1.5 trailer vooruitstap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

1.5 trailer vooruitstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:41

Hoi,

Ik heb momenteel een henra Cayenne 2 paards, maar door omstandigheden (ic jeep is naar de verdoemmenis en wordt vervangen door "gewone" auto die dus geen dubbele vann meer zal mogen trekken) zal die vervangen moeten worden door een 1.5 paards.
(Daar mag ik dan meteen met mijn B zelf mee rijden ook, da's dan een klein voordeeltje.)

Nu ben ik erg blij met de mogelijkheid bij cayenne om de paarden er langs voor uit te halen en ook met de dubbele voordeur die het dus mogelijk maakt erg veel licht in de vann te laten, wat het inladen vergemakkelijkt.

Voor zover ik weet, bestaat de Cayenne niet in 1.5 uitvoering.

Wie kent en 1.5 paards trailers met vooruitstap, al dan niet met dubbele voordeur.

De Ifor Williams ken ik uiteraard al.

Zijn er nog andere?

Alvast bedankt!

timokyana

Re: 1.5 trailer vooruitstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:42

ik wist niet dat je met een 1.5 trailer met een B ijbewijs mocht rijden.Waar wij de trailer huren is E verplicht, nu lees ik in jou topic dat het dus schijnbaar wel kan? Ik volg even..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:46

timokyana, misschien moet je even in de FAQ kijken voor de BE eisen, het mag nl wel afhankelijk van je trekauto.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:47

Ik heb het pas uitgezocht, maar het is vrijwel onmogelijk om een combinatie te vinden die je met je B-rijbewijs mag trekken! Bij verschillende instanties krijg je verschillende informatie, dus zoek het goed uit voor je met je paard langs de weg staat en niet verder mag rijden ...

Even heel off-topic! Sorry ..

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:50

ik heb ook een1,5 trailer met b rijbewijs.
wij hebben er een seat altea voor staan die weegt 1295kg en mag 1200kg trekken.
t gewicht van de trailer plus toegestane maximale lading is in totaal 1088kg dus mag je t met b rijbewijs trekken.
zolang t gewicht van de trailer niet zwaarder is dan de auto en samen onder de 35ookg blijft en je auto t mag trekken dan mag je t gewoon met je b rijbewijs doen hoor.
de oudere wijers hebben ook voorladers.
en joyrider heb zelf bevestiging hier van gehad van de politie,en de rdw.
wij stappen nu over op een caddy 1.9sdi en daar kan zelfs een trailer achter van totaal 1300kg zonder e rijbewijs.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:50

dank jewel cissy Bloos Sorry had niet verwacht dit in de FAQ stond.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:58

moniquebosch schreef:
ik heb ook een1,5 trailer met b rijbewijs.
wij hebben er een seat altea voor staan die weegt 1295kg en mag 1200kg trekken.
t gewicht van de trailer plus toegestane maximale lading is in totaal 1088kg dus mag je t met b rijbewijs trekken.
zolang t gewicht van de trailer niet zwaarder is dan de auto en samen onder de 35ookg blijft en je auto t mag trekken dan mag je t gewoon met je b rijbewijs doen hoor.
de oudere wijers hebben ook voorladers.
en joyrider heb zelf bevestiging hier van gehad van de politie,en de rdw.
wij stappen nu over op een caddy 1.9sdi en daar kan zelfs een trailer achter van totaal 1300kg zonder e rijbewijs.

Wat weegt de trailer dan? Wat ik heb begrepen gaat het om de maximaal toegestane belasting plus het gewicht van de trailer. Dan kom je vaak al boven de 1200 kilo uit. Wij hebben een Volvo V40, die mag 1200 kilo trekken met B-rijbewijs. De meeste trailers wegen rond de 500/600 kilo, plus het laadvermogen (tegen de 1000/1100 kilo) is teveel voor het b-rijbewijs.

Maar er zijn inderdaad uitzonderingen mogelijk, dat schreef ik al. Ook schreef ik dat verschillende instanties verschillende informatie geven, dus was mijn advies om het goed uit te zoeken! Ik neem het risico dus niet Knipoog

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:01

wij hebben een 1,5 paards eigenlijk ponytrailer van weijer en t is al een oudere trailer.
de trailer weegt 500kg en t laadvermogen is 588kg goed genoeg voor een arabier van 1.51.
hebben er zelfs mee op de brug gestaan om te wegen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 09:05

JoyRider schreef:
Ik heb het pas uitgezocht, maar het is vrijwel onmogelijk om een combinatie te vinden die je met je B-rijbewijs mag trekken! Bij verschillende instanties krijg je verschillende informatie, dus zoek het goed uit voor je met je paard langs de weg staat en niet verder mag rijden ...

Even heel off-topic! Sorry ..

Ik ken toch verschillende combi's die in orde zijn.

Welke zijn volgens jou dan bijvoorbeeld niet ok en waarom?

Ik ga dus uit van 2 voorwaarden:

1) MTM auto + MTM trailer < 3500 (dus MTM trailer bvb 1300, dan mag MTM auto max 2199)
2) auto leeg > MTM trailer (dus in dit geval minstens 1301 kg)

En er bestaan echt wel auto's die dit als technische gegevens hebben,

Maar dit is inderdaad off-topic, dus misschien best PB verder discussiëren?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 09:10

Ik vind van weijer enkel een trailer met voorlader voor ponies (tot 1m48).
Alvast bedankt, maar iemand nog iets voor een paard?
Groetjes!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:13

Kaat: Zover ik heb begrepen en zo staat het ook in de folders gaat het om het MTM (als je hiermee het maximale laadgewicht bedoelt) + het gewicht van de trailer. Dus dat is al snel > dan het MTM van een auto.

Onze Volvo mag 1200 trekken met B. Ik mag dus geen 'standaard' trailer trekken die zo'n 1150 mag laden en zelf ook nog een 550 weegt. Dan ga ik over de 1200 heen immers.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 09:20

JoyRider schreef:
Kaat: Zover ik heb begrepen en zo staat het ook in de folders gaat het om het MTM (als je hiermee het maximale laadgewicht bedoelt) + het gewicht van de trailer. Dus dat is al snel > dan het MTM van een auto.

Onze Volvo mag 1200 trekken met B. Ik mag dus geen 'standaard' trailer trekken die zo'n 1150 mag laden en zelf ook nog een 550 weegt. Dan ga ik over de 1200 heen immers.

Sorry!
MTM = maximaal toegelaten massa voertuig, dus dat is leeg voertuig + laadvermogen.

Een "standaard" anderhalf paards trailer mag echt geen 1150 laden!
Meer iets van een 700kg, met een MTM van 1300 bvb.
Dat mag jij volgens mij wel trekken.
Het voorbeeld dat jij geeft, lijkt me eerder een dubbele trailer te zijn, dan zit je met een MTM van 2000 meestal (is ook zo bij die van mij).
En dan zit je inderdaad niet meer binnen categorie B, wat dus ook de reden is dat ik mijn huidige trailer niet zelf mag rondrijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:04

Het is zo simpel. Monique heeft gelijk.

Ga er maar vanuit dat je :

Met een twee-paardstrailer NOOIT zonder E legaal zal mogen rijden. Met een 1,5 paards trailer wel, mits het volledige gewicht nog steeds onder de 3500 kgs blijft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:52

bovenstaand bericht van Shanna vat het heel aardig samen.

en aangezien dit ook in de FAQ staat, graag weer naar de vraag van TS terug