bang in de trailer, misschien bodem angst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger_1

bang in de trailer, misschien bodem angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 17:13

Ik heb nu een paar maanden een haflinger. Ik ben in totaal 5 keer met de trailer weg geweest. De eerste twee keren wilde ze eerst de trailer niet op maar waren er verder geen problemen. De derde keer ging ze in een redelijk smalle twee paardstrailer. Onderweg heeft ze de hele tijd met haar flanken tegen de schotten lopen beuken. De vierde keer was dit weer het geval zelfd tot bloedens toe!!
Vandaag heeft ze in een luxe veewagen gestaan. Ze hadden er een camera hangen zodat je voorin kan zien wat de paarden doen. Wat blijkt wilde ze de hele tijd gaan liggen. Ze heeft heel lang op haar knieen gezeten en aan het touw gehangen. Ik had haar helemaal bezweet en in paniek van de trailer af gehaald!
Misschien bodem angst? Is er misschien iemand die hier meer ervaring mee heeft?

Ik wil namelijk graag leuke wedstrijdjes met haar doen en mooie buitenritten met haar maken maar daarvoor moet wel eerst in de trailer!
Is er misschien een manier om haar over de angst te krijgen?
Help me alsjeblieft?!
gr. marlene

orsini

Re: bang in de trailer, misschien bodem angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:11

misschien dat ze het lastig vind om haar evenwicht te houden. Heb je al geprobeerd om haar in een trailer/veewagen te verwoeren waarin ze scheef staat of met haar kont in de rijrichting? Dit zou misschien kunnen helpen. Ook moet je proberen met rijden niet te scherpe bochten te nemen en langzaam remmen en optrekken, dat maakt het voor het paard prettiger. Eventueel samen met een ander paard vervoeren voor steun??

succes in iedergeval

haflinger_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 19:14

bedankt voor je reactie, ze heeft vandaag idd ook met haar kont in de rijrichting gestaan en ook met andere paarden gestaan maar was helaas geen succes..Boos!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:00

Mijn paard deed het ook, die ging liggen of gooide zichzelf met vol gewicht tegen het schot aan..
Ze wist dat we dan stopte, en kwamen kijken..
Het was echt een spelletje geworden voor haar.
Toen we het tussenschot eruit gehaald hadden, zodat ze wat breder stond ging het super goed, ze ging niet meer liggen, en bleef op eigen benen staan.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:09

Mijn paard vind de trailer ook niet leuk, ze gaat er gelijk op, ook een haflinger, maar als alles dicht ging, raakte ze helemaal in paniek.
Ik heb nu een shetlander, waar ze altijd mee samen staat, ook op stal, als die mee gaat is er helemaal geen probleem, ze loopt erop, blijft lief staan, wellicht kun je eens samen proberen met een ander paard?

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:11

Je paard heeft engte vrees.
Laad haar of in een anderhalfpaardstrailer, of in een 2 paards ZONDER schot.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:03

Citaat:
De eerste twee keren wilde ze eerst de trailer niet op maar waren er verder geen problemen.

dit zegt mij al genoeg, wat je hier zegt kan niet in 1 zin, niet de trailer op willen en verder geen problemen hebben klopt niet met elkaar. Niet de trailer op willen IS al een probleem (alleen zie jij dat niet zo blijkbaar).

Als een paard de trailer al niet op wil heb je al een probleem of is er eentje in wording. Paarden geven al lang voordat de echte problemen er zijn aan dat er een probleem op komst is. Lastig beoordelen wat het probleem dan is zo via bokt, maar ik raad je aan er iemand bij te halen voordat je echt problemen krijgt.(

Als ze gaat liggen in de trailer dan heeft ze misschien inderdaad engtevrees, je zou ook nog kunnen proberen te laden in een 1,5 paards of in een 2 paards de stang van een 1,5 paards trailer gebruiken om het schot opzij te zetten.

Vergeet niet dat de rijstijl van de chauffeur ook HEEL belangrijk is, daarvan kunnen paarden ook helemaal in de stress schieten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:06

Kan de bodem niet glad zijn, ofwel door de bodem zelf ofwel door de bodembedekking stro o.i.d.
Een rubber (giet)vloer is meestal het prettigst voor de paarden, dan hebben ze tenminste grip.