wat voor auto zwaar genoeg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

wat voor auto zwaar genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 19:11

Mijn moeder heeft net haar oude auto stuk gereden en ze is dus druk op zoek naar een andere. Tong uitsteken
Ikzelf zou het heel leuk vinden als ze een auto kocht die ook iets kon trekken. Zodat ik in noodgevallen voor het vervoer van mijn paard niet meer afhankelijk hoef te zijn van anderen.
Zelf ziet ze het nut hier niet zo van in (ze heeft niets met paarden) maar ik probeer haar toch te overtuigen. Lachen
Ze vreest dat een auto die zwaar genoeg is om een paard te trekken ook meteen heel duur is qua aankoop en verbruik, en eigenlijk heeft ze geen flauw idee wat juist de criteria zijn die een auto geschikt maken een trailer te trekken.

Kunnen jullie mij uitleggen waar je bij aankoop op moet letten? (hoeveel cc?, gewicht auto?)
En weten jullie misschien merken/types die hiervoor in aanmerking komen.
We zoeken dus een auto die zwaar genoeg is om heel af en toe een lichte 1,5paardstrailer +paard te trekken, zonder dat het een immense peperdure tank is en die mijn moeder nog wel geparkeerd krijgt in de stad als ze boodschappen gaat doen. Haha!

En argumenten waarmee ik haar kan overtuigen dat een zwaardere auto echt wel noodzakelijk is, die zijn ook natuurlijk altijd welkom. Knipoog
(want ik heb nog heel veel werk om haar te overtuigen Clown )

John_1983

Re: wat voor auto zwaar genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:14

Meestal is een station car voldoende. Je moet, wanneer je gewoon naar een auto gaat kijken, vragen wat hij mag trekken. Maar meestal weegt een auto die een trailer mag trekken rond en 1200kg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:17

Aangenomen dat je moeder een BE rijbewijs heeft, is het enige dat van belang is het gewicht dat de auto mag trekken/moet kunnen trekken. In het geval van een 1.5 paards trailer en een (licht) paard is dat ongeveer 1100-1200 kg. Veel (middenklasse) auto's mogen dat al trekken. Of dat een station is of een 4-deurs maakt verder geen fluit uit. Sterker, stations mogen vaak net iets minder trekken dan hun kortere (en dus in principe constructief sterkere) 4-deurs 'broertjes'.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 20:05

Voor een lichte 1,5 paardtrailer en paard van ongeveer 500 kg is een BE rijbewijs in België toch niet nodig?
(In ieder geval ken ik toch niemand die om 1 paard te trekken speciaal een BE rijbewijs heeft gehaald)
Als de auto zwaar genoeg is een met een lichte trailer blijf je toch onder die 3500kg.
(En als dit wel een probleem zou zijn, dan kan ik natuurlijk nog altijd voor m'n BE rijbewijs gaan)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:41

Oeps, sorry, ik had niet gekeken naar waar je woont. Dit geldt voor Nederland. Hoe de Belgische regels precies zijn weet ik niet (of dan ook geldt dat het actuele gewicht wat achter de auto hangt maatgevend is bv) maar als dat hetzelfde is als in Nederland bij BE, is het dus puur een kwestie van wat de auto mag trekken, mag je erachter hangen. Weegt je trailer + paard 1200 kilo, dan moet je auto dus 1200 kg kunnen trekken.

http://www.caravantrekker.nl/ : hier kun je zelf zoeken wat voor auto bij je 'caravan' past. Er is ook gedacht aan paardentrailers, al moet je even opletten dat ze uitgaan van 1200 kg lege trailer, maw, je moet 0 kilo bij de belading invullen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 10:02

Bedankt voor de info.