Verkopen of laten leasen? Iemand ervaring/ voor- en nadelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe1234

Verkopen of laten leasen? Iemand ervaring/ voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 11:25

Ik heb een heel lief D-pony'tje (1.41m), waar ik veel wedstrijden mee rijdt (M dressuur en M springen). Ik word alleen volgende maand 18, waardoor ik volgend jaar niet meer met haar bij de pony's mag starten. En ze is gewoon te klein om bij de paarden mee te doen, aangezien ik zelf (1.63m) ook mooier sta op een (klein) paard.

Ik wil wel graag verder, het liefst dus met een ander paard. Maar wat voor mij het belangrijkst is, is dat mijn pony het goed krijgt. Eerst wou ik haar verkopen, maar de gedachte dat er kans is dat ze bij verkeerde mensen terecht kan komen maakt me niet echt blij. Natuurlijk kan ik wel leuke mensen voor haar zoeken, maar je hebt nooit in de hand wat er daarna met haar gebeurd als ze eventueel doorverkocht wordt of dergelijke.

Ze mag bij mij met pensioen, alleen daar is ze nu nog te jong voor!

Nou dacht ik laatst om haar te laten leasen. Iemand die haar als haar eigen pony beschouwd, dus er alles mee kan doen, alleen dat ze wel van mij blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou graag van jullie de voor- en nadelen horen. En jullie mening, leasen of verkopen. Wel graag met argumenten Lachen

Alvast bedankt!

Jeskim

Re: Verkopen of laten leasen? Iemand ervaring/ voor- en nade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:57

Ik heb er over nagedacht bij mijn eigen paard.
Uiteindelijk is ze gewoon verkocht, maar leasen had ook gekund.
Eigenlijk ben je qua financiën beter af als je verkoopt, dan heb je een mooi startbedrag voor je opvolger. Ook heb je niet ineens gigantische DA kosten als je pony iets krijgt. Uiteindelijk denk ik dat je beter kunt verkopen.
Ook denk ik dat het voor jezelf makkelijker is als je haar verkoopt, dan pas kun je er echt wat afstand van doen. Als er een ander voor je paard zorgt is dat in je eigen ogen eigenlijk nooit goed genoeg. Iedereen heeft zijn eigen ideeën.
Ik heb het geluk dat ik een hele lieve eigenaar heb gevonden voor mijn paard en dat ze een dorp verderop staat.
Ik heb wel ergens een lijstje met dingen waar je om moet denken.
Schrijf alles af, de spullen die ze gebruikt, het harnachement, het paard zelf. Maak afspraken voor de hoefsmid, Veearts, wie beslist, en dergelijke.
Wij hadden het zo dat wij haar vier keer in het jaar laten bekappen, de rest ligt bij de leaser. We hebben de leeftijd bepaald en hebben een gem. leeftijd genomen, hoe oud kan ze worden en gezorgd dat het paard dan betaald zou zijn.
De stalling is een punt, waar staat ze en wat krijgt ze van jullie en wat moet de leaser betalen.
Mag ze het paard altijd meenemen, naar wedstrijd, met de trailer naar het bos of naar het strand, mag ze ermee op vakantie.

Kies een persoon die geschillen op kan lossen, iemand die het belang van het paard voorop stelt.

Denk om de verzekering, wat keert wie uit!!

Hoe houden jullie bij wat er gebeurt, hoe houden jullie contact en hoe vaak.

Stel een paar basisregels op.

Wie betaald de Da als de leaser het paard is de paddock zet bij een paard waarvan bekend is dat hij andere paarden schopt.

Het is nog vrij moeilijk om alles gedekt te krijgen..

Dit is wat ik me nog kan herinneren van wat ik heb uitgezocht.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:21

Bedankt voor je reatie Lachen Ik neem het mee bij mijn keuze!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:55

Wat ik nog terug heb gevonden:
Wat te doen als de leaser in gebreke blijft.. Zorg dat je dan zelf op een eerlijke manier de lease kan verbreken, maar dan moeten de regels wel duidelijk op papier.

En ik zou echt een objectieve persoon gebruiken, iemand die het balng van het paard voorop stelt.