trailer met vooruitlader, afloopprobleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaj

trailer met vooruitlader, afloopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 10:48

Ik heb sinds vorig jaar een ifor williams 1,5-paards trailer.
Deze heb ik speciaal gekozen omdat ik het prettig vind om mijn paard in mijn eentje uit te kunnen laden.
Wegens omstandigheden heeft mijn pony nog bijna niet op de trailer gestaan. Nu ben ik afgelopen week weer begonnen met oefenen van het erop en eraf lopen.

Erop gaat nog niet heel erg soepel. Het duurt even voor hij komt maar dat lukt uiteindelijk wel. Wel heeft hij z'n eigen manier uitgevonden en dat is vanaf de grond het liefst direct de trailer in. Hij gaat naast de laadklep en stapt dan vanaf de zijkant ineens de trailer in. Dit gaat een beetje lomp maar zodra 1 been de trailer in is, loopt hij netjes door en blijft ook staan.
Op 1 of andere manier vind hij de laadklep niks maar ik weet niet waarom. De klep is bekleed met rubber maar dat is de trailerbodem ook. Wel heb ik stro in de trailer liggen. Misschien dat het nog helpt als ik de klep ook bestrooi?

Maar goed, erop is dus niet zo'n probleem. Met een beetje oefenen zal dat steeds sneller gaan. Het eraf is wel problematisch. Achterwaarts gaat vrij goed, maar ik wil hem juist vooruitladen. Maar zodra ik de stang voor hem weghaalt springt hij met een mega-sprong de trailer uit. Dus zo vanuit de trailer op de grond.
De laadklep gebruikt hij ook niet.
Ik vind dit enorm gevaarlijk. Niet alleen ben ik bang dat hij een been breekt (want hij doet het echt enorm lomp) maar het is ook gevaarlijk voor mezelf. Ik kan wel voor hem rustig de klep aflopen maar als hij dan toch springt (waar ik wel bang voor ben) dan breek ik mijn nek.
Nu probeer ik hem rustig te houden tot de stang weg is en ik stap meteen naast de klep zodat ik in ieder geval niet in z'n looppad (oftewel sprongpad) sta.
Ik weet niet of hij me omver zou springen maar ik durf het risico niet te nemen.
Hij houdt geloof ik echt geen rekening met mij op dat moment. Volgens mij gaat hij er wel vanuit dat ik niet in de weg sta. Hij is echt niet gemeen of zo maar wordt gewoon heel opgewonden op het moment dat de stang weg gaat.

Heeft iemand dit probleem ook gehad met vooruitladen? Is het een kwestie van oefenen en wordt hij vanzelf rustiger of kan ik nog wat anders doen?

Jol1

Re: trailer met vooruitlader, afloopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:01

Dat kun je in ieder geval proberen. Vaak is het een kwestie van rustig (met de nadruk op rustig) oefenen. Jammer dat je geen Henra trailer hebt, bij deze trailers kun je de laadklep achter opendraaien als een deur, zodat ze er zo in kunnen lopen. Bij het vooruitladen heb je ook geen klep, maar stappen ze zo naar buiten. In jouw geval zou dat helemaal handig zijn.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 18:13

Ja inderdaad dat zou perfect zijn. Maar ja helaas heb ik nu eenmaal deze en ik blijf gewoon oefenen. Op een gegeven moment zou het toch beter moeten gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:36

dit is prima te oefenen hoor, neem de klep als oefenobject en probeer je paard eens zijwaarts over de klep te laten lopen, als ie dat rustig doet dan pas zet je m voor de trailer op de normale manier en je zult zien dat dat beter wordt.
Als ie erg lomp is kun je ook eerst eens met een plank op de grond oefenen en dan pas met de klep.

Neem wel de achterklep en niet die van de voorlader, die is nl breder. Sla wel alle hendels terug zodat ie zich daar niet aan kan bezeren en neem de tijd, laat m snuffelen en jaag me niet op.
Zo zal ie leren dat de klep geen issue hoeft te zijn.
succes!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:43

Bij die ifor williams kan dat toch ook?? Of is dat alleen bij die twee paards trailers? Mijn paard was ook super dramatisch met trailer laden maar door oefenen oefenen oefenen is/gaat dit steeds beter, idd niet op jagen maar rustig laten snuffelen. en eventueel met twee touwen aan allebei de kanten spannen en rustig kruisen achter zijn kont dat hij toch over de klep heen moet en niet van de zijkant er in kan, maar dit moet je wel even oefenen met zijn tweeen, Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:08

dát bedoel ik dus niet, niet met touwen aan de slag gaan maar kleptraining geven, werkt beter en resultaat is ook beter... Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:06

Momenteel ook twee jonge paarden aan het wennen aan de trailer.
Met hun heb ik eerst geoefend met een dikke houten deur met een balkje eronder.zodat ze een geleidelijke schuine lijn moeten lopen.
Ook zeil gerold in twee balkjes strak op de grond.
De arabier liep overal goed overheen.Ons tinkerveulen sprong in eerste instantie.Na veel lopen en oefenen, liep ze van de week in 1 keer zo de trailer in.Veel is met oefenen , rust en een lange adem op te lossen. Veel succes

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 19:36

Erop is ook niet zo'n probleem dat doet hij verder op zich wel. Het is echt dat eraf scheuren. Dus aan de antwoorden te zien hebben een aantal dat verkeerd begrepen Knipoog

Het zal vanzelf wel beter worden met wat oefenen. Maar misschien dat iemand hier nog een andere oplossing had.

En kruisen met longeerlijnen en dergelijk heeft geen nut. Sowieso niet omdat hij er wel oploopt. Het gaat dus echt om eraf. Plus ik ben ook geen voorstander van dit soort methodes, ik oefen liever verder zodat hij gewoon zonder problemen uit zichzelf eroploopt. Beter 1 keer goed geleerd dan altijd blijven rotzooien.

Maar iedereen bedankt voor de tips! Vooral de tips van Cissy zal ik eens gaan proberen. Ik had zelf al het idee om voorlopig even andersom te gaan laden. Omdat erop wel goed gaat kan ik daarvoor het kleine laadklepje gebruiken en dan heb ik bij het eraf gaan de brede laadklep waarbij ik de pony rustig kan houden zonder het risico te lopen om klem te komen tussen pony en uitgang. Hij kan hoogstens langs me opschieten en dat vind ik niet zo'n probleem.