Trailerladen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 17:46

Maroush is pas van stal verhuisd en daar mogen we af en toe oefenen met trailerladen Vork
Het is een paar keer aardig gegaa, nadat we een tijdje zonder enige dwang hadden geoefend. Maar het was allemaal wel een erg vrijblijvend spelletje en als mevrouw geen zin had liep ze er dan ook niet op. Sinds er toen een keer weer longeerlijnen, blinddoeken, enz. zijn gebruikt omdat we na 2 uur proberen echt weg moesten, kunnen we nu alleen weer vrijwel opnieuw beginnen.

Ik probeer d'r nu steeds een stukje verder mee te laten lopen en op elke plek ook steeds iets langer te laten staan, voordat ik d'r weer terug laat lopen. Maar wat als ze een keer voordat we het aangeven zelf al terug gaat lopen? 'Vroeger' liet ik d'r dan gaan en probeerde het overnieuw (tegenhouden resulteerde in hangen', een héleboel protest en weer een flinke stap terug met oefenen). Maar alles zonder dwang hebben we nu gemerkt, werkt ook niet geweldig. Dan loopt ze als ze geen zin heeft de laadklep niet eens op, terwijl ze dat absoluut niet eng vindt. Weer naar voren lokken met een beloning als ze uit zichzelf terugloopt, zou misschien wel werken, maar dan is het net of ik d'r beloon voor het steeds weer naar achteren proberen te gaan.

Wie heeft er tips hoe ik dit het beste aan kan pakken??? Lachen

monya

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:36

Misschien wil je teveel? Je kunt haar beter jojo-en: twee voetjes op de laadklep en weer eraf. Vier voetjes op de laadklep en er weer af, twee voetjes in de trailer, twee op de laadklep en slechts 1 pasje naar achteren (dus vier voeten op de laadklep) en dan pas naar binnen zetten. Het gaat om het plaatsen: als je controle hebt over de bewegingen van je paard, controleer je het paard. Daarbij het doel loslaten: het paard moet niet IN de trailer, maar nageeflijk reageren op jouw vragen.

Nonschuldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:27

Ik zet ze altijd voor de laatklep en dan tillen we der met een mannetje of wat erin.. Gewoon, snel, handig en zonder geweld..

Je doet gewoon een longeerlijn knopen aan iedere kant van de trailen, kruizen achter de kont en dan heel snel zijn. Als je bang bent dat ze overeind komen of gaan omdraaien kan je beter met een sterk iemand elkaar bij de polsen pakken en dan onder de kont.

In het begin kost het wat meer moeite, als je het 5x achter elkaar doet word je er zelf handiger in en werkt het paard steeds beter mee!

Wat oop een optie is: vanuit een hele donkere gang het paard in een lichte trailer laten lopen. De gang (bv van de stal) moet net zo breed zin (ongeveer) als de trailer zodat je paard er niet langs kan. DAn kan ze iig niet veel anders dan stilstaan, naar achtere of naar vore. Ga dan spelen met de passen, dus idd 2 naar vore 1 naar achtere> dan kom je er uiteindelijk ook!

Een nog andere optie is met een muur aan de zijde van de bestuurderskant. Op een of andere manier lopen paarden er dan veel gemakkelijker is. Sluit hem van achtere op: hij mag naar vore toe en niets anders. Door de ruimte aan de rechterkant voelt ti zich nie topgesloten waardoor die rustiger blijft.

Ook een optie is voetje voor voetje, ben daar geen fan van.. Ze nemen je daarna vaak in de maling en het kost jou je rug. Zak over de hoofd werk wel, alleen je hebt kans dat je het verbest als die bv zn hoofd stoot..
als je een eigen trailer hebt, en tijd over: 1x per dag voeren in de trailer.. Loopt ze er niet in, krijgt ze niets.. Na 3 dagen weet ze heel goed dat ze daar der eten krijgt, dan loopt ze wel!

Ik hoop dat je hier wat mee kan! Blijf vooral heel veel oefenen, oefening baard kunst Knipoog

Succes iig

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:20

Helaas heb je paarden, en ja daar heb ik er 1 van die al deze trucjes al kennen. Longeerlijn gaat hij gewoon drwars tegen in, en dan houd zelfs de sterkste man hem niet hoor.
Voetje voor voetje ben ik idd ook geen fijn van, ziet er ook zo knullig uit.

Het enige wat ik tegen de TS kan zeggen is dat je er de tijd voor moet nemen en heel veel geduld moet hebben. Kwaad worden op een paard dat niet wil laden heeft over het algemeen erg weinig zin. Mijn paard is nu vrij makkelijk te laden, zolang ik er maar vertrouwen in heb dat hij erin gaat, twijfel ik dan gaat hij zeer zeker niet!
Ik heb het met hem echt stapje voor stapje gedaan, we hebben er weken over gedaan, met een paar keer per week oefenen, maar nu gaat het erg goed. Stapje voor stapje, alles wat je op 1 dag meer krijgt als de dag ervoor is mooi meegenomen Lachen

Een klein tikje op zijn tijd vind ik niet heel erg kwaad kunnen, maar dan wel op exact het goede moment, als je zeker weet dat het echt geen angst meer is bij het paard.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:44

Dank jullie voor alle tips Lachen

We doen alles sowieso heel rustig aan. Reken niet op vooruitgang, dus dan raak ik iig niet gefrustreed Cool
Trucjes werken niet bij Maroush. Tillen e.d. is allemaal al geprobeerd en als ze een longeerlijn voelt, stijgert ze de laadklep af. Maar buiten dat wil ik ook graag dat ze gewoon de trailer op wil en durft ...

Vind het jojo-idee wel erg goed klinken. Ga ik zeker proberen Ja
Alleen dan vraag ik me nog steeds af: wat als ze nou ondanks dat toch terug gaat zonder dat ik het aangeef?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 07:59

Dan moet jij haar eerder naar achteren sturen als dat ze uitzich zelf zou gaan, zodat ze het toch op jou commando doet Lachen

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:03

@Maroush: Wil je op een vriendelijke manier leren trailerladen, neem dan contact op met Petra Vlasblom van www.2moons.nl
Petra krijgt echt elk paard op de trailer en leert het jou ook. Toevallig staat ze bij mij op stal (in Berkel en Roodenrijs), dus ook nog dichtbij voor jou. Ze komt trouwens naar je toe als je dat wilt. Toevallig heb ik vorige week clinics gevolgd die door haar gegeven werden, echt super Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:11

Longeerlijnen endergelijke zou ik niet proberen.

Maroush schreef:
Ik probeer d'r nu steeds een stukje verder mee te laten lopen en op elke plek ook steeds iets langer te laten staan, voordat ik d'r weer terug laat lopen. Maar wat als ze een keer voordat we het aangeven zelf al terug gaat lopen? 'Vroeger' liet ik d'r dan gaan en probeerde het overnieuw (tegenhouden resulteerde in hangen', een héleboel protest en weer een flinke stap terug met oefenen).

Wat mij opvalt is dat jij bepaalt wanneer ze achteruit gaat. Als zij eerder achteruit wilt dan dat jij dat wilt dan zou ik daar gelijk op inspringen. Achteruit? Prima, maar dan wel net zo lang en net zo snel als dat jij wilt.
Niet eerst weer stilzetten of vooruit lokken. Achteruit is achteruit.

Zelf vraag ik niet zelf achteruit, maar ik hou in de gaten of de basis beweging voorwaarts blijft. Ook bij stilstand: hoe is de gewichtsverdeling over de hoeven. Gaat er meer gewicht naar de achterhand? (zonder dat daarop een stap voorwaarts volgt) dan gelijk achteruit.

Kwestie van timing.

MargreetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:15

Grappig,wij hebben ook de hulp van Petra Vlasblom ingeroepen! Het was even een teleurstelling dat ons paard weer net even wat anders deed dan verwacht...Daardoor is Petra geloof ik 5 keer langsgeweest, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Nu moeten we zelf oefenen en Petra had gewaarschuwd voor een terugval, die hadden we een paar weken geleden en helaas kunnen we niet iedere week oefenen, maar de laatste keer ging het al weer heel erg goed en dinsdag gaan we weer aan de slag.
Eén ding is heel duidelijk: NOOIT MET DWANG PROBEREN TE LADEN !
Sowieso respectloos en wat wil je dan? Dat 'ie uit angst de trailer injumpt ? Hij/zij moet het voor je willen doen, omdat je het vertrouwen geeft en omdat je ervoor gezorgt hebt dat de trailer best leuk is ! Overigens was ons grootste probleem ook dat ze zelf steeds weer achteruit stormde en dat hou je niet; via Petra een trainingshalster aangeschaft en dat helpt weldegelijk. Extra touw om de neus die de druk heel vervelend maakt, die druk veroorzaakt ze zelf door achteruit te lopen en ze hebben het snel door dat die rotdruk weg is als ze stoppen met achteruit lopen, dus...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 13:46

Tnx voor alle tips Haha!

@ ElanII: Maroush is niet van mezelf, dus kan niet zomaar iets doen en heb daar helaas ook het geld niet voor. Maar het idee was er geloof ik om voor meerdere paarden op stal met haar eens contact op te nemen, dat wacht ik iig eerst even af. Heb ook alleen maar goede verhalen over haar gehoord, dus ben wel heel benieuwd!

Apple, hoe bedoel je dat precies? Vraag je het paard zeg maar de kant op waar het gewicht op dat moment heen gaat?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:23

Je staat neem ik aan zelf wel goed? Niet in de richting van het paard, in het midden van de laadklep. Maar zelf in de richting van trailer staan (met je rug dus naar je paard toe), aan de zijkant van de laadklep, naast het hoofd van je paard.

Wat bij mijn paard erg goed werkte waren een aantal dingen:
1. Zorgen dat je zelf rustig blijft en je paard ook(!) en daarbij ervoor zorgen dat het paard het hoofd omlaag heeft (ontspanning). Als je paard helemaal over de zeik gaat, blijf dan maar ff staan wachten totdat je het hoofd weer omlaag krijgt. Op dat moment kun je toch niets beginnen.
2. Het paard aan de rechterkant (als je zelf links staat) steun geven, de trailer dus bijvoorbeeld vlak langs een muur parkeren.
3. Iemand die met behulp van Natural Horsemanship aangeeft dat ze behoorlijk boos is. Mijn paard stormde op een gegeven moment over iedereen heen, maar als mijn moeder erachter ging staan en met een leadrope ging zwaaien ineens niet meer.
4. Niet alleen maar lief blijven, wel rustig blijven, maar je mag echt wel boos worden. Als je met een lang touw laadt, kun jij bijvoorbeeld eens een tik met het touw op haar zij geven.
5. Elke stap in de goede richting belonen. Elke stap in de verkeerde richting duidelijk afstraffen.
6. Gewoon heel veel oefenen, niet opgeven en op je gevoel afgaan, denk je dat ze staat te aarzelen om erop te gaan? Speel daar dan op in.

Succes!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:56

Misschien wat ongebruikelijk maar kun je de trailer in een wei zetten?
Zo ja, doe er een lekkere verse hooinet (gevuld natuurlijk) en misschien wel wat appeltjes of wortels in de trailer. Laat de laadklep natuurlijk open. Ga zelf aan de kant zitten als ze nieuwsgierigheid toont.
Als ze eenmaal door hebben dat er geen dwang is en ze toch beloont worden zal het snel gaan.

Zo hebben wij het gedaan bij een doodsbange veulen. Sindsdien was het heel makkelijk trailer in en uit! Misschien toch de moiete waard om te proberen? Knipoog

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:15

Trailer in de wei zal niet lukken denk ik.
Heb het al wel op een soortgelijke manier geprobeerd. Lekkers in de trailer en gewoon gewacht totdat ze er uit nieuwsgierigheid in liep. Dat ging best aardig, kon 'r daarna ook zo de trailer in sturen als er een emmer met voer stond. Maar zodra er iets gebeurd achter d'r, vliegt ze achteruit. Wil dat Maroush nu gewoon leert naast me de trailer in te lopen, dan kan ik wat makkelijker oefenen met steeds wat langer laten staan. En dan daarna aan geluiden achter de trailer laten wennen.
De stang en klep dicht zal ze uiteindeijk toch niet leuk vinden, maar als ze bij voorbaat al gestresst is, wordt het sowieso niks.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:26

zelf heb ik een onmogelijk paard gehad dat we zelfs 3 weken hebben weggebracht op trailertraining

dat jo jo effect van monya kan ik helemaal in meegaan. Mijn (toenmalige) paard is ook op die manier afgericht.
Krijg je haar wel op de klep? laat haar dan een paar passen zetten en op jou commando weer terug, herhaal dit regelmatig en je krijgt haar steeds verder en uiteindelijk zijn ze zelf alleen te laten.
Mijn paard wat ik nu nu heb loopt alleen de trailer is, ik kan naast de klep blijven staan.

Zoals eerder gemeld, neem de tijd en geen geweld! ze houden dan altijd een nare ervaring over aan de trailer.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:15

Ik ben sowieso voor 0,0 geweld en eindeloos geduld wat dit betreft Knipoog Vind het ook erg jammer dat al het oefenen van de vorige keren nu een beetje voor niks is geweest, doordat er de laatste keer dus wel longeerlijnen e.d. zijn gebruikt.

Maargoed, op de klep is geen probleem, voorbenen in de trailer lukt ook nog wel. Ze flipt verder ook niet (zolang je geen dwang gebruikt), maar ze gaat gewoon niet verder of gaat achteruit. Ik denk dat de trailer in laten lopen en zelf buiten blijven staan wel weer te bereiken is. Dat was iig nooit een punt (wel met een emmer op de grond waar ze dan naartoe liep). Er mocht dan evt. ook nog wel iemand voorin de trailer zitten, maar vastzetten of stang dichtdoen dan staat ze zo weer buiten.
Het zelf laten lopen is dus niet zo'n punt, de trailer denk ik ook niet, alleen ze moet er vertrouwen in krijgen dat vaststaan/opgesloten worden niet het einde van de wereld is. En ik denk zelf dat dat beter lukt als ik meeloop de trailer in (dan heeft ze ook dr hoofd tenminste niet onder de stang). Maar commentaar op mijn ideëen is meer dan welkom natuurlijk Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:46

Maroush, dat bedoel ik inderdaad, de kant opvragen waar het gewicht heen gaat.

Als ze met de voorbenen in de trailer staat en verder rustig is laat haar dan gewoon maar een poos nadenken. Dat zijn een beetje de punten die wij ook mee maken.

Wat wij dan doen is gewoon afwachten. Geen druk op de lijn, gewoon wachten. Hoofd laag en ontspannen is ok, kauwen en smakken is ok. Als hij dat doet dan besluit hij meestal ook snel de trailer in te lopen.
Hoofd buiten de trailer en rondkijken, eerst weer aandacht vragen anders naar achteren laten lopen zodat de aandacht weer bij jou is. Idem met naar achteren lopen.

Soms helpt het om een impasse te doorbreken door even een klein duwtje te geven aan het achterbeen dat aan de beurt is om een stap te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:01

OMG --> TAO.

MargreetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:24

Hele suffe actie die wij hadden: ze stond op een gegeven moment volledig stoicijns stil vóór de klep, alsof ze compleet de weg kwijt weg was en dit echt het allerlaatste redmiddel was....stilstaan en zelfs niet met je ogen knipperen. Ten eerste breekt je hart, maar vervolgens zijn we dan maar haar benen één voor één 3 cm naar voren gaan zetten totdat ze weer op de wereld was en een stukje verder naar voren stond. Daardoor werd ze in iedergeval weer wakker en gebeurde er iets in de richting van de trailer.