Niet rijden op stage

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Niet rijden op stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:09

Heey!
Ik loop sinds drie dagen stage op een dressuur- en africhtingsstal.
Het valt me alleen nu al een beetje tegen.. Bloos
Er is namelijk nog een staigiere die er al 2,5 week is en zij mocht vandaag pas voor het eerst uitstappen op een paard!! En dan ook nog maar heel even..
Ik vind het niet zo'n leuk vooruitzicht dat ik ook pas over 2 weken pas mag UITSTAPPEN Verdrietig
Aan de ene kant heeft ze niet een geschikt rijpaard voor ons, want het zijn allemaal paarden van mensen die zij moet trainen, ja daar kun je natuurlijk geen staigiere op zetten, maar toch vind ik het niet leuk. Er is 1 paard van haar zelf waar het wel op zou kunnen, vind ik, die is 5 jaar..

Ik had gehoopt veel van de dressuur te gaan leren, de piafjes en dat soort dingen en vooral les te krijgen!! Daarom ging ik daarheen..
sommige uit mijn klas krijgen elke dag les op hun stage-adres! Boos!

Ik moet nu alleen maar paarden aan de hand uit stappen, ze voeren en natuurlijk uitmesten en haar rijspul klaarleggen en weer terugleggen voor het rijden enzo..
Ze leert ons ook wel longeren, maar ja..

Wat zouden jullie doen?
Dit afmaken? of snel iets anders zoeken?

sax89

Re: Niet rijden op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:12

ten eerste is het op je stage niet verplicht om rijlessen te krijgen.
Wel kun je er om vragen, maar het is meer een leukigheidje als bekroning op je werk
Soms heb je stallen waar je alleen maar hoeft te rijden en op sommige nauwelijks.
Bedenk eerst eens wat je wil en wat realistisch is voor het bedrijf dat je heb

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:15

ja, achteraf had ik het bij het kennismakingsgesprek gelijk moeten vragen, maar ja een leraar op school zei dat het zo'n goed adres voor me was.. Boos!
vooral als ik meer over de dressuur te weten wilde komen, yeah right..

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:19

Hoe lang blijf je daar stage lopen? Van kijken leer je ook heel veel hoor, en dan gewoon vragen of je een keer les op haar paardje mag krijgen. Beetje geduld je bent er net.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:23

ja ik weet dat ik er net ben. Maar dat meisje is er al 2,5 week..dus dat is ook mijn vooruitzicht, snap je?
ik blijf er 6 weken..
en kijken lukt niet eens. Ik heb nog g1 1x lang bij haar kunnen kijken, omdat als zij rijdt op een paard, wij die stal van dat paard moeten uitmesten. Dan zet zij dat paard terug en pakt ze een nieuwe waarbij we dus ook weer die stal moeten uitmesten..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:23

Het klinkt alsof je meer voor het rijden komt dan voor het bedrijf zelf!

Ik heb vaak genoeg stage gelopen en je moet de leuke klusjes gewoon verdienen! Als je bijvoorbeeld 6 weken stage loopt heb je de laatste 2 weken vooral de leukere dingen die je mag doen.

En weetje vindt ik zelf heel logies! Ik zou ook niet een wildvreemde stagiaire op paarden laten stappen. Nee laat ze eerst maar mesten, invetten poetsen e.d. Gaat dat goed dan werken we stapje voor stapje verder.

Het is een kwestie van vertrouwen dus als jij goed je best doet krijg je er echt wel werk voor terug. Vind namelijk niet dat je na 3 dagen al kan gaan zeggen dat het niks is. Is het over twee weken bijvoorbeeld nogsteeds zo zou ik een gesprekje aangaan met je stagebegeleider of je misschien wat meer mag gaan doen omdat je graag die dingen ook wilt leren Lachen.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:32

hammie schreef:
Het klinkt alsof je meer voor het rijden komt dan voor het bedrijf zelf!

Ik heb vaak genoeg stage gelopen en je moet de leuke klusjes gewoon verdienen! Als je bijvoorbeeld 6 weken stage loopt heb je de laatste 2 weken vooral de leukere dingen die je mag doen.

geen leuk vooruitzicht.. maar ja, als het zo werkt dan zal het wel zo horen..
dit is ook m'n 1e stage hè..
maar jah dat meisje loopt er nu 2,5 weken stage en mag nu uitstappen..maar jah, ik zal zien hoe ut loopt

bedankt voor je reactie..
ik vind rijden idd het leukste, en dat wil ik ook graag beter leren.. uitmesten kan ik al Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:35

Geen idee hoe oud je bent, maar vind je een verschrikkelijk naief over komen op deze manier.. Bloos

P.s. Je had toch niet verwacht dat ze de zes weken die je daar mag komen om te leren, een paradijs voor je hadden gemaakt waarin ze je de Toppaarden zouden laten trainen.. Nagelbijten / Gniffelen

Wacht nu maar af, 6 weken zijn echt nog wel door te komen ondanks dat het niet is wat je precies had verwacht. Ongetwijfeld zullen ze je na enkele weken hard werken wel een kans geven om ook rijtechnisch veel bij te leren (als ze tenminste tevreden over je zijn, als je nu nors de kantjes er vanaf gaat lopen is het niet meer dan terecht dat ze het erbij laten Knipoog )

Het is je eerste stage dus.. Iedereen begint onderaan de ladder. Bekijk sowieso eens hoeveel je kan leren van het feit dat je iedere dag op een mooi bedrijf rondloopt Lachen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:40

Wow, nu vergaat de wereld, je mag niet rijden...

Van het meekijken hoe iemand een paard traint, hoe mensen lesgeven, of leskrijgen kun je ook heeeeeeeeeeeel veel leren hoor. Bovendien zoals hier boven al gezegt is, 6 weken is echt superkort. Wij hebben ook wel stagaires gehad voor 6 weken, die konden dan wel rijden omdat we een overschot aan paarden hadden op dat moment Haha! maar kregen ook echt geen paarden van klanten onder hun kont. Gewoon de fokmerries beweging geven, en een paar paarden die gewoon meedraaiden in de lessen enzo.
Het hangt er maar net vanaf hoe degene kan rijden, en vooral ook hoe iemand zn werk doet.
Wat is er trouwens mis met goed leren longeren? Bij longeren komt ook wel wat meer kijken dan een beetje in het midden staan en het paard in de ronte slingeren!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:41

Sorry dat ik het zeg, maar je bent daar 6 weken, wat is nou 6 weken??! Je wilt toch leren om met paarden om te gaan ofwat? Als je wilt leren rijden op grandprix niveau moet je of een rijke vent vinden die je wil sponsoren, je ouders lief aankijken voor een sponsoring of zelf er hard voor gaan werken en niet na een paar dagen al gaan teuten dat je niet mag rijden.
Verwacht je nou dat ze jou meteeen op haar toppaarden (of niet) laat rijden? Als zij een 5 jarig paard heeft wil ze die zeer waarschijnlijk voor zichzelf houden, daar heb je een eigen paard voor lijkt mij, niet om een stagaire er op te gooien en wat fijne kneepjes van het rijden bij te brengen...

Ik weet zelfs van een goede handels stal hier in de buurt dat hun stagaires alleen maar mogen poetsenpoetsenpoetsen, hoofdstellen paarden stallen gangen. Alles moet schoon zijn... ik kan me niet voortstellen dat het bij jouw zo erg is, je leert er wel discipline van...
Laatst bijgewerkt door Germatje op 26-09-06 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:42

Welkom in de paardenwereld! Haha!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:55

hehe..
bedankt voor de reacties..
ik las het nog ff met m'n moeder na en jullie hebben wel gelijk, zie ik nu achteraf..

ik leer er idd dicipline van. Moest keihard de vloer vegen, terwijl ik daar niet zin in had. Maar goed je leert wel door te zetten..
Ze horen mij daar ook niet klagen, maar het vreet me van binnen wel wat op..

Maar jullie hebben gelijk..

bedankt!!
Ik zal me bescheiden blijven opstellen en blijven wegdromen onder het uitmesten , hihi

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:58

Welke opleiding doe je precies? Ik kan mij voorstellen dat als je de opleiding doet voor bv stalmedewerker je niet continu op een paard zit.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:00

mbo - paardenhouderij, niveau 4

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:02

ik heb op stages nog practisch nooit op een paard gezeten, je leert het meest van al dat andere werk hoor, uitstappen kan je thuis op je eigen pony wel doen neem ik aan??

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:03

Lieve schat, waarschijnlijk zul je in deze stage ook niet rijden.
Als je wilt rijden moet je op een manege gaan stage lopen, 9 van de 10 keer (en helemaal als je geen deurne doet) sta je alleen maar te mesten, poetsen en op te zadelen. Een enkele keer mag je op zo'n bedrijf rijden.

Helaas maar waar, de meeste zijn zo begonnen!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:04

ja, da's zo ..
En ik kan miss een fries gaan verzorgen waar ik ook op mag rijden!
dus dan moet ik da na stage-tijd maar doen en stage-tijd als gewoon klusjes zien enzo

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:05

Ben blij dat je het nu een beetje inziet. Stage lopen in de dieren/paardenwereld is 90% schoonamken en rotklusjes doen en 10% leukere dingen doen. En hoe beter je je best doet hoe meer kans op leukere dingen. Ik denk dat je juist op een erg goed leerbedrijf bent terecht gekomen, want ze steekt wel engerie in jullie ze leert je longeren nou dat is toch een begin!

Als je het nu al moeilijk de motivatie vind na drie dagen(wat ik een beetje opmaak uit je bericht). Hoe moet je dan de volgende 7 stage's in gaan? Want dat zal niet heel anders verlopen als dit.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:07

Als je denkt dat je meteen mag rijden op een bedrijf, dan kan je meteen wel stoppen met je opleiding als je de rest van de klusjes niet aanstaat. Geloof mij, je moet het zien als een beloning. Onderaan beginnen heet dat. Ik spreek uit ervaring, heb zelf ook de opleiding gedaan en diverse keren op verschillende bedrijven stage gelopen.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:08

Melissa schreef:
Lieve schat, waarschijnlijk zul je in deze stage ook niet rijden.
Als je wilt rijden moet je op een manege gaan stage lopen, 9 van de 10 keer (en helemaal als je geen deurne doet) sta je alleen maar te mesten, poetsen en op te zadelen. Een enkele keer mag je op zo'n bedrijf rijden.

Helaas maar waar, de meeste zijn zo begonnen!

bedankt voor je reactie, het is idd niet anders.. Pling

hammie schreef:
Ben blij dat je het nu een beetje inziet. Stage lopen in de dieren/paardenwereld is 90% schoonamken en rotklusjes doen en 10% leukere dingen doen. En hoe beter je je best doet hoe meer kans op leukere dingen. Ik denk dat je juist op een erg goed leerbedrijf bent terecht gekomen, want ze steekt wel engerie in jullie ze leert je longeren nou dat is toch een begin!

Als je het nu al moeilijk de motivatie vind na drie dagen(wat ik een beetje opmaak uit je bericht). Hoe moet je dan de volgende 7 stage's in gaan? Want dat zal niet heel anders verlopen als dit.

Ja, dat is wel leuk dat ze dat leert!
Jeetje ik wist niet dat het 90 % rotklusjes doen zou zijn..
Ik had er denk ik een te rooskleurig beeld van..
Ik denk dat m'n motivatie nu wel weer terugkomt nu ik dit weet.
Ik had er geen zin meer in omdat ik dacht dat ik als enige van mijn paardenklas niet mocht rijden, maar nu ik deze reacties heb gelezen zie ik het als normaal en kan ik het accepteren en er met meer plezier heen gaan!
en gewoon straks gaan rijden op die fries die ik mag gaan verzorgen waarschijnlijk..! Bloos

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:10

Blij dat je het een beetje inziet, als je een doel hebt zal je daar echt wel hard voor moeten werken!
Als je op de manege waar ik rij/ werk komt stage lopen dan mag je ook wel eens paardrijden, maar dan voornamelijk paarden die kreupel zijn geweest en weer een beetje conditie moeten krijgen enz. Zijn er dan mensen in je klas die wel veel mogen rijden?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:11

Hoop dat we je nu een beetje uit je droom hebben geholpen. De paardenwereld is verre van rooskleurig!!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:13

ik loop nu ergens stage en heb vandaag voor het eerst een paard mogen longeren! ik was helemaal blij! op mijn bdrijf waa rik stage loop moet ik leuke dingen echt verdienen!!

gelukkig gaat het erg goed en mag ik langzaam aan steeds meer....

ik ben 3e jaar MBO paardenhouderij niveau 4 maar heb op geen enkle stage mogen rijden.... dus wat dat betreft....bereid je maar voor....(ja ik mocht uitstappen maar echt rijden heb ik amper gedaan...)

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:15

bij wie loop je eigenlijk stage als k vragen mag?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:16

tja ik heb 1 keer stage gelopen op een manege... en ja ik mocht daar elke dag rijden.... tijdens de lessen, voor mezelf maakte niet uit, en ja ik weet het ontzettend veel mazzel mee gehad...
voor de rest op elke dierenpension, dierenspeciaalzaak of boerenbedrijf moest ik gewoon 10 weken lang hard werken en als ze tevreden over je waren mocht je een klein stapje op de ladder omhoog en moeilijkere dingen proberen ónder toezicht...

dus geloof mij de weg is lang en soms moeilijk of vervelend maar uiteindelijk leer je heeeeeeel veeeeeel!!!!
ik heb zelf dus de mbo dierenmanagement niveau 4 vorig jaar afgesloten, en kan je vertellen dat het vaak verdomd handig is als je een snelle en goede manier van schoonmaken kent (door al je stage adressen Haha!)