Mag ik lesgeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Mag ik lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 21:53

Even kort door de bocht; mag ik lesgeven Verward Het zit namelijk zo: omdat ik het leuk vind om meer ervaring op te doen, en ook iets extra's bij te verdienen, zou ik in de toekomst graag privélesjes gaan geven met mijn toekomstige pony. Volgend jaar doe ik vanuit school (MBO-Paardenhouderij, Clusius Alkmaar) ORUN basis, ik vind les geven erg leuk en wil meer ervaring op doen. Ook wil in Centered Riding instructeur worden met een paar jaar. Ik doe veel cursussen op verschillende vlakken van met paarden bezig zijn.

Ik wil hoogstens 2x30 minuten privéles gaan geven op mijn eigen pony. En dan gaat het zowel om rijden, als op de grond met de pony bezig zijn met grondwerk e.d. (freestyle zeg maar). En niet op hoog niveau, Ach gut aan 2 meisjes van 10 en 14 jaar oud. Ikzelf ben 20 jaren jong.

Maar, hoe zit dat met verzekeringen, mocht er wat mis gaan? En als is wel ORUN basis heb? Ik wil me best verzekeren, maar weet hier niets vanaf. En een "lescontract" ofzo, ivm aansprakelijkheid? Lijst

Alle commentaar en ervaringen van anderen zijn meer dan welkom!

Siria

Re: Mag ik lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:58

neem contact op met verzekeringsmaatschappij, k ken ook iemand die dat heeft gedaan en nu gwoon lekker verzekerd is, kinderen moeten er nu wel zelf voor betalen, maar is voor wekelijks les en niet voor priveles ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:01

--> TAO

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:03

Ik dacht dat als je Orun 1 had dat je tot L2 ofzo les mocht geven, maar dat weet ik niet zeker (ik doe ook paardenhouderij en ga ook mn Orun 1 halen en ze vertelden me dat je tot L2, of was het L1? les mag geven.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 03:47

Als je je orun basis hebt gehaald, dan ben je kundig genoeg om tot en met de L1 les te geven. Zonder instructeursdiploma ben je nergens voor verzekerd. Gebeurt er iets in "jouw" les, dan heb je een groot probleem, dus ik zou even wachten met les geven tot je een diploma hebt...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 03:58

Kris25 schreef:
Als je je orun basis hebt gehaald, dan ben je kundig genoeg om tot en met de L1 les te geven. Zonder instructeursdiploma ben je nergens voor verzekerd. Gebeurt er iets in "jouw" les, dan heb je een groot probleem, dus ik zou even wachten met les geven tot je een diploma hebt...

Ik geef les op een manege nu nog zonder diploma, maar ik ben wel verzekerd.
Via hun bedrijfsverzekering.
Dat kan nu nog omdat bij onze manege nog nooit wat ernstigs is gebeurt.
maar gaat er in de toekomst het een paar x fout zal zoiets moeilijker gaan.
We hebben een keer een gebroken armpje gehad en toen gaf ook een meisje les die geen diploma had.
Verzekering van dat meisje stelde de lesgeefster/manegehouder aansprakelijk, maar dat is allemaal opgevangen door de bedrijfsverzekering.
We weten wel dat hier binnekort door de verzekering strenger op is.
En ik ga ook mijn papiertje halen.
want over een jaar kan dit dus waarschijnlijk niet meer.

Maar goed TS heeft neem ik aan geen bedrijfsverzekering.
en denk ik dat ze dus ook zelf aansprakelijk gesteld kan worden door de gedupeerde verzekering.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:36

als het over je eigen pony gaat, en je niet gekwalificeerd lesgeefster bent ben je niet verzekerd volgens mij.
Ga je aan mensen met een eigen pony lesgeven ben je strafbaar omdat je zwart geld verdiend, maar in elk geval niet aansprakelijk bij ongelukken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:40

Omdat jij les gaat geven met jouw eigen pony, ben je aansprakelijk voor (letsel)schade veroorzaakt door eigen gedragingen van jouw pony.
Het gaat te ver om het hier exact te bespreken, maar degene die letsel oploopt kán een stuk eigen schuld hebben dat kan varieren van 0 tot 100%. Het deel eigen schuld dat wordt toegekend verminderd jouw schadevergoedingsverplichting.
Probleem is dat jij min of meer bedrijfsmatig bezig bent. Dit is niet gedekt op jouw AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Je zult dan een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven moeten sluiten. Wellicht dat in jouw geval omdat het bijna de naam bedrijfsmatig niet mag hebben, volstaan kan worden met een extra clausule op de AVP polis. Aan de andere kant doen niet veel maatschappijen dit.
Even informeren dus waar je je AVP nu hebt lopen hoe dit te ondervangen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:43

even de ORUn halen en je bent overal vanaf Haha!

@ Daantjuh.......... als het puntje bij paaltje komt ben jij de sigaar..........

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:44

KiWiKo schreef:

@ Daantjuh.......... als het puntje bij paaltje komt ben jij de sigaar..........

Nee hoor.
dat dacht ik ook.
Maar ik heb t daarom extra goed uitgezocht!
Ik ben verzekerd via de bedrijfsverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:34

KiWiKo schreef:

Ben je dan vervolgens automatisch verzekerd via de ORUN? Zo niet, dan vraag ik me af of je dan inderdaad wel overal af bent...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:03

dus.. als je geen diploma hebt en je staat midden in de bak les te geven en iemand van je leerlingen breekt een arm is het jou aansprakelijkheid :S

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:05

LisetCharlot schreef:
dus.. als je geen diploma hebt en je staat midden in de bak les te geven en iemand van je leerlingen breekt een arm is het jou aansprakelijkheid :S

Nee, die kans is niet groot dat jij aansprakelijk bent als instructeur.
Om kort te gaan, jij moet dan iets verwijtbaars hebben gedaan. Dat zal toch niet heel snel het geval zijn, tenzij je iemand die voor de eerste keer op het paard zit een hindernis van 1.50 wil laten springen en zegt dat dat normaal is voor een eerste keer. Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:08

Ohw.. Lachen dan ist duidelijk!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:09

Volgens mij wel, aangezien je onbekwaam lesgeeft.. Je kan nog zo goed zijn, maar zonder diploma hecht een verzekering daar geen waarde aan. Maar goed ook aan de ene kant, anders wordt de wildgroei aan instructeurs nog veel groter Knipoog

Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij heeft LDRD het hier boven niet aan het juiste eind..

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:10

Ik zou even een aansprakelijkheidsverzekering (voor bedrijven) afsluiten en eventueel een rechtsbijstand verzekering. Ook moet je je ORUN diploma hebben. Dit alles bij elkaar dekt veel, maar niet alles. Zonder ORUN kun je niet aantonen 'dat je kundig bent' en dan gaan verzekeringsmaatschappijen moeilijk doen (logisch ook!). Voor meer info kun je het beste bij een verzekeringsmaatschappij en de Rechtswinkel langs gaan.
succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:12

Bienotje schreef:
Volgens mij wel, aangezien je onbekwaam lesgeeft.. Je kan nog zo goed zijn, maar zonder diploma hecht een verzekering daar geen waarde aan. Maar goed ook aan de ene kant, anders wordt de wildgroei aan instructeurs nog veel groter Knipoog

Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij heeft LDRD het hier boven niet aan het juiste eind..

Aansprakelijk zijn en hiervoor verzekerd zijn, zijn 2 verschillende dingen. Ik heb niet gezegd dat je ervoor verzekerd bent.

En LDRD weet er wel wat van hoor... Cool

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:19

Ik heb nog niet eerder gehoord dat je met ORUN automatisch verzekerd bent. Ik heb zelf via de KNHS mijn diploma voor basisinstructeur gehaald, hoe zit dat dan?

Tevens heb ik via de verzekeringsmaatschappij uitgezocht hoe het zit met letsel en aansprakelijkheid en dat is nog behoorlijk gecompliceerd. Nadeel is dat die spaarzame uurtjes die de meeste van ons les geven (gediplomeerd) niet zoveel opbrengen dat je er met een dergelijke aanvullende aansprakelijkheidsverzekering nog goed uitspringt....valt tegen en is kostbaar.

Maar als ik met mijn diploma dus verzekerd ben, dan is het een ander verhaal.....
Maar wie weet nu echt hoe dit zit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:21

MET het Orun diploma kan je aantonen dat je kundig genoeg bent om les te geven (of dat daadwerkelijk zo is, is een andere discussie Haha! )

Ik geef bedrijfsmatig les, en mijn bedrijfsverzekering raadde het mij met klem aan om toch dat papiertje te halen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:25

LDRD schreef:
Bienotje schreef:

Aansprakelijk zijn en hiervoor verzekerd zijn, zijn 2 verschillende dingen. Ik heb niet gezegd dat je ervoor verzekerd bent.

En LDRD weet er wel wat van hoor... Cool

Ik ben er ook helemaal niet zo in thuis, maar als we verschillende termen gaan gebruiken wordt het helemaal ingewikkeld Bloos

Je tekst kwam op mij over alsof les geven zonder Orum of iets dergelijks je geen troubles op kan leveren. Maar dat is betreft verzekering zoals je zelf later zegt dus ook niet waar.

Lijkt me inderdaad een kwestie van sowieso even opvragen bij je verzekeringsmaatschappij trouwens, TS Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:44

Kijk, ik weet niet of er aan het ORUN diploma automatisch een verzekering gekoppeld is. Ik veronderstel van niet.

We praten dus nu even over de situatie dat jij lesgeeft bij een manege die niet jouw eigendom is, je bent gewoon in loondienst.

De eigenaar van de manege zal als het goed is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering gesloten hebben. Meestal is voorwaarde en is in een aparte clausule geregeld dat de instructeurs beschikken over een erkend diploma.
Heb jij dat diploma niet en er gebeurd wat is in de meeste gevallen de manege-eigenaar aansprakelijkheid (als eigenaar van de paarden). Omdat de instrukteur het vereiste diploma niet heeft, is er echter geen dekking op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Wel aansprakelijkheid, geen dekking.
En dit gebeurd in de praktijk, er is onlangs een manege hieraan failliet gegaan namelijk.

In hoeverre ben jij meeverzekerd op de bedrijfsaansprakelijkheidspolis voor zover jij wel aansprakelijk zou zijn? Jij bent werknemer van de manege en valt dus onder de verantwoordelijkheid van de manege. Jouw aansprakelijkheid is in principe gedekt op de betreffende polis.

Ben je echter snel aansprakelijk als instructeur?
Nee, dat zal niet snel het geval zijn, want jij moet daarbij dus verwijtbaar gehandeld hebben. Dat zal niet snel het geval zijn.

Dit is het even in een notedop.

Vragen...geen vragen...mooi! Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:47

Nee aan de Orun an sich kleeft niet automatisch een verzekering Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:25

Nee, dat zal niet snel het geval zijn, want jij moet daarbij dus verwijtbaar gehandeld hebben. Dat zal niet snel het geval zijn.

Verwijtbaar handelen vat de verzekeringsmaatschappij heel ruim op. Als jij als instructeur zegt: 'Bij A op de linkerhand' en het paard schrikt en de ruiter valt dan is de instructeur aansprakelijk, want zij gaf het commando bij A op de linkerhand. Een bedrijfsverzekering dekt dit, maar zelfs zulke kleine dingen noemt Univé verwijtbaar. Ik ben er namelijk onlangs geweest om eens te vragen hoe het nu zit met die aansprakelijkheid.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:49

Tijgertje86 schreef:

Verwijtbaar handelen vat de verzekeringsmaatschappij heel ruim op. Als jij als instructeur zegt: 'Bij A op de linkerhand' en het paard schrikt en de ruiter valt dan is de instructeur aansprakelijk, want zij gaf het commando bij A op de linkerhand. Een bedrijfsverzekering dekt dit, maar zelfs zulke kleine dingen noemt Univé verwijtbaar. Ik ben er namelijk onlangs geweest om eens te vragen hoe het nu zit met die aansprakelijkheid.

De verzekeringsmaatschappij vat niks ruim op, die heeft gewoon de wet in de hand.

En in het voorbeeld dat jij geeft ben je absoluut niet aansprakelijk als instrukteur, dat is onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:53

KiWiKo schreef:
MET het Orun diploma kan je aantonen dat je kundig genoeg bent om les te geven (of dat daadwerkelijk zo is, is een andere discussie Haha! )

Ik geef bedrijfsmatig les, en mijn bedrijfsverzekering raadde het mij met klem aan om toch dat papiertje te halen

Ik heb een aansprakelijkheids en een rechtsbijstandsverzekering kunnen afsluiten zonder dat ik een diploma hoefde te hebben. Ik laat de ORUN dus mooi schieten Knipoog

Of je ook daadwerkelijk genoeg kennis en kunde in huis hebt om goed les te geven is een tweede, maar juridisch/verzekeringstechnisch is het wel in te dekken.