Waar opletten bij aanschaf vrachtwagen B-rijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Waar opletten bij aanschaf vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:09

Ik ben langzaam aan het rondkijken voor een vrachtwagentje om mee op concours te gaan. Mijn paard laad moeilijker op een trailer en ik heb alle voordelen en nadelen op een rijtje gezet, de conclusie is dat een vrachtwagentje (evt oltimer) goedkoper/praktischer is voor ons. Echter heb ik wel iemand bij de hand die motorisch verstand heeft maar niemand die van de rest verstand heeft. Wat zijn praktische tips waar ik op moet letten als we gaan kijken naar een wagentje?

cissy

Re: Waar opletten bij aanschaf vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:04

Carrosserie is toch wel het belangrijkste, zeker de ophanging van de bak, bekijk ook lasnaden. laat een proefkeuring doen. Ons eerste vrachtwagentje was rot aan de onderkant. Hebben een ander onderstel moeten kopen om veilig te kunnen rijden.

Succes.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:14

wat stom.. Bloos
Ik heb gewoon niet goed genoeg gezocht.. Bedankt alvast!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:19

het belangrijkste het werkelijke gewicht.

9 van de 10 keer wordt je verteld dat je mag rijden met b rijbewijs terwijl dat niet zo is.
dus let daar heel goed op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:12

marloezzke schreef:
het belangrijkste het werkelijke gewicht.

9 van de 10 keer wordt je verteld dat je mag rijden met b rijbewijs terwijl dat niet zo is.
dus let daar heel goed op.

Dat is nog een ding. Op Marktplaats staat een wagen die meer dan twee keer het laadvermogen claimt te hebben dan dat ie in werkelijkheid, volgens de gegevens van de RDW, blijkt te hebben.
Niet zonder reden roep ik dat een paard, z'n mens en alle zooi 1000kg weegt. Dat is wat royaal, maar 800kg is toch wel een heel reëel getal. Voor twee paarden betekend dat, dat je dus minimaal 1500 - 1600kg laadvermogen moet hebben. Er zijn maar heel erg weinig autootjes die dat halen.
Bedenk ook dat een paard op zo'n wagen onevenredig veel gewicht op een zijde geeft, met alle onstabiliteit die daarbij hoort.
Tel daarbij op dat er onbeschoft hoge prijzen worden gevraagd voor die wagens, de wegenbelasting fors is, ook bij zakelijk gebruik en het comfort op z'n minst matig is.
Ik heb jaren geleden ook voor de keuze gestaan en kwam tot de ontdekking dat het uiteindelijk goedkoper en veiliger is om voor m'n C-rijbewijs te gaan en een slag groter te kopen. In mijn geval 5600kg toegestaan gewicht en 2200kg laadvermogen. De enigste fout die ik maakte was dat het een 608 was, in plaats van een 613. Dat verschil in vermogen maakte de wagen erg traag; tegen de brug op was snelheid maken er niet meer bij, ik was blij als de snelheid niet terug zakte..........

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:30

mijn vader maakt btw wel wagentjes die je met B mag rijden.
www.nuyts.nl

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:33

Het laadvermogen! Bij veel wagentjes mag je maar 300 laden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:56

Dus die wegen ledig 2900 kg? Wel veel hoor. Ik had een zware, een zware bak, houthouten bak, maar ik kon wel 950 kg laden. B vrachtwagen is nooit 2 paards, wel 2 ponies en daar moet je ook rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:13

Meestal mag je idd wel 1 paard laden
2 paarden zelden tot nooit.

Maar is het goedkoper dan auto met trailer?
Ik kan het me nauwelijks voorstellen.
De wegenbelasting is echt niet leuk Lachen

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:16

Tong uitsteken Behalve als het een oldtimer is he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:20

Klopt, maar dan moet je daar maar net een goede van kunnen vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:33

runningkawa schreef:
Meestal mag je idd wel 1 paard laden
2 paarden zelden tot nooit.

Maar is het goedkoper dan auto met trailer?
Ik kan het me nauwelijks voorstellen.
De wegenbelasting is echt niet leuk Lachen

Ik betaalde 2 x per jaar 68 euro aan verzekering. Belastingvrij. Reed 1 op 6,5 geladen, diesel. Onderhoud deed husbie, motorisch goed nagekeken, de beste olie gebruiken, regelmatig helemaal verversen. Had een Mercedes, en motorisch beregoed, jarenlang nooit niks gehad, geluk gehad. Carrosserie op alle dragende delen laten controleren, ervaren lasser alles laten lassen wat nodig was. Cabine is niet dragend, dus eventueel gewoon bijwerken voor het oog. Het onderstel hadden we helemaal dik getecktileerd, remmen, remleidingen, etc. allemaal vervangen. En dan heb je in principe gewoon een goede wagen. Als hij onder een afdak kan staan, zal hij naverwant ook minder roesten. Je moet er wel verstand van hebben, zelf handig zijn en een goed adres voor 2e hands onderdelen.

De wegenbelasting is altijd maar een kwart tarief, dus ipv 4 x een Iksbedrag, betaal je maar 1x dat bedrag. Wel ontheffing vragen via de belastingdienst. Voor mijn vrachtwagen toen hij nog net geen old-timer was 420 euro per kwartaal, dus voor een heel jaar, maar ik had wel een zware.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:15

russel schreef:
De wegenbelasting is altijd maar een kwart tarief, dus ipv 4 x een Iksbedrag, betaal je maar 1x dat bedrag. Wel ontheffing vragen via de belastingdienst. Voor mijn vrachtwagen toen hij nog net geen old-timer was 420 euro per kwartaal, dus voor een heel jaar, maar ik had wel een zware.

Ehm, kleine correctie: als particulier kun je kwart-tarief aanvragen. Dat is toch iets anders.
Enne wegenbelasting van een vrachtwagen is 61 euro per drie maanden, tot 19 ton MTM..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:05

Ja idd, als particulier, maar zij is toch particulier? Ik had trouwens op papier een bestelauto die teruggekeurd was als paarenvervoer. Stond op het kenteken en daarop is ontheffing aangevraagd bij de RDW. De verzekeringspremie is ook gebaseerd op dit paardenvervoer, ik geloof dat ze het dan onder catergorie camper doen. Iig niet als vrachtwagen/bestelauto want dan kom je schreeuwend duur uit. Betekent wel dat je een logboek moet bijhouden van het aantal dagen en km die je rijdt per jaar, omdat het als incidenteel wordt gezien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:46

russel schreef:
Ja idd, als particulier, maar zij is toch particulier? Ik had trouwens op papier een bestelauto die teruggekeurd was als paarenvervoer. Stond op het kenteken en daarop is ontheffing aangevraagd bij de RDW. De verzekeringspremie is ook gebaseerd op dit paardenvervoer, ik geloof dat ze het dan onder catergorie camper doen. Iig niet als vrachtwagen/bestelauto want dan kom je schreeuwend duur uit. Betekent wel dat je een logboek moet bijhouden van het aantal dagen en km die je rijdt per jaar, omdat het als incidenteel wordt gezien.

Dat moet je bijhouden, maar al 15 jaar vraagt geen hond ernaar. Ik heb de mijne nu als old-timer met 8000km per jaar, niks logboeken meer. Enne de verzekering voor een vrachtwagen is ook niet duur, zolang je er maar in laat opnemen dat je alleen eigen goederen vervoerd of als vriendendienst.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:30

B rijbewijs mag wel, als de persoon die rijdt boven de 40 jaar is mag dit een gewoon B rijbewijs zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:34

Ik denk dat je nu met Belgische regels gooit Haha!

Want in Nl maakt leeftijd niets uit Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:10

Ja dat zou wel kunnen runningkawa Haha! hier in België geldt die regel allesinds Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:20

denk dat die regel in belgie hetzelfde is als in NL, voorheen kreeg iedereen die B haalde automatisch E erbij, tot ze die regel hebben gewijzigd in 1985 en sindsdien krijgt men alleen B enmoet men voor E apart afrijden.
Dat dan de meesten die voor die omschakeling hebben afgereden hebben nu ongeveer 40 zijn is niet hetzelfde als dat iedereen die 40 is niet E hoeft te halen.
Ik ben 41 en moest toch echt voor E afrijden omdat ik later dan 1985 mn rijbewijs heeft gehaald.
Kwestie van interpretatie....
Dus Celia jouw stelling klopt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:27

Wat heeft rijbewijs E met een vrachtwagentje te maken? Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:15

je hebt gelijk! met n vrachtwagentje inderdaad niks, maar Celia gooide dit ook in een ander topic waar het wel met E te maken had Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:20

Ja mijn stelling klopte niet, zoals ik in mijn ander topic plaatste was het : Wie later dan 1989 zijn rijbewijs haalde, heeft geen E rijbewijs.. Die daarvoor gewoon B rijbewijs gehaald hebben, die hebben dat wel (zoals mijn ouders..)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:21

Ja sorry dat ik dit dooreen haalde..