wat zegt de uitslag van een keuringsrapport?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindaranea

wat zegt de uitslag van een keuringsrapport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:38

Waarschijnlijk is dit al tig keer geweest, maar wat zijn nou precies de resultaten van een keuringsrapport? Ik wil een paardje kopen, en wil m laten keuren. Ik zei, ik wil alleen 1-en, verkoopster zegt 2-en zijn ook goed. Wat zeggen die getalletjes nou eigenlijk. 1 is uitstekend, 2 is goed, 3 is matig en 4 slecht???

sevke

Re: wat zegt de uitslag van een keuringsrapport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:21

Dit geldt toch alleen voor radiografische keuringen ? Naar ik weet geldt bij klinische keuringen A (goed) B (aanvaardbaar) en C (slecht). De combinatie van de twee is belangrijk. Je kunt een paard hebben met een klinische B (omdat hij bvb wat sleept of kort loopt), maar radiografische 1-en. Dat paard zou ik bvb wel durven kopen. Klinische 1-en, maar radiografische 3 of 4 zou ik laten staan. Volgens de leeftijd van een paard kun je ook een 2 hebben ipv 1. Gewrichten slijten nl met de jaren. Dat is normaal. Bij zo'n paard zou ik dan een klinische A willen.
Succes met je zoektocht naar een goed paard.
Vraag gewoon advies aan je veearts. Die zal heus wel eerlijk antwoorden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:37

Wat verkopers zeggen, dat zal, wat MIJN dierenarts zegt, daar hecht ik waarde aan. Als jij een goede dierenarts hebt, dan zal hij het paard keuren naar de eisen die jij gaat stellen. Als de verkoper betrouwbaar is, dan zal ze geen dingen zeggen die niet waar zijn, maar daar moet je maar op vertrouwen, controleren kun je het (bijna) niet.
Besef wel dat ook keuring geen garantie is. Het blijft een moment-opname. Ik heb zelfs ooit een bokker voor gek verklaard dat ie een paard liet staan omdat ie kreupel was. Dat is minder raar dan het klinkt. Ik kende het paard al jaren en dat paard heeft in die tijd nooit iets gemankeerd. Doet dat paard iets stoms op de wei (niks ernstigs) en is kreupel. Nou, dat kan iedereen gebeuren en het zegt niks over de kwaliteit van het paard.

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:36

Ik wil er m dressuur rijden, wedstrijden mee doen, en in te bos kunnen rijden. Dus net iets meer dan recreatief rijden, zeg maar. Ik heb dus gezegd dat ik m alleen wilde als hij alleen 1-en had, omdat ik had gehoord dat dat het beste is. Dus zijn klinische A's en radiologische 2-en dan goed genoeg voor wat ik met het paard wil, en klinische B's en radiologische 1-en? (Het paard wordt voor de koop in een kliniek gekeurd, die door onze dierenarts is aangeraden).

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:40

Als je hem nou gewoon laat keuren, dan krijg je een positief of negatief koopadvies van de dierenarts naar aanleiding van het door jou opgegeven doel! 2-en zijn prima, 1-en nog beter. 2-3 is op sommige plaatsen ook niet slecht als het maar kan in verhouding met leeftijd en conditie waarin het paard verkeerd. Klinisch moet je alleen tevreden zijn met 100% goed!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:44

lindaranea schreef:
Ik wil er m dressuur rijden, wedstrijden mee doen, en in te bos kunnen rijden. Dus net iets meer dan recreatief rijden, zeg maar. Ik heb dus gezegd dat ik m alleen wilde als hij alleen 1-en had, omdat ik had gehoord dat dat het beste is. Dus zijn klinische A's en radiologische 2-en dan goed genoeg voor wat ik met het paard wil, en klinische B's en radiologische 1-en? (Het paard wordt voor de koop in een kliniek gekeurd, die door onze dierenarts is aangeraden).

Een goed recreatiepaard loopt een klasse II endurance met de hoeven in z'n neus uit............
Zolang je beseft dat A-tjes en 1-tjes maar een zeer beperkte garantie zijn op de lange termijn, is er niks mis met het stellen van eisen. Maarre wie vrouwe of peerd zoekt zonder mankeer, heeft de bedde koud en de stalle leer.......... Alles is relatief.
Immers, wat moet je met een klinisch pefect paard wat vervolgens een karakter heeft waar niet mee te werken valt? Of die drie ringen ver vliegt, omdat er een papiertje waait?
Niet persoonlijk hoor en zeker niet aanvallend, maar voordat iemand anders hier kort-door-de-bocht-conclusies aan verbind (onze lieve heer heeft rare kostgangers...) wil ik toch een en ander in een perspectief plaatsen.

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:50

O maar het karakter en temperament zijn prima, ik hem m al een paar keer gereden enzo. Er is alleen weinig bekend van zn verleden, daarom wordt ie gekeurd voordat ik m misschien ga kopen. En we hebben al een keertje ene paard alleen klinisch laten keuren (wat we eerst een half jaar geleast hadden) en die bleek toch na een tijdje een oude peesblessure te hebben, wat niet erg is, want we houden veel van hem, dus we tuttelen lekker met hem aan enzo, maar voordat we nog een keer een knuffel kopen in plaats van een rij-paard, vroeg ik me dat dus gewoon af. Ik heb gewoon geen weet van die keuringen, vandaar vroeg ik me af wat nou "normaal" was om te "eisen" aan een paard waarmee je dus wil dressuren, maar dan voor de leuk en niet voor de Olympische Spelen, zeg maar. Nu we toch de mogelijkheid hebben om eens "binnenin te kijken", vragen we ons af wat je nou eigenlijk moet met die resultaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:11

lindaranea schreef:
O maar het karakter en temperament zijn prima, ik hem m al een paar keer gereden enzo. Er is alleen weinig bekend van zn verleden, daarom wordt ie gekeurd voordat ik m misschien ga kopen. En we hebben al een keertje ene paard alleen klinisch laten keuren (wat we eerst een half jaar geleast hadden) en die bleek toch na een tijdje een oude peesblessure te hebben, wat niet erg is, want we houden veel van hem, dus we tuttelen lekker met hem aan enzo, maar voordat we nog een keer een knuffel kopen in plaats van een rij-paard, vroeg ik me dat dus gewoon af. Ik heb gewoon geen weet van die keuringen, vandaar vroeg ik me af wat nou "normaal" was om te "eisen" aan een paard waarmee je dus wil dressuren, maar dan voor de leuk en niet voor de Olympische Spelen, zeg maar. Nu we toch de mogelijkheid hebben om eens "binnenin te kijken", vragen we ons af wat je nou eigenlijk moet met die resultaten.

Niks. Wat je op de foto's ziet is een moment-opname en er is nog maar heel erg weinig bekend over hoe die dingen zich in de tijd gedragen. De voorbeelden van paarden die met 3-en en 4-en nog probleemloos tot ver in de twintig zeer actief zijn, zijn er net zoveel als paarden die met 1-en en 2-en die de tien jaar niet eens halen, omdat ze toch onherstelbaar kreupel blijken. Vandaar mijn opmerking: alles relatief. Zekerheid bij paarden is niet te koop en al helemaal niet aan te tonen. Vergeet daarbij ook niet dat veel paarde-ellende door de ruiter wordt aangericht (of voorkomen)...........

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 22:16

Maakt het voor de verzekering ook niet uit wat er uit de keuringen komt tussen 1-en en 2-en?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:21

nee met beide komt ie in de verzekering

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 22:26

Kijk, dat scheelt al een flinke slok op een borrel... Als ik fijn kan dressuren, richting M, en een bosrit kan maken, en hij zit geheel gedekt in de verzekering zonder uitsluitingen, dan maakt me het niet uit wat ie krijgt.

Heb ik nog een vraag: kun je de keurende arts ook vragen extra/iets aandachtiger te kijken naar bijv. zijn rug (al was het alleen voor onze gemoedsrust)? (paard kruipt soms een neetje achter de teugel en moet vaak plassen na te rijden, vandaar).

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:34

Ik moet trouwens even een aanvulling maken op mijn vorige bericht, eigenlijk moet je dat even vragen aan de verzekering waar je hem wil hebben en voor hoeveel geld je hem verzekerd wil hebben, speelt ook wel een rol. Maar over het algemeen worden paarden met 2-en nog gewoon in de verzekering toegelaten.
Ja dat kun je vragen...ligt het nou aan mij of ben je echt zooooo voorzichtig, want ik zal je vast 1 ding vertellen, de meeste paarden hebben geen 1-en op foto's hoor, vind jij maar eens het eerste GP dressuurpaard met allemaal 1-tjes....*Even ter illustratie*

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 22:43

Ja, ik ben zooo voorzichtig. Nou ja, niet echt, het is meer dat ik het idee heb, dat al die GP paarden enzo vast allemaal 1-en hebben. Daarom gooide ik ook dit topic op, zodat iemand mij weer netjes met de beide pootjes op de grond kon zetten. En als je niet weet wat je nou eigenlijk moet met dat soort cijfers Ziek , dan vind ik het moeilijk om de verstandige middenweg te nemen, zeg maar. Maar als ik het goed begrijp is het helemaal niet nodig allemaal 1-en te krijgen. Dus dan is die stress er ook weer af... Pling .

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:50

Ik zal je nogmaals uit de droom helpen: volgens mij moeten ze de eerste nog vinden Haha!
1-en en 2-en zijn acceptabel, 2-3 is zelfs ook nog niet erg(je moet dan wel wat aan de prijs doen, mocht ie klinisch gewoon goed zijn en verder 1 keer een 2-3 hebben), mits het 1 keer voorkomt!
Je moet gewoon vooraf even met een DA bespreken wat jij met het paard wil doen(dat vragen ze ook vooraf, daar houden ze dan rekening mee, bij recreatie zijn ze minder streng dan bij bv een paard wat bedoelt is voor de zzgp sport) en dan zeggen dat je zelf wat twijfels hebt over een aantal punten en waarom je die twijfels hebt, en dan vragen of hij daar dus extra op wil letten! Daarna zal de DA zijn of haar mening erover geven, dus een negatief of positief koopadvies, en dan denk ik dat je wel genoeg check-check-dubbel check hebt gedaan... Een keuring geeft trouwens geen garantie op de toekomst he!

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 22:56

Dank dank dank! Zo ga ik het proberen te regelen!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:59

Succes, stuur je me nog even een PM als je meer weet, ben wel benieuwd!
waar laat je hem trouwens keuren??

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 23:04

kliniek in wolvega, als ze tijd hebben, heb nog niet gebeld...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:20

Ik heb zo'n paard met allemaal enen......maar dat zegt dan dus verder nog helemaal niets. Ik vind het eigenlijk veel belangrijker dat je er goed mee overweg kan en dat het klikt (en bij mij valt dat echt goed tegen soms!). Snap dat je wellicht uit verzekeringsoogpunt een goed resultaat wil zien van de foto's maar....laat je hem staan als hij wellicht een drietje heeft??? Dat zou zonde zijn, denk dat wat je van dit paard verwacht dat helemaal niet zo erg zou hoeven zijn.....

Bedenk van te voren goed wat je wil want een keuringsresultaat geeft je echt geen garanties hoor.....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:38

daffodil schreef:
Ik heb zo'n paard met allemaal enen ......maar dat zegt dan dus verder nog helemaal niets. Ik vind het eigenlijk veel belangrijker dat je er goed mee overweg kan en dat het klikt (en bij mij valt dat echt goed tegen soms!). Snap dat je wellicht uit verzekeringsoogpunt een goed resultaat wil zien van de foto's maar....laat je hem staan als hij wellicht een drietje heeft??? Dat zou zonde zijn, denk dat wat je van dit paard verwacht dat helemaal niet zo erg zou hoeven zijn.....

Bedenk van te voren goed wat je wil want een keuringsresultaat geeft je echt geen garanties hoor.....

Ja, die zijn er genoeg, maar we hadden het over GP paarden... Haha!
Verder ben ik t met je eens, maar ik geloof dat we dit allemaal al gemeld hebben, ze blijft gewoon streng Haha! Ik denk dat ze hem met een 3 laat staan, aangezien hij dan waaschijnlijk niet in de verzekering kan, persoonlijk zou ik m met een 3 ook niet laten staan, mits het op een niet zo'n belangrijk deel zit dan he!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:59

Wie zegt dat Alfons de GP niet aankan????? Grapje, ik in ieder geval niet, dus dan zijn we snel klaar!

Ik vind het nog steeds weinig tot niets zeggen dat keuringsrapport, heb het laten doen omdat manlief het perse wilde, voor mij hoefde het niet.......

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:41

daffodil schreef:
Wie zegt dat Alfons de GP niet aankan????? Grapje, ik in ieder geval niet, dus dan zijn we snel klaar!

Ik vind het nog steeds weinig tot niets zeggen dat keuringsrapport, heb het laten doen omdat manlief het perse wilde, voor mij hoefde het niet.......

Haha! Haha! Kijk dat je nou zaterdag je punten hebt gehaald met harm en dat je met Alfons M2 mag starten, betekent niet dat we opeens arrogant mogen worden he Knipoog Haha! *geintje Tong uitsteken *

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:47

Nouwja, ik ben niet streng (hoop ik) ik ben alleen voorzichtig. En heus niet dat ik m met 1 3 laat staan, als het maar niet voor iets heel essentieels is. Als de keuringsarts zegt dat het kan, die drie met wat ik wil, dan doe ik het wel hoor. Je kunt beter te streng beginnen en dan afzwakken dan te laag inzetten toch Knipoog denk ik. Het is al zo moeilijk om een beetje afstand te houden en een beetje weloverwogen besluit te nemen als van die lieve oogjes je aankijken en het paardje zachtjes in je oren hinnikt dat hij heus heel lief zal zijn....