dat off-topic is... de reden van de vraag zal hem zitten in het eigendoms bewijs...
Voor jou zal de reelgeving wat ingewikkelder zijn vanwege de bepalingen per land, mischien een idee omdat eens na te vragen (ik denk daarbij aan het topic van dat veulen dat in Duitsland gestolen is en in België verdienstelijk in de sport loopt en geclaimt wordt/werd)
Je kunt soms door een stom meningsverschil rare toestanden meemaken Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:59

Om die reden heb ik de laatste keer dat ik een paard kocht (Marfique), en ook bij de verkoop van Breezer, haar veulen, dit jaar, gewoon een rekening gemaakt! Die kan normaalgesproken wel gelden als eigendomsbewijs.

Hier liggen de paspoorten van de paarden eigenlijk ook meestal bij de eigenaren; alleen als er geent moet worden liggen ze hier.
(correctie: het paspoort van Nandor ligt wel hier Clown )

Inderdaad blijft het een kwestie van vertrouwen ook, en in sommige gevallen kan ik me voorstellen dat mensen huiverig zijn om het paspoort bij de staleigenaar te laten.

Als je wedstrijden rijdt is het bovendien ook weer lastig om elke keer weer dat paspoort op te halen......

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:28

Ik snap ook niet zo goed waarom het uberhaupt op stal zou moeten liggen. Ik regel zelf mijn zaken met de DA, incl. enten en iedereen bij ons heeft ook weer een andere DA.

@Alane, ik zal het idd eens navragen hoe het zit hier.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:43

Urielle schreef:
Ik snap ook niet zo goed waarom het uberhaupt op stal zou moeten liggen. Ik regel zelf mijn zaken met de DA, incl. enten en iedereen bij ons heeft ook weer een andere DA.

Omdat dat moet in NL, ook bij vervoer MOET het paspoort bij het paard zijn.

www.nl-paardenpaspoort.nl
verordening schreef:
Artikel 1. BEGRIPSBEPALINGEN

4. eigenaar : de natuurlijke of rechtspersoon die de
paardachtige in eigendom heeft dan wel
beroepsmatig de beschikkingsmacht uitoefent
over de paardachtige;

Artikel 2 verbodsbepaling
1. Het is verboden paardachtigen ouder dan 7 maanden te houden die niet zijn
voorzien van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen ouder dan 7 maanden te houden die niet zijn
voorzien van een transponder.
uitleg volgens diezelfde bepalingen:
De handhaving van het I&R-systeem is terug te voeren tot het verbod om
paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een geldig paspoort en van een
transponder. Dit verbod is in de leden 1 en 2 verwoord. Uitgangspunt is dat van
iedere paardachtige die in Nederland wordt aangetroffen, op elk gewenst moment de
identiteit en de status kunnen worden vastgesteld

Die "eigenaar" (de stalbaas) moet het paspoort op ieder gewenst moment moet kunnen laten zien.

Citaat:
@Alane, ik zal het idd eens navragen hoe het zit hier.

ben benieuwd.