Tips training trailerladen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Tips training trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:40

Omdat mijn pony sinds een tijdje moeilijk de trailer op gaat wil ik hem hier in gaan trainen. Daarom wil een globaal trainingsprogramma opzetten. Dit is tevens een opdracht voor mijn studie, dus extra uitdagend!

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Het probleem in het kort:
* Pony liep voorheen zonder problemen de trailer op
* Pony twijfelde eens en is toen hardhandig de trailer opgeholpen en daarbij op zijn knieen gevallen --> angst
* Die keer daarop wilde hij de trailer niet in en heb ik niet doorgevraagd --> Pony heeft geleerd dat hij niet hoeft wanneer hij weigert
* Drie dagen gevoerd in de trailer, pony RENDE de enthousiast de trailer op na 3 dagen voeren
* Naar wedstrijd geweest. Rende enthousiast de trailer in op de heenweg, maar trapte hier op de terugweg niet meer in. Twee uur over het laden gedaan.

Nu is mijn eigen idee om hem weer te gaan voeren in de trailer. Eerst op de laadklep, daarna een keer in de trailer, daarna een keer met de klep dicht. Daarna een klein rondje rijden, uitladen en weer inladen, etc. Vooral veel herhalen. Maar ben erg benieuwd naar jullie ideeën, tips en ervaringen!

cissy

Re: Tips training trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:13

misschien kun je een ervaren trailerlader vragen voor je probleem en daar een verslagje van maken?

Er bestaat geen globaal trainingprogramma voor trailer laden, elk paard heeft weer een ander probleem, een ander karakter en elke eigenaar een andere lichaamstaal en methode van laden. Dus is trailerladen een zeer specifiek iets.
Je kunt wel in grote lijnen een opsomming maken van het soort probleem maar helaas geen trainingsprogramma, dat wordt nl al doende gevormd.

Was het maar zo dat er een trainingsprogramma was dan hadden er niet zoveel mensen een probleem met trailer laden. Knipoog

Of je moet de methodes van bijv Parelli een trainingsprogramma willen noemen? Hij heeft wel een soort programma maar daarvoor moet je eerst oa de 7 games beheersen en is niet specifiek voor het trailerladen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:32

Inderdaad, de gouden tip is: bekwaam jezelf en wordt "paardentrainer". Er zijn een heleboel dingen die je kunt doen, maar ik denk dat het beter is dat je met iemand samen aan de slag gaat die je ter plaatse laat zien wat er het beste met je pony gedaan kan worden en je onder begeleiding laat oefenen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:43

Wat bij mij veel heeft geholpen is gewoon wandelen met me paard, ze moet dan onder alle omstadigheden, dus ook enge situaties, naast me blijven lopen.

Zelf loop ik in een ''vlug en vastberaden'' tempo en kijk niet opzij of achteruit, dus alleen vooruit..

Ik zorg dus dat ze in een vlot tempo met me mee loopt, raakt ze iets ''achter'' dan zorg ik dat ze meteen weer bijkomt en dit moet ze ook gehoorzamen..

En ik kan nu eigenlijk zonder probleem de trailer in lopen. Als ze stopt met lopen ga ik niet aan der halster trekken oid, dan wek je alleen maar verzet op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:56

Citaat:
Inderdaad, de gouden tip is: bekwaam jezelf en wordt "paardentrainer".

hahaha, tja das een optie en dan kun je gelijk mensen gaan helpen met trailer laden!
Helaas is er geen opleiding voor en is het een ervaringskwestie. (ik heb m nog niet gevonden, als ie er wel is graag info!)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:49

Inmiddels heb ik wel heel wat lastige paarden weten te laden je hebt echt verschillende paarden: diegene die echt angst hebben en diegene die een loopje met je nemen.

In beide gevallen heb ik altijd geleerd om rustig aan te laden, niet denken dit doe ik snel even. Daarbij zorg ik er altijd voor dat we voor de laadklep blijven staan. Dus niet steeds er voorweg draaien. Eventueel als extra hulpmiddel een longeerlijn bij de hand, als druk op de achterhand. Voeren of belonen gebeurd pas IN de trailer als de klep dicht is en het paard goed staat. Voor die tijd belonen heeft geen zin, er is geen duidelijk onderscheid voor een paard wanneer hij nou braaf is.

Zoals ik jou verhaal kan beoordelen, heeft je pony de 1e keer echte angst gehad. Het voeren voor in de trailer is zeker een goed plan geweest. Hij liep er immers ook mee op toen je naar wedstrijd wilden. Dat hij niet meer mee terug wilde, duidt voor mij niet direct op trailerangst. Mits de heenreis niet plezierig was. Een goede chauffeur is minstens zo belangrijk als goed laden.

Een goed plan van aanpak zit niet in de dingen om het paard maar in de vlotte en rustige manier van handelen van diegene die hem laad.