Kijk de laatste tijd veel naar advertenties voor tweepaards vrachtwagens, te rijden met B-rijbewijs. Hierin kom ik nogal vaak een laadvermogen tegen waarvan ik me afvraag "dat kan toch niet voor een zgn. 2-paardsvrachtwagen?". Zie bijvoorbeeld deze tekst (gekopied van advertentie Marktplaats):
ZEER MOOIE IVECO TURBO DAILY PAARDEWAGEN MET GEHELE ALUMINIUM OPBOUW
DEZE IS GESCHIKT VOOR 2 PAARDEN
LAADVERMOGEN VAN DEZE AUTO BEDRAAGT 860 KILO
Wat nou 2 paarden????? Ze heeft nooit op de weegschaal gestaan
, maar ik heb wel zo'n meetlint waarmee je gewicht kunt bepalen en mijn merrie weegt toch zeker rond de 600 kilo! Ik begin langzaam de overtuiging te krijgen, dat er heel wat illegaal rondgereden wordt of mis ik wat?

). Ook haar paard weegt wel zoveel, over het algemeen denk ik dat je met een gemiddelde KWPN'er toch snel tussen de 550 en 600 kg zit. Dat zou dus 1100/1200 kg zijn (ik ga gemakshalve altijd maar uit van 2 x 600).

) 

Het mooie is dat ik zelf mijn C-rijbewijs heb. Maar m'n zusje (heeft alleen B) wilde ook zelfstandig weg kunnen gaan. En de oude vrachtwagen was echt niet veel meer. Dus vandaar dat we voor een B-rijbewijs vrachtwagen hebben gekozen. Maar als ik nu mocht kiezen, dan was motorisch gezien de C-rijbewijs vrachtwagen echt 10x beter. Die kon het gewicht ook goéd aan. De B-rijbewijsvrachtwagen ook wel, maar minder.