Stalgeld verhogen, hoeveel % mag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Stalgeld verhogen, hoeveel % mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:08

Op de stal waar ik sta, wil de staleigenaar het stalgeld met 10 euro verhogen. Dit op het stalgeld van 130 en 145 euro.
Er staat me iets van bij, dat het maar een aantal % per jaar mag zijn. Wie weet hoe dit zit?

beantsje

Re: Stalgeld verhogen, hoeveel % mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:41

Het hangt ervan af wat over verhogingen in het contract staat. Geen opmerking in het contract betekent dat het volgens mij met een vast indexpercentage mag en dat is niet zoveel.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:44

Volgens mij is er niets geregeld op gebied van huur/ stalling.Alleen als er een contract opgemaakt is kun je protesteren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:44

Deze vraag heb ik laatst ook al eens gesteld, en toen kreeg ik via een rechtenforum ong het volgende antwoord. Een stal huren valt onder verbintenissen recht en dan ligt het er maar net aan wat er is afgesproken. In principe is, bij geen contract ondertekend zijnde, de stalhouder vrij om zelf aan te geven hoeveel om hoog te gaan. Tenzij het in een contract is opgesteld, dan moeten beide partijen zich natuurlijk aan het contract houden. Andere bedragen is het max. 3(?) procent maar dat ligt aan de inflatie, maar hier heb je dus niks mee te maken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 07:29

helaas geen contract, dus hij kan gewoon verhogen. Als hij het zondag heeft verteld kan het dan vanaf vrijdag ingaan?

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:15

volgens mij wel, als je geen contract hebt, heb je ook geen poot om op te staan. In dit geval zou hij je ook de volgende dag gewoon op straat kunnen zetten.....er valt niks hard te maken.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:41

Je hebt idd geen poot om op te staan. Bij mij gebeurde hetzelfde en ik ben dan ook vertrokken omdat we er niet uitkwamen. In mijn huidige contract staat dan ook dat het max. 1 x per jaar verhoogd mag worden (in januari) en max. gelijk mag zijn aan de inflatie.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:30

Als iedereen die op stal staat er tegen in gaat ,heb je misschien kans dat het niet zoveel is,of sta je alleen daar,vindt het veel hoor....

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 08:46

we gaan proberen met z'n allen om tafel te zitten, misschien helpt het.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:35

Ben ik dan de enige die het eigenlijk best normaal vind dat je stalgeld een keer omhoog gaat? Voor de pensionhouder gaan de prijzen ook allemaal omhoog.

Jolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:39

nee vindt het niet raar. De prijzen van hooi, stro en andere dingen zijn duurder geworden.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:16

natuurlijk is het logisch dat het stalgeld 'n keer naar boven gaat. Het gaat ook op de manier waarop, binnen 1 week gaat het in, en voor alle extra's moet ook opeens betaald worden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:34

in beginsel mag stalgeld niet zomaar worden verhoogd! Als je een vast bedrag hebt afgesproken, dient dit zo te blijven. Maar een verhoging kan wel toelaatbaar zijn, bijvoorbeeld ter hoogte van het landelijke prijspeil, zo'n 1 a 2 %, dit staat meestal in het contract vermeld. Grote stijgingen zijn altijd ontoelaatbaar.

Financiële positie van de eigenaar mag hier dus ook niets bij uitmaken, evenals bijv een nieuwe aanleg van een bak. Drogredenen zijn dus ook niet toelaatbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:36

Stalgeld mag uiteraard wel ophoog gaan, maar de manier waarop scheelt heel veel. En als je met z'n allen 'klaagt' kun je ook veel tegenhouden. Als je met z'n allen opstapt, heeft alsnog geen geld. En dat zal de stalhouder ook niet willen Lachen

@tulandro, lees eens even door want er is geen contract opgesteld (!)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:04

het geeft maar weer aan hoe belangrijk het is dat er een contract is!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:29

persoonlijk vind ik het heel normaal dat stallingsgeld omhoog gaat, op basis van de normale inflatiecorrectie op bijvoorbeeld 1 januari.
van je salaris vind je het toch ook vanzelfsprekend dat je loon per 1 januari wordt aangepast.
verder kunnen er ook prijsstijgingen komen door betere faciliteiten (het bouwen van een binnenbak ofzo) maar dan dient dit ruim vooraf zeg 3 maanden ofzo bekend gemaakt te worden zodat iedereen kan kiezen om naar een andere stal te gaan met minder faciliteiten of meer te gaan betalen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:29

bij ons gaat ook ineenkeer de prijs van de stalhuur omhoog, van 155 naar 180 euro.. dat vind ik behoorlijk wat.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:14

noortje schreef:
bij ons gaat ook ineenkeer de prijs van de stalhuur omhoog, van 155 naar 180 euro.. dat vind ik behoorlijk wat.

Dat vind ik wel heel erg veel. Je hebt ook zeker geen contract Als er veel extra diensten daarvoor worden geleverd, zou het misschien kunnen, maar dan is het nog veel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:43

je hoeft er niet mee akkoord te gaan hoor, alleen kleine percentages zijn toelaatbaar als aanpassing aan het landelijke prijspeil.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:03

wij hebben wel een contract maar ik geloof dat hier niets over huurverhoging ik staat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:01

naar mijn idee mag een stalhouder conform het landelijk prijspijl het stalgeld verhogen. (jaarlijks) enkel procenten is dit per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:04

Maar als er in een contract staat dat de stalhouder de huurprijs mag verhogen. geldt dat nog dat aantal procenten?
Want je hebt er dan voor getekend dat dit mag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:35

Ik zal het nog even opzoeken maar m.i. verandert er niks aan. Die enkele procenten p.j. blijven gelden.