1 jarige vervoeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

1 jarige vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:51

ik heb mijn 1 jarige fjord verkocht vandaag en ze komen hem zondag ophalen.
maar,het beestje heeft nog nooit vast gestaan en al helemaal niet in een trailer.
zal ik hem vastbinden in de trailer?
of los laten staan?
hij is 130cm hoog.
wie weet raad?

cissy

Re: 1 jarige vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:24

is ie al wel halstermak en gewend aan vast te staan?
dan kun je de voorkant van de trailer dichbouwen met balen hooi tot aan de bovenkant balk (of hoger) zodat ie bij eventueel steigeren niet over de balk kan klauteren. Als ie al vast kan staan moet je dat zeker doen, met dat hooi voor zn neus heeft ie ook nog wat te doen.
Zeiltje dichtdoen boven de klep en rustig rijden. niet verdoven want dan kunnen ze slecht hun evenwicht bewaren.

*edit* hij is dus niet gewend vast te staan lees ik net.... dan moet je dat nog even rap oefenen voor zondag.... of m anders toch maar los in de trailer (1,5 of 2 paards?) vervoeren.

savanrobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:30

wij hebben meerdere keren onze 2 jaarlingen moeten vervoeren.

eerste keer: Onze merrie, van 1 jaar, vast gezet in een 2paards trailer met het schot er gewoon nog tussen.
Thuis aangekomen lag ze op haar rug, niet los te krijgen.

Tweede keer: Onze jaarling hengst, ook in de 2 paardstrailer, dit keer het schot thuis gelaten en ook vast gezet met 2 touwen, deze keer was het wel een stuk verder rijden, maar niks gebeurd.

Onze hengst had een jaar in de wei gestaan, en was niks mee gedaan, dus hij kon ook niet vast staan, maar heeft zich super gedragen. Het ligt ook erg aan het paard denk ik.

Succes met wat je gaat doen!!
Hopen dat het allemaal gaat lukken.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:35

Gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is. Met alle RUST en TIJD (dus niet 5 minuten voor je weg moet) paard op de trailer zetten zodat in ieder geval de eerste ervaring een goede is. Duurt het een half uur dan duurt het een half uur, staat ie er met 10 minuten op, ben je mooi op tijd... En ook gewoon vast zetten, hij zal toch wel zo overdonderd zijn dat ie niet weet wat hem overkomt dat het laatste waar ie zich zorgen over maakt het vast staan is... Beetje hooi erbij, en VEEL belonen! Verder zorgen dat ie gewoon goed kan staan en niet teveel ruimte heeft om te idioten. Die van mij hebben ze hier gebracht met een shetlander erbij op de trailer, niks mee te doen, ook niet toen ie later een keer alleen op de trailer moest.
Succes in ieder geval!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:37

sedalin erin, alles uit de trailer halen (de stangen enzo) trailer goed afsluiten, dus helemaal dicht....... lekkere bodem stro erin.

en het dier heeft nergens last van

Ik laat die kleintjes gewoon los staan, zorg ervoor dat ze er niet uitkunnen. In het ergste geval gaan ze liggen slapen Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:58

ik heb 2 jaar gleden mijn jaarling ook opgehaald. ben van te voren met hem bezig geweest met halster aandoen en meelopen. heb em in een 2paard trailer gezet met schot vastgezet klep dicht en meteen gaan rijden. hij loopt er nu nog steeds in zo mak als een lammetje. als je hem gaat verdoven en in een trailer zet is hij dus helemaal zn evenwicht kwijt. ga jezelf maar na als eje in een afgesloten ruimte komt te staan en de grond begint te bewegen enz. dus ik zou hemin een 2 paards trailer zetten en ook gewoon vast en rustig aan rijden komt het wel goed.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:41

bedankt voor de reacties.

ze komen haar ophalen en ik weet niet wat voor trailer ze meebrengen (1 of 2 of 1,5 paards)
we nemen in elk geval de tijd, daar zal het niet aan liggen.
heb ze ookal verteld dat ze moeten zorgen dat de boven klep dicht kan (evt met zeiltje)
ik dacht zelf aan om een paar balen hooi voorin te leggen zodat ze niet onder de stang door kan en dan los te laten staan.
of zal ze zich dan proberen om te draaien? en misschien haar rug beschadigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:45

houd dit topic even in de gaten!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:49

Morgen als de wiedeweerga dat dier een poos vast zetten en zondag met een slag op de voorstang vast in de trailer. Dikke laag stro op de vloer en rustig rijden. Wel zeiltje dicht, dat is een stuk rustiger.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:52

nou, het probleem is dat ik haarnergens vast kan zetten, vandaar dat ze dat dus ook nog niet kent.
als ik iets met haar doe, dan moet ze gewoon stil staan en dat gaat goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:41

gewoon los in de trailer, zorgen dat ze het deurtje niet van binnenuit kan openen, laag zaagsel metr dikke laag stro erin, eventueel in de transportbeschermers, en gewoon erin!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:19

een enter zou ik vastzetten in een trailer. en de tijd nemen met laden. En indien je vertrekt rijden en niet stoppen totdat je thuis bent. Nooit problemen gehad. Maar de eerste keer dat onze veulens vervoerd worden hebben wij de moeder erbij. later ook geen problemen met laden en rijden. maar onze veulens komen veel in handen en zijn gewent aan vaststaan etc.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:57

we hebben haar los laten staan in de trailer.
wel hooi op de bodem gelegt en binnen 2 minuten stond ze erin.
zonder dwang. gewoon rustig afwachten totdat zij zelf de eerste stap op de klep zette enzo.
geen probleem.
ze ging gewoon hooi staan te eten.

het is echt goed gegaan.

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:37

wat fijn om te horen zeg, noudat is vast een fijn idee dat ze goed de trailer in ging zo voor de eerste keer