Ik heb sinds vorig jaar een ifor williams 1,5-paards trailer.
Deze heb ik speciaal gekozen omdat ik het prettig vind om mijn paard in mijn eentje uit te kunnen laden.
Wegens omstandigheden heeft mijn pony nog bijna niet op de trailer gestaan. Nu ben ik afgelopen week weer begonnen met oefenen van het erop en eraf lopen.
Erop gaat nog niet heel erg soepel. Het duurt even voor hij komt maar dat lukt uiteindelijk wel. Wel heeft hij z'n eigen manier uitgevonden en dat is vanaf de grond het liefst direct de trailer in. Hij gaat naast de laadklep en stapt dan vanaf de zijkant ineens de trailer in. Dit gaat een beetje lomp maar zodra 1 been de trailer in is, loopt hij netjes door en blijft ook staan.
Op 1 of andere manier vind hij de laadklep niks maar ik weet niet waarom. De klep is bekleed met rubber maar dat is de trailerbodem ook. Wel heb ik stro in de trailer liggen. Misschien dat het nog helpt als ik de klep ook bestrooi?
Maar goed, erop is dus niet zo'n probleem. Met een beetje oefenen zal dat steeds sneller gaan. Het eraf is wel problematisch. Achterwaarts gaat vrij goed, maar ik wil hem juist vooruitladen. Maar zodra ik de stang voor hem weghaalt springt hij met een mega-sprong de trailer uit. Dus zo vanuit de trailer op de grond.
De laadklep gebruikt hij ook niet.
Ik vind dit enorm gevaarlijk. Niet alleen ben ik bang dat hij een been breekt (want hij doet het echt enorm lomp) maar het is ook gevaarlijk voor mezelf. Ik kan wel voor hem rustig de klep aflopen maar als hij dan toch springt (waar ik wel bang voor ben) dan breek ik mijn nek.
Nu probeer ik hem rustig te houden tot de stang weg is en ik stap meteen naast de klep zodat ik in ieder geval niet in z'n looppad (oftewel sprongpad) sta.
Ik weet niet of hij me omver zou springen maar ik durf het risico niet te nemen.
Hij houdt geloof ik echt geen rekening met mij op dat moment. Volgens mij gaat hij er wel vanuit dat ik niet in de weg sta. Hij is echt niet gemeen of zo maar wordt gewoon heel opgewonden op het moment dat de stang weg gaat.
Heeft iemand dit probleem ook gehad met vooruitladen? Is het een kwestie van oefenen en wordt hij vanzelf rustiger of kan ik nog wat anders doen?