In het buitenland studeren, wat te doen met paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

In het buitenland studeren, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:57

Volgend jaar ga ik waarschijnlijk een half jaar in het buitenland studeren, maar wat moet ik doen met mijn paard? Voorop staat natuurlijk dat mijn paard het goed heeft en dat ik hem met een gerust hart achter kan laten. Er zijn momenteel twee opties waar ik over na aan het denken ben:

Optie 1:
Iemand zoeken die bereid is om een half jaar voor mijn paard te zorgen. Paard blijft staan waar ie staat. Maar wat moet ik doen met de kosten?
- 50/50
- stalling voor rekening van 'verzorger' en veearts/hoefsmid etc. voor mijn rekening
- ik blijf alles gewoon betalen
- alles voor de rekening van de 'verzorger'

Optie 2:
Paard gaat voor een half jaar in bruikleen en mag dus verhuisd worden. Voor 'mijn' stal zoek ik iemand die zijn/haar paard tijdelijk in onderhuur wil stallen. Zo kan ik, als ik terug kom, gewoon weer op mijn eigen stal kan staan.
Kosten: Dagelijkse kosten (bix, zaagsel etc.) zijn voor de 'bruiklener', hoefsmid/veearts etc. zijn voor mij.

Hoe realistisch is het om iemand te vinden die voor een half jaar in 'mijn' stal wil staan? En hoe realistisch is het om iemand te vinden die een paard voor een half jaar in bruikleen wil hebben?

Ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Ervaringen en andere ideeën zijn natuurlijk ook van harte welkom!

P.s: Paard verkopen is totaly out of the question Haha!

Liisan

Re: In het buitenland studeren, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:02

Kun je hem niet meenemen?

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:05

Dat zou opzich wel kunnen denk ik, alleen wordt dat enorm veel geregel. Ook ben ik bang dat ik mezelf beperk in het opbouwen van een leventje in Zweden.
In een nieuw land en op een nieuwe school is het, vooral de begin periode, natuurlijk één grote chaos. Het lijkt me dan erg moeilijk om genoeg tijd voor mijn paard te vinden. Hier in Nederland kan ik in een drukke week makkelijk terug vallen op mensen om mij heen, maar zo'n netwerk heb ik in een vreemd land natuurlijk niet.
Ik denk niet dat een half jaar buitenland hem ten goede komt dus houd ik hem liever in Nederland.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:06

Bruikleen is, mits je een paard hebt dat daar gewoon geschikt voor is (ik zou het met een paard waarmee ik zelf fanatiek in de sport rijd nooit kunnen, en een lastig paard is ook niet echt handig voor zoiets) wel realistisch, er zijn best mensen die zoiets willen.
Je stal onderverhuren hangt er een beetje vanaf in welke omgeving je zit en in welke periode je weg gaat. Kan me voorstellen dat het in de winter wel te doen is om een huurder te vinden die het paard zomers op het land heeft lopen. Anders lijkt het me erg lastig, ik denk niet dat iemand als zijn paard eindelijk ingeburgerd is na een half jaar weer weg wil.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:23

Paard is er opzich wel geschikt voor denk ik, tis geen doetje maar voor een iemand die stevig in zn schoenen staat is het prima te doen. Hier in de omgeving zijn behoorlijk veel mensen die de paarden zomers op het land hebben en 's winters op stal. Misschien zit daar iemand tussen. Het gaat om de periode september - februari. Opzich wil ik daar best een paar maandjes bij doen als dat het onderverhuren makkelijker maakt en het met de bruiklener ok is.

Bedankt voor de reactie!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:34

Ik zou zelf voor optie 1 kiezen. Dan blijft het voor je paard zo veel mogelijk hetzelfde, 2x verhuizen en tussen door een andere ruiter lijkt me best wat impact hebben op je paard. Daarnaast zijn er dan stalgenoten/vrienden/familie die ook je paard een beetje in de gaten kunnen houden als er iets aan de hand is of als je verzorger afhaakt of wat dan ook. Ik denk wel dat moeilijk wordt met verzekeren en aansprakelijkheid, want hoe zit het als je paard kreupel raakt/koliek krijgt of andere dingen waar je niet op hoopt? Ik denk dat je ook voor jezelf daar over na moet denken. Wat misschien ook een optie is, is om je paard een half jaar ergens op het land te zetten en gewoon lekker vakantie te geven. Kortom, erg moeilijk. In ieder geval veel succes met je keuze en veel plezier!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:37

Dank je Lachen

Oh inderdaad, verzekering. Goed punt! Daar had ik nog niet over na gedacht.