Dringend! Paard met stalgebrek mag terug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jimdebrit

Dringend! Paard met stalgebrek mag terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 20:13

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Re: Dringend! Paard met stalgebrek mag terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:22

heb je het paard bij een handelsstal gekocht of particulier?
bij een handelsstal heb je geloof ik wel 6 maanden de tijd.
particulier zit het anders.

ook moet je nog waar kunnen maken dat het echt een verborgen gebrek is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:26

alles behalve het weven en de kreupelheid is karakter van het paard.

op karkakter kan je hem niet terugbrengen.......

dat het dier nu gaat weven in een donkere stal is ook niet waarvoor je het dier terug kan brengen. Het dier heeft het gedrag niet eerder vertoond.

Een paard kan je alleen terugbrengen als het aantoonbaar verborgen gebreken heeft......... stalondeugden zijn een zichtbaar gebrek......

dus nee, deze kan je niet terugbrengen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:36

Inderdaad, deze kun je niet terugbrengen.

Voor verborgen gebreken zijn er antedateringstrmijnen, termijnen waarin moet blijken dat een paard het bepaalde gebrek heeft na aankoop. Voor stalondeugden zoals weven, luchtzuigen, etc is deze termijn maar enkele dagen.
Dus als het paard na aankoop binnen een paar dagen gaat weven, dán kun je hem terugbrengen, omdat dan aannemelijk is dat het paard het gebrek voor aankoop ook al had.

Maar een paard wat na een half jaar niet geweefd te hebben ineens wel gaat weven, dat is geen verborgen gebrek, maar een gebrek ontstaan ná aankoop.

En daarbij ligt de bewijslast bij een particuliere verkoop ook nog eens bij de koper, en niet bij de verkoper. Anders is dat inderdaad wanneer het paard van een handelaar is gekocht, dan kan consumentenrecht van toepassing zijn.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:06

Ik denk ook dat je hem niet terug kunt brengen.
En als je hem nu gewoon weer in een lichte stal zet??
Dan is het probleem toch opgelost??

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:09

Als een stalgebrek zich openbaart binnen 6 weken dan is het een koopontbind iets.
Dus niet meer na 6 maanden.
Je zult dus iets aan het weven moeten doen. Andere stal, soortgenoten enz.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:06

De antedateringstermijn van weven, luchtzuigen en kribbebijten is 3x 24 uur, 3 dagen dus.

Alles wat pas na die tijd voor het eerst wordt gemeld is helaas pindakaas, behalve als de verkoper iemand is die beroepsmatig in paarden handelt. In dat egval is je paard gelijk aan een wasmachine, en mag hij binnen 6 maanden na aankoop geen gebreken ontwikkelen. Anders is het aan de verkoper om aan te tonen dat die gebreken ten tijde van de koop niet aanwezig waren (omgekeerde bewijslast).

Dus eerst uitzoeken of het wel of niet een comsumentenkoop is en dan weet je pas wat je rechten zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:40

Klinkt mij als puur problemen na aankoop.
Ieder paard kan kreupel worden, neem aan dat hij gekeurd was en goedgekeurd is bij aankoop.
Dus de kreupelheid kun je hem niet op terugbrengen.

andproblemen zijn ook geen verborgen gebrek. En de reactie van het paard op een ander bit al helemaal niet.
Ineens weven bij paniek is ook ee oorzaak van iets wat bij haar gebeurt en niet van de verkoper en een trailerlaadprobleem is gewoon jullie probleem.

Geen poot om op te staan dus eigenlijk....jammer maar de problemen moeten zelf opgelost worden.

Wat ik me afvraag: Wil ze dat paard wel houden?
Als het mijn paard was geweest en ik weet er genoeg van dan los ik die "probleempjes" gewoon op en ik zie ze los van elkaar.
Het heeft in mijn ogen niets met verborgen gebreken te maken maar gewoon met "paard-problemen" die je tegen kunt komen als eigenaar.
Los ze op en have fun met je paard!