Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 08:26

Zijn er mensen die een dubbele trailer REGLEMENTAIR trekken met een gewone personenwagen?
Zo ja, welke wagen, hoeveel mag die officieel trekken?
En zijn jullie er tevreden van?

Wij trekken nu een henra cayenne (mtm 2 ton, leeg gewicht 900 geloof ik) met een terreinwagen die 1800 mag trekken, maar die is stilaan aan vervanging toe.

Mijn vader (chauffeur) zou liever een gewone personenwagen kopen om de trailer te trekken, maar uiteraard alleen als dit dan nog veilig is en wettelijk in orde enzo.

Alle raad is welkom!

marquez1

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:05

Volgens mij mag je met een gewone personenauto geen 2 paardstrailer trekken. Het gaat om het max. laadvermogen. Dit laadvermogen is vaak (volgens mij in alle gevallen maar dat weet ik niet zeker) te hoog voor een gewone personenauto.
Een 1,5 paards zou wel kunnen.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:09

Ik geloof dat er wel een aantal auto's zijn die dat mogen trekken. Onze BMW 525 TDS uit 1999 mag 1950 kg geremd trekken, dus ik geloof dat je toch nog even verder moet zoeken. Misschien een Volvo V70?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:11

op i-net kan je heel makkelijk zoeken welke auto welk gewicht mag trekken, maar met een 2-paardstrailer kom je al snel uit op een jeep/terreinwagen...ook wel zo veilig lijkt me...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:56

er zijn personen auto's die met gemak 2000 kg mogen trekken. Maar met een 1,5 paards trailer en een paard hoef je niet meer te kunnen trekken dan 1300 kg, lijkt mij. En dan zijn er veel type auto's die dit gewicht mogen trekken.
Ook heb je auto's die 1800 kg mogen trekken en dit kan voor een tweepaardstrailer met 2 paarden erin ook al voldoende zijn.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:59

Wij hebben een opel omega 2.5 V6, en een 1 3/4 extra hoge paardentrailer. Dat kan die makkelijk trekken. Deze auto mag ook een 2 paards trailer trekken. Zo uit mijn hoofd weet ik alleen niet de kg, maar weet wel zeker dat die een 2 paards trailer mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:08

viewtopic.php?f=158&t=623044
Even hier lezen, dan zie wat er allemaal kan en mag met trailers, auto's en rijbewijzen.
Zoals gewoonlijk wordt er ook nu weer gigantisch uit de nek gezwamd.........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:47

1e vereiste rijbewijs E (maar je vader is chauffeur dus die zal ie wel hebben?) en dan zijn er niet veel personenauto's die veilig en verantwoord 2 ton mogen trekken, dan zit je al gauw toch weer op een 4x4 of busje.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:30

Netjes hoor 'ikke', ik heb wel degelijk gelijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:58

Een combi die ik wel eens gebruik is een Citroën XM die 1500 mag trekken met 2paards en 2 pony's (haf en Tinker).
Of anders een Citroën Xantia die 1200 mag trekken, zelfde 2-paards, maar dan maar 1 pony erin Lachen

Hangt dus ook af aan wat je wilt vervoeren, 2 grote paarden wordt lastiger dan 2 pony's qua autokeuze.

Een Citroën C6 mag ook 1891 trekken. Maar die is een beetje duur Clown

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:02

@ allemaal: alvast bedankt voor de info... voor alle duidelijkheid: ja, mijn pa heeft een BE, dus dat is in orde.
Mijn trailer heeft een MTM van 2 ton, dus eigenlijk zoeken we een auto die 2 ton màg (dus niet enkel kàn) trekken, het gaat om 2 warmbloeden, geen ponies, dus met een 1,5 kom ik er niet. Lachen

Mensen die toevallig hun autopapieren bij de hand hebben en van hun wagen dus weten dat die een aanhanger van 2000 kg mag trekken, ben ik zéér erkentelijk als die mij merk en type willen doorgeven.

Op i-net vind je bijvoorbeeld ook dat een Hyundai Terracan meer dan 1800 kg mag trekken, maar die van ons dus echt niet, vandaar dat ik persoonlijke ervaring vraag.

@Jansje: als je kan nakijken hoe dat zit met die Omega, ben ik heel benieuwd. Wij hadden vroeger een omega en die mocht helemaal niet zoveel trekken. Dus ik ben best benieuwd, eigenlijk.

Alvast bedankt iedereen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:22

Kaat_E schreef:
Mensen die toevallig hun autopapieren bij de hand hebben en van hun wagen dus weten dat die een aanhanger van 2000 kg mag trekken, ben ik zéér erkentelijk als die mij merk en type willen doorgeven.

Op i-net vind je bijvoorbeeld ook dat een Hyundai Terracan meer dan 1800 kg mag trekken, maar die van ons dus echt niet, vandaar dat ik persoonlijke ervaring vraag.

Haha! Haha! Range Rover 1973 V8: 3500kg
Land Rover Defender 1987 V8: 6000kg (met luchtdruk remsysteem)
Land Rover Discovery 1990 V8: 3500kg

Tja, dit zijn mijn persoonlijke ervarngen Haha!

Let er echter ook op dat je de vertikale kogeldruk kunt handelen (meestal 75 - 100kg soms 150kg) De Land Rovers mogen allen 150kg kogeldruk hebben.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:28

Jaaa... Rover. Ik weet het.
Maar dat zijn weer geen personenwagens, hé.
Ik vrees dat het dan toch een "grote" zal blijven.
Bedankt alvast.

Hoe zit dat juist met die kogeldruk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:34

Kaat_E schreef:
Jaaa... Rover. Ik weet het.
Maar dat zijn weer geen personenwagens, hé.
Ik vrees dat het dan toch een "grote" zal blijven.
Bedankt alvast.

Hoe zit dat juist met die kogeldruk?

Ik stop toch echt vier mensen zeer comfortabel in mijn Range Rover en dat is nog legaal ook!
De kogeldruk is de vertikale druk van de aanhanger op de trekhaak van de auto. De maximaal toegestane waarde staat op het typeplaatje. Let op: te veel kogeldruk is een wetsovertreding, net als overbelading en hierbij geldt geen 10% marge!!!! Resulaat: boete en combinatie laten staan totdat een passende auto ervoor staat.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:45

Ja, ok. Ik ga niet zeuren over de definitie van personenwagen. Luxe-wagen, dan? Ik veronderstel dat je wel snapt wat mijn pa bedoelt met "als het kan liever een personenwagen dan een jeep" (en dan bedoel ik jeep even niet als merknaam).

"De maximaal toegestane waarde staat op het typeplaatje."
Van de trekhaak, veronderstel ik?
Staat er een symbool voor ofzo?
En hoe weet je of dat klopt met de aanhanger die er effectief achter hangt? (Ja, sorry, ik ben een ui op dit vlak.)

Dat is niet iets dat ze checken bij de technische keuring ofzo?
Hoe controleer ik dat dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:08

Kaat_E schreef:
Ja, ok. Ik ga niet zeuren over de definitie van personenwagen. Luxe-wagen, dan? Ik veronderstel dat je wel snapt wat mijn pa bedoelt met "als het kan liever een personenwagen dan een jeep" (en dan bedoel ik jeep even niet als merknaam).

Range Rover is ook erg luxe. Ik durf te stellen dat mijn oude Range comfortabeler is dan menige moderne auto, ongeacht de prijsklasse......... Haha!
Kaat_E schreef:
"De maximaal toegestane waarde staat op het typeplaatje."
Van de trekhaak, veronderstel ik?
Staat er een symbool voor ofzo?
En hoe weet je of dat klopt met de aanhanger die er effectief achter hangt? (Ja, sorry, ik ben een ui op dit vlak.)

Dat is niet iets dat ze checken bij de technische keuring ofzo?
Hoe controleer ik dat dan?

Even alle gekheid op een stokje en over naar de serieuze zaken:
Het typeplaatje zit inderdaad op de trekhaak van de auro EN op de koppeling van de trailer.
De kogeldruk is een dynamische waarde. Er zijn speciale wegers voor, maar een goede personenweegschaal met een houten balkje werkt ook uitstekend. Zet de geladen trailer met het balkje op de personenweegschaal, waarbij de koppeling op de normale hoogte zit. Lees de waarde af van de weegschaal en voila, de kogeldruk! Het punt is nu dat de laagste kogeldruk leidend is. De meeste paardentrailers mogen maximaal tussen 75 - 100kg kogeldruk hebben. De gewogen kogeldruk moet dus ZOWEL voor de auto als de trailer binnen de toegestane limieten liggen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:18

Afbeelding
Deze mag ook 2000 kg achter. (Subaru Outback) Er zijn wel meer Subaru's waar zoveel achter mag hangen.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:10

Ik ben helaas niet thuis en kan dus niet ff in de papieren kijken. Maar we hebben het eerder al een keertje uitgezocht en zover ik weet mag het wel. Heb wel even op internet gezocht, maar ik weet ook het juiste type niet precies. Maar er zijn iig opties met een gewone personenauto.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:12

de overburen trekken een 2 paard trailer, weliswaar maar met 1 pony erin met een Volkswagen Passat station...

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:31

hyundai Hi ace...... is een busje met dubbel kabine en die trekt het ook

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:27

Ik volg dit topic even, zit met hetzelfde "probleem"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:48

Mijn Mondeo mag 1800 kg trekken, dus ook te weinig voor 2 paards MET 2 paarden erop. Er zijn er niet veel die de twee ton halen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:50

de auto van mijn ouders die mag wel een 2 paardtrailer maar met maar 1 (groot)paard er in. Als je er bijvoorbeeld 2 pony's in zet kan het weer wel. Wij hebben een VW maar weet niet precies welke.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:39

wij zijn ooit eens vanwege pech met de versnellingsbak door de wegenwacht (met een VW station personenauto, Passat?) van de weg gesleept, dus die VW sleepte: 1 daihatsu Rocky met 2 personen erin + 1,5 paardstrailer mét paard van de weg! Heuvel op ook nog want we moesten de snelweg af omhoog....
Moet een sterke auto geweest zijn Knipoog
Wij wogen bijelkaar wel 2800kg denk ik Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:10

cissy schreef:
wij zijn ooit eens vanwege pech met de versnellingsbak door de wegenwacht (met een VW station personenauto, Passat?) van de weg gesleept, dus die VW sleepte: 1 daihatsu Rocky met 2 personen erin + 1,5 paardstrailer mét paard van de weg! Heuvel op ook nog want we moesten de snelweg af omhoog....
Moet een sterke auto geweest zijn Knipoog
Wij wogen bijelkaar wel 2800kg denk ik Lachen

Dat is een vergelijk van niks. Ik heb ooit mijn vrachtwagen (3750kg leeg!) aangesleept met een citroen 2CV4 (Eend) waarbij we dus ook de motor opstarten, omdat de accu leeg was..........