HULP bij koop vrachtwagentje gezocht!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

HULP bij koop vrachtwagentje gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:58

Hoi allemaal! Ik ben aan het overwegen om mijn 1,5 paards trailer in te ruilen tegen een 2-paards vrachtwagentje voor B-rijbewijs. Dit omdat ik als ik straks 18 ben voor me B-rijbewijs ga en dan direct kan rijden met een vrachtwagen.
Ik heb op dit moment verder geen auto nog nodig en voordat ik dan mijn be-rijbewijs heb duurt nog wel even.

Wie weet waar ik op moet letten? En wat belangrijk is om aan te denken bij het kopen van een vrachtwagen?

Op dit moment heb ik een vrachtwagentje op het oog, de verkoper zelf is ook nog op zoek naar een trailer.

Dit staat in de advertentie:

mazda t3000 (is dit een goed merk?)
1985 (Is dit niet te oud?)
3.0 diesel moter 10 versnellingen (kan iemand mij uitleggen wat er hiermee precies word bedoeld)
terug gekeurde vrachtwagen nu b-rijbewijs (hier hetzelfde)
twee paards met ruime zadelkamer
2.25 h 6meter lang en 2.10 breed paarden staan schuin (is dit groot?)
staan nu twee friesen in van 1.70 (zal dit betekenen dat er meer dan 800kg gelaad mag worden?)
nog maar 86000 km (is dit ook echt "nog maar" of is het al behoorlijk veel?)

Verder op de foto's ziet ie er erg pico bello uit en ook erg mooi.

Nerwen

Re: HULP bij koop vrachtwagentje gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:02

-> TAO

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:52

Ten eerste, ga eerst eens na wat je aan kosten zou hebben aan een vrachtwagentje en of je dat kan en wil betalen. Vrachtwagentje B-rijbewijs zit vrij hoog in de wegenbelasting en jij als jonge bestuurder zult hoog in de verzekeringspremie moeten zitten.
Het merk/type wat je noemt zegt me weinig, het feit dat je er weinig van rond ziet rijden geeft te denken over de kwaliteit.
3.0 diesel motor met 10 versnellingen: ik vermoed dat hij een hoog/laag versnellingsbak (of hoe dat ook maar heet) heeft, zoals "echte" vrachtwagens, dan moet je bij gewoon gebruik vaak versnellingen overslaan, tenzij je heel zwaar geladen bent.
Lengte 6 meter is niet heel veel voor een vrachtwagen, maar het kan zijn dat ze alleen de bak bedoelen en dat er dus een cabine voor zit. Verder is "groot" natuurlijk een relatief begrip, voor een vrachtwagen is het niet groot, als jij gewent bent aan een Suzuki Alto dan is het vreselijk groot Knipoog
Het feit dat mensen er twee paarden in laden, zegt niets over wat er zou mogen worden geladen. Ga na wat de wagen zelf weegt en trek dat af van 3500 kg, dan heb je je laadvermogen (min of meer tenminste). Ik betwijfel ten zeerste of je daar 2 paarden van 1.70 in kunt laden, zonder zwaar over je gewicht te gaan. De auto kan het waarschijnlijk zat aan, maar de verzekering en de wet hebben daar een andere mening over.
En 86.000 km is inderdaad slechts, maar of je daar nou heel veel belang aan moet hechten vraag ik me af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:32

cardy schreef:
Wie weet waar ik op moet letten? En wat belangrijk is om aan te denken bij het kopen van een vrachtwagen?
Het allerbelangrijste is het laadvermogen!!!! Ik hanteer een vuistregel dat een paard, z,n mens en alle zooi 1000kg wegen. Dat is een tikkie ruim, maar geeft wel de richting.
Bedenk dat met een lichte wagen 1 paard vervoeren niet echt leuk is, omdat de wagen dan behoorlijk scheef gaat hangen en daarmee een zeer ongelijke belasting op de wielen en assen geeft. niet doen dus, tenzij je ervaring op wilt doen met klapbanden......

Op dit moment heb ik een vrachtwagentje op het oog, de verkoper zelf is ook nog op zoek naar een trailer.

Dit staat in de advertentie:

mazda t3000 (is dit een goed merk?)
In combi met de leeftijd zou ik zeggen: laat maar staan, zeer waarschijnlijk een rotte roestbak

1985 (Is dit niet te oud?) Hoeft niet, als het GEEN rotte roestbak is

3.0 diesel moter 10 versnellingen (kan iemand mij uitleggen wat er hiermee precies word bedoeld)
Je zegt verderop dat ie teruggekeurd is, dus vrachtwagen met waarschijnlijk een 5-bak met een split erop. Daar moet je mee leren rijden, dat is niet zomaar instappen en wegrijden.

terug gekeurde vrachtwagen nu b-rijbewijs (hier hetzelfde)
Dit dus; oorspronkelijk was de wagen bedoeld voor een MTM van meer dan 3500kg (C-rijbewijs), maar deze of gene "slimmerik" heeft de wagen terug gekeurd tot een MTM van <3500kg.

twee paards met ruime zadelkamer
2.25 h 6meter lang en 2.10 breed paarden staan schuin (is dit groot?)
Veel te groot. Met dergelijke afmetingen blijf je niet onder de 3500kg MTM en ook nog een fatsoenlijk laadvermogen.

staan nu twee friesen in van 1.70 (zal dit betekenen dat er meer dan 800kg gelaad mag worden?)
Ik durf er bijna mijn vrachtwagen onder te verwedden dat officieel GEEN 800kg paard in die auto mag. Een veel toegepaste "truc" is een licht verenpakket eronder, terugkeuren bij de RDW en dan het oude pakket terug. Hiermee kan de wagen technisch weer z'n totale laadvermogen aan, echter dit mag je niet meer laden.

nog maar 86000 km (is dit ook echt "nog maar" of is het al behoorlijk veel?)
Dat ligt eraan hoe vaak de teller al is rond geweest......

Verder op de foto's ziet ie er erg pico bello uit en ook erg mooi.

Stuur me privé eens een link.
Wil je het serieus weten van iemand die weet waar het over gaat?? Laten staan! Laat anderen er maar mee verongelukken (letterlijk of figuurlijk).

PS: mijn antwoorden staan er cursief in, maar dat snapte je waarschijnlijk al Haha!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:37

ik ga met 'ikke' mee.
Plus als je net je rijbewijs hebt en dan met een teruggekeurde vrachtwagen rond racen met 2 paarden erin.. Ik weet niet wat je er zelf van vind maar een vrachtwagentje is wat anders dan een auto. Daarom moet je er normaal gesproken ook een apart rijbewijs voor hebben.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:40

Let er wel op dat je met een vrachtwagen ook kosten maakt.
Bv APK is duurder als van een personenenauto en als er iets kapot is (zeker met die leeftijd) zal daar ook een aardig kostenplaatje aan zitten.
Die km stand is weinig, tè weinig naar mijn zin. Het is een diesel en hij heeft dus omgerekend maar 4000km per jaar gelopen.
Ga jij er veel mij rijden of staat ie regelmatig stil? Want te weinig gebruiken is ook niet goed.
Als ik jouw was zou ik een degelijke auto kopen en investeren in een aanhangerrijbewijs.
Dan ben je 1x wat geld kwijt maar dat rijbewijs nemen ze je nooit meer af.
BE rijbewijs kun je trouwens in 1 dag halen dus dat kost niet veel tijd.
Wel zou ik van tevoren met een kennis "stiekum" op een grote parkeerplaats achteruit rijden oefenen, dat scheelt een heleboel.

suc 6
ps. ik ben vrachtwagenchauffeur Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:02

heel erg bedankt allemaal! Ik heb er toch maar van afgezien, dit omdat ik dan toch maar 1 paard kan vervoeren.

Ook heb ik me al laten informeren door mensen en die zeiden hetzelfde als wat jullie zeiden.

Ik ga gewoon straks voor me B rijbewijs, koop een auto en ga dan voor me E.
Dus geen vrachtwagentje meer voor mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:18

cardy schreef:
heel erg bedankt allemaal! Ik heb er toch maar van afgezien, dit omdat ik dan toch maar 1 paard kan vervoeren.

Ook heb ik me al laten informeren door mensen en die zeiden hetzelfde als wat jullie zeiden.

Als je dan toch bezig bent, ga dan gelijk door voor je C en C-E. Beetje handige accountant trekt de kosten af van de belasting als zijnde een beroepsopleiding en je kunt gaan voor de ECHTE vrachtwagens.
Om je alvast op te warmen, hier een echte:
Afbeelding
12 ton MTM en 230pk, now we're talking Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 09:05

yeah I know Tong uitsteken zit er al over te denken Haha! maar eerst nu maar me B-rijbewijs halen Tong uitsteken

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:23

cardy schreef:

je zegt het vrij makkelijk. Ik denk dat je ouders betalen? Want ook een grote auto en een trailer zijn aan de prijs. Knipoog

succes met je rijbewijs

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 09:28

trailer hebben we al Knipoog en vanwege overlijden van me vader hebben we wat geld achter de hand