Lease-overeenkomst, wat hoort allemaal besproken te worden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Lease-overeenkomst, wat hoort allemaal besproken te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:36

Ik denk er ernstig over na om iemand te zoeken die mijn paard wil leasen.
Dit omdat ik werkzoekend ben en er dan een stuk minder tijd zal zijn.
Nu heb ik hier compleet geen ervaring mee dus mijn vraag aan jullie, wat staat zoal genoteerd in zo'n contract?

Qua aansprakelijkheid?
Wat is een redelijk bedrag per maand?
Aan wat moet ik allemaal denken?

Bedankt. Lachen

Edit: taken als stallen mesten hoeven in principe niet gedaan te worden, dit wordt al gedaan door mijn oom, waar mijn paard staat. Verder heb ik springmateriaal, een verlichte buitenpiste/weide en is wandelen ook zeker een optie mits de ruiter voldoende ervaring heeft en ik hem/haar na verloop van tijd genoeg vertrouw met mijn paard. Les nemen in de privemanege hier een beetje verderop behoort zeker ook tot de mogelijkheden, alleen wel op eigen kosten.

Bluem

Re: Lease-overeenkomst, wat hoort allemaal besproken te word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:46

Niemand die hier ervaring mee heeft?

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:19

Het is denk ik verschillend, ik ga een paard kopen op afbetaling, was eerst leasen maar werd toen afbetaling na 3 jaar is ie helemaal van mij, ik betaal 50,- per maand voor alleen de pony.. en voor de rest betaal ik alles, weiland, eten, dierenarts, hoefsmit.. oja en het paard komt hierheen zijzelf woont in Duitsland.. Cool

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:42

Saskiaah schreef:
Het is denk ik verschillend, ik ga een paard kopen op afbetaling, was eerst leasen maar werd toen afbetaling na 3 jaar is ie helemaal van mij, ik betaal 50,- per maand voor alleen de pony.. en voor de rest betaal ik alles, weiland, eten, dierenarts, hoefsmit.. oja en het paard komt hierheen zijzelf woont in Duitsland.. Cool

Ben ik niet veel mee, vraag naar leasen. Lachen

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:03

hou rekening met het opzegtermijn

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:13

Duidelijk afspreken voor hoeveel dagen, ik zou voor rond de 4 dagen zo'n 50,- vragen.
Als iemand alles met jou pony mag doen (Rijden, longeren, wandelen etc.) zou ik dit een redelijk bedrag vinden.
Wel zou ik vragen of hij/zij de helft van de entingen/HS zou betalen (de DA kosten niet, die zullen wss te hoog oplopen voor een huurder)

Verder zou ik het goed vinden om diegene zijn ruiterbewijs te laten halen!

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:14

Mijn pony word ook geleast elke maand door der huidige meisje.
Gebeurt er iets waardoor paard kreupel word zoals door ander paard oid.Kan ze er niks aan doen en is de kosten voor mij.Word paar kreupel door haar word het gedeelt etc.
Dierenarts kostern over entingen etc zijn mijn pakkie aan.Hoefsmid als ze buiten wilt rijden dus ijzers nodig zijn word het gedeelt wilt ze niet buitenrijden zijn de kosten voor mij.
wedstrijden etc zijn bij mij allemaal mogelijk netzoals buitenrijden.Wel met cap.Maar ze kan net zo goed in de bak een smakkert maken met paard en beide wat mankeren het kan ook buiten gebeuren dat zal je nooit weten van te voren.
Veder huurt ze me paard de helft van stalkosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:28

ik heb iemand die de kwpn van ons op stal least ( ze least hem van mij, maar paard is niet van mij, ja ingewikkelt ;P )
Ze betaald 50 euro en mag er 7 dagen per week en 24 uur perdag vanalles meedoen ( maarja ik ebne rg makkelijk ) maar heb geen contract

.Ik zou in ieder geval de kosten bespreken, wat wel betald word en wat niet. een opzech termijn. Aansprakelijkheid over bepaalde zaken. De dagen dat er geleast word en dat eigenaar dan ook kan vertrouwen dat leaser dan ook daadwerkelijk komt. op vroege genoeg tijden afbellen mocht leaser niet kunnen komen.
verzekeringen
entingen, da kosten etc vind ik voor eigenaar. Behalve als er wat aangericht word aan paard door schuld van leaser dan vind ik dat de kosten gedeelt moeten worden of leaser moet betalen. net als ijzers voor het buitenrijden ( als leaser dat wilt ). kort gezegt, kosten die in eigenbelang zijn van leaser word door leaser betaald en de standaart kosten door eigenaar.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:24

Hier ben ik al heel wat mee. Ik dacht aan een iets hogere bijdrage dan 50 euro, maar vraag dan ook niet om op voorhand bijvoorbeeld al de helft aan entingen e.d. te betalen, wel indien paard gewond raakt door iets wat men had kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:30

hmm als leaser niet hoeft mee te betalen aan entingen etc zou ik zo tussen de 80 en 100 vragen als je 50 te laag vind, maarja de prijs moet je natuurlijk wel weer aanpassen aan de dagen die de leaser het paard voor zich heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:30

PP --> TAO.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:06

spreek ook duidelijk af dat als je tuig kapot gaat door nalatigheid oid dat dan de leaser de kosten betaald bijv. Leg ook vast of je het goed vindt dat de leaser al dan niet anderen op jouw paardje laat rijden, beter vooraf goed afgesproken dan achteraf spijt!