Neem ik wel de goede beslissing? Tinker? Of toch Kwpn'er?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Neem ik wel de goede beslissing? Tinker? Of toch Kwpn'er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:54

Hallo mensen,

ik heb een nogal '' luxe '' probleem. Haha!

Op dit moment, heb ik een super lieve tinker in bezit.
Ik kan er (bijna) álles mee. (over straat, tussen ronkende vrachtwagens door, door het bos en etc.)
Maar ik kan er níet mee.. wat ik zoo graag wil.
namelijk Dressuur rijden.
Ja tuurlijk,
ik kan wel een beetje in de bak oefeningetjes doen enzo. en dat doe ik ook zeker wel, Maar ik wil verder, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil graag dressuur wedstrijden rijden.
Maar mijn tinker is daar nu eenmaal niet voor gemaakt.
Ze vind buitenritten maken heeeeérlijk.
Ik ook wel, maar op z'n tijd.

Mijn instructrice, heeft nog een super mooi paard te koop staan. Ze zou perfect zijn voor mij.
Ze heeft M gelopen, is 1.68 m, 14 jaar oud en vreselijk lief.
kortom, een perfect leerpaard voor mij.

Dus, heb ik besloten om mijn tinker te verkopen.
Ze staat al op internet, er komen veel mensen kijken, en ik zou haar zo kunnen verkopen.

Maar mijn ouders en mijn opa zijn het ''probleem''. Ach gut
Ze vertellen me hoe zo'n lieve pony ik nu heb, en dat ik haar kwijt raak en dat dat andere paard misschien wel helemaal niet zo lief/mooi/schattig is als deze. ( even voor de duidelijkheid, mijn ouders & opa hebben dus écht geen verstand van paarden.. Knipoog )
Maar, door hen begin ik dus wel te twijfelen.

Neem ik nou wel de goede beslissing?
Om nou zo in 1 keer over te stappen op zo'n paard.
Voordat ik het betreffende paard koop,
mag ik het eerst een maand bij de instrutrice rijden.
kijken of het wel klikt enzo.
(Wat ik er tot nu toe van heb gemerkt, is de klik er zeker wel.. Clown )

En tuurlijk ga ik mijn tinker missen,
Maar dat is toch logisch?
ik heb haar 3 jaar gehad, en we hebben een goede band.
Maar ik kan het niet opbrengen om haar dressuur te laten doen, terwijl ze buitenritten 10000 x mooier vindt.
Dat zou toch egoïstisch zijn?

Of zie ik het nou allemaal verkeerd?

Hoop dat jullie me een paar tips kunnen geven.. Knipoog

Groetjes Maaike

_Martine_

Re: Neem ik wel de goede beslissing? Tinker? Of toch Kwpn'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:06

Hmm lastige beslissing.
Maar je moet eraan denken wat jouw prioriteiten zijn, wat vind jíj het belangrijkst.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij denkt; mijn eerste paard heb ik ontzettend veel van geleerd, is echt een schat, maar ik ben nu 'klaar' met haar. Op zoek naar een nieuwe uitdaging. En je maakt iemand anders ontzettend blij met zo'n fijn, lief paard, die het net als jij toen allemaal graag wil leren.

Ik spreek uit ervaring. Mijn 18-jarige ruin heb ik anderhalf jaar geleden gekregen. We hebben nog lang niet ons hoogtepunt bereikt, dus ik denk er nog niet eens aan. Maar ik weet dat ik in de toekomst ook 'klaar' met hem ben. Nu heb ik het geluk dat hij al wat ouder is en dat ik de mogelijkheid heb hem aan huis te stallen en hem mijn leven lang te houden mét nog een ander paard.
Maar als ik in jouw schoenen zou staan en niet de mogelijkheid hebben om twee paarden te houden, zou ik toch iemand anders blij met hem maken. Kan je je nog herinneren hoe blij je was, toen je de tinker kreeg en hoe lief hij voor je was?

Dat heeft iemand anders ook. Ik denk, dat als jij echt verder wil, nog niet eens in de sport, maar een nieuwe uitdaging zoekt, je voor de KWPN-er moet gaan. Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 06:00

Never change a winning team Bloos Oftewel, als jij je goed voelt bij je paardje, waarom dan verkopen? Maar als je je paardje al op internet tekoop hebt staan, heb je volgens mij je beslissing al gemaakt.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:20

Je moet doen wat voor jou goed voelt... Niet je familie rijdt op het paard, maar jij zelf. En wie zegt dat die kwpn er niet net zo lief en aaibaar is? Het is wel een wereld van verschil, kwpn of tinker. Volgens mij moet het vooral je type zijn. Ik zou het zelf niet kunnen, mn paard wegdoen omdat er niet alles mee kan dat ik wil, maar ik heb makkelijk praten, ik rijd geen wedstrijden en ben niet zo ambitieus Lachen

Heb je al mensen over de vloer gekregen voor je tinker? Hoe voelde het toen je iemand anders op jouw paard zag rijden?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:50

Ik sluit me volledig aan bij Rubywhite en Iranda.
Ik ben net zoals Iranda ook niet zo ambitieus, dus misschien is het daarom, dat ik me niet goed (genoeg) kan verplaatsen in jou, omdat jij wél graag wedstrijden wilt rijden Lachen
IIG, succes met je beslissing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:02

Zet goed op een rijtje wat jouw prioriteiten zijn en maak een lijstje van de mogelijkheden (en hobby's) van beide paarden.
Jij wilt graag wedstrijden rijden, da's duidelijk niet het ding van je tinker. Maar als je een dressuurpaard koopt, wil je daar ook mee gaan buitenrijden? En is dat met dat paard mogelijk op een manier die jij leuk vind?
Bedenk goed wat jij wilt doen met je paard en of het paard (tinker of wpn-er) daar aan kan voldoen. Als het paard niet aan alles kan voldoen, hoe belangrijk is dat dan voor jou? Op basis daarvan zul je je besluit moeten nemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:23

Kun je niet eerst een maand proefrijden op dat paard en als je zegt: Dit is em, dan pas je tinker verkopen? Je hebt inmiddels al gemerkt dat dat erg makkelijk gaat dus dat moet het probleem niet zijn. Moeilijk is het in ieder geval!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:31

@fjordnina: ik heb gelezen dat ze eerst een maand mocht rijden op dat paard. en kijken of het ook allemaal zou klikken.. ik ben het ook met je eens om eerst op dat paard te gaan rijden en als alles goed klikt dan pas de tinker te verkopen. want straks heb je je tinker verkocht en dan kom je er achter dat het helemaal niet gaat tussen jou en de kwpn'er.. je moet zelf goed alles op een rijtje zetten.. veel succes dr mee Lachen

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:42

Kwpn'er! Doe wat goed voelt, dan kom je er wel.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 13:57

Citaat:
Heb je al mensen over de vloer gekregen voor je tinker? Hoe voelde het toen je iemand anders op jouw paard zag rijden?

Ja, gisteravond is er een man geweest,
Maar bij hem had ik geen goed gevoel..

Vanmorgen is er een gezin geweest.
Nou.. Bloos
Normaal kan ik het niet aaaánzien.. Bloos
als er anderen met mijn paardje bezig zijn.
Maar deze mensen? Ach gut
Ze konden er súper mee overweg. Ze hadden ook al een tinker, en ze zochten er 1 voor hun dochter.
zodat ze samen buitenritten konden maken Pling
bij hen had ik echt het gevoel dat ze er thuishoorde.

Vanavond gaan we bellen om de prijs te bespreken.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:03

Dat klinkt heel positief... Het belangrijkste is dat voor jouw gevoel je paardje goed terecht komt. Super! Hou je ons op de hoogte?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:48

hey
ik heb daar vroeger ook over getwijfeld. Na 3 warmbloeden (waarvan de laatste frans volbloed) had ik angst gekregen. Ik ben toen gaan proefrijden op een tinker. Maar heb er goed over nagedacht wat ik juist wilde doen, en dat is dressuurrijden. Heb toen uiteindelijk ook weer een kwpn'er gekocht. Met hem heb ik mijn zelfvertrouwen terug gekregen en veel van geleerd. Hij is verkocht en staat nog op dezelfde stal als mijn huidige paard. Ikzelf heb een jonge merrie gekocht met goede afstamming en kwaliteit voor dressuur. Hoop dat ik nu eindelijk mijn droom kan waarmaken Lachen
Je moet gewoon doen wat je echt wil. Een paard houden en het niet kunnen geven wat het graag doet, werkt ook niet. Ik heb ook springpaarden gehad die een hekel hadden aan dressuur, daar schiet je ook niks mee op.
Veel succes met de beslissing
xxx

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 10:04

pony is verkocht aan de mensen waar ik al eerder over heb geschreven Lachen
Ben er wel blij mee dat ze nu zulke goede baasjes heeft gekregen ..
Maar o wat ga ik haar vreselijk missen .
Morgenmidddag gaat ze weg, dus dat wordt veel foto's maken vnamiddag en morgen en de dagen erna veeeel huilen.. Bloos

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:10

ik ben het met martine1232 eens,
als jij het paard niet kan bieden wat ze het liefst doet, en zelf andere interesse hebt in de paardensport, kan je haar het beste verkopen naar een ander goed tehuis.
maar je moet er bvoor jezelf wel zeker van zijn natuurlijk.

het is gewoon onzeker, je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt.

succes!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:36

hey
sterkte met het verlies nu even. Je zal haar zeker missen, maar ze krijgt het vast ook goed met de nieuwe mensen! Veel succes en plezier met je (komende) kwpn'er Lachen
xxx

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:57

Natuurlijk zal je haar missen.. maar wie zegt dat je met je nieuwe kwpn´er niet net zoveel plezier zult hebben? het duurt misschien even voordat je met haar ook zo´n band hebt maar het zal heus wel goed komen! en je tinker verdient ook iemand die net zoveel van de buitenrtitjes geniet Lachen en jij hebt straks misschien wel een paardje wat net zoveel van dressuur houdt als jij. perfect toch? even doorzetten, maar het is vast geen verkeerde keuze geweest! Lachen

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:30

Ik zou gaan voor de KWPN Lachen

Ik heb zelf twee jaar geleden in dezelfde situatie gezeten, had toen een koersdraver, echt een lieffie, zeer zeer braaf en 1000% verkeersmak, maar...
Ik kon er idd niet mee meedoen aan dressuurwedstrijden, laat staan springen...

Ik heb hem verkocht en het paard uit mijn profiel gekocht, ik heb er echt geen seconde spijt van gehad!
Mijn draver heeft het nu super naar z'n zin, loopt strand- en bosritjes en ik heb het super naar mijn zin met mijn sportpaard Knipoog Zo heeft ieder gekregen wat het beste bij hem past Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:38

Je hebt je tinker blijkbaar al verkocht, in elk geval fijn dat ie een goed tehuis heeft gekregen.
Zelf zou ik eerst de kwpner goed uitgeprobeerd hebben en dan pas een keuze hebben gemaakt, maar dat is persoonlijk.
Veel succes met dressuren!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:19

Ik denk dat je wel de goede beslissing hebt gemaakt hoor.
In ieder geval veel succes met de kwpn'er!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:30

Ik heb vandaag voor het eerst op die kwpn'er gereden Lachen

Het ging echt superr Haha!
Ze liep echt heel fijn en ik kon er zo op wegrijden.
Morgenmiddag ga ik weer heen:)

& over een half uur wordt mijn pony opgehaald.. :'(
Ik weet zeker dat ze een goed tehuis krijgt, dus daardoor voel ik me net iets minder schuldig Bloos

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:44

Wat goed dat je pony zo'n fijne plek krijgt. Hoe is het gisteren gegaan? Mag je haar nog eens komen opzoeken?

Fijn dat het zo goed gaat met je nieuwe paardje. Als ik je bericht zo lees heb je de juiste beslissing genomen. Veel plezier ermee!

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:46

Ik begrijp jouw probleem wel een beetje. Ik heb onlangs een ruintje gekregen van 12 jaar. hij is het perfecte leerpaard voor mij. Ik wil met hem gaan springen maar weet dat op een bepaald moment hij niet meer verder kan. Nou heb ik wel de mogelijkheid om hem op een weide van zijn oude dag te laten genieten, maar als ik in jouw schoenen stond, zou ik ook iemand anders de kans geven om jouw tinker gelukkig te maken met buitenritten en een beetje dressuur tussendoor. Als je echt in de sport wilt gaan, dan zou ik voor de KWPN'er gaan...
Veel succes

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:49

Het is jammer dat er zovaak word gedacht dat een tinker enkel voor buiten is en geen dressuur kan rijden.

Maar ik hoop voor je dat je veel plezier zal krijgen met je nieuwe paard.
Ook fijn dat je tinkie een nieuw huisje heeft wat goed voelt.

groetjes

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:54

zorg dat je een super baasje vind waarbij jij ook een goed gevoel bij hebt en je paard ook! dan zal ik het doen,, jij je zin en je paardje goe terecht

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:58

fijn dat je paardje toch een goede thuis heeft gekregen?
Ga je haar nog eens opzoeken op haar nieuwe stek?
Veel succes met je KWPN'er en neem maar eens foto's als jullie je eerste wedstrijd rijden he!!! Vroeger mag ook natuurlijk Bloos