Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
cardy schreef:Wie weet waar ik op moet letten? En wat belangrijk is om aan te denken bij het kopen van een vrachtwagen?
Het allerbelangrijste is het laadvermogen!!!! Ik hanteer een vuistregel dat een paard, z,n mens en alle zooi 1000kg wegen. Dat is een tikkie ruim, maar geeft wel de richting.
Bedenk dat met een lichte wagen 1 paard vervoeren niet echt leuk is, omdat de wagen dan behoorlijk scheef gaat hangen en daarmee een zeer ongelijke belasting op de wielen en assen geeft. niet doen dus, tenzij je ervaring op wilt doen met klapbanden......
Op dit moment heb ik een vrachtwagentje op het oog, de verkoper zelf is ook nog op zoek naar een trailer.
Dit staat in de advertentie:
mazda t3000 (is dit een goed merk?)
In combi met de leeftijd zou ik zeggen: laat maar staan, zeer waarschijnlijk een rotte roestbak
1985 (Is dit niet te oud?) Hoeft niet, als het GEEN rotte roestbak is
3.0 diesel moter 10 versnellingen (kan iemand mij uitleggen wat er hiermee precies word bedoeld)
Je zegt verderop dat ie teruggekeurd is, dus vrachtwagen met waarschijnlijk een 5-bak met een split erop. Daar moet je mee leren rijden, dat is niet zomaar instappen en wegrijden.
terug gekeurde vrachtwagen nu b-rijbewijs (hier hetzelfde)
Dit dus; oorspronkelijk was de wagen bedoeld voor een MTM van meer dan 3500kg (C-rijbewijs), maar deze of gene "slimmerik" heeft de wagen terug gekeurd tot een MTM van <3500kg.
twee paards met ruime zadelkamer
2.25 h 6meter lang en 2.10 breed paarden staan schuin (is dit groot?)
Veel te groot. Met dergelijke afmetingen blijf je niet onder de 3500kg MTM en ook nog een fatsoenlijk laadvermogen.
staan nu twee friesen in van 1.70 (zal dit betekenen dat er meer dan 800kg gelaad mag worden?)
Ik durf er bijna mijn vrachtwagen onder te verwedden dat officieel GEEN 800kg paard in die auto mag. Een veel toegepaste "truc" is een licht verenpakket eronder, terugkeuren bij de RDW en dan het oude pakket terug. Hiermee kan de wagen technisch weer z'n totale laadvermogen aan, echter dit mag je niet meer laden.
nog maar 86000 km (is dit ook echt "nog maar" of is het al behoorlijk veel?)
Dat ligt eraan hoe vaak de teller al is rond geweest......
Verder op de foto's ziet ie er erg pico bello uit en ook erg mooi.
cardy schreef:heel erg bedankt allemaal! Ik heb er toch maar van afgezien, dit omdat ik dan toch maar 1 paard kan vervoeren.
Ook heb ik me al laten informeren door mensen en die zeiden hetzelfde als wat jullie zeiden.
Ik ga gewoon straks voor me B rijbewijs, koop een auto en ga dan voor me E.
Dus geen vrachtwagentje meer voor mij.

zit er al over te denken
maar eerst nu maar me B-rijbewijs halen
cardy schreef:heel erg bedankt allemaal! Ik heb er toch maar van afgezien, dit omdat ik dan toch maar 1 paard kan vervoeren.
Ook heb ik me al laten informeren door mensen en die zeiden hetzelfde als wat jullie zeiden.
Ik ga gewoon straks voor me B rijbewijs, koop een auto en ga dan voor me E.
Dus geen vrachtwagentje meer voor mij.
en vanwege overlijden van me vader hebben we wat geld achter de hand