vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:48

Hallo allemaal,

Nog even een vraagje van mij Lachen

We willen graag La Roche laten overschrijven op onze naam, en het chipnr in het paspoort laten zetten. Maar voor die overschrijving hebben we de stamboom nodig. Bij de koop hebben we die er niet bij gekregen, het paspoort wel. We hebben een koopcontractje waarin staat dat "de verkoper alle bescheiden (paspoort, inentingspapieren) heeft overgedragen aan de koper", door ons beide ondertekend. Wij wisten toen nog niet dat er zoiets bestond als de stamboom en dat je die dus ook nodig had.

De vorige eigenaars hebben al een paar zoektochten gedaan maar de stamboom niet kunnen vinden, en wij willen haar toch echt voor 2007 op onze naam hebben staan. We zijn nu benieuwd hoe verder. Op een gegeven moment zullen we moeten beslissen om een duplicaat aan te vragen, maar dat kost 162,-. We hebben onlangs gehoord dat het zelfs zo is dat het paard, stel dat er iets vreselijks gebeurt bv, niet zou kunnen worden ingeslapen, omdat wij niet alle papieren hebben. Daar schrokken we nogal van! Ze moet gewoon, ook voor ons eigen gevoel, zo snel mogelijk worden overgeschreven. We vragen ons nu af of we die kosten voor het duplicaat op de vorige eigenaar kunnen verhalen...

Ik zou het heel vervelend vinden om dat te doen, maar aan de andere kant vind ik ook dat we de stamboom allang hadden moeten hebben gekregen (meteen bij de koop), en vind ik 162 euro nog best veel geld... Wat kunnen we doen?

groetjes, Petra.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:55

niemand een idee..?

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:51

kan me eerljk gezegt niet voorstellen dat je je paard niet in kan laten slapen zonder stamboompapieren. Het geld verhalen op de koper zou ik geen heel vreemd idee vinden. Je kunt het gewoon proberen nee heb je ja kun je krijgen!

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:13

Dat was wat het kwpn zei: dat stamboompapier heb je nodig en ze moet op jouw naam staan... Ik schrok er behoorlijk van (kon het me ook niet voorstellen eigenlijk). Vind het net als jij ook geen gek idee om de kosten te verhalen, maar dan moet je wel al ongeveer weten dat het kan.

Daarom had ik gehoopt dat iemand er al ervaring mee had. Voordat we van alles in gang zetten... Maar misschien is het ook wel een heel erg specifiek probleem (de meeste mensen weten wél hoe het werkt in paardenland denk ik, wij dus kennelijk nog niet).

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:19

En heb je de vorige eigenaar al gecontacteert? Misschien had hij de stamboompapieren ook niet ofzo, want vaak hoor je : de stamboompapieren zijn spijtig genoeg verloren gegaan..
Misschien heb je er al eens contact mee opgenomen, en als hij die papieren achter houdt ofzo, schuif dan maar die kosten in zijn schoenen hoor, jij moest die papieren gekregen hebben dus mag hij dan de kosten betalen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:05

De afstamming hoort in het paspoort te staan, ook zonder stamboekpapier kun je haar op naam laten zetten.
Stamboekpapieren hebben geen juridische meerwaarde en is alleen foktechnisch gezien interessant en nodig. Wil je toch die papieren hebben zul je met de vorige eigenaren om de tafel moeten en overleggen hoe je dit probleem kunt oplossen, bijv. hun betalen de meerkosten van het duplicaat zoniet koopontbinden.
VWB paardenpaspoort rechten en plichten kun je het eea terug vinden op
www.nl-paardenpaspoort.nl

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:33

Ik heb al een aantal keer gebeld in de afgelopen maanden (sinds we er na een paar weken achter kwamen dat we t papier nodig hadden: KWPN stuurde netjes alles terug...). Ze hebben het papier wel, dat weten ze, maar ze hebben het gezocht en kunnen het niet vinden. Zij hebben het paard al van kleins af aan en hebben haar ook zelf destijds aangemeld bij het KWPN, geloof ik.

Alane, wij hebben wel het kwpn paardenpaspoort van La Roche. Maar toen we dit, met alle chipformulieren erbij, opstuurden, kregen we bericht terug dat we de stamboom nodig hadden voor het overschrijven op onze naam. Ik zal eens op die site kijken. Zou het kwpn dan fout zitten door dat papier van ons te eisen?
Ik zag ook t stamboompapier van Iranda (die nu wel op onze naam staat) dat het document eigendom blijft van het kwpn. Zouden de vorige eigenaars dan niet verplicht zijn om het terug te sturen naar het kwpn..?
Koop ontbinden is voor ons geen optie, we hebben haar sinds eind mei en zijn enorm aan haar gehecht.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:43

Je hebt het stamboekpapier nodig om haar bij het stamboek, in dit geval dus KWPN, op naam te laten zetten, echter is het papier op zich niet van belang om het chipnummer te laten registreren en je paard volgens de I&R regeling op naam te krijgen.
Sterker nog, het WPCV geeft geen apart papier naast het paspoort meer uit, omdat je dat gemakkelijk kwijtraakt Haha!

Ik snap dat koopontbinding geen optie is maar kan wel een drukmiddel zijn om de papieren toch bovenwater te krijgen of een prettiger afspraak te maken over de meerkosten voor een duplicaat.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:15

Ehhh nu snap ik het even niet meer Lachen Wat is de I&R regeling? En op welke plaats / manier wordt het paard dan op je naam gezet? Niet bij het kwpn, maar elders..?

Ik begreep van de da dat je bij het kwpn het paard op je naam moest laten zetten. Ook omdat dan, als het paard door iemand zou worden gevonden, het chipnr wordt uitgelezen en ws meteen t kwpn gebeld zou worden, omdat het paard overduidelijk een kwpn is (brandmerk)... En het kwpn heeft dan jouw gegevens om ze naar door te verwijzen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:40

Nu haal je 2 dingen door elkaar/worden er door elkaar gehaalt.
Een stamboek is een vereniging die de afstamming van paarden bijhoudt (even lomp gezegd)
Sommige stamboeken zijn tevens PUI (= Paspoort Uitgevende Instantie) volgens de I&R-regeling paarden (= Identificatie en Registratie)
Volgens die regeling moet je dus ergens melden dat jij een paard hebt aangekocht.
Echter staat dat los van hetgeen het KWPN nu wil.
[kan het even niet voor je vinden) Ze mogen een registratie van de transponder niet koppelen met een verplicht lidmaatschap.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:49

Wat bedoel je eigenlijk met 'het chipnr in het paspoort laten zetten'?
Staat dat er dan nog niet in??

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 23:20

Nee, chipnr staat er niet in... Ze was nog niet gechipt, dat hebben wij laten doen toen we haar net hadden. Schijnt wel al sinds 2005 te hebben gemoeten.
Het chipnr kon zo niet verwerkt worden. De formulieren en barcodes liggen wel bij het kwpn maar het paspoort kregen we teruggestuurd. Ons verzoek (op naam zetten en chipnr verwerken) kon alleen als we ook de stamboom (stamboekpapier) hadden. We zijn al wel lid geworden omdat we toch ook de paarden op naam wilden zetten (daarvoor moet je iig wel lid zijn). Iranda staat nu ook op naam (van haar 2e eigenaar hebben we de stamboom gekregen), nu La Roche nog...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:36

Tja, doordat jullie getekend hadden dat jullie alle papieren ontvangen hebben, geef je ook aan dat je niks meer kunt verwachten. Verhalen van de kosten wordt dus lastig.
Wel is het zo, dat het strafbaar is een paard te verkopen dat niet gechipt is (behalve als er voor DNA-identificatie is gekozen maar dat laat ik even buiten beschouwing, anders gaat iedereen hier weer off-topic over de chipplicht). maar ja, daar doe je niks meer aan nu.

Andere vraag:
Ik kan me voorstellen dat je graag een vervangend exemplaar van het stamboekpapier wilt hebben. Maar waarom wil je haar op naam zetten, en wat wil je dan precies op naam zetten?
Paspoort: Op zich moet de paspoortuitgevende instantie jou als eigenaar bijschrijven op jouw verzoek, daarvoor hoef je niet lid te zijn van het stamboek. Meestal kost dat 15-20 euro.
Voor het op naam zetten van het stamboekpapier moet je idd eerst lid worden. En dat kost geld.

Aan beide acties heb je eigenlijk niks. Noch het stamboekpapier, noch het paspoort zijn nl. eigendomsbewijs.
Het enige echte eigendomsbewijs is je koopcontract. Die moet je dus heel goed bewaren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:42

Iranda schreef:
Nee, chipnr staat er niet in... Ze was nog niet gechipt, dat hebben wij laten doen toen we haar net hadden. Schijnt wel al sinds 2005 te hebben gemoeten.
Het chipnr kon zo niet verwerkt worden.

Dat is onzin, want dan zouden stamboekloze paarden nooit geregistreerd kunnen worden


Iranda schreef:
De formulieren en barcodes liggen wel bij het kwpn maar het paspoort kregen we teruggestuurd. Ons verzoek (op naam zetten en chipnr verwerken) kon alleen als we ook de stamboom (stamboekpapier) hadden. We zijn al wel lid geworden omdat we toch ook de paarden op naam wilden zetten (daarvoor moet je iig wel lid zijn). Iranda staat nu ook op naam (van haar 2e eigenaar hebben we de stamboom gekregen), nu La Roche nog...

De enige die actie kan ondernemen dat ben jijzelf.
Bel naar de PVV en vertel daar het probleem.... vraag het desnoods schriftelijk en fax/stuur het antwoord door naar het KWPN. Ga aan tafel zitten met de vorige eigenaren hoe dit probleem op te lossen, er staat dan wel het een en ander op papier maar als ze mondeling hebben verklaard dat de papieren zoek zijn is het hun 'probleem' om het weer recht te breien, dat hoeft naturrlijk niet ten koste van alles maar de oplossing krijg je alleen door communicatie met hen en niet hier op bokt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:27

de verkoper moet je in het bezit stellen van alle papieren dus ook deze. Hij zal deze dus moeten zien te verkrijgen (eventueel door duplicaat aan te vragen) en daarna zal het paard op jou naam overgezet moeten worden. Ik zou verkopende partij dit laten regelen. Is tenslotte nalatigheid van hen (zij hebben het papier in het verleden wel in het bezit gehad).
Anders hen aansprakelijk stellen voor de te maken kosten die je nu extra hebt.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:31

Ik heb toevallig net mijn driejarige KWPN-er laten chippen. Het KWPN wil hebben voor de registratie:
* het paspoort
* het I&R-formulier dat je veearts heeft ingevuld bij het chippen
* de barcodestickers van de chip.

Om het paard op mijn naam te laten zetten zonder lidmaatschap van het stamboek waren de kosten 20 Euro. (ik ben al lid door een ander paard dus voor mij was dit niet nodig)

Tegen mij is er NIETS gezegd van de stamboom. In het paspoort staat de afstamming gewoon opgetekend.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:22

Het gaat om 2 dingen:
-chipnr verwerken
- op naam zetten
Voor allebei zou het stamboekpapier nodig zijn, en we moesten lid worden. Dat zijn we dus nu, onvrijwillig, omdat we Iranda al hebben laten overschrijven. Ook zoiets flauws: deze zomer zeiden ze dat we tot eind 2006 lid konden worden, voor een halfjaar. En toen we eindelijk Iranda's papier hadden, en hadden opgestuurd, belden ze op om te zeggen dat ik dan voor heel 2007 lid moet worden, omdat ik te laat ben om voor een halfjaar lid te zijn. Want dat moest voor 1 okt. Grrr... (Mijn eerste poging tenaamstellen was in juni!)

De afstamming staat bij onze dames ook in het paspoort. Dat hebben zij gezien, want we hadden netjes beide paspoorten opgestuurd naar het kwpn. En het I&R formulier en alle barcodes van La Roche (die liggen nog steeds bij het kwpn trouwens). Maar toch beweren ze dat dat stamboekpapier nodig is. En toch kreeg ik de paspoorten retour met de mededeling dat om het paard op naam te laten zetten, het stamboekpapier (stamboom) nodig was. Iranda is uiteindelijk nu op onze naam gezet doordat we dat papier van haar 2e eigenaar hebben gekregen, en het (zonder het paspoort) naar kwpn hebben opgestuurd. Misschien maakt het uit of het paard al een stamboekpapier heeft..? Dit paard heeft er wel een en staat daar op naam van de vorige eigenaars. En dat willen wij niet, ze moet gewoon op onze naam.

Ik wil nu eerst een plan maken en weten hoe "sterk" we staan als we wel gaan "eisen" dat zij de kosten op zich nemen, voordat ik ze alweer bel (ik bel ze nl al regelmatig en ze worden al niet vrolijk van mij Tong uitsteken). Vandaar dat ik jullie raad vroeg. Bedankt voor alle reacties! We gaan actie ondernemen...

Goed om te weten dat het hun plicht is geweest ons de papieren te geven. Ik denk dat ik eens ga kijken hoe dat werkt met onze rechtsbijstandverzekering. Misschien dat we langs die weg wat hulp kunnen krijgen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:29

In in het paspoort van La Roche zit geen afgestempelde chipnummer sticker?

Want voor chipnummer registratei hebben ze echt alleen het paspoort nodig.
Voor de tenaamstelling bij het stamboek hebben ze dus wel het papier nodig, omdat je dan een nieuw papier krijgt (tenminste bij het NWPCS welke kantoor houdt bij het KWPN) zodat er geen 2 papiertjes in omloop zijn.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:59

Nee, ze hebben er geen sticker in gedaan. Het paspoort is zo weer naar ons teruggestuurd. Chipnr is niet verwerkt en dat zou volgens kwpn pas kunnen als dat stamboekpapier (of een duplicaat) er is. Ik zal ze wo. nog eens bellen. Ze hadden dus het chipnr gewoon moeten verwerken, kennelijk...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:40

yep, chipnummer staat geheel los van stamboektechnische zaken.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: vorige eigenaars stamboom kwijt - rechten/plichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 19:06

Heb het kwpn gebeld... Ze hadden een heel verhaal waarom ons verzoek dan niet verwerkt was, maar het kwam erop neer dat ze wel degelijk het chipnr in het paspoort hadden moeten zetten. Dus ik stuur nu het paspoort weer naar ze op, met onze gegevens, en dan moet het goed gaan komen. Wat betreft het stamboekpapier (stamboom), het zou fijn zijn als ze ook echt op onze naam komt te staan, maar bij het chipnr komen onze gegevens vermeld te staan.

Dankjulliewel voor de adviezen! Lachen