entingen in het paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:52

afgelopen zaterdag was ik bij een onderlinge wedstrijd en daar liet ik braaf mn paspoort en entingsboekje zien. Ik heb mijn paard een paar maanden geleden gekocht, en heb haar toen laten chippen, ze had daarvoor dus geen paspoort. Ze is 14 jaar, en alle entingen zijn netjes bijgehouden in een entingsboekje van de dierenarts.

Nu werd mij op die wedstrijd verteld dat ik alle entingen door de dierenarts in het paspoort moet laten zetten, omdat ik anders het risico loop om naar huis gestuurd te worden op officiele wedstrijden.

is dat echt zo? is het entingsboekje geen geldig document? daar staan toch ook alle handtekeningen van de dierenarts in?
En als het zo is, kost het nog wat om het hele entingsboekje door de dierenarts te laten overschrijven (14 jaar, gemiddeld 2 entingen per jaar, is best veel schrijfwerk).

Zijn jullie wel eens de ring uit gestuurd omdat dit niet in orde was?

Ik weet nog helemaal niet of ik wel officieel wil gaan starten, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het zit.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:54

Vriendin van mij mocht laatst geen barrage rijden omdat haar entingen niet in orde waren.

Entingsboekje is volgens mij niet meer geldig; alles moet dus in het paspoort. Dit kan je het beste even overleggen met je DA, de assistente kan dit natuurlijk ook voor je overschrijven.

Ik zou iig zorgen dat je alles goed voor elkaar hebt mocht je officieel willen gaan starten.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:57

Je moet de DA in je paspoort laten vermelden met handtekening en stempel dat de basis entingen goed zijn, de daarna volgende entingen moet je in het paspoort laten zetten.
Bewaar wel je entingsboekje.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:58

klopt, en als je je DA lief aankijkt wil ie dat best voor je doen. Is maar 1 regeltje dus ze schrijven niet alle 14 entingen over Lachen maar bewaar je entboekje wel gewoon bij je paspoort.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:55

Entingsboekjes is idd niet meer geldig op (officiele) wedstrijden, alles moet in het paspoort vermeld staan.
De meeste DA's hebben niet echt zin om het hele boekje over te schrijven Haha! , dus de zin dat het paard een correcte basisenting heeft gehad is voldoende.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 02:28

bambi76 schreef:
Je moet de DA in je paspoort laten vermelden met handtekening en stempel dat de basis entingen goed zijn, de daarna volgende entingen moet je in het paspoort laten zetten.
Bewaar wel je entingsboekje.


Zelfs dit is niet altijd voldoende. Er is een paar maanden (?) terug een bokker geweest die niet door mocht naar de Nederlandse kampioenschappen, puur en alleen omdat niet alle entingen in het paspoort stonden.
(even voor de goede orde: ze had dus gewoon bovenin het paspoort staan dat de basisenting correct was uitgevoerd).

Dus: laat AL je entingen overschrijven in je paspoort. Dat scheelt je een hoop ellende.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:42

en hoe wil je dat dan doen met de stickertjes? die laten niet zo makkelijk meer los namelijk...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:30

Geen idee. Bij mij is het ook niet goed gedaan. Dus ik ga even in overleg met de DA wat ik het beste kan doen (ik denk zelf aan een nieuwe basisenting).

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:30

cissy schreef:
en hoe wil je dat dan doen met de stickertjes? die laten niet zo makkelijk meer los namelijk...


tja, misschien kan je die anders uitknippen en opnieuw opplakken? het betere knutselwerk dus... mooi zal het er niet van worden.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:34

Vonnie84 schreef:
bambi76 schreef:
Je moet de DA in je paspoort laten vermelden met handtekening en stempel dat de basis entingen goed zijn, de daarna volgende entingen moet je in het paspoort laten zetten.
Bewaar wel je entingsboekje.


Zelfs dit is niet altijd voldoende. Er is een paar maanden (?) terug een bokker geweest die niet door mocht naar de Nederlandse kampioenschappen, puur en alleen omdat niet alle entingen in het paspoort stonden.
(even voor de goede orde: ze had dus gewoon bovenin het paspoort staan dat de basisenting correct was uitgevoerd).

Dus: laat AL je entingen overschrijven in je paspoort. Dat scheelt je een hoop ellende.


Dan zal er waarschijnlijk een stempel of handtekening ontbreekt hebben (dat moet er wel bij nl)het is nl wel voldoende en je mag als alles goed vermeld staat in je paspoort dit laten doen. Je hoeft niet alles over te laten schrijven.
Knippen en plakken mag al helemaal niet!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:44

bambi76 schreef:
Je moet de DA in je paspoort laten vermelden met handtekening en stempel dat de basis entingen goed zijn, de daarna volgende entingen moet je in het paspoort laten zetten.
Bewaar wel je entingsboekje.

Het enige juiste antwoord! Haha!

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:03

Citaat:
Knippen en plakken mag al helemaal niet!

dat dacht ik ook ja....

misschien dat die ene bokker nou net een jury had getroffen die de regels niet wist?
want ik dacht ook dat er alleen een vermelding nodig was dat de vorige entingen volgens schema zijn gegeven (met handtekening en stempel DA) en je oude entboekje erbij houden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:55

cissy schreef:
misschien dat die ene bokker nou net een jury had getroffen die de regels niet wist?
want ik dacht ook dat er alleen een vermelding nodig was dat de vorige entingen volgens schema zijn gegeven (met handtekening en stempel DA) en je oude entboekje erbij houden.


Ja, je zou zo'n jury tegenkomen op de (voorselecties van de) Nederlandse kampioenschappen.

Het meisje is iig gewoon uitgesloten.
Dit is het betreffende topic:
Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:02

Je da hoeft het hele entingsboekje niet in het paspoort over te zetten, hij mag bovenin je paspoort een verklaring afgeven dat jou paard al zijn entingen heeft gehad. Hij dient wel een stempel + handtekening te zetten. Je oude vaccinatieboekje kun je als bewijs er bij bewaren.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:21

Vonnie84 schreef:
cissy schreef:
misschien dat die ene bokker nou net een jury had getroffen die de regels niet wist?
want ik dacht ook dat er alleen een vermelding nodig was dat de vorige entingen volgens schema zijn gegeven (met handtekening en stempel DA) en je oude entboekje erbij houden.


Ja, je zou zo'n jury tegenkomen op de (voorselecties van de) Nederlandse kampioenschappen.

Het meisje is iig gewoon uitgesloten.
Dit is het betreffende topic:
Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen


In dat topic wordt dus gesproken dat de handtekeing van de DA niet op de juiste plaats stond in het pasport vandaar haar uitsluiting.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:20

BitchyWitchy schreef:
bambi76 schreef:
Je moet de DA in je paspoort laten vermelden met handtekening en stempel dat de basis entingen goed zijn, de daarna volgende entingen moet je in het paspoort laten zetten.
Bewaar wel je entingsboekje.

Het enige juiste antwoord! Haha!


Dus niet!!!!!
Een dierenarts moet bovenaan de vaccinatiepagina schrijven dat "het entingsverleden van het paard correct is". Dus niet alleen de basisentingen! Hier moet een handtekening en een stempel bij.
Wij hebben het afgelopen jaar ook bij eentje moeten laten doen, kwamen er ook bij controle achter. Beestje is 18 jaar en vanaf zijn 3de ge-ent, DA schrijft het echt niet allemaal over. Zou ook meteen de pagina vol zijn. Nagelbijten / Gniffelen

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:05

Ik ben precíes om deze reden uitgesloten van de Brabantse Kampioenschappen..!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:48

En wat zijn die redenen dan precies?

Had jij nog entingen in jou paspoort staan (allen kloppend) en stond er bovenin jou paspoort bij de entingen iets van "paard is altijd correct geënt" MET stempel en handtekening van de dierenarts. En kloppen verder al jou entingen?
Met andere woorden: ben jij toen dus uitgesloten vanwege het feit dat niet al jou entingen over zijn geschreven in het paspoort?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:01

Vonnie, misschien even het topic lezen. Knipoog Alle entingen waren correct van haar paard, bij het paspoort zat nog een entingsboekje, alleen dat zinnetje stond dus niet in het paspoort.

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:13

Vonnie84 schreef:
En wat zijn die redenen dan precies?

Had jij nog entingen in jou paspoort staan (allen kloppend) en stond er bovenin jou paspoort bij de entingen iets van "paard is altijd correct geënt" MET stempel en handtekening van de dierenarts. En kloppen verder al jou entingen?
Met andere woorden: ben jij toen dus uitgesloten vanwege het feit dat niet al jou entingen over zijn geschreven in het paspoort?


Ja, daar komt het op neer inderdaad..In mijn paspoort stond niet het nederlands/engels-talige zinnetje dat het paspoort correct was en dat het paard altijd goed ingeent zou zijn..De entingen stonden stuk voor stuk met stempel en handtekening in het Vaccinatieboekje..Sinds kort schijnt deze niet meer geldig te zijn. En dus ben ik uitgesloten.. De volgende dag kreeg ik ons clubblad thuis, met daarin de vermelding dat het vaccinatieboekje dus inderdaad niet meer geldig bleek te zijn!! Ik had hier nog nooit van gehoord, en men kon goed zien dat alles in orde was, maar op zo'n moment zie ik deze uitsluiting echt als zóeken naar fouten..

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:15

Ik heb het oude entinsboekje achterin Bill zn paspoort geniet, dan kunnen ze alsnog zien dat de basisenting in orde is

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:18

Neonlight schreef:
Vonnie, misschien even het topic lezen. Knipoog Alle entingen waren correct van haar paard, bij het paspoort zat nog een entingsboekje, alleen dat zinnetje stond dus niet in het paspoort.


Haar antwoord ging over mijn reactie Lachen haha..geeft niet Knipoog We hadden het er via pm over..maar ze heeft deze reactie ook even in het topic geplaatst, zodat iedereen mee kon lezen Lachen

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:21

Billy schreef:
Ik heb het oude entinsboekje achterin Bill zn paspoort geniet, dan kunnen ze alsnog zien dat de basisenting in orde is


Ja, maar als het niet in je paspoort staat kom je nergens, en als ze er wel in staan heb je aan dat vaccinatieboekje dus niets meer..De man die mij uitsloot, zei tegen mij: ''Dat boekje kijk ik nog niet eens naar! Ik heb er zo nog zo'n 10 blank thuisliggen, dan kan ik ook wel wat in gaan vullen..'' Eigenlijk slaat het helemaal nergens op, maar dit is dus zoals ze op wedstrijd erover kunnen denken, uit eigen ervaring.. Huilen

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:23

Citaat:
Dus niet!!!!!
Een dierenarts moet bovenaan de vaccinatiepagina schrijven dat "het entingsverleden van het paard correct is". Dus niet alleen de basisentingen! Hier moet een handtekening en een stempel bij.
Wij hebben het afgelopen jaar ook bij eentje moeten laten doen, kwamen er ook bij controle achter. Beestje is 18 jaar en vanaf zijn 3de ge-ent, DA schrijft het echt niet allemaal over. Zou ook meteen de pagina vol zijn. Nagelbijten / Gniffelen


Sterker nog, als je bijv. naar Limburg gaat op wedstrijd, moet dit zinnetje er ook wel eens in het engels in staan! Dan nemen ze niet eens genoegen met ''het nederlandstalige zinnetje..'' Ik heb het er dus in het engels EN nederlands in laten zetten, met een sticker van de dierenarts met daar een stempel DOORheen, want dat schijnt tegenwoordig ook al genoodzaakt te zijn :S Het moet niet gekker worden!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: entingen in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:39

Engels??? Dat wist ik niet! Staat er bij ons ook niet in, maar het gaat maar om eentje bij ons. Kan er ook niet meer bijgeschreven worden, omdat al later het nederlandse zinnetje erboven is gezet. Of het moet tussendoor op een lege regel. Zal deze maand eens vragen aan de DA, ze moeten toch nog ge-ent worden.
De regel van het vaccinatie-boekje was al langer zo en is genoeg gepubliceerd geweest, bovendien zijn er duidelijke aankondigingen geweest dat ze in Aarle-Rixtel hier streng op zouden controleren. Echter dat het in het engels ook moest, dat wist ik niet en kan ik ook niet vinden. (Of kunnen die limburgers geen Nederlands... Clown )